Växande kritik mot landslaget

Fotbollslandslaget avancerar i VM och jubelkören blir allt större. I det läget kritiseras förbundskapten Lars Lagerbäck hårt. Journalisterna tycker att han är intetsägande och truppen isoleras. Nu kommer också skarpa ord från ledande sponsorer. Många undrar varför fotbollens representanter måste vara så annorlunda och otillgängliga.

Fotbollslandslaget avancerar i VM och jubelkören blir allt större. I det läget kritiseras förbundskapten Lars Lagerbäck hårt. Journalisterna tycker att han är intetsägande och truppen isoleras. Nu kommer också skarpa ord från ledande sponsorer. Många undrar varför fotbollens representanter måste vara så annorlunda och otillgängliga. 

I Svenska Dagbladet gick krönikören Jan Majlard så långt att han (redan före mötet med England) tyckte att Lars Lagerbäck har gjort sitt. Under rubriken ”Dags att byta ut Lagerbäck” skriver Majlard:
Tronskifte, tack. Landslaget behöver en ny ledning. Ett omedelbart besked att Lars Lagerbäcks kontrakt sägs upp skulle kunna ge resultat redan i Tyskland.

Det här är inte lätt att skriva sedan en ny metodisk mangling, låt vara med ett nödrop, gett tre poäng i slutminuten mot Paraguay samtidigt som England väntar runt hörnet.
Men det är min övertygelse att Sverige skulle skaffa sig en större marginal att vinna matcherna med en annan lagledning.
Sverige skulle skaffa sig en större marginal att vinna matcherna med en annan lagledning.
 

Allt grinigare Lagerbäck

Det glädjelösa uttrycket i Lars Lagerbäcks tränargärning inspirerar inte till några nya, spännande konstruktiva lösningar. Det låser sig. Förbundskaptenens inledningsfras på presskonferenserna "Nothing has happened" (inget har hänt) är symptomatisk. Senaste veckan har det varit Olle Nordin-varning på den allt grinigare Lagerbäck.

För honom kommer det alltid vara viktigare att inte släppa in mål, än att göra dem. Därför är han heller inte lämplig att leda den nya generationens spelare som strävar efter nya mål på planen”.


Majlard menar att Lars-Åke Lagrells uttalat vaga stöd i pressen inför Paragyaumatchen antydde att han redan börjat sondera terrängen för en efterträdare. 


"Det är möjligt att bristen på stöd uppifrån ligger bakom Lagerbäcks pressade sinnelag. Så innan någon förslagen rubrikmakare travesterar "Go, in the name of God, go!" (Avgå, för guds skull, avgå!) som följde Graham Taylor från Englandjobbet, bör Lagrell handla.


Tystnaden kvarstår

Vad Lars Lagerbäck själv anser förblir en hemlighet. Men att han inte älskar framträdanden inför media står klart för alla. Hans kroppsspråk är så destruktivt som det kan vara. Han bjuder inte på sig själv, han är inte det minst öppenhjärtig, utan framstår som tvär och sur, dag efter dag, trots framgångarna.Han till och med hånade en journalist och förlöjligade en fråga från en journalist till Olof Mellberg vid en presskonferens.
 

Lars-Åke Lagrell har värnat om PR-arbetet och den betydelse som framgångarna innebär. Han vill givetvis att förbundet och fotbollen ska uppnå synergier av glädjen på planen.Sålunda tog han en diskussion med Lars Lagerbäck och Tommy Söderberg efter EM-fiaskot i Belgien och Holland för sex år sedan. De båda förbundskaptenerna accepterade inte misslyckandet och stod för märkliga uttalande som provocerade inte minst fansen.I dag säger Lagrell:- Lagerbäck är populär bland folket. Han är en trygg norrlänning, men det är klart att han kanske inte är den mest snacksalige.

Presskonferenserna med Sverige blir återhållsamma arrangemang där enbart några få ur truppen framträder. Svenskarna har som enda lag valt att hålla sig till engelska som språk, vilket har kritiserats eftersom det begränsar en redan torftig kommunikation.
Media har också en ständig önskan om att de aktuella namnen, typ Marcus Allbäck efter hans succé mot England, ska framträda och likaså vill alla se mera av Fredrik Ljungberg, Olof Mellberg, Henrik Larsson och Zlatan Ibrahimovic.

- Fotbollen är en spegling av samhället i övrigt som blir mer slutet, säger Lars-Åke Lagrell i Dagens Industri.

"Krångla inte till det"                                                                                                                 Inställningen är helt annorlunda i Tre Kronor, där förre journalisten, Mats Olsson, är pr-ansvarig.- Det gäller att inte krångla till det. Vid VM körde vi med mixade zoner med alla spelare en gång om dagen och det gick jättebra. Jag tycker inte att det funkar så bra med presskonferenser på podium eftersom det sällan blir några bra och intressanta diskussioner.

- Jag hoppas att det finns ett samband med Tre Kronors öppenhet, att vår tillgänglighet, synlighet och det positiva budskapet vi vill förmedla attraherar sponsorer till hockeyn. Men den bästa pr som ett lag kan göra är givetvis att vinna.
I en opinionsundersökning bland tusen svenskar vid fotbollsallsvenskans start framkom att hockeyn är Sveriges populäraste sport, följd av friidrotten och med fotbollen på tredje plats.

- I mätningen såg vi en signifikant skillnad mellan hockey och fotboll som vi inte sett tidigare. Vi ser också att det gett resultat på sponsorfronten där Telenor och flera andra tunga aktörer under senare tid valt hockeyn, påpekar Peter Viklund, vd för analysföretaget Sponsor Insight, till Dagens Industri.

Sponsorarrangemang förbjuds
I Tyskland märks också ett ifrågasättande från fotbollsförbundets sponsorer. Inte minst kritiseras Lars Lagerbäcks truliga beteende.
Flera sponsorer har också velat få besök av spelarna och ledarna, att dessa helt enkelt borde ställa upp mera för företagen.I stället har sponsorerna uppmanats att inte ha några evenemang i närheten av den svenska basen i Bremen utan i stället förlägga alla sådana aktiviteter till matchstäder som Dortmund, Berlin och Köln. 

En sponsor uttalar sig i Dagens Industri, mot löftet om att få vara anonym och därmed undvika bråk:
- Det hade räckt om någon avbytare som Fredrik Stenman eller Markus Rosenberg kommit förbi en kvart och svarat på några enkla frågor. Jag förstår inte att det skulle störa koncentrationen i gruppen mer än om alla spelarfruar och barn kommer till spelarhotellet.
 Hockeyspelarna tog sig tid under såväl VM och OS att medverka vid sponsorarrangemang.

- Det är självklart för oss eftersom sponsorerna är otroligt viktiga för oss, säger Mats Olsson.

Därför ska Lagerbäck bytas ut

 
 

I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.