Coronaeffekt - hälsoklyftorna ökade ännu mera i Sverige

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

I förra veckan presenterade RF rapporten ”Två år med Corona”, som visade 700 000 färre LOK-stödtillfällen 2021 än 2019. Dilemmat är att RF rapporten bara visar toppen på isberget när det gäller effekterna av Corona, eftersom siffrorna inte är kompletta. De visar bara på en del av svensk idrottsrörelse. För att vi ska få en bättre bild så behöver vi reflektera över det som saknas och vilka strukturer som försvunnit och vilka beteenden som ändrats.

En del som saknas är deltagandet i idrottsaktiviteter som inte har LOK-stöd. Här finns exempelvis alla starter i motionslopp, som i antal är runt en halv miljon deltagare (2021 jämfört med 2019). En annan del är det minskade antalet träningstillfällen på gym, inom RF-familjen är det Friskis och Svettis besökare, men ur ett folkhälsoperspektiv så behöver vi naturligtvis även inkludera de andra träningsaktörerna. 

Nu ska alla motiveras

Det finns ingen skillnad hos individers mående och hälsa om man är medlem hos en träningsaktör eller medlem i en förening, men det finns en betydande skillnad hur man mår om man inte är medlem i en förening eller hos en träningsaktör. De som inte är medlemmar mår generellt sämre, vilket visar på träning och motionerandets betydelse.

För att se hur strukturer förändrats så ger Friskis & Svettis-Stockholms undersökning Friskisindex en bra indikation. Enligt rapporten, som släpptes i veckan, så rörde sig hela 36 procent på sig mindre under pandemins sista fas (när studien gjordes) än innan pandemin. Detta tyder på en beteendeförändring som måste mötas med nya strategier för att folkhälsan inte ska drabbas allvarligt. Ett betydande dilemma är att de som rör sig mindre är personer som inte nås via idrottsrörelsen vanliga kanaler. 

Vi som är aktiva inom idrottsorganisationer behöver förstå att om vi ska möta behoven, så kan vi inte göra som vi alltid gjort. Vi behöver möta behoven på andra sätt. Ett steg kan vara i form av initiativ och projekt såsom exempelvis handbollens ”Hand the Ball”. De har som främsta fokus att få barn i rörelse. Sekundärt är att de hittar till handbollen. Detta är ett bra exempel på att sätta behoven i fokus och inte den egna idrottens intresse.

Ett annat förändringsbeteende som kan skönjas enligt Friskis&Svettis är att individer går mindre på pass och tränar mer individuellt och/eller med hjälp av digitala stöd. Här utvecklas marknaden snabbt från många olika håll. Både etablerade och nya aktörer försöker möta olika behov på marknaden. För de etablerade aktörerna handlar det mycket om att förändra sina traditionella affärsmodeller.

Högutbildade mår bättre

En annan oroväckande del som Friskisindex visar är att ”Välmåendeklyftan” fortsatt är betydande. Högutbildade mår bättre än lågutbildade. Under den senaste perioden är det främst personer med gymnasieutbildning som mår sämre.

Vi som idrottsledare behöver bli än bättre på att hantera och arbeta bort idrottssegregationen. Om segregationen fortsätter som underminerar det legitimiteten för idrotten som en bred folkrörelse, utan blir mer av ett särintresse.  

Många av de kommersiella aktörerna ser till de aktiva och rörelsebenägna segmenten på marknaden. De som även idrottsrörelsen har som primärmålgrupp. Kvar blir de som rör sig för lite och som behöver idrotten och föreningslivet mest, men som lätt glöms bort. Frågan är vad vi vill göra åt detta växande samhällsproblem nu när corona restriktionerna är över.

Staffan Movin

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Göteborg är fyllt till bristningsgränsen av idrottsungdomar, det vet ni vid det här laget.  Så här ser det ut varje år.Detär handbollslag frånPartillecCup som har avslutats, men alla har inte hunnit lämna stan. Och nu kommer dagligen allt flera av  fotbollslagen i Gothia Cup, de som förbereder inledningen på på världens största fotbollsturnering för ungdomar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.