Ungdomarna lockas ännu mer av idrott
Svenskens intresset för idrott växer, och samtidigt lockas ungdomarna allt mer, men det betyder också att sponsormarknaden kommer att förändras.
Det påvisar analysföretaget Upplevelseinstitutet via studien Sportnavigatorn, och samtidigt hänvisas till rapporten Sponsring 4.0 som konsultfirman Rättighetsbyrån genomförde tidigare i år.
Det påvisar analysföretaget Upplevelseinstitutet via sin årliga studie, Sportnavigatorn, och samtidigt hänvisas till rapporten Sponsring 4.0 som konsultfirman Rättighetsbyrån genomförde tidigare i år.
”Det märks verkligen att studien engagerar eftersom så många har frågor kring resultaten” säger Peter Allvin på Upplevelseinstitutet.
Allt fler unga gillar idrott
studien visar att idrottsintresset är stort och dessutom växer bland svenskarna. 42 procent anser sig vara mycket intresserade av sport, vilket är en ökning med hela 11 procent på fyra år.
”Det som är glädjande är att utvecklingen bland unga (15-29 år) är ännu mer positiv, där 46 procent anser sig vara mycket intresserade av sport, en ökning med hela 21 procent på fyra år” säger Peter Allvin.
Studien mäter svenska folkets intresse att följa olika idrotter. De fem idrotter som flest svenskar är intresserade av är fotboll, ishockey, friidrott, alpint och längdskidor. Bland unga är den absoluta toppen identisk, men topp 10 skiljer sig mot resten av befolkningen.
”Jämfört med svenska folkets topp 10-lista så lyckas basket, MMA, gymnastik, E-sport och boxning ta sig in bland de ungas topp 10. Säkerligen mycket beroende på framgångar och populära profiler, säger Peter Allvin.
Traditionella evenemang toppar
Vasaloppet befäster sin position som Sveriges mest populära idrottsevenemang, följt av Finnkampen. Två evenemang som har en lång historik i svenskarnas medvetande. På tredjeplats återfinns däremot ett evenemang som inte ens fyllt tio år ännu, nämligen SM-veckan.
Vasaloppet toppar även intresset i den unga målgruppen, men där tar sig Dreamhack in på andraplats och Gothia Cup på en tredjeplats. SM-veckan ligger kvar i toppen med en fjärdeplats, medan Tough Viking kniper femteplatsen.
Fotboll och ishockey dominerar svenskarnas intresse för ligor
Våra två största idrotter dominerar intresset bland ligor där topplistans fem första placeringar innehas av fotboll och ishockey. SHL och Fotbollsallsvenskan delar förstaplatsen, följt av Hockeyallsvenskan, Superettan och Damallsvenskan.
”Vi ser en tydlig trend att intresset för svenska damligor ökar kraftigt! Sedan 2014 har intresset för damligorna i snitt ökat med hela 89 procent, vilket kan jämföras med motsvarande herrligor som ökat med 25 procent under samma period” säger Peter Allvin.
Nya utmaningar för rättighetsinnehavarna
Trots att alla kurvor pekar uppåt och intresset för idrott aldrig varit större så är det inte tillräckligt för att de stora sponsoravtalen ska skrivas. Det finns en diskrepans mellan vad idrotten många gånger erbjuder och vad företagen efterfrågar.
Studien Sponsring 4.0 syftar till att människor ska förstå varför och på vilka sätt ett företag engagerar sig i olika samhällsfrågor.
- Det som är väldigt tydligt är att samhällsengagemang är en naturlig del av företagens arbete idag och inte längre en isolerad del av verksamheten. Detta påverkar förstås även hur företagen ser på kommande sponsorsatsningar.” säger Andreas Andersson på Upplevelseinstitutet.
Studien belyser hur sponsring har utvecklats från att drivas av VD-intressen, till att enbart handla om exponering vidare till målgruppsfokusering & association till att i framtiden handla om affärsutveckling och en del i företagets verksamhet.
- Utifrån resultaten i studien bedömer vi att det i framtiden kommer krävas värdeskapande rättigheter som inte bara genererar samhällsnytta, utan också kan paketera, erbjuda, mäta och kommunicera den på ett relevant sätt.” säger Andreas Andersson.
Potentialen finns i egna kanaler
Även om företagen engagerar sig i samhällsfrågor och gör bra saker för samhället är det inte alltid lätt att nå ut med sina budskap. Respondenterna i studien belyser problemet med att trovärdigheten saknas när de själva pratar om vilken nytta de gör och vilken funktion rättighetsinnehavarna har.
Att använda idrott som en kommunikationsplattform för att förmedla budskap i kanaler som rättighetsinnehavaren förfogar över är något som flera av respondenterna i studien säger är avgörande för framtiden.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Gothia Cup bara bara fortsätter att växa. Snart räcker inte ens Ulevi till för invigningen. Där är det fullsatt intill sista decimetern vid öppningsshowen.
Arangörerna vill att så många som möjligt av gästerna från jordens alla hörn ska få vara med på inmarschen och uppleva den flera timmar långa musikshkavalkaden och det gigantiska fyrverkeriet på nära håll.
Sveriges största event, oavsett bransch eller sammanhang tar andan ur alla närvarande
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.
– Jag är supertaggad, säger Jonas .
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.