Nu vill de utbilda idrotts-Sverige igen

Nu kommer uppföljaren till boken Sport Marketing.  En guide, eller en A-B-C i konsten att jobba professionellt inom idrotten och därmed långsiktigt nå ut med sin verksamhet. Många är berörda, som alla förbund och föreningar, arenaägare och mediabolag. Det handlar om en idrottsbransch snarare än idrottsrörelsen.

Anders Ericsson och Jonas Persson ger nu gemensamt ut sin andra bok på tema Sport Marketing. Behovet och nyfikenheten är stort ute i Idrotts-Sverige.

Det gäller idrottens kommersiella möjligheter och i sin tur rättigheter som genererar pengar, vilket innebär skyldigheter och att göra rätt för sig inför köpare.

Åtskilliga känner ett begär om mer kunskap.

40 år av bakgrund

Männen bakom boken vet vad de talar  och skriver om. Det här ärderas hemmaplan. Jonas Persson och Anders Ericsson har tillsammans mer än 40 års bakgrund inom kommersiell idrott.

De träffades i Lund 1988 och upptäckte att de hade mycket gemensamt. Som kurskamrater vid universitet  studerade de internationell ekonomi fram till 1992.

Därefter har de haft olika vägar fram till i dag. 

Med erfarenhet från många branscher och skiftande uppdrag inom sport marketing, dvs konsten att marknadsföra en sport eller att marknadsföra sig genom en sport, har de en samlad och bred kompetens som få andra.

Mängd olika uppdrag och roller

Anders Ericsson har arbetat inom flera av de stora organisationerna i svensk idrott, t ex Svenska Fotbollförbundet och Hockeyallsvenskan, där han som operativt ansvarig byggde upp ligaorganisationen Allsvenska Hockeyföreningen i början av 2000-talet. Anders har också praktisk erfarenhet av marknadsförings- och försäljningsarbete från ett flertal branscher via Johnson & Johnson, Arla och reklambyrånätverket McCann Erickson. Parallellt med dessa anställningar och periodvis på heltid har Anders arbetat som TV-kommentator, både i Sverige och internationellt. Anders har vidare varit medarbetare på rättighetsbolaget ISPR samt var delaktig i lanseringen av TV-kanalen SPORT-Expressen (idag Sportkanalen). I dag är han verksam som författare, föreläsare och konsult inom sport marketing. 

Jonas Persson grundade 1994 TV-rättighetsföretaget IEC in Sports och var VD för företaget fram till 2011. Det franska medieföretaget Lagardère köpte 2007 IEC in Sports, som då representerade över 200 idrottsevenemang runt om i världen. Jonas etablerade IEC in Sports som en ledande aktör inom handeln med TV-rättigheter och TV-produktion globalt. Efter 2007 fokuserade IEC in Sports även på drift av idrottsevenemang, framför allt i Sverige.  Jonas har jobbat med flera av de stora internationella idrottsförbunden, internationella fotbollsligor samt arrangörer av ATP – och WTA-tävlingar i tennis och en rad andra sporter. 2012 blev Jonas verksam som rådgivare åt investmentbanken Stella Advisors, som sedan 2015 är partner i Jonas nya rådgivningsföretag Commercial Sports Media (CSM). CSM har bl a uppdrag som rådgivare åt Svenska Hockeyligan (SHL) och finska hockeyligan (Liiga). I den rollen har bolaget varit drivande till ett par av de största rättighetsaffärerna någonsin i Norden

Boken ger olika alternativ

Bokens olika delar bygger en professionell sport marketingmodell och ger underlag till två olika planer för en verksamhet inom idrottsbranschen – en långsiktig strategisk plan och affärsplaner på t ex årsbasis.

Svenska klubbar och förbund med alla dess ledare har ett behov av att utveckla kunskapen inom sport marketing  och boken är mycket välkommen och behövlig

Jonas Persson påpekar:

Vi vill gärna ut till idrotten. Det bästa vore att få arrangera seminarier hos förbund och föreningar.

- Vi vet att det finns en efterfrågan. Det känns inspirerande att erbjuda marknaden råd och tips via allt vi har lärt oss och varit med om, understryker Anders Ericsson. 

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.