Evenemang omsätter 10,3 miljarder

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Svenska evenemangsindustri omsätter 53 miljarder, enligt rapporten Evenemang i siffror, som svenska kultur och idrottsorganisationer gemensamt har tagit fram. Det är andra året en rapport skapas och i dag presenteras fakta. Det är också första gången som idrotten finns med ordentligt. Svenska idrottsevenemang omsätter 10,3 miljarder av dessa 53 miljarder, men i dessa siffror ingår inte den stora del av ideellt arbete som hör till  idrottsevenemang

Turister står på Strömkajen i Stockholm och följer ett löparevenemang. Foto: Janerik Henriksson / TT

 

Det är välkänt att evenemang är betydelsefullt för städers och länders attraktivitet och ekonomi. Sedan ett par år samverkar ledande företrädare för kulturen och idrotten för att tillsammans påvisa effekterna av kultur- och idrottsevenemang. 
Den statistik och information som genereras är värdefull för arr skapa kraft och förståelse för hur den industri som evenemang utgör kan bli än mer värdefull för Sverige, kommuner och besöksnäring. 
Evenemangens betydelse diskuteras flitigt i samband med stora event som exempelvis Eurovisionslager festivalen, Taylor Swifts konserter och Vasaloppet.  Den väntade turistekonomiska effekten av tre Taylor Swift-konserter beräknas till drygt 471 miljoner kronor av Stockholms Handelskammare. 
Fyra av fem besökare reser till Stockholm och sammanlagt väntas gäster från fler än 130 olika länder. I liknande beräkningar för Vasaloppet bedöms en turistekonomisk effekt på 425 miljoner och för Stockholm Marathon 235 miljoner. 

Så mycket spenderar besökaren

I de turistekonomiska siffrorna ingår betydligt mer än evenemangsnäringens omsättning. Förutom eventet tar man även hänsyn till vad besökarna också spenderar på restaurangupplevelser, hotell, och shopping, vilket är en anledning varför event upplevs intressant för såväl kommuner och länder. 
Ser man till besöksnäringen som helhet i Sverige så var omsättningen 326 miljarder kronor 2021 enligt Tillväxtverket. Evenemangsindustrins omsättning är således bara en del av det värde som skapas. 
Dessutom är evenemangsindustrin större än amerikanska megastjärnor eller motionslopp som funnits över hundra år. Det handlar inom kulturen om exempelvis teater och klubbscener och inom idrotten om cuper, seriespel, landskamper, deltagarevenemang, och internationella evenemang. Kategorier som nu är kartlagda och presenterats i rapporten. Kategorier som skapar den vitalitet som är unik för evenemangsbranschen.
Trots att 53 miljarder omsätts av evenemangsindustrin så har kulturen och idrotten som genererat dessa intäkter inte samarbetat förrän under de senaste åren på nationell nivå. Nu finns ett etablerat samarbete mellan Riksidrottsförbundet, Svenska Motionslopp, Svensk Live, Svensk Scenkonst och Visita. Ett samarbete som är viktigt för att evenemangsfrågorna ska tas på allvar och ges rätt politiska förutsättningar. 
I landets kommuner har man under de senaste tre åren i allt större utsträckning förstått att besöksnäringen är viktigt för kommunernas attraktivitet och identitet. I Sveriges Kommuner och Regioners rapport ”Kommunernas arbete med besöksnäring och turism” som släpptes i slutet av april framgick att frågorna har prioriterats upp under de senaste tre åren och att de normalt sett ligger under kommunledningen. Undersökningen visar också att det behövs bättre kunskapsstöd i form av statistik och analyser för att kunna utveckla besöksnäringen, vilket rapporten om ”Evenemang i Siffror” bidrar med. 
Vem tjänar på alla event?

Vem får värdet av eventen?

Evenemang är en katalysator som genererar intäkter för så många fler. Besöksnäringens andra aktörer som hotell och restaurang är tydligt. Motionsloppens överskott på cirka 150 miljoner kronor hjälper också till att finansiera svensk idrott.
Kommuner ger i bland bidrag till evenemang men står även för kostnader som infrastruktur, kommunal service (t ex vatten, renhållning, säkerhet), marknadsföring och tillgänglighet av ytor och anläggningar. 
För detta få man bättre förutsättningar att utveckla sin stad och skapa attraktivitet, något som även ger arbetstillfällen.
En tydlig vinnare av besöksnäringen är staten, som trots att näringen växer inte har en tydlig strategi för evenemangsnäringen eller besöksnäringen. Turismen inbringar cirka 33 miljarder kronor i moms och i skattenetto till statskassan (2021), enligt preliminära siffror från Tillväxtverket. 
Förhoppningsvis kan den gemensamma bilden som kulturen och idrotten presenterar i rapporten Evenemang i siffror påvisa vikten av större internationella evenemang så att även rikspolitiker tar till sig värdet av evenemang och etablerar en tydlig strategi för evenemangsindustrin.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat.

Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 
Årets SM-vinnare på både herr- och damsidan kommer att tilldelas Bengt Johanssons pokal. Efter handbollslegendarens bortgång 2022 påbörjades arbetet med de nya pokalerna till Bengas minne - nu är de redo att lyftas för första gången.
 De båda pokalerna är inte bara symboler för seger, utan också för hans arv och minne.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.