En del av ett outslitligt äktenskap
Det är 20 år sedan de förenades. Idén kom från en journalist. Leif Emsjö såg vad inte andra riktigt kunde urskilja, skidsportens kärnvärden, större än andra idrotter, folkligheten innebar klara fördelar för att nå ut brett, till och med hela vägen fram till konsument.
Journalisten kom med idén
Det handlar om Vattenfall och Svenska Skidförbundet i ett av landets äldsta sponsorsamarbeten.
Ni har medvetet eller ej noterat det själva. Hur ni påminns om bolagets existens via mössor, halsdukar, hjälmar, tränings- och tävlingskläder i en omfattande exponering. En rad kampanjer, minns två hål i väggen, har passerat under de här 20 åren.
Just nu är det exceptionellt i och med skid-VM.
Upphovsman är alltså Leif Emsjö, journalist från Aftonbladet, som gjorde en visit som marknadschef i Svenska Ishockeyförbundet, innan han kom till Vattenfall och hade idéer när nya förutsättningar gällde i form av en avreglerad elmarknad.
Speciell utställning
Med längdlandslaget skrevs det första sponsoravtalet 1994 medan alpint tillkom 1997. Bolaget gjorde också en omfattande satsning i skidskytte. Vattenfall hade stor del i sportens växande uppmärksamhet vid genombrottet för några år sedan, men i dag har Vattenfall en betydligt mindre roll.
- Skidsporten hänger samman med ursprunget i norr. Tack vare el och via belysning och snökanoner är det möjligt att utöva sporten, säger Annika Bränning, dagens sponsorchef.
I entréhallen på bolagets jättelika kontor, med 2 000 anställda, alldeles intill Friends Arena i Solna pågår en utställning för att salutera de 20 åren med skidförbundet. Alla mössor och tävlingsdräkter vittnar om att historien är lång.
Firar med förlängning
Avtalet ger Vattenfall exklusiv rätt till atleterna i all kommunikation, om det så är interna event, kampanjer av olika slag eller i möten exempelvis med ungdomar vid ”Alla på snö” och ”Barnens Vasalopp”.
Parterna har uppenbarligen inte tröttnat på varandra. De firar 20-års jubileum som partners genom att förlänga avtalet till och med skidsäsongen 2016/2017.
Annika Bränning blev 2009 först sponsorchef i Norden och sedan ansvarig för all sponsring, nationellt som internationellt.
- Vi är aktiva även i Holland och i Tyskland. Vi arbetar lokalt med sponsring i de städer där vi har verksamhet.
3 miljarder skulle sparas
Här hemma är Skidförbundet och SOK prioriterade och där sker de ojämförligt största satsningarna. Dessutom finns ett antal sponsoråtaganden som vid Fallens dag i Trollhättan, och olika event i Uppsala, Luleå och Älvkarlelby där bolaget har verksamhet.
Det är åtskilliga miljoner som har passerat via sponsorbudgeten under alla år. Siffrorna är hemliga, och i dag gäller ett mera restriktivt tänkande.
I oktober stod koncernens vd Magnus Hall och framhöll det lyckosamma samarbetet med skidförbundet och vid hans sida fanns bl a Charlotte Kalla och Jens Byggmark.
Två dagar senare tvingades han gå ut med nyheten att Vattenfall redovisade en förlust på 19,4 miljarder kronor och att sparpaket omfattade 3 miljarder.
I det läget darrade säkerligen skidförbundet. Inget var givet i den stunden.
Ett nytt sponsorprojekt
Men Annika Bränning kunde snart meddela:
”Vi håller oss till de avtal vi har och vi ser framåt mot Falun 2015. Vi firar ju 20 år med skidförbundet och vi har varit med i både med och motgång”.
Konsekvensen blev ändå en omstrukturering av sponsorstrukturen. 75 procent av budgeten går till idrott och i synnerhet skidor och SOK.
Annika Bränning har gjort ett undantag. Hon sa också ja till ett stort engagemang vid den nya triathlontävlingen i Stockholm.
- Vi är med för tredje året som titelsponsor och är mycket nöjda. Tävlingen växer och berör alla från elit till ungdomar. Dessutom kan vi locka våra egna , vi har ändå 2000 anställda och kan vi få ett antal av dem att börja träna eller träna mera så har vi lyckats.
Noga med att mäta utbytet
Just nu har hon några tuffa och intensiva dagar i Falun, där åtaganden är många för henne och övriga medarbetare.
Hon återkommer till en sak – vikten av se utbytet.
- Sponsring är en verksamhet som ska gynna affärerna och vi är noga med mäta för att veta vad olika satsningar betyder. Om vi får nya kunder den vägen, helt enkelt. Vi vill addera ett värde och har därför anlitat SIFO som alltid mäter effekterna av en insats.
Det ska betonas ännu kraftigare i fortsatta sponsoråtaganden.
- Vi vill förstärkt kopplingen till vårt hållbarhetsarbete genom en utökad etisk klausul i avtalet kopplad till vår ”Code of Conduct for suppliers”.
- Framgångar skapar nya förebilder som kan inspirera människor att våga möta sina utmaningar. Vi vill bidra till att fler får chansen och hittar sin väg även med sikte på utbildning och arbete.
Började som trainee
Själv började Annika Bränning yrkeskarriären som trainee 1997 på Vattenfall i Trollhättan. Hon hade gått klart Handelshögskolan i Göteborg och fick ett jobb som säljare, men såg att Vattenfall sökte folk.
- Det var väldigt många som ville dit, men jag hade tur och blev anställd.
Sedan dess har hon varit företaget trogen, göteborgstjejen som har blivit en 42-årig stockholmare.
- Nja, att jag skulle bli fast här uppe hade jag nog aldrig tänkt mig. Men i dag med tre barn och man, plus jobbet, är det Stockholm som gäller.
Men hon varken vill eller kan vara utan sommarveckorna på Brännö där hon har släkten.
Springer till jobbet
Nu trivs hon extra bra eftersom hon själv har kommit igång med motionerandet.
- Jag har ingen idrottsbakgrund. Men nu har jag fått upp farten och siktar på att klara halvmarathon, berättar hon stolt.
Annika Bränning springer ofta till jobbet, en sträcka om åtta km och det tar 45 minuter.
- Det har blivit en bra vana och jag kan intyga att det är roligt och att man mår bättre av att träna.
Hon har ett slags kontrakt med sig själv. Även det avtalet fungerar.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
IfK Göteborg utlyste medlemsmöte oh de ansvariga kände att det kunde hända mycket. Det gjorde det inte. Mötet på Elite Park Avenue lockade över 300 medlemmar medan ytterligare 975 följde händelserna via sändning . Det blev överraskande lugnt med tanke på en svajig säsong. Men slutet blev bra, och det tjänade som lugnande medel i klubben. Blåvitt hängde kvar och ordförande Rickard Berkling kunde knäppa upp västknapparna och andas ut. Både efter sista matchen och Medlemsmötet.
Då hade han ställt sig inför alla och varit mycket uppriktig.
Miljardären Patrik Stymne, medgrundare till spelföretaget King, dataspelet Candy Crush Saga, blir tillsammans med Allan Adolfsson, golftränare, huvudägare till golfklubben Haninge GK på Södertörn utanför Stockholm.
De tar över som ägare via sitt gemensamma bolag, Golfverket AB, som grundades 2021. Vid en föreningsstämma hade stämman två förslag att ta ställning till. Golfverket AB ställdes mot GK 2060, initierat av två klubbmedlemmar och med företaget Gordon Service AB som ekonomisk bas.
Golfamore Group avslutar 2023 med att köpa First Open, en rikstäckande matchspelstävling för tvåmannalag. Genom förvärvet och senare sammanslagningen mellan First Open och det redan existerande portföljsbolaget Matchplay kan nu Golfamore Group erbjuda Sveriges största matchspelstävling för tvåmannalag - Matchplay.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt.
Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke sagt konsekvent nej
Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk
Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela
överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.
Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett
led i detta presentera Folkspel som en ny partner.
Engelsk fotboll – till vilket pris som helst...- Åtminstone nästan. Dana Strong, vd på Sky Sports går ut i ett i ett pressmeddelande och berättar att notan för att sända Premier League över säsongen 2025– uppgår till hisnande 88 miljarder kr!
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen