Här blev Göteborg först igen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Att idrott, idrottsevent och kulturevent har betydelse för hur städer upplevs, värderas och utvecklas är känt sedan länge. Städer och regioner har strategier för hur man ska bli mer attraktiva och hur man med hjälp av idrottsevent ska kunna tydliggöra sin identitet och de värden man står eller vill så för. Nu har en ny satsning invigts i Göteborg för att se till att svensk evenemangsnäring och destinationsutveckling blir än mer attraktiv och internationellt konkurrenskraftig.

Anna Wennblad, Programledare på Xperience Next vid Lindholmen Science Park, talar vid invigningen.

Satsningen går under namnet Xperience next och strävar efter att vara en dynamisk innovationsmiljö och mötesplats för utveckling av framtidens hållbara upplevelseindustri. Redan tidigare i år har flera projekt startat med nationella och internationella aktörer för att skapa nya metoder, verktyg och affärsmodeller. 

Så ska utvecklingen ske

Bland de intressanta projekten finns projekt som ser hur idrottsevent kan bli bättre på att använda digitalisering, big data och analytics för att såväl utveckla sin egen affär och för att skapa än större värde för både destination och sponsorer. Göteborg med Göteborg&Co i spetsen ligger långt fram i dessa tankar och är mycket aktiva för att se till att deras portfölj av event från Håkan Hellström och andra Ullevikonserter till GotiaCup, GöteborgsVarvet och fotbolls-EM stärker staden.  

Att event är viktiga för såväl marknadsföring av sponsorer och städer och för att förändra attityder och beteende betonades under invigningen av satsningen av GotEvents Henrik Jutbring. Han hänvisade till hans tidigare forskning där han påvisat betydelsen av hur event påverkar deltagarnas beteende. Påverkan sker inte bara i samband med eventet utan även efter eventet, eftersom budskap under ett event stärks av den upplevelse som deltagarna får i samband med eventet. Upplevelsen blir intensivare och kraftfullare och således kan beteendeförändringar möjliggöras och kanske även bli varaktiga. 

För idrotten som rättighetsinnehavare så visar det på betydelsen att förstå på vilket sätt idrottsevent och idrotten är ett medel för andra att uppnå olika typer av mål såsom attityd och beteendeförändringar. Kommer festen kring ett framtida fotbolls EM för damer i Göteborg ge inspiration för flickor i utsatta områden att börja träna? Kan eventet uppluckra kulturbarriärer som vill hålla samma flickor borta från rörelse och idrottande? Som idrottsarrangör är detta viktiga frågor att adressera.

Framhåll fördelarna

Idrotten behöver visa att värdet av EM-turneringen och de matcher som sker i en stad ger mervärden. Att bara se till publikintäkter räcker inte om man exempelvis jämför med fyra Håkan Hellströms konserter för utsålda Ullevi med cirka 275 000 besökare. I år har Göteborgs konsertsommar på Ullevi haft 800 000 besökare gett en turistekonomisk omsättning på 1-1,5 miljarder. Det kommer inte ett fotbolls EM ge.

Idrotten har en viktig roll i många städers eventstrategier men framöver behöver idrotten se bredare än att bara locka besökare till idrottsevenemangen. Idrottensevenemangsaktörer behöver förstå hur och på vilket sätt rättigheter kan bidra till att skapa värden och rättighetsinnehavarna behöver även fokusera på att skapa dessa värden. Vi behöver förstå hur och på vilket sätt upplevelsen kan bli starkare innan, under och efter våra evenemang. Förhoppningsvis kan den nya satsningen Xperience Next hjälpa oss med detta.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Svensk ishockeys reformivrare möts av ringa förståelse inför lördagens årsmöte med förbundet.

  Stockholm, landets största distrikt, har tillsammans med Uppland och Gotlands-distriktet samt elitklubbarna Djurgården, AIK, Almtuna och SDE Hockey (damer), lämnat in fyra motioner med krav om nytänkande inom svensk ishockey.

Av handlingar till årsmötet framgår att förbundets styrelse yrkar på avslag av samtliga motioner.  Styrelsen sade bland annat nej till att två lag ska flyttas upp och ned mellan  SHL/HA och HA/HE och en gemensam ligaorganisation för SHL och HA.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.