Idrotten måste göra hemläxan
Hälften av Sveriges storsponsorer, och 8 av 10 rättighetsinnehavare, medger att sponsringsfrågor delvis drivs mer av personliga preferenser än av affärsmässiga överväganden. Att tro att en affärsstrategi ligger bakom företagens beslut om sponsring, är att lura sig själv.
Det är en av slutsatserna från den nationella undersökningen ”Sponsring i Sverige 2016” utförd av sponsringsbyrån Pack Train, i vilken 50 rättighetsinnehavare och 50 storsponsorer i Sverige deltagit.
Sponsringsbranschen växer och omsatte enligt IRM 6,9 miljarder kronor 2015.
Måste göra hemläxan
Samtidigt som investeringarna ökar varje år, höjs kraven på mätbara resultat, kreativa aktiveringar och skräddarsydda avtal.
- Det är anmärkningsvärt att personliga preferenser fortfarande har stor del i besluten i en miljardindustri, säger Joel Pallvik, pr-strateg på Pack Train.
- Samtidigt är det inte helt förvånande eftersom rättighetsinnehavarna i dagsläget inte riktigt kan erbjuda affärsmässigt beslutsunderlag i form av data, relevanta mätningar och attraktivare avtal.
Han är övertygad om att branschen skulle växa ännu mer och snabbare med ett bättre beslutsunderlag.
Viktigast är mätning av ROI, alltså associationsvärdet och rätten att marknadsföra produkter och tjänster
De största utmaningarna som rättighetsinnehavarna, dvs klubbar, förbund och evenemang, står inför är mätningar av ROI, aktiveringar och skräddarsydda sponsorpaket. Idrotten måste göra hemläxan, dvs läsa på och kunna motivera och argumentera för sina förslag.
Som vanligt, det krävs kreativitet
Vad står ROI för?
- Det är hur sponsringen påverkar försäljningen, till exempel när Carlsberg väljer att sponsra EM för 400 miljoner danska kronor ser de till att få ensamrätt på ölförsäljningen i olika fan-zones.
- Det är också hur sponsringen påverkar varumärket när mätningar sker via marknads- och varumärkesundersökningar.
Joel Pallvik betonar:
- Den stora utmaningen, och den stora potentialen, ligger i att skapa kreativa aktiveringar, som träffar målgruppen i hjärtat, som får spridning i sociala medier och får redaktionellt utrymme.
Modellen är egentligen enkel - sponsringen ska vara en integrerad del av den övriga marknadskommunikation. Det ska finnas ett definierat syfte, klara mål, uppföljningar och hur event eller kommunikation förtjänar målgruppens tid och engagemang.
Sponsringen ökar
Nu är det faktiskt på det viset att en av fyra sponsorer avser att öka sponsorinvesteringarna.
Kruxet är att rättighetsinnehavare och sponsorer inte verkar tala samma språk. Företagen söker kreativa idéer med ett nyhetsvärde och det erbjuder klubbar och förbund sällan.
- Men de får lite väl mycket kritik i undersökningen. Det gäller också att sponsorerna avsätter budget och kompetens.
I Nordamerika, som ligger i framkant inom sponsring, kan man se tydliga exempel på hur de rör sig från exponering i TV och online till kreativa lösningar som lever på sociala medier istället. Budweiser har exempelvis tagit bort all exponering i samband med deras sponsring av UFC (Ultimate Fighting Championship) och satsat på dokumentära filmer där fans får uppleva hur det är att leva som en UFC-stjärna för en dag. Filmerna sprids på Youtube och når miljontals fans.
Liknande exempel på den svenska marknaden är Vitamin Well, som har arbetat framgångsrikt i samarbetet med Zlatan Ibrahimovic, i kampanjen ”Zlatan at Work”.
Mest lästa just nu
Han bygger ett egentligen osannolikt idrottscentrum mitt i de småländska skogarna. Torsten Jansson är en levande önskedröm för idrotten. Tänk om det fanns fler sådana...
En kvarts miljard tar han ur egen plånbok för att bygga ett hotell, en multihall och en kommande friidrotts- och fotbollsarena - i ett samhälle med 900 invånare och en pizzeria.
Allt sker med privata pengar, förtjänade via hans 70 bolag.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
Efter Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..
Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes av Brynäs-klacken i Tegera Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.