Guide inför Hockeyallsvenskan

HockeyAllsvenskans 14 lag spelar i två olika divisioner – ur ekonomisk synvinkel.

 Bakom ligans jättar, som AIK, Modo och Leksand, med en beräknad omsättning upp mot 80 miljoner kronor hittar vi lag som Västervik, Vita Hästen och Tingsryd som ska klara säsongen 2018-2019 på cirka 15 miljoner kronor.

Fjällräven Center i Örnsköldsvik - här vill ångermanlänningarna inte se annat än SHL-matcher. Men i år blir det hockeyallsvenskan igen. Modos enda mål är att ta sig upp igen.
Annons

-Ja det är en korrekt bild, du kan säga att det ekonomiska spannet hos oss är identiskt med det hos SHL-lagen, skillnaden är beloppens storlek. Årsomsättningen i  de 14 SHL-lagen pendlar mellan 120-180 miljoner, säger Stephan Guiance, vd. för HockeyAllsvenskan, (HA), första nedsläpp på fredagskvällen, den  21 september.

Vd handplockades

Hans uppgift är att driva HockeyAllsvenskan så affärsmässigt som möjligt. Han rekryterades under 2015 från en chefspost på Teracom AB, som på regeringens uppdrag är operatör av det svenska marknätet för radio och TV.  I kravprofilen betonades ”förmåga, kunskap, och inställning för att skapa en innovativ affärsutveckling med strategisk idéhöjd”. 

Stefan Guiance slåss mot jätten ”Glufs, Glufs”, det vill säga SHL-organisationen och dess två miljarder i årlig omsättning, och med ett guldkantat TV-avtal som enligt kritiker hotar att ytterligare splittra svensk ishockey. Från andra sidan kräver Hockeyettan och dess ordförande, Ronnie Glysing, att HockeyAllsvenskan går i graven och ersätts av fyra tio-lagsgrupper från norr till söder.

-Hockeyettan får komma igen med en affärsmässig kalkyl, då lovar jag att titta på en sådan indelning. Nej, det är HockeyAllsvenskan vi ska utveckla, och jag vill hävda att deltagande lag i huvudsak mår bra. Vår produkt utvecklas år från år, publikutvecklingen är positiv, i snitt 2 700 åskådare säsongen 2017-2018.

620 miljoner i omsättning

-Till den årliga upptaktsträffade kom över 70 journalister och vi kommer att producera över 400 matcher för sändande kanal, C-more gruppen, under säsongen. Den totala omsättningen, ligan och klubbarna, landar på cirka 620 miljoner kronor,  meddelar Stephan Guiance.

Gällande TV-avtal ger varje HockeyAllsvensk klubb 2,3 miljoner kronor per säsong, att jämföras med SHL-klubbarnas årliga ersättning på 45-50 miljoner beroende på om vissa kriterier uppfylls. Fördelningen sticker förstås i ögonen. Under förra säsongen krävde sex HockeyAllsvenska klubbar, med AIK och Leksand i spetsen, en förändring. En begäran som direkt avslogs.

Nu tycks alla stridsyxor nedgrävda, i varje fall enligt Stephan Guiance.

Framtida potential

-I stället för att ropa efter andra fördelningsprinciper, borde vi förstå hur marknaden fungerar och till och med gratulera SHL till ett bra avtal. Min uppgift till kommande avtalsförhandlingar är att visa för motparten hur HockeyAllsvenskan har utvecklatsg, det publika intresset och den framtida potentialen, betonar Stephan Guiance

-Ni i media vill gärna måla upp en bild om hur okunning och svag HockeyAllsvenskans ledning är. Det är naivt och visar på noll kunskap om hur kommersiella lösningar tecknas. När Teilas avtal om köpet av TV 4 gruppen är på plats kommer marknaden att ritas om, säger Stephan Guiance .

-Nya aktörer innebär nya möjligheter, om produkten är tillräckligt stark, betonar HockeyAllsvenkans vd.

I HA:s andra division, fjärran från AIK:s och Leksands stjärnglans, befinner sig Västerviks IK, tredje säsongen i HA. Våren 2018 räddades fortsatt spel i näst högsta ligan via kvalspel. Förra säsongens bokslut visade ett minus på 700 00 kronor, men med ett eget kapital på, 1,8 miljoner klarade föreningen licensnämndens krav.

Tvingades permittera

Inför säsongen 2018-2019 använder säsongnye ordföranden Per Embretsen den välbekanta osthyveln. Tre tjänster på kansliet, en heltid och två deltid att jämföras med AIK:s sju kanslianställda. I spelartruppen gäller åtta månaders kontrakt, den vanliga kontraktstiden för lag i HA:s  ”andra division”. 

-Det är verkligheten för oss, vi har budgeterat för en omsättning kring 15 miljoner. Avgörande blir hur vi lyckas på isen och att publiken sluter upp bakom oss. Förra säsongens hemmasnitt, 1300 i snitt per match, är vi inte nöjda med. Vi vill upp till 1700-1800 åskådare, säger Per Embretsen.

Debutsäsongen, 2016-2017, hade Västervik ”häng” på en plats i slutkvalet till SHL, en säsong som också lämnade över en miljon plus i kassan. Nu är osäkerheten stor hos Embretsen. Ute hos klubbarna är TV-avtalet den stora ”snackisen”.

-Det är som det är, vi får leva med det, och visst är vi några lag som har mindre förutsättningar. Men det ska avgöras på isen, glöm inte det, hälsar Embretsen.

Fyra med vissa besvär

Fyra föreningar i HA redovisar ett eget kapital som understiger kapitalkravet 1,5 miljoner kronor. Dessa fyra, AIK, Karlskrona HK, VIK Västerås HK och IK Pantern har beviljats dispens för kommande säsong.  Enligt regelverket kan denna typ av dispens endast erhållas en gång under en fem års period. Till säsongen 2019-2020 ökar kapitalkravet till 2 miljoner kronor.

AIK Ishockeys ordförande Håkan Svensson, tillika styrelseordförande för HA, vill inte uppge sin förenings budgeterade omsättning för säsongen 2018-2019. I AIK:s satsning ingår tidigare SHL-målvakten Johannes Jönsson.

 I januari-mars 2018 erbjöds anhängare att köpa aktier i AIK Ishockey AB. Målsättningen var då att få in 6-16 miljoner kronor, en nyemission som ska skriva ut SHL-biljetten våren 2019,  om kapitalkravet uppfylls.  

Kjell Nilsson

-

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.