Idrotten en resurs i marknadsföringen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Event- och turistindustrin har drabbats hårt under pandemin, vilket påverkar idrotten liksom städer och länder. Samtidigt har turistindustrin svårt att snabbt uppnå återhämtning på (flygplatsköer, personalbrist p, för få taxibilar och bussar)

Men det sker också många försök att skapa tillväxt . Nationella och lokala satsningar är mer långsiktigt inriktade för att utveckla strukturer för en starkare turist- och eventindustri. Här kan idrotten ta ännu större plats och synas mycket mera.

Gotland Grand National lockar åtskilliga tusen besökare till ön

Idrottsevent ger ofta bra turistekonomisk effekt, i synnerhet i städer och har setts som en välkommen del i att skapa attraktivitet och aktivitet för både invånare och turister. Ändå är idrottsevent bara en liten del i en marknadsföring. Egentligen mycket besynnerligt då klubbar och förbund arbetar intensivt för att locka människor och generera intäkter vid arrangemang. 

Det logiska vore att kampanjerförstärks via destinationens egenimage men också via idrottsevenemang och även kulturen, konserter, kongresser, utställningar och likaså permanenta attraktioner. Städer och regioners insikter och strategiska intentioner att utveckla turismen ökar kraven på ett generellt samspel. 

Det finns spännande satsningar i Sverige. I Göteborg etableras nu en internationell event- och turistsatsning på Lindholmen Science Park där turistutveckling och turistinnovation ska stärkas. Redan planeras betydande projekt och involvering från både nationella och internationella aktörer för att bland annat se hur destinationer kan bli smartare att använda och utveckla event. 

I Stockholm sker kraftfulla initiativ och ansträngningar för att koordinera utbudet. Målet är att huvudstaden ska få bättre utväxling av satsningarna. Kraftsamling och kompetensutveckling blir viktigare när utvecklingen blir mer digitaliserad. Det  handlar om att möta kundernas behov, stärka upplevelsen, minska miljöbelastningen och smartare driva utvecklingen. För traditionella eventaktörer så blir det en utmaning att hänga med. inte minst för idrotten.

För att kunna hävda oss internationellt och även möta de nationella kundernas krav så behöver vi i Sverige förstå att turiststrukturer just nu förändras. Sverige är en liten marknad och satsningar måste ske med betoning på våra fördelar och vår innovationskraft. 

De större städerna har förstått detta, men idrotten måste bli bättre på att både bygga och utveckla kompetens och vara en del av det bakomvarande arbetet. 

Att etablera ett Event Sweden, som Pehr Palm skrivit om här på Idrottens Affärer, är en bra tanke för att kunna kraftsamla och se till att vi utveckla nationell attraktivitet likväl som eventens egenkaraktär och lockelse. 

Men det är viktigt att en satsning på ett Event Sweden är nydanande för att verkligen utveckla eventindustrins värde och attraktivitet samt att den får tillräckligt med resurser. Om vi bara samlar och paketerar det vi gör i dag, är det stor risk att vi tappar i internationell attraktivitet.

I vår utveckling att professionaliseras behöver vi också särskilja olika typer av idrottsevent, eftersom dessa har helt olika profiler. Dessutom finns det så olika typer av idrottsevent.

Här är ett exempel på hur man idrottseventen skulle kunna kategorisera:

  • Frekventa publikevent. Framför allt ligorna med arenor som bas och där besökarna har en lojalitet. Resandet är här begränsat, men matcherna bidrar till städers attraktivitet och identitet. Både Svensk Elitfotboll och Svenska Hockey Ligan är proaktiva och duktiga på att utveckla sina event.
  • Internationella mästerskap är ad hoc event. Dessa event ger destinationen och idrotten lite extra, men är resurskrävande i relation till andra event och ställer större krav på att temporära organisationer har rätt kompetens för att säkra ekonomi och upplevelse.
  • Återkommande publikevent Årliga attraktiviteter som skapar anledning att planera sin semester efter eventets genomförande.Kontinuiteten gör att destinationen kan planera in tidpunkt i strategier och dra nytta av eventens karaktär. Samarbeten mellan destination och event kan utvecklas för att stärka varandra, I denna kategori återfinns exempelvis Falsterbo Horse Show, Båstad tennis, Stockholm Open, Världscupen i Skidskytte, Bauhaus-galan SM-veckan, golftävlingar.
  • återkommande deltagarevent. Även dessa event måste ingå i strategier och kalendrar så att utbytet förstärks för båda parter. Det handlar om motionslopp och större arrangemang som Gothia Cup och tävlingar,t ex Gotland Runt och Gotland Grand National. Förutom deltagarna så finns medföljande som skapar bättre turistekonomi.

För oss som arrangörer är utmaningen att förstå vår plats i destinationernas ekosystem och se hur vi ingår för att utveckla ekosystemet. Inte bara för eventets bästa utan även för destinationens utveckling. Här behöver arrangörer bli bättre och kraftsamla för att ta nästa steg och hänga med destinationernas satsningar.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Göteborg är fyllt till bristningsgränsen av idrottsungdomar, det vet ni vid det här laget.  Så här ser det ut varje år.Detär handbollslag frånPartillecCup som har avslutats, men alla har inte hunnit lämna stan. Och nu kommer dagligen allt flera av  fotbollslagen i Gothia Cup, de som förbereder inledningen på på världens största fotbollsturnering för ungdomar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.