Här blev Göteborg först igen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Att idrott, idrottsevent och kulturevent har betydelse för hur städer upplevs, värderas och utvecklas är känt sedan länge. Städer och regioner har strategier för hur man ska bli mer attraktiva och hur man med hjälp av idrottsevent ska kunna tydliggöra sin identitet och de värden man står eller vill så för. Nu har en ny satsning invigts i Göteborg för att se till att svensk evenemangsnäring och destinationsutveckling blir än mer attraktiv och internationellt konkurrenskraftig.

Anna Wennblad, Programledare på Xperience Next vid Lindholmen Science Park, talar vid invigningen.

Satsningen går under namnet Xperience next och strävar efter att vara en dynamisk innovationsmiljö och mötesplats för utveckling av framtidens hållbara upplevelseindustri. Redan tidigare i år har flera projekt startat med nationella och internationella aktörer för att skapa nya metoder, verktyg och affärsmodeller. 

Så ska utvecklingen ske

Bland de intressanta projekten finns projekt som ser hur idrottsevent kan bli bättre på att använda digitalisering, big data och analytics för att såväl utveckla sin egen affär och för att skapa än större värde för både destination och sponsorer. Göteborg med Göteborg&Co i spetsen ligger långt fram i dessa tankar och är mycket aktiva för att se till att deras portfölj av event från Håkan Hellström och andra Ullevikonserter till GotiaCup, GöteborgsVarvet och fotbolls-EM stärker staden.  

Att event är viktiga för såväl marknadsföring av sponsorer och städer och för att förändra attityder och beteende betonades under invigningen av satsningen av GotEvents Henrik Jutbring. Han hänvisade till hans tidigare forskning där han påvisat betydelsen av hur event påverkar deltagarnas beteende. Påverkan sker inte bara i samband med eventet utan även efter eventet, eftersom budskap under ett event stärks av den upplevelse som deltagarna får i samband med eventet. Upplevelsen blir intensivare och kraftfullare och således kan beteendeförändringar möjliggöras och kanske även bli varaktiga. 

För idrotten som rättighetsinnehavare så visar det på betydelsen att förstå på vilket sätt idrottsevent och idrotten är ett medel för andra att uppnå olika typer av mål såsom attityd och beteendeförändringar. Kommer festen kring ett framtida fotbolls EM för damer i Göteborg ge inspiration för flickor i utsatta områden att börja träna? Kan eventet uppluckra kulturbarriärer som vill hålla samma flickor borta från rörelse och idrottande? Som idrottsarrangör är detta viktiga frågor att adressera.

Framhåll fördelarna

Idrotten behöver visa att värdet av EM-turneringen och de matcher som sker i en stad ger mervärden. Att bara se till publikintäkter räcker inte om man exempelvis jämför med fyra Håkan Hellströms konserter för utsålda Ullevi med cirka 275 000 besökare. I år har Göteborgs konsertsommar på Ullevi haft 800 000 besökare gett en turistekonomisk omsättning på 1-1,5 miljarder. Det kommer inte ett fotbolls EM ge.

Idrotten har en viktig roll i många städers eventstrategier men framöver behöver idrotten se bredare än att bara locka besökare till idrottsevenemangen. Idrottensevenemangsaktörer behöver förstå hur och på vilket sätt rättigheter kan bidra till att skapa värden och rättighetsinnehavarna behöver även fokusera på att skapa dessa värden. Vi behöver förstå hur och på vilket sätt upplevelsen kan bli starkare innan, under och efter våra evenemang. Förhoppningsvis kan den nya satsningen Xperience Next hjälpa oss med detta.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska riskkapitalbolaget Altor har köpt det kanadensiska bolaget CCM Hockey som innehar det klassiska varmärket,Jjofa  som har en stark bakgrund i Malung, vilket innebär att Jofa återvänder till Dalarna.

Borlängebördige Harald Mix står bakom bolaget Altor som nu kom över den andel  i CCM Hockeysom kanadensiska Birch Hill Equity Partners hade.

CCM Hockey räknas i dag som en av världens största tillverkare av hockeyutrustning.

Bara en vecka efter att KFUM Central presenterade  planerna på ett nytt stort föreningshus i Hagastaden i Stockholm tillkännages att en jätteanläggning om 25 000 kvadratmeter ska byggas  i Bromma. Kostnaden är beräknad till 1 miljard kronor. 

Båda satsningarna inkluderar en multihall och rymmer även fler hallar för inomhusidrotter. Satsningarna  innebär helt nya och väsentligt förbättrade villkor för Stockholmsidrotten.

På fredagen presenterade Regeringen den sedan ett drygt ett halvår aviserade satsningen på "Frtidsbanken. Med spänning och förväntan har  idrotten avvaktat och frågat om innehåll och verkan. Nu framkom att 10 miljoner investeras i projektet, varav 5 miljoner är reserverat för ansträngningar för och ungdomar inom parasport. Resterande 5 miljoner avser att bygga infrastruktur inför dagens Fritidsbank. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Välkände entreprenören och Malmöprofilen Dan Olofsson får via familjeföretaget Danir backning på avdrag för sponsring av FC Rosengårds damspelare. Han åläggs dessutom att betala skattetillägg på grund av oriktiga uppgifter.

FC Rosengårds största finansiär Dan Olofsson, tillika grundare och storägare av it-konsultkoncernen Danir, stöttar via bolaget fotbollsföreningen FC Rosengård sedan 2012 med mångmiljonbelopp varje år. 

nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.

– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.

Framtidens marknad för medierättigheter – men hur kommer en ny verklighet att påverka svensk idrott?  Ämnet stod i fokus på advokat byrån MAQS seminarium om sport, event och underhållning.

 Stefan Backman, chefsjurist på Telia och styrelseordförande på TV 4, som ägs av Telia, har sin uppfattning klar. Piratkopierade tjänster, så kallad IPTV, finns i dag hos 28 procent av landets konsumenter av streaming-tjänster.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.