113 miljoner i turistomsättning på en vecka
Många kommuner och föreningar har samma dröm, "tänk om vi hade något som Vasaloppet eller åtminstone ett hälften så stort arrangemang". De kommer inte att drömma mindre i fortsättningen. Vasaloppet redovisar nu vad sommarveckan 2022 tillförde 113,1 miljoner kronor till Vasaloppskommunerna. Sedan finns det ju även en vintervecka...
Den turistekonomiska studie som genomfördes av undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet i samband med sommarveckan 2022 visar att den turistekonomiska omsättningen var fantastiska 113,1 miljoner kr. Merparten, 106,7 mkr, omsattes i de tre Vasaloppskommunerna Mora, Malung-Sälen och Älvdalen medan cirka 6,4 mkr omsattes ändå i kringliggande kommuner. Studien tar sin utgångspunkt i det tillflöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ägt rum.
Turistomsättningen sjönk i år
Studien genomförs med jämna mellanrum, senast 2018, och är en utvärdering av de turistekonomiska effekterna som i de tre arrangerande kommunerna (Mora, Malung-Sälen och Älvdalen) vid Vasaloppets sommarvecka, som 2022 omfattade tolv olika lopp i cykling och löpning under sammanlagt fem dagar.
Vid tigare mätningar har den turistekonomiska omsättningen varit 60,2 miljoner 2012, 60,9 miljoner 2014 och 154,9 miljoner 2018. Den turistekonomiska omsättningen 2022 var lägre ( -27 procent) än den 2018 eftersom det var färre deltagare efter pandemin, men deltagarna omsatte å andra sidan något mer per person 2022. De övernattande turisterna spenderade 1 344 kr/dag 2022 jämfört med 1 177 kr/dag 2018.
Omkring 32 100 personer i Vasaloppsregionen beräknas ha haft koppling till sommarveckan 2022; av dessa var ca 4 800 lokala och ca 27 300 turister (unika). Turisterna fördelas på ca 16 800 deltagare, 5 700 medföljare och 4 800 intresserad publik. Det skapades ca 34 000 publiktillfällen (vilket utgjordes av ca 21 250 unika individer).
Den genomsnittlige turisten kom i resesällskap om 3,8 personer; av vilka 2,9 personer deltog i årets lopp och 0,9 personer följde med utan att delta själva (medföljare). De svenska turisterna kom i något större sällskap än de utländska, samt att övernattarna kom i större sällskap än dagpendlarna.
Hyrde övernattningar
7 procent av turisterna dagpendlade, dvs de återvände hem till sin permanentbostad på kvällen, medan 74 procent övernattade kommersiellt och 18 procent övernattade icke-kommersiellt. Dagpendlarna gjorde i snitt 1,3 dagsbesök till Vasaloppets sommarvecka.
En genomsnittlig dagpendlare spenderade ca 316 kr under ett dagsbesök medan en övernattare spenderade ca 1 344 kr per dygn av vilket 398 kr utgjordes av logikostnad och resterande 946 kr var dagskonsumtion (restaurang & café, shopping & souvenirer samt livsmedel var de stora utgiftsposterna).
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar