Ungdomarna lockas ännu mer av idrott

Svenskens intresset för idrott växer, och samtidigt lockas ungdomarna allt mer, men det betyder också att sponsormarknaden kommer att förändras.

Det påvisar analysföretaget Upplevelseinstitutet via studien Sportnavigatorn, och samtidigt hänvisas till  rapporten Sponsring 4.0 som konsultfirman Rättighetsbyrån genomförde tidigare i år.

Ungdomar lockas allt mer av idrott. De vill vara på läktarna och de vill vara aktiva. Här ett gäng fotbollssupportrar. Foto: Pernilla Wahlman, Scanpix

Det påvisar analysföretaget Upplevelseinstitutet via sin  årliga studie, Sportnavigatorn, och samtidigt hänvisas till  rapporten Sponsring 4.0 som konsultfirman Rättighetsbyrån genomförde tidigare i år.

”Det märks verkligen att studien engagerar eftersom så många har frågor kring resultaten” säger Peter Allvin på Upplevelseinstitutet.

Allt fler unga gillar idrott 

studien visar att idrottsintresset är stort och dessutom växer bland svenskarna. 42 procent anser sig vara mycket intresserade av sport, vilket är en ökning med hela 11 procent på fyra år.

”Det som är glädjande är att utvecklingen bland unga (15-29 år) är ännu mer positiv, där 46 procent anser sig vara mycket intresserade av sport, en ökning med hela 21 procent på fyra år” säger Peter Allvin.

Studien mäter svenska folkets intresse att följa olika idrotter. De fem idrotter som flest svenskar är intresserade av är fotboll, ishockey, friidrott, alpint och längdskidor. Bland unga är den absoluta toppen identisk, men topp 10 skiljer sig mot resten av befolkningen.

”Jämfört med svenska folkets topp 10-lista så lyckas basket, MMA, gymnastik, E-sport och boxning ta sig in bland de ungas topp 10. Säkerligen mycket beroende på framgångar och populära profiler, säger Peter Allvin.

 

Traditionella evenemang toppar

Vasaloppet befäster sin position som Sveriges mest populära idrottsevenemang, följt av Finnkampen. Två evenemang som har en lång historik i svenskarnas medvetande. På tredjeplats återfinns däremot ett evenemang som inte ens fyllt tio år ännu, nämligen SM-veckan. 

Vasaloppet toppar även intresset i den unga målgruppen, men där tar sig Dreamhack in på andraplats och Gothia Cup på en tredjeplats. SM-veckan ligger kvar i toppen med en fjärdeplats, medan Tough Viking kniper femteplatsen. 

Fotboll och ishockey dominerar svenskarnas intresse för ligor

Våra två största idrotter dominerar intresset bland ligor där topplistans fem första placeringar innehas av fotboll och ishockey. SHL och Fotbollsallsvenskan delar förstaplatsen, följt av Hockeyallsvenskan, Superettan och Damallsvenskan. 

”Vi ser en tydlig trend att intresset för svenska damligor ökar kraftigt! Sedan 2014 har intresset för damligorna i snitt ökat med hela 89 procent, vilket kan jämföras med motsvarande herrligor som ökat med 25 procent  under samma period” säger Peter Allvin.

Nya utmaningar för rättighetsinnehavarna

Trots att alla kurvor pekar uppåt och intresset för idrott aldrig varit större så är det inte tillräckligt för att de stora sponsoravtalen ska skrivas. Det finns en diskrepans mellan vad idrotten många gånger erbjuder och vad företagen efterfrågar. 

Studien Sponsring 4.0 syftar till att människor ska förstå varför och på vilka sätt ett företag engagerar sig i olika samhällsfrågor. 

- Det som är väldigt tydligt är att samhällsengagemang är en naturlig del av företagens arbete idag och inte längre en isolerad del av verksamheten. Detta påverkar förstås även hur företagen ser på kommande sponsorsatsningar.” säger Andreas Andersson på Upplevelseinstitutet. 

Studien belyser hur sponsring har utvecklats från att drivas av VD-intressen, till att enbart handla om exponering vidare till målgruppsfokusering & association till att i framtiden handla om affärsutveckling och en del i företagets verksamhet. 

- Utifrån resultaten i studien bedömer vi att det i framtiden kommer krävas värdeskapande rättigheter som inte bara genererar samhällsnytta, utan också kan paketera, erbjuda, mäta och kommunicera den på ett relevant sätt.” säger Andreas Andersson.

Potentialen finns i egna kanaler

Även om företagen engagerar sig i samhällsfrågor och gör bra saker för samhället är det inte alltid lätt att nå ut med sina budskap. Respondenterna i studien belyser problemet med att trovärdigheten saknas när de själva pratar om vilken nytta de gör och vilken funktion rättighetsinnehavarna har.

Att använda idrott som en kommunikationsplattform för att förmedla budskap i kanaler som rättighetsinnehavaren förfogar över är något som flera av respondenterna i studien säger är avgörande för framtiden. 

Fakta

Sportnavigatorn är Sveriges största idrottsstudie med 6 000 intervjuer om året, fördelat med 500 intervjuer i månaden och mäter intresset för idrotter, ligor, evenemang, landslag tillsammans med generell idrottskonsumtion med mera. Totalt kartläggs omkring 120 objekt. 

Sponsring 4.0 är av kvalitativ karaktär där djupintervjuer med 11 stora svenska bolag har genomförts. Syftet är att förstå varför och på vilket sätt ett företag engagerar sig i samhällsfrågor.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.