Så många vinster med ett stort samarbete

-Även om Linköping har stor erfarenhet av att arrangera evenemang var det första gången vi genomförde ett så här stort evenemang som SM-veckan. Arbetet med SM-veckan kommer att lämna viktiga bidrag efter sig – bland annat har vi skapat ett närmare samarbete mellan och inom kommun, näringsliv och föreningsliv som vi kommer att ha stor nytta av framåt. Vi har också utvecklat vårt hållbarhetsarbete i samband med evenemang, något som vi också tar med oss, säger Anders Thorén på Visit Linköping & Co, som var lokal projektledare för SM-veckan.

80 miljoner kronor i specifik turistekonomisk omsättning, toppbetyg för Linköping som värdstad och två miljoner tittare på SVT:s sändningar. Det är några av resultaten i den utvärdering som gjorts av SM-veckan i Linköping. Gissa om de ansvariga jublar

Utvärderingen av SM-veckan i Linköping är klar och analysen visar på en stark turistekonomisk omsättning för evenemanget och hög nöjdhet bland besökarna.

Enbart plus i utvärderingen

- Detta var den första ”SM-veckan Sommar” på tre år och vilken vecka det blev! Linköping var väl förberedda som värdstad och erbjöd en av de tajtaste SM-veckorna någonsin med gångavstånd mellan större delen av idrotterna vilket skapade en härlig stämning, säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan, Riksidrottsförbundet. 

-  Efter några år av pandemi är det roligt att SM-veckan håller ställningarna som populärt evenemang både bland besökare och TV-tittare.

Det är Upplevelseinstitutet som, på uppdrag av Riksidrottsförbundet och Linköpings kommun, har genomfört analysen av SM-veckan sommar i Linköping 2022 när det gäller det de turistekonomiska effekterna, besökarnas upplevelse och mediegenomslaget. 

Utvärderingen bygger bland annat på telefonundersökningar, på plats-intervjuer och en webbenkät. Totalt genomfördes drygt 2400 intervjuer.

Enligt Upplevelseinstitutets beräkning besöktes SM-veckan av 67 600 personer, varav 64 procent var Linköpingsbor och 36 procent turister. Av turisterna var det 54 procent som övernattade, övriga var dagsbesökare. Även Linköpingsborna slöt upp. Av alla som bor i Linköpings kommun beräknas 26 procent ha besökt något av SM-veckans arrangemang.

De tillresta besökarna som kommit till Linköping enbart för att besöka SM-veckan, bidrar med en specifik turistekonomisk omsättning på drygt 80 miljoner kronor i Linköpings kommun. Mest pengar har de konsumerat på restaurang och café samt logi.

-Det är glädjande att se det fantastiska engagemang som Linköpingsborna visade och som bidrog till fulla läktare och en härlig folkfest. Stora evenemang bidrar till Linköpings attraktivitet och är även viktiga för besöksnäringen, vilket visas tydligt i den höga turistekonomiska omsättningen. Och att se vackra bilder från Linköping under 90 timmar i SVT är av stort värde för platsen, säger Niklas Borg, kommunstyrelsens ordförande.

Besökarna ger toppbetyg till Linköping som värdstad med 4,5 i samlat betyg på en femgradig skala, vilket är högst för en sommarvecka någonsin. Även funktionärernas bemötande och kunskap får höga betyg. 31 procent av SM-veckans besökare tog del av TimeOut SM-festen som arrangerades i Trädgårdsföreningen under torsdag-lördag. Där fick besökarna bland annat prova på nya idrotter under Barnens SM-vecka och se populära artister. SM-festen ges medelbetyget 4,3 av besökarna.

-Även om Linköping har stor erfarenhet av att arrangera evenemang var det första gången vi genomförde ett så här stort evenemang som SM-veckan. Arbetet med SM-veckan kommer att lämna viktiga bidrag efter sig – bland annat har vi skapat ett närmare samarbete mellan och inom kommun, näringsliv och föreningsliv som vi kommer att ha stor nytta av framåt. Vi har också utvecklat vårt hållbarhetsarbete i samband med evenemang, något som vi också tar med oss, säger Anders Thorén på Visit Linköping & Co, som var lokal projektledare för SM-veckan.

Upplevelseinstitutet har också gjort en mätning av mediegenomslaget. SM-veckan har förekommit i 1941 artiklar under den bevakade perioden maj-juli 2022 och räckvidden uppgår till 190 miljoner kontakter. Linköping omnämns i 74 procent av artiklarna (1430 st).

2 miljoner TV-tittare

SVT:s tittarsiffror för SM-veckan i Linköping når en hög nivå. Räckvidden, det vill säga antalet tittare som sett tre minuter eller mer av SVT:s sändningar från Linköping, var hela 2 000 099 tittare. Flest tittare under vardagarna hade rally och crosscart och flest tittare under helgen hade orientering och skateboardslalom.

- Det innebär att en femtedel av Sveriges befolkning har sett något från SM-veckan och utöver detta hade vi också ett stort antal besökare på våra digitala plattformar. Stora delar av tävlingarna genomfördes mitt i stadskärna n med vackra vyer och ur TV-synpunkt håller jag detta som bästa SM-veckan hittills, säger Ulf Nilsson, SVT:s projektledare för SM-veckan.

Slutrapporten för projektet SM-veckan finns bifogat till pressmeddelandet.

Fakta

SM-veckan Linköping i siffror:

• 90 timmar sändningstid SVT • Ca 4000 deltagare, • Ca 1500 ledare• Ca 1800 funktionärer, • 4 km kravallstaket, • 143 menssäkrade toaletter, • 30 återvinningsstationer

Ca 280 svenska mästare,  31 idrotter, • 9 arenor, •• Mer än 150 programpunkter, • 85 ackrediterade press/media, 

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det egentliga  verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan  hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.

Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Efter tre raka, mot Slovakien, Österrike och Finland stiger VM-tempen  i och omkring Avicci Arena. Det är bäddat för kvartsfinal som sämst grupptvåa, och en lottning som banar väg för semifinalspel. Hockeyfesten når sitt max om drygt en vecka.

VM-general Tony Wiréhn kan andas ut, och publikmålet omkring 300 000 åskådare kan redan nu räknas hem. Det 88:e mästerskapet, den första turneringen spelades i Antwerpen 1920, har så här långt infriat VM-arrangörens förväntningar. Värme i luften har också skapat tryck i FanZon, 10 000 kvadratmeter på Söderstadions gamla gräsytor, nu täckt av grus.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.

Han har gjort succé , men  saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.

– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är  allvarlig.