Kopian som blir allt bättre
7-18 september arrangeras Paralympics i Rio de Janeiro, Brasilien. Det är ett idrottsevenemang som växer på alla sätt, och snart kan komma att utgöra ett hot mot OS.
TV-tiden ökar
Paralympics växer från evenemang till evenemang. TV-tiden globalt har haft följande utveckling de tre senaste sommar-Paralympics:
• Aten 2004: 617 timmar
• Peking 2008: 1 810 timmar
• London 2012: 2 684 timmar
Prognoserna för Rio de Janeiro pekar fortsatt uppåt.
Sponsorintäkterna har också utvecklats uppåt, även för svenskt vidkommande. Från 8 miljoner kronor inför 2012 till nu alltså 10 miljoner från de tre huvudsponsorerna ATG, Folksam och ICA, tillsammans med sponsorerna Adressändring, JKL, Jysk, Kia, Kone och nyanslutna SKF samt de officiella leverantörerna Adecco, Grand Travel Group, H&M och Scandic – i pengar eller varor av värde. Utfallet av Olympiatravet, cirka 1,4 miljoner, ingår i den summan.
Andelen ökar
Största delen från Olympiatravet går fortfarande till SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, men Sveriges Paralympiska Kommittés andel av totalbeloppet har ökat de senaste åren.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Sveriges Olympiska Kommitté är båda egna organisationer och har inget formellt samarbete, förutom uppvaktningar av politiker för att få ett vinter-OS till Sverige och visst praktiskt samarbete om material och utrustning på plats under evenemangen, men relationen är god. Både bearbetar marknaden på egen hand, aldrig tillsammans.
Ibland kan de mötas i samma företagsreception, uppvaktandes samma potentiella sponsor efter varandra. Fortfarande är det oftast SOK som drar det längsta strået, men Sveriges Paralympiska Kommitté blir allt oftare ett högintressant alternativ.
Ej bearbeta OS-konkurrenter
För generalsekreteraren Johan Strid och marknadschefen Tomas Brandt är dock marknaden något begränsad. Utifrån av Internationella Olympiska Kommittén stipulerade regler får inte Internationella Paralympiska Kommittén och dess nationella kommittéer, såsom Sveriges Paralympiska Kommitté, bearbeta konkurrenter till OS huvudsponsorer.
Exempel: Sveriges Paralympiska Kommitté bearbetar OS-sponsorn McDonald´s, som tackar nej till ett sponsoravtal i Sverige. Då är dörren till den branschen stängd. Burger King och Max får alltså inte bearbetas.
Detsamma gäller branscherna där Coca-Cola, Atos, Dow, General Electric, Omega, Panasonic, Procter & Gamble, Samsung, Toyota och Visa verkar.
Snart hot mot OS?
Trots det är full fart framåt och sponsorerna blir allt fler, och allt nöjdare.
Det framgick av ett frukostseminarium som arrangerades i DN-skrapan i Stockholm med Svenska Parasportförbundet & Sveriges Paralympiska Kommitté, Sponsrings & Eventföreningen samt Dagens Industri, varav den sista producerade en egen, redaktionell bilaga i veckans DI Weekend om den förestående Paralympics-festen utifrån svenskt perspektiv.
Faktum är att Paralympics - världens tredje största idrottsevenemang - växer med sådan kraft att evenemanget snart kan börja utgöra ett hot för OS.
Företagen allt mera intresserade
- Vi är fortfarande lillebror, eller lillasyster, om du vill. Men jag tror att den olympiska rörelsen får räkna med Paralympics-rörelsen på allvar inom en snar framtid vad gäller kampen om ekonomiska resurser. Parasport står för värden som många företag vill associera sig med i dag, säger Tomas Brandt, marknadschef på Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté.
Och då har vi inte ens nämnt Special Olympics, världens största idrottsevenemang för människor med utvecklingsstörning, bland annat Downs syndrom, adhd och aspergers syndrom.
Även den växande verksamheten ingår i Svenska Parasportförbundet, vars strategi är att de respektive specialidrottsförbunden ska ”äga” sin egen parasportidrott, och Parasportförbundet ska inta en roll som kompetenscenter för att stötta, följa upp och kvalitetssäkra parasportverksamheten i de respektive idrottsförbunden.
Såsom det fungerar i dag inom bland annat golf, segling, ridsport, basket och triathlon.
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.