Christian är indianen som styr

Christian Lechtaler var spelaren som försvann från Frölundas ishockeyrink. Dåvarande tränaren Leif Boork tyckte inte att han höll måttet. Efter 20 år kom han tillbaka.
Så här är Frölundas starke man Christian Lechtaler klädd i sitt kontorsrum i Frölundaborg. Nej, vi skojar bara. Men Frölundatröjan har han inget emot att ta på sig. Inom glas och ram på hans kontor finns en annan grön tröja med nummer 8 på ryggen. Den är beviset på hans fem säsonger i Björklöven. Christian pluggade till civilekonom i Umeå. Foto: Tommy Holl.

Christian Lechtaler var spelaren som försvann från Frölundas ishockeyrink. Dåvarande tränaren Leif Boork tyckte inte att han höll måttet. Efter 20 år kom han tillbaka.

Och nu är det den 45-årigen klubbdirektören som har det operativa ansvaret för Frölunda Indians.  Det kan vi kalla för en storstilad come back.

Efter Frölundatiden spelade Christian i olika klubbar under dåvarande elitserien, provade på spel i Frankrike. Han inledde tränarkarriären i Lugano, assisterande. Inför säsongen 2011-2012 var han tillbaka i Frölunda som assisterande tränare. Sen gick hissen snabbt uppåt.

General manager; klubbdirektör i december 2015. 

Civilt hade han hunnit med en hel del. Bland annat som affärsutvecklare/sportevenemang för Globen. Arbetsplatsen före jobbet i Frölunda HC var som företagsrådgivare på S-E-Banken.

100 personer avlönas

Vi träffar den lågmälde, sympatiske klubbdirektören i Frölundaborg där klubbens kontor finns i den 50-åriga byggnaden som rymmer 6 400 åskådare. I Frölundaborg sker alla träningar.

Christian, med österrikisk pappa och svensk mamma, basar över 20 personer på kontoret. Det är lugnt på kontoret men skenet bedrar. Semifinalserien mot Brynäs har skapat ishockeyfeber i Göteborg.

– Räknar vi med spelarna har vi närmare 100 personer på lönelistan. Jag håller ihop ledningsgruppen. Vi har en sportslig sida, en ekonomisk sida och en kommersiell sida. Jag ansvarar för den sportsliga sidan. Min vardag är budgeten, sporten, personalen och kunderna (åskådarna). Gästen/kunden är publik men även partners och föräldrar. Och NHL-klubbar som hämtar spelare.

Frölunda HC omsätter drygt 130 miljoner kronor. Ungefär en tredjedel utgör spelarlöner.

Lechtaler säger att lönemässigt ligger Frölunda i mitten av löneligan i SHL. Vi pratar om Ritolas 290 00 kronor i månaden i Leksand.

– Det finns ingen i Frölunda som har så mycket betalt, säger han.

Klubben hyr Scandinavium, invigt 1971, av Got Event (nej, några siffror får jag inte). Avtalet är på tio år, två år återstår. Det är Got Event som kassar in all försäljning på arenan utom från souvenirbutiken som Frölunda driver ihop med Intersport.

Dealen som Frölunda har med Got Event skulle få många klubbdirektörer med egna arenor att svära men Christian håller masken.

– Det är som det är. Jämfört med en del andra SHL-klubbar har vi andra förutsättningar, säger han neutralt.

 När avtalet går ut bygger ni en egen arena?

– He, he, de pengarna har vi inte.

En större arena hade behövts inför den sjunde och avgörande finalmatchen mot Skellefteå i fjol. Klubben sålde slut på biljetterna på sex minuter! Scandinavium rymmer 12 044 åskådare. Säsongens snittpublik: 9 500.

– Jag tippar att vi kunde ha sålt 20 000 biljetter till matchen mot Skellefteå, säger Christian.

Multiarena om åtta år?

Det snackas om en ny multiarena i Göteborg. Häromdan sade ”Bettan” Andersson (V), ordförande i Idrotts-och föreningsnämnden samt ordförande i Got Event, apropå den hett efterlängtade storarenan:

– Någon sådan finns det inte förrän om åtta år…

Multiarenan utreds av statsledningskontoret. I slutet av året ska en tänkt multiarena presenteras för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

– Vi gör det bästa vi kan för att göra Scandinavium attraktivt inför matcherna. Vi öppnar portarna två timmar före nedsläpp. Vi har Kids Corner, en maskot som går runt, Jörgen Pettersson (den tidigare storspelaren och ikonen) och coacherna berättar om den kommande matchen. Matchens lirare skriver autografer efter matchen i Fanszonen. Varje match bygger vi med ett tema.

När Christian återvände till Frölunda 2011 var ekonomin allt annat är bra.

– Vi genomgick ett stålbad. Och började träna på ett annat sätt. Enkelt uttryckt kan jag säga att vi fördubblade träningstiden. Gruppträningen, individuella träningen. Nu är det standard sedan fyra år.

Christian pratar mycket om värdegrund. Och akademin där 40-talet ungdomar återfinns.  När Frölunda vann guldet i fjol hade 18 spelare gått i akademin.

– Kärnverksamheten är det som sker innanför sargen, det som är A-laget. Det är A-laget som stärker varumärket. Akademin är där vi sår och hoppas få skörda i framtiden.

Frölunda drivs som ett företag. Christian är speciellt nöjd över att grundseriens bokslut visade svarta siffror.

– Då kunde vi andas ut. Slutspelet är extra bonus.

Han säger att Frölunda ska spela frejdig ishockey. Hittills har det lönat sig.

- Vi är stolta över det vi gör men vi är inte nöjda. Vi vill mer. I höst startar vi en flickhockeyskola, säger Christian Lechtaler.

Räkna med att vi om några år får höra talas om Frölundas Indiankvinnor…

 

Göran Söderlund

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.