En del av ett outslitligt äktenskap

Det är avtalet som båda parterna är lika rädda om. Det fungerar, utbytet är bra och man vet var man har varandra och vad man vill. Det är som ett outslitligt äktenskap och i dag är Annika Bränning en del av det.
Annika Bränning och Vattenfall har haft ett långvarigt förhållande med landets skidåkare.

 

Det är 20 år sedan de förenades. Idén kom från en journalist. Leif Emsjö såg vad inte andra riktigt kunde urskilja, skidsportens kärnvärden, större än andra idrotter, folkligheten innebar klara fördelar för att nå ut brett, till och med hela vägen fram till konsument.

Journalisten kom med idén

Det handlar om Vattenfall och Svenska Skidförbundet i ett av landets äldsta sponsorsamarbeten.

Ni har medvetet eller ej noterat det själva. Hur ni påminns om bolagets existens via mössor, halsdukar, hjälmar, tränings- och tävlingskläder i en omfattande exponering. En rad kampanjer, minns två hål i väggen, har passerat under de här 20 åren.

Just nu är det exceptionellt i och med skid-VM.

Upphovsman är alltså Leif Emsjö, journalist från Aftonbladet, som gjorde en visit som marknadschef i Svenska Ishockeyförbundet, innan han kom till Vattenfall och hade idéer när nya förutsättningar gällde i form av en avreglerad elmarknad.

Speciell utställning

Med längdlandslaget skrevs det första sponsoravtalet 1994 medan alpint tillkom 1997. Bolaget gjorde också en omfattande satsning i skidskytte. Vattenfall hade stor del i sportens växande uppmärksamhet vid genombrottet för några år sedan, men i dag har Vattenfall en betydligt mindre roll.

- Skidsporten hänger samman med ursprunget i norr. Tack vare el och via belysning och snökanoner är det möjligt att utöva sporten, säger Annika Bränning, dagens sponsorchef.

I entréhallen på bolagets jättelika kontor, med 2 000 anställda, alldeles intill Friends Arena i Solna pågår en utställning för att salutera de 20 åren med skidförbundet. Alla mössor och tävlingsdräkter vittnar om att historien är lång.

Firar med förlängning

Avtalet ger Vattenfall exklusiv rätt till atleterna i all kommunikation, om det så är interna event, kampanjer av olika slag eller i möten exempelvis med ungdomar vid ”Alla på snö” och ”Barnens Vasalopp”.

Parterna har uppenbarligen inte tröttnat på varandra. De firar 20-års jubileum som partners genom att förlänga avtalet till och med skidsäsongen 2016/2017.

Annika Bränning blev 2009 först sponsorchef i Norden och sedan ansvarig för all sponsring, nationellt som internationellt.

- Vi är aktiva även i Holland och i Tyskland. Vi arbetar lokalt med sponsring i de städer där vi har verksamhet.

3 miljarder skulle sparas

Här hemma är Skidförbundet och SOK prioriterade och där sker de ojämförligt största satsningarna. Dessutom finns ett antal sponsoråtaganden som vid Fallens dag i Trollhättan, och olika event i Uppsala, Luleå och Älvkarlelby där bolaget har verksamhet.

Det är åtskilliga miljoner som har passerat via sponsorbudgeten under alla år. Siffrorna är hemliga, och i dag gäller ett mera restriktivt tänkande. 

I oktober stod koncernens vd Magnus Hall och framhöll det lyckosamma samarbetet med skidförbundet och vid hans sida fanns bl a Charlotte Kalla och Jens Byggmark.

Två dagar senare tvingades han gå ut med nyheten att Vattenfall redovisade en förlust på 19,4 miljarder kronor och att sparpaket omfattade 3 miljarder.

I det läget darrade säkerligen skidförbundet. Inget var givet i den stunden.  

Ett nytt sponsorprojekt

Men Annika Bränning kunde snart meddela:

”Vi håller oss till de avtal vi har och vi ser framåt mot Falun 2015. Vi firar ju 20 år med skidförbundet och vi har varit med i både med och motgång”.

Konsekvensen blev ändå en omstrukturering av sponsorstrukturen. 75 procent av budgeten går till idrott och i synnerhet skidor och SOK.

Annika Bränning har gjort ett undantag. Hon sa också ja till ett stort engagemang vid den nya triathlontävlingen i Stockholm.

- Vi är med för tredje året som titelsponsor och är mycket nöjda. Tävlingen växer och berör alla från elit till ungdomar. Dessutom kan vi locka våra egna , vi har ändå 2000 anställda och kan vi få ett antal av dem att börja träna eller träna mera så har vi lyckats.

Noga med att mäta utbytet

Just nu har hon några tuffa och intensiva dagar i Falun, där åtaganden är många för henne och övriga medarbetare.

Hon återkommer till en sak – vikten av se utbytet.

- Sponsring är en verksamhet som ska gynna affärerna och vi är noga med mäta för att veta vad olika satsningar betyder. Om vi får nya kunder den vägen, helt enkelt. Vi vill addera ett värde och har därför anlitat SIFO som alltid mäter effekterna av en insats.

Det ska betonas ännu kraftigare i fortsatta sponsoråtaganden.

- Vi vill förstärkt kopplingen till vårt hållbarhetsarbete genom en utökad etisk klausul i avtalet kopplad till vår ”Code of Conduct for suppliers”.

- Framgångar skapar nya förebilder som kan inspirera människor att våga möta sina utmaningar. Vi vill bidra till att fler får chansen och hittar sin väg även med sikte på utbildning och arbete.

Började som trainee

Själv började Annika Bränning yrkeskarriären som trainee 1997 på Vattenfall i Trollhättan. Hon hade gått klart Handelshögskolan i Göteborg och fick ett jobb som säljare, men såg att Vattenfall sökte folk.

- Det var väldigt många som ville dit, men jag hade tur och blev anställd.

Sedan dess har hon varit företaget trogen, göteborgstjejen som har blivit en 42-årig stockholmare.

- Nja, att jag skulle bli fast här uppe hade jag nog aldrig tänkt mig. Men i dag med tre barn och man, plus jobbet, är det Stockholm som gäller. 

Men hon varken vill eller kan vara utan sommarveckorna på Brännö där hon har släkten.

Springer till jobbet

Nu trivs hon extra bra eftersom hon själv har kommit igång med motionerandet.

- Jag har ingen idrottsbakgrund. Men nu har jag fått upp farten och siktar på att klara halvmarathon, berättar hon stolt.

Annika Bränning springer ofta till jobbet, en sträcka om åtta km och det tar 45 minuter.

- Det har blivit en bra vana och jag kan intyga att det är roligt och att man mår bättre av att träna.

Hon har ett slags kontrakt med sig själv. Även det avtalet fungerar.

Thomas Ejderhov

 

Fakta

Artikelserien "Kraftfulla kvinnor inom idrotten" fortsätter:

Birgitta Ljung var först ut i vår artikelserie. Läs mer om hon som styr RF:s kansli.

Cecilia Andrén Nyström följde därefter, en ung och mycket företagsam tjej. 

Katarina Henriksson från konståkningsförbundet fick sedan huvudrollen.

Pia Carlsson-Thörnqvist, en gång landslagsspelare, i dag en av cheferna på en av idrottens största sponsorer.

Jenny Modin tar för sig på SVT-sporten och berättade om sitt arbete och tillvaron.

Pernilla Svensson är en mycket ambitiiös förbundskapten för handikapplandslagets skyttar.

Pia Sundhage, välkänd förbundskapten för damlandslaget i fotboll, berättade om sina tankar inför bl a VM.

Magdalena Rönström, projektledare vid Svenska Mässan i Göteborg, som brinner för att utveckla mötesplatser och vill att idrotten ska ta ett större ansvar i integration.

Marie Lindqvist, vd för Stockholm Globe Arenas, om hur evenemangsbranschen utvvecklas.

Marie Bränning, sponsorchef på Vattenfall, berättar bl a ett rekordlångt sponsorkontrakt.

Anna Lundström, mycket företagsam före detta konståkare.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.