Elitklubbarna ungas nya arbetsförmedling
Tillsammans med Arbetsförmedlingen ska Svensk Elitfotboll hjälpa alla som står långt utanför arbetsmarknaden till arbete eller utbildning. Malmö FF och IF Elfsborg är de goda exemplen som ska visa vägen – och redan gör det.
Malmö FF:s Karriärakademin har varit ett föredöme i hela idrotts-Sverige på hur en idrottsförening kan ta en större roll i samhället och skapa arbete och utbildning för alla som befinner sig långt utanför arbetsmarknaden i samarbete med andra aktörer: Arbetsförmedlingen Malmö, Malmö Stad och MFF:s sponsorer.
Inget CV – ändå arbete
Verksamheten har varit igång i snart tre år. MFF:s Karriärakademin har under den tiden hjälpt cirka 160 personer, främst unga, in på arbetsmarknaden eller i utbildning.
Ett av de företag som har nytta av detta är MIAB/NCA Facility Services AB, städservice till företag och offentlig sektor och en av MFF:s sponsorer.
– Tack vare Karriärakademin når vi unga människor som vi har svårt att nå annars.
Det förklarar företagets drift- och miljöansvariga Mirela Muharemovic som berättar solskenshistorien om en 18-årig tjej, nyanländ från Palestina, som besökte den jobbmässa som Karriärakademin arrangerade på Swedbank Stadion förra hösten, 2016.
– Hon hade svåra, inte så positiva minnen att berätta, inget CV och talade begränsad svenska. Men hon hade något annat. Hon hade driv! Vi beslutade att ge henne en chans och kallade henne på intervju.
– Det ledde till en praktikplats som i dag omvandlats till en tillsvidareanställning. Hon fungerar väl och varje gång jag träffar henne tackar hon för att hon fick chansen till arbete. Jag ryser av välbehag varje gång jag tänker på henne och hennes historia.
MIAB/NCA Facility Services AB har 120 anställda i Skåne. 25 ungdomar har fått praktikplats eller tillsvidareanställning på företaget tack vare Karriärakademin.
Utgår från ungdomarna
IF Elfsborgs sociala verksamhet heter Vi tillsammans. Inom ramen för den drivs jobb- och utbildningssatsningen Jobb tillsammans. Jan Ryrlén, ansvarig för Borås-klubbens sociala verksamhet berättar.
– Vårt arbete utgår ifrån att ungdomarna själva anmäler sig för att vi ska locka de som verkligen vill. Därefter får de en veckas utbildning hos oss där vi berättar om IF Elfsborgs värdegrund och om hur arbetsmarknaden fungerar.
– Därefter ordnar vi tre månaders praktikplats hos främst våra sponsorföretag och ungdomarna får chansen att komma in på arbetsmarknaden.
Satsningen sker tillsammans med Borås Stad sedan tre år tillbaka. Hittills har cirka 80 procent av de 75 medverkande ungdomarna som varit långt utanför arbetsmarknaden fått arbete, eller gått tillbaka till sin utbildning som de avbröt.
Fler föreningar vill delta
Karin Heri, ansvarig för Karriärakademin i Malmö FF, får nu även ansvaret som nationell samordnare för sysselsättning inom ramen för Svensk Elitfotbolls nybildade CSR-råd som i det här fallet arbetar utifrån tre av FN:s 17 mål för hållbar utveckling – med fokus på mål nr 8: Till år 2020 är målet att väsentligt minska den andel ungdomar som varken arbetar eller studerar.
– Det är många av våra elitföreningar som tänker tanken att göra jobbsatsningar för ungdomar, men det handlar om resurser. Nu skapar vi de resurserna tillsammans med Arbetsförmedlingen.
– Jag hoppas kunna hjälpa till att sprida goda exempel och hitta bra samarbeten mellan Arbetsförmedlingen och de föreningar som vill kliva fram. Målet är att hälften av de 32 elitklubbarna ska komma igång inom en treårsperiod. Det är ett högt mål, men det ska vi klara.
Mikael Sjöberg, generaldirektör på Arbetsförmedlingen, lovar att försöka få Arbetsförmedlingens kontor runt om i landet att öppna dörren för samarbete när motiverade föreningar i Allsvenskan och Superettan knackar på.
– Vi har en urstark arbetsmarknad men märker att det finns vissa grupper som har svårt att komma in på den. Dessa grupper kan vi hitta genom fotbollsföreningarna som utgör en viktig del i samhället. När en fotbollsförening kliver fram och visar engagemang i den här frågan, engagerar sig också supportrarna och vi kan skapa nya mötesplatser som leder till arbetsgivarkontakter.
Växer på olika plan
Calle Stjerna är varumärkeschef på Svensk Elitfotboll. Han säger om samarbetet med Arbetsförmedlingen:
– Jag vill understryka att vi vänder oss till unga som står långt utanför arbetsmarknaden, och inte de som har lätt för att komma in på skolor och få kontakt med arbetsgivare. När vi tar ansvar i samhället växer vi som människor, klubbar och liga.
Mats Enquist, VD i Föreningen Svensk Elitfotboll, är stolt över denna sociala samhällssatsning som ingår i SEF:s strategi med namnet ”En del av något större”:
– Vi är ofta duktiga på att berätta om nya saker som vi gör, men inte det som vi redan gör.
– Det här arbetat har pågått ett tag i bland annat Malmö FF och IF Elfsborg. Nu växlar vi upp det på nationell nivå och hoppas att fler föreningar vill vara med.
Thomas Björn
Mest lästa just nu
Zlatan Ibrahimovic är van vid att gå vinnande ur kamper. Men nu tvingas han acceptera en förlust. En dom i Stockholms tingsrätt slår fast att en hyresgäst får bo kvar Zlatans och Helena Segers hus på Östermalm i Stockholm.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar