Guide inför Hockeyallsvenskan

HockeyAllsvenskans 14 lag spelar i två olika divisioner – ur ekonomisk synvinkel.

 Bakom ligans jättar, som AIK, Modo och Leksand, med en beräknad omsättning upp mot 80 miljoner kronor hittar vi lag som Västervik, Vita Hästen och Tingsryd som ska klara säsongen 2018-2019 på cirka 15 miljoner kronor.

Fjällräven Center i Örnsköldsvik - här vill ångermanlänningarna inte se annat än SHL-matcher. Men i år blir det hockeyallsvenskan igen. Modos enda mål är att ta sig upp igen.

-Ja det är en korrekt bild, du kan säga att det ekonomiska spannet hos oss är identiskt med det hos SHL-lagen, skillnaden är beloppens storlek. Årsomsättningen i  de 14 SHL-lagen pendlar mellan 120-180 miljoner, säger Stephan Guiance, vd. för HockeyAllsvenskan, (HA), första nedsläpp på fredagskvällen, den  21 september.

Vd handplockades

Hans uppgift är att driva HockeyAllsvenskan så affärsmässigt som möjligt. Han rekryterades under 2015 från en chefspost på Teracom AB, som på regeringens uppdrag är operatör av det svenska marknätet för radio och TV.  I kravprofilen betonades ”förmåga, kunskap, och inställning för att skapa en innovativ affärsutveckling med strategisk idéhöjd”. 

Stefan Guiance slåss mot jätten ”Glufs, Glufs”, det vill säga SHL-organisationen och dess två miljarder i årlig omsättning, och med ett guldkantat TV-avtal som enligt kritiker hotar att ytterligare splittra svensk ishockey. Från andra sidan kräver Hockeyettan och dess ordförande, Ronnie Glysing, att HockeyAllsvenskan går i graven och ersätts av fyra tio-lagsgrupper från norr till söder.

-Hockeyettan får komma igen med en affärsmässig kalkyl, då lovar jag att titta på en sådan indelning. Nej, det är HockeyAllsvenskan vi ska utveckla, och jag vill hävda att deltagande lag i huvudsak mår bra. Vår produkt utvecklas år från år, publikutvecklingen är positiv, i snitt 2 700 åskådare säsongen 2017-2018.

620 miljoner i omsättning

-Till den årliga upptaktsträffade kom över 70 journalister och vi kommer att producera över 400 matcher för sändande kanal, C-more gruppen, under säsongen. Den totala omsättningen, ligan och klubbarna, landar på cirka 620 miljoner kronor,  meddelar Stephan Guiance.

Gällande TV-avtal ger varje HockeyAllsvensk klubb 2,3 miljoner kronor per säsong, att jämföras med SHL-klubbarnas årliga ersättning på 45-50 miljoner beroende på om vissa kriterier uppfylls. Fördelningen sticker förstås i ögonen. Under förra säsongen krävde sex HockeyAllsvenska klubbar, med AIK och Leksand i spetsen, en förändring. En begäran som direkt avslogs.

Nu tycks alla stridsyxor nedgrävda, i varje fall enligt Stephan Guiance.

Framtida potential

-I stället för att ropa efter andra fördelningsprinciper, borde vi förstå hur marknaden fungerar och till och med gratulera SHL till ett bra avtal. Min uppgift till kommande avtalsförhandlingar är att visa för motparten hur HockeyAllsvenskan har utvecklatsg, det publika intresset och den framtida potentialen, betonar Stephan Guiance

-Ni i media vill gärna måla upp en bild om hur okunning och svag HockeyAllsvenskans ledning är. Det är naivt och visar på noll kunskap om hur kommersiella lösningar tecknas. När Teilas avtal om köpet av TV 4 gruppen är på plats kommer marknaden att ritas om, säger Stephan Guiance .

-Nya aktörer innebär nya möjligheter, om produkten är tillräckligt stark, betonar HockeyAllsvenkans vd.

I HA:s andra division, fjärran från AIK:s och Leksands stjärnglans, befinner sig Västerviks IK, tredje säsongen i HA. Våren 2018 räddades fortsatt spel i näst högsta ligan via kvalspel. Förra säsongens bokslut visade ett minus på 700 00 kronor, men med ett eget kapital på, 1,8 miljoner klarade föreningen licensnämndens krav.

Tvingades permittera

Inför säsongen 2018-2019 använder säsongnye ordföranden Per Embretsen den välbekanta osthyveln. Tre tjänster på kansliet, en heltid och två deltid att jämföras med AIK:s sju kanslianställda. I spelartruppen gäller åtta månaders kontrakt, den vanliga kontraktstiden för lag i HA:s  ”andra division”. 

-Det är verkligheten för oss, vi har budgeterat för en omsättning kring 15 miljoner. Avgörande blir hur vi lyckas på isen och att publiken sluter upp bakom oss. Förra säsongens hemmasnitt, 1300 i snitt per match, är vi inte nöjda med. Vi vill upp till 1700-1800 åskådare, säger Per Embretsen.

Debutsäsongen, 2016-2017, hade Västervik ”häng” på en plats i slutkvalet till SHL, en säsong som också lämnade över en miljon plus i kassan. Nu är osäkerheten stor hos Embretsen. Ute hos klubbarna är TV-avtalet den stora ”snackisen”.

-Det är som det är, vi får leva med det, och visst är vi några lag som har mindre förutsättningar. Men det ska avgöras på isen, glöm inte det, hälsar Embretsen.

Fyra med vissa besvär

Fyra föreningar i HA redovisar ett eget kapital som understiger kapitalkravet 1,5 miljoner kronor. Dessa fyra, AIK, Karlskrona HK, VIK Västerås HK och IK Pantern har beviljats dispens för kommande säsong.  Enligt regelverket kan denna typ av dispens endast erhållas en gång under en fem års period. Till säsongen 2019-2020 ökar kapitalkravet till 2 miljoner kronor.

AIK Ishockeys ordförande Håkan Svensson, tillika styrelseordförande för HA, vill inte uppge sin förenings budgeterade omsättning för säsongen 2018-2019. I AIK:s satsning ingår tidigare SHL-målvakten Johannes Jönsson.

 I januari-mars 2018 erbjöds anhängare att köpa aktier i AIK Ishockey AB. Målsättningen var då att få in 6-16 miljoner kronor, en nyemission som ska skriva ut SHL-biljetten våren 2019,  om kapitalkravet uppfylls.  

Kjell Nilsson

-

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.