Publikrekord i Hockeyallsvenskan

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Hockeyallsvenskan fortsätter att slå publikrekord.  Efter 52 spelade omgångar blir totalpubliken 1 132 832 unika besökare på landets hockey allsvenska arenor.  Det innebär ett publiksnitt per match på 3 112 åskådare.
Förra säsongens, 2022-2023, rekordsiffror putsades med drygt 100 000 åskådare, från totalt 1 029 134 åskådare. Precis som förra säsongen är Djurgården seriens stora publikmagnet med ett hemmasnitt på Johanneshov med 6 461 åskådare,  till och med högre än förra säsongens hemmasnitt, 6 204

I SHL är publiksnittet, 6 114 åskådare per match efter 50 spelade omgångar. Det är Djurgården som ishockeyns mest publikdragande lag – statistiken är tydlig i det avseendet.

Många åsikter inför framtiden

Hockeyallsvenskan är omdiskuterad – och ifrågasatt.
 Seriens utformning är ständigt under debatt och krav på ny modell lyfts fram med jämna mellanrum. Nålsögat till SHL bör vidgas hävdar de allsvenska lagen, SHL-organisationen håller emot, och  är inte alls intresserat av att dela med sig av TV-miljonerna, cirka 65 miljoner per lag kommande säsong, till ytterligare lag än nuvarande 14.  
Ytterst är det Svenska Ishockeyförbundet som är seriemakare, men att förbundsbasen Anders Larsson skulle ta beslut som inte är i harmoni med SHL-ledningen finns inte på kartan.
Säsongens publika succé hindrar inte att det jäser bland de allsvenska lagen. Inte minst i Djurgården  (!) som i ett öppet brev, publicerat på föreningens hemsida, adresserar flera frågor till befattningshavare i svensk ishockey, ytterst Anders Larsson och SHL-ledningen, ordförande Roger Ekström och vd. Jenny Silfverstrand, med en bakgrund som vd. i just Djurgården.
Djurgårdens nya ledning, vd. Matthias Sånemyr och sportchef Niklas Wikegård, vill belysa de ökande skillnaderna mellan SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan. Inlägget andas stor självkritik, den egna organisationen har under en följd av år inte varit tillräckligt bra, men kan också ses som en signal om en konkurrenssituation som ytterligare kan komma att öka klyftorna inom svensk ishockey.
Av brevet framgår tydligt att Djurgårdens ekonomi är i fritt fall, bokslutet från säsongen 2022-2023 berättade i våras om att en uppflyttning till SHL  var absolut nödvändigt. Här talades om kraftigt sparbeting.
-Djurgården behöver kraftigt skära ned på sin verksamhet, och därtill sportsliga ambitioner i en hockeyallsvensk kontext, skriver Sånemyr/Wikegård.
I Djurgården finns en nyväckt stor frustration över förbundsstyrelsens beslut, från tidigare i vintras, att lag i förbundsserie obönhörligen måste tillhöra en ligaorganisation. 
Den omstridda paragrafen 6:1 är nu förpassad i papperskorgen, samma paragraf som Boden och Karlskrona envist motarbetade och till slut vann Riksidrottsnämndens stöd. Så sent som i oktober 2022 konstaterade RIN att paragrafen  6:1 är ”lagvidrig och därmed ogiltig”.

”Hemlig” uppgörelse

  Nu sägs att en ”hemlig” uppgörelse mellan dåvarande RF-ordföranden Karl Erik Nilsson och Anders Larsson banat väg avskaffandet av paragraf 6:1. Riksidrottsnämnden, RIN, var märkligt nog på åskådarplats i ett elakt spel.
Under 2022-2023 års paragrafstrid om ligatillhörighet var tystnaden total från Djurgården.
 Nu har Sånemyr/Wikegård upptäckt att nuvarande ordning är dålig, ”både för Djurgården och för svensk ishockey”.
  De pekar på, som Boden och Karlskrona gjorde i Hockeyettan att media rättigheter inte kan tecknas centralt. Djurgården reagerar över att klubbarna i Hockeyallsvenskan ersätts med cirka fem miljoner kronor. 
SHL-klubbarna kan däremot årligen räkna in , och per lag, 65 miljoner till och med 2030.
Djurgårdens poäng är förstås att DIF med sina 16-SM-guld, och anrika historia, har ett helt annat marknadsvärde är SHL-jumbon Oskarshamn eller för all del ännu regerande mästarlaget Växjö.
I klartext: Sånemyr/Wikegård vill i en nära framtid, teckna egna  TV och sponsoravtal för Djurgården.  De vill ställa sig utanför Anders Larssons tvingande beslut och krav om medlemskap i ligaorganisation.
Djurgårdens argument är dessutom blytungt i samtal med sponsorer och TV-förhandlare.
-Se på oss, vi har den största publiken och under 2025 kommer vi att spela i en helt ombyggd och nyrenoverad Avicci Arena.
Fortsättning följer, Djurgårdens upprop och krav på ekonomiska förändringar  är ett rejält vedträ till den brasa som ligger pyr om hur framtidens seriemodell ska utformas.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Gothia Cup bara bara fortsätter att växa. Snart räcker inte ens Ulevi till för invigningen.  Där är det fullsatt intill sista decimetern vid öppningsshowen.

Arangörerna vill att så många som möjligt av gästerna från jordens alla hörn ska få vara med på inmarschen och uppleva den flera timmar långa musikshkavalkaden och det gigantiska fyrverkeriet på nära håll.

Sveriges största event, oavsett bransch eller sammanhang tar andan ur alla närvarande

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.