Idrotten en resurs i marknadsföringen
Event- och turistindustrin har drabbats hårt under pandemin, vilket påverkar idrotten liksom städer och länder. Samtidigt har turistindustrin svårt att snabbt uppnå återhämtning på (flygplatsköer, personalbrist p, för få taxibilar och bussar)
Men det sker också många försök att skapa tillväxt . Nationella och lokala satsningar är mer långsiktigt inriktade för att utveckla strukturer för en starkare turist- och eventindustri. Här kan idrotten ta ännu större plats och synas mycket mera.
Idrottsevent ger ofta bra turistekonomisk effekt, i synnerhet i städer och har setts som en välkommen del i att skapa attraktivitet och aktivitet för både invånare och turister. Ändå är idrottsevent bara en liten del i en marknadsföring. Egentligen mycket besynnerligt då klubbar och förbund arbetar intensivt för att locka människor och generera intäkter vid arrangemang.
Det logiska vore att kampanjerförstärks via destinationens egenimage men också via idrottsevenemang och även kulturen, konserter, kongresser, utställningar och likaså permanenta attraktioner. Städer och regioners insikter och strategiska intentioner att utveckla turismen ökar kraven på ett generellt samspel.
Det finns spännande satsningar i Sverige. I Göteborg etableras nu en internationell event- och turistsatsning på Lindholmen Science Park där turistutveckling och turistinnovation ska stärkas. Redan planeras betydande projekt och involvering från både nationella och internationella aktörer för att bland annat se hur destinationer kan bli smartare att använda och utveckla event.
I Stockholm sker kraftfulla initiativ och ansträngningar för att koordinera utbudet. Målet är att huvudstaden ska få bättre utväxling av satsningarna. Kraftsamling och kompetensutveckling blir viktigare när utvecklingen blir mer digitaliserad. Det handlar om att möta kundernas behov, stärka upplevelsen, minska miljöbelastningen och smartare driva utvecklingen. För traditionella eventaktörer så blir det en utmaning att hänga med. inte minst för idrotten.
För att kunna hävda oss internationellt och även möta de nationella kundernas krav så behöver vi i Sverige förstå att turiststrukturer just nu förändras. Sverige är en liten marknad och satsningar måste ske med betoning på våra fördelar och vår innovationskraft.
De större städerna har förstått detta, men idrotten måste bli bättre på att både bygga och utveckla kompetens och vara en del av det bakomvarande arbetet.
Att etablera ett Event Sweden, som Pehr Palm skrivit om här på Idrottens Affärer, är en bra tanke för att kunna kraftsamla och se till att vi utveckla nationell attraktivitet likväl som eventens egenkaraktär och lockelse.
Men det är viktigt att en satsning på ett Event Sweden är nydanande för att verkligen utveckla eventindustrins värde och attraktivitet samt att den får tillräckligt med resurser. Om vi bara samlar och paketerar det vi gör i dag, är det stor risk att vi tappar i internationell attraktivitet.
I vår utveckling att professionaliseras behöver vi också särskilja olika typer av idrottsevent, eftersom dessa har helt olika profiler. Dessutom finns det så olika typer av idrottsevent.
Här är ett exempel på hur man idrottseventen skulle kunna kategorisera:
- Frekventa publikevent. Framför allt ligorna med arenor som bas och där besökarna har en lojalitet. Resandet är här begränsat, men matcherna bidrar till städers attraktivitet och identitet. Både Svensk Elitfotboll och Svenska Hockey Ligan är proaktiva och duktiga på att utveckla sina event.
- Internationella mästerskap är ad hoc event. Dessa event ger destinationen och idrotten lite extra, men är resurskrävande i relation till andra event och ställer större krav på att temporära organisationer har rätt kompetens för att säkra ekonomi och upplevelse.
- Återkommande publikevent Årliga attraktiviteter som skapar anledning att planera sin semester efter eventets genomförande.Kontinuiteten gör att destinationen kan planera in tidpunkt i strategier och dra nytta av eventens karaktär. Samarbeten mellan destination och event kan utvecklas för att stärka varandra, I denna kategori återfinns exempelvis Falsterbo Horse Show, Båstad tennis, Stockholm Open, Världscupen i Skidskytte, Bauhaus-galan SM-veckan, golftävlingar.
- återkommande deltagarevent. Även dessa event måste ingå i strategier och kalendrar så att utbytet förstärks för båda parter. Det handlar om motionslopp och större arrangemang som Gothia Cup och tävlingar,t ex Gotland Runt och Gotland Grand National. Förutom deltagarna så finns medföljande som skapar bättre turistekonomi.
För oss som arrangörer är utmaningen att förstå vår plats i destinationernas ekosystem och se hur vi ingår för att utveckla ekosystemet. Inte bara för eventets bästa utan även för destinationens utveckling. Här behöver arrangörer bli bättre och kraftsamla för att ta nästa steg och hänga med destinationernas satsningar.
Mest lästa just nu
Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..
Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.
Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,
Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.
Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg! I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Ordförande Björn Norberg:
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar