Enbart cykel tvingas betala 30 miljoner
Ska idrotten betala för de samhällstjänster som följer med utövandet av idrott? Om svaret är Ja, i vilken utsträckning? Vid årsskiftet blir denna åter aktuell och kritisk, eftersom Trafikverket förändrar sin process och kräver att de som placerar ut trafikmärken på väg ska vara upphandlade av dem och betalas av arrangören. En kostnad som cykelförbundet årligen beräknar till i storleksordningen 20–50 miljoner. En kostnad som drabbar föreningarna.
Att Trafikverket erbjuder en kompensation under första kvartalet på 500 000 kronor är närmast en skymf mot idrotten. Arrangörer har tidigare kunnat anlita egna entreprenörer med vilka de kunnat sluta bra avtal, men nu ska i stället listpriser användas.
Vill ha bättre kontroll
Trafikverket har i sitt arbete som skapat denna situation utgått från hur de får bättre kontroll över förfarandet. Det räcker inte med att ha en process med utbildning och uppföljning av de som utför tjänster. Inte heller kan entreprenörer som har godkännande i en annan region användas eftersom entreprenörers avtal är regionbundet. Arrangörerna är tvungna att använda entreprenörer som i sitt grunderbjudande till Trafikverket inte tydliggjort kostnaden för denna tjänst.
Konsekvensen är att idrotten får betala för det som Trafikverket sparar inom andra områden, eftersom entreprenörers affärsmodeller är att låga avtalspriser kompenseras med bättre marginaler för de tjänster som inte omfattas av grundavtalet.
Om de principer som nu föreslås för tävlingar på väg skulle gälla även inom andra idrotter så skulle detta få liknande förödande konsekvenser. Fotbollen och ishockeyn får betala inte bara för polisära resurser utan även för professionella ordningsvakter de behöver ha inne på arenan, eftersom det skulle krävas upphandlade parter som anses kunna ta det ansvar som krävs för att behålla ordning. Ordningsvakterna eller trivselvärdarna får således inte komma från klubbarna utan måste i stället komma från en väktarfirma eller entreprenör som polisen har handlat upp.
Förstår inte idrottens uppbyggnad
I mars ska Trafikverket redovisa det uppdrag man fick från den förra regeringen avseende översyn av regler och kostnadsfördelning för evenemang på statliga vägar. Men i stället för att invänta denna översyn och möjligheten att reflektera över konsekvenser så väljer nu Trafikverket att gå vidare enligt deras tidigare planer.
Idrotten är inte en kommersiellt självförsörjande verksamhet och kommer så aldrig att bli. Vi drar nytta av offentliga resurser i form bidrag men även i form av bland annat arenor, säkerhetsstöd och möjligheten att ha tillgång till offentliga platser. I gengäld återbetalar vi genom en idrottsrörelse med aktiviteter som möjliggör rörelse, glädje och ett rikare liv.
Att det offentliga Sverige vill se över sina regler och processer samt ta betalt är inget nytt. Men vi som idrottsrörelse måste se till att kostnader och byråkrati inte tar bort kraften och medlen i vår verksamhet. Det är därför bra att RF går i strid om principen och inte låter en mindre ersättning ge accept till ett förfarande som kan lamslå stora delar av svensk idrott.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar