Elitklubbarna ungas nya arbetsförmedling
Tillsammans med Arbetsförmedlingen ska Svensk Elitfotboll hjälpa alla som står långt utanför arbetsmarknaden till arbete eller utbildning. Malmö FF och IF Elfsborg är de goda exemplen som ska visa vägen – och redan gör det.
Malmö FF:s Karriärakademin har varit ett föredöme i hela idrotts-Sverige på hur en idrottsförening kan ta en större roll i samhället och skapa arbete och utbildning för alla som befinner sig långt utanför arbetsmarknaden i samarbete med andra aktörer: Arbetsförmedlingen Malmö, Malmö Stad och MFF:s sponsorer.
Inget CV – ändå arbete
Verksamheten har varit igång i snart tre år. MFF:s Karriärakademin har under den tiden hjälpt cirka 160 personer, främst unga, in på arbetsmarknaden eller i utbildning.
Ett av de företag som har nytta av detta är MIAB/NCA Facility Services AB, städservice till företag och offentlig sektor och en av MFF:s sponsorer.
– Tack vare Karriärakademin når vi unga människor som vi har svårt att nå annars.
Det förklarar företagets drift- och miljöansvariga Mirela Muharemovic som berättar solskenshistorien om en 18-årig tjej, nyanländ från Palestina, som besökte den jobbmässa som Karriärakademin arrangerade på Swedbank Stadion förra hösten, 2016.
– Hon hade svåra, inte så positiva minnen att berätta, inget CV och talade begränsad svenska. Men hon hade något annat. Hon hade driv! Vi beslutade att ge henne en chans och kallade henne på intervju.
– Det ledde till en praktikplats som i dag omvandlats till en tillsvidareanställning. Hon fungerar väl och varje gång jag träffar henne tackar hon för att hon fick chansen till arbete. Jag ryser av välbehag varje gång jag tänker på henne och hennes historia.
MIAB/NCA Facility Services AB har 120 anställda i Skåne. 25 ungdomar har fått praktikplats eller tillsvidareanställning på företaget tack vare Karriärakademin.
Utgår från ungdomarna
IF Elfsborgs sociala verksamhet heter Vi tillsammans. Inom ramen för den drivs jobb- och utbildningssatsningen Jobb tillsammans. Jan Ryrlén, ansvarig för Borås-klubbens sociala verksamhet berättar.
– Vårt arbete utgår ifrån att ungdomarna själva anmäler sig för att vi ska locka de som verkligen vill. Därefter får de en veckas utbildning hos oss där vi berättar om IF Elfsborgs värdegrund och om hur arbetsmarknaden fungerar.
– Därefter ordnar vi tre månaders praktikplats hos främst våra sponsorföretag och ungdomarna får chansen att komma in på arbetsmarknaden.
Satsningen sker tillsammans med Borås Stad sedan tre år tillbaka. Hittills har cirka 80 procent av de 75 medverkande ungdomarna som varit långt utanför arbetsmarknaden fått arbete, eller gått tillbaka till sin utbildning som de avbröt.
Fler föreningar vill delta
Karin Heri, ansvarig för Karriärakademin i Malmö FF, får nu även ansvaret som nationell samordnare för sysselsättning inom ramen för Svensk Elitfotbolls nybildade CSR-råd som i det här fallet arbetar utifrån tre av FN:s 17 mål för hållbar utveckling – med fokus på mål nr 8: Till år 2020 är målet att väsentligt minska den andel ungdomar som varken arbetar eller studerar.
– Det är många av våra elitföreningar som tänker tanken att göra jobbsatsningar för ungdomar, men det handlar om resurser. Nu skapar vi de resurserna tillsammans med Arbetsförmedlingen.
– Jag hoppas kunna hjälpa till att sprida goda exempel och hitta bra samarbeten mellan Arbetsförmedlingen och de föreningar som vill kliva fram. Målet är att hälften av de 32 elitklubbarna ska komma igång inom en treårsperiod. Det är ett högt mål, men det ska vi klara.
Mikael Sjöberg, generaldirektör på Arbetsförmedlingen, lovar att försöka få Arbetsförmedlingens kontor runt om i landet att öppna dörren för samarbete när motiverade föreningar i Allsvenskan och Superettan knackar på.
– Vi har en urstark arbetsmarknad men märker att det finns vissa grupper som har svårt att komma in på den. Dessa grupper kan vi hitta genom fotbollsföreningarna som utgör en viktig del i samhället. När en fotbollsförening kliver fram och visar engagemang i den här frågan, engagerar sig också supportrarna och vi kan skapa nya mötesplatser som leder till arbetsgivarkontakter.
Växer på olika plan
Calle Stjerna är varumärkeschef på Svensk Elitfotboll. Han säger om samarbetet med Arbetsförmedlingen:
– Jag vill understryka att vi vänder oss till unga som står långt utanför arbetsmarknaden, och inte de som har lätt för att komma in på skolor och få kontakt med arbetsgivare. När vi tar ansvar i samhället växer vi som människor, klubbar och liga.
Mats Enquist, VD i Föreningen Svensk Elitfotboll, är stolt över denna sociala samhällssatsning som ingår i SEF:s strategi med namnet ”En del av något större”:
– Vi är ofta duktiga på att berätta om nya saker som vi gör, men inte det som vi redan gör.
– Det här arbetat har pågått ett tag i bland annat Malmö FF och IF Elfsborg. Nu växlar vi upp det på nationell nivå och hoppas att fler föreningar vill vara med.
Thomas Björn
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar