En del av ett outslitligt äktenskap
Det är 20 år sedan de förenades. Idén kom från en journalist. Leif Emsjö såg vad inte andra riktigt kunde urskilja, skidsportens kärnvärden, större än andra idrotter, folkligheten innebar klara fördelar för att nå ut brett, till och med hela vägen fram till konsument.
Journalisten kom med idén
Det handlar om Vattenfall och Svenska Skidförbundet i ett av landets äldsta sponsorsamarbeten.
Ni har medvetet eller ej noterat det själva. Hur ni påminns om bolagets existens via mössor, halsdukar, hjälmar, tränings- och tävlingskläder i en omfattande exponering. En rad kampanjer, minns två hål i väggen, har passerat under de här 20 åren.
Just nu är det exceptionellt i och med skid-VM.
Upphovsman är alltså Leif Emsjö, journalist från Aftonbladet, som gjorde en visit som marknadschef i Svenska Ishockeyförbundet, innan han kom till Vattenfall och hade idéer när nya förutsättningar gällde i form av en avreglerad elmarknad.
Speciell utställning
Med längdlandslaget skrevs det första sponsoravtalet 1994 medan alpint tillkom 1997. Bolaget gjorde också en omfattande satsning i skidskytte. Vattenfall hade stor del i sportens växande uppmärksamhet vid genombrottet för några år sedan, men i dag har Vattenfall en betydligt mindre roll.
- Skidsporten hänger samman med ursprunget i norr. Tack vare el och via belysning och snökanoner är det möjligt att utöva sporten, säger Annika Bränning, dagens sponsorchef.
I entréhallen på bolagets jättelika kontor, med 2 000 anställda, alldeles intill Friends Arena i Solna pågår en utställning för att salutera de 20 åren med skidförbundet. Alla mössor och tävlingsdräkter vittnar om att historien är lång.
Firar med förlängning
Avtalet ger Vattenfall exklusiv rätt till atleterna i all kommunikation, om det så är interna event, kampanjer av olika slag eller i möten exempelvis med ungdomar vid ”Alla på snö” och ”Barnens Vasalopp”.
Parterna har uppenbarligen inte tröttnat på varandra. De firar 20-års jubileum som partners genom att förlänga avtalet till och med skidsäsongen 2016/2017.
Annika Bränning blev 2009 först sponsorchef i Norden och sedan ansvarig för all sponsring, nationellt som internationellt.
- Vi är aktiva även i Holland och i Tyskland. Vi arbetar lokalt med sponsring i de städer där vi har verksamhet.
3 miljarder skulle sparas
Här hemma är Skidförbundet och SOK prioriterade och där sker de ojämförligt största satsningarna. Dessutom finns ett antal sponsoråtaganden som vid Fallens dag i Trollhättan, och olika event i Uppsala, Luleå och Älvkarlelby där bolaget har verksamhet.
Det är åtskilliga miljoner som har passerat via sponsorbudgeten under alla år. Siffrorna är hemliga, och i dag gäller ett mera restriktivt tänkande.
I oktober stod koncernens vd Magnus Hall och framhöll det lyckosamma samarbetet med skidförbundet och vid hans sida fanns bl a Charlotte Kalla och Jens Byggmark.
Två dagar senare tvingades han gå ut med nyheten att Vattenfall redovisade en förlust på 19,4 miljarder kronor och att sparpaket omfattade 3 miljarder.
I det läget darrade säkerligen skidförbundet. Inget var givet i den stunden.
Ett nytt sponsorprojekt
Men Annika Bränning kunde snart meddela:
”Vi håller oss till de avtal vi har och vi ser framåt mot Falun 2015. Vi firar ju 20 år med skidförbundet och vi har varit med i både med och motgång”.
Konsekvensen blev ändå en omstrukturering av sponsorstrukturen. 75 procent av budgeten går till idrott och i synnerhet skidor och SOK.
Annika Bränning har gjort ett undantag. Hon sa också ja till ett stort engagemang vid den nya triathlontävlingen i Stockholm.
- Vi är med för tredje året som titelsponsor och är mycket nöjda. Tävlingen växer och berör alla från elit till ungdomar. Dessutom kan vi locka våra egna , vi har ändå 2000 anställda och kan vi få ett antal av dem att börja träna eller träna mera så har vi lyckats.
Noga med att mäta utbytet
Just nu har hon några tuffa och intensiva dagar i Falun, där åtaganden är många för henne och övriga medarbetare.
Hon återkommer till en sak – vikten av se utbytet.
- Sponsring är en verksamhet som ska gynna affärerna och vi är noga med mäta för att veta vad olika satsningar betyder. Om vi får nya kunder den vägen, helt enkelt. Vi vill addera ett värde och har därför anlitat SIFO som alltid mäter effekterna av en insats.
Det ska betonas ännu kraftigare i fortsatta sponsoråtaganden.
- Vi vill förstärkt kopplingen till vårt hållbarhetsarbete genom en utökad etisk klausul i avtalet kopplad till vår ”Code of Conduct for suppliers”.
- Framgångar skapar nya förebilder som kan inspirera människor att våga möta sina utmaningar. Vi vill bidra till att fler får chansen och hittar sin väg även med sikte på utbildning och arbete.
Började som trainee
Själv började Annika Bränning yrkeskarriären som trainee 1997 på Vattenfall i Trollhättan. Hon hade gått klart Handelshögskolan i Göteborg och fick ett jobb som säljare, men såg att Vattenfall sökte folk.
- Det var väldigt många som ville dit, men jag hade tur och blev anställd.
Sedan dess har hon varit företaget trogen, göteborgstjejen som har blivit en 42-årig stockholmare.
- Nja, att jag skulle bli fast här uppe hade jag nog aldrig tänkt mig. Men i dag med tre barn och man, plus jobbet, är det Stockholm som gäller.
Men hon varken vill eller kan vara utan sommarveckorna på Brännö där hon har släkten.
Springer till jobbet
Nu trivs hon extra bra eftersom hon själv har kommit igång med motionerandet.
- Jag har ingen idrottsbakgrund. Men nu har jag fått upp farten och siktar på att klara halvmarathon, berättar hon stolt.
Annika Bränning springer ofta till jobbet, en sträcka om åtta km och det tar 45 minuter.
- Det har blivit en bra vana och jag kan intyga att det är roligt och att man mår bättre av att träna.
Hon har ett slags kontrakt med sig själv. Även det avtalet fungerar.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.
Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.