Idrotten måste göra hemläxan

Det hjälper inte, trots att sponsorsatsningarna ökar i Sverige så är det chefen och vederbörandes intresse som ändå styr. Rider dottern, ja, då gynnas hästsport...
Stunden då avtalet tecknas - den stunden uppnås via förslag och diskussioner. Och där måste parterna lyssnar bättre till varandra. Foto: TT

 

Hälften av Sveriges storsponsorer, och 8 av 10 rättighetsinnehavare, medger att sponsringsfrågor delvis drivs mer av personliga preferenser än av affärsmässiga överväganden. Att tro att en affärsstrategi ligger bakom företagens beslut om sponsring, är att lura sig själv.

Det är en av slutsatserna från den nationella undersökningen ”Sponsring i Sverige 2016” utförd av sponsringsbyrån Pack Train, i vilken 50 rättighetsinnehavare och 50 storsponsorer i Sverige deltagit. 

Sponsringsbranschen växer och omsatte enligt IRM 6,9 miljarder kronor 2015. 

Måste göra hemläxan

Samtidigt som investeringarna ökar varje år, höjs kraven på mätbara resultat, kreativa aktiveringar och skräddarsydda avtal.

- Det är anmärkningsvärt att personliga preferenser fortfarande har stor del i besluten i en miljardindustri,  säger Joel Pallvik, pr-strateg på Pack Train. 

- Samtidigt är det inte helt förvånande eftersom rättighetsinnehavarna i dagsläget inte riktigt kan erbjuda affärsmässigt beslutsunderlag i form av data, relevanta mätningar och attraktivare avtal. 

Han är övertygad om att branschen skulle växa ännu mer och snabbare med ett bättre beslutsunderlag.

Viktigast är mätning av ROI, alltså associationsvärdet och rätten att marknadsföra produkter och tjänster 

De största utmaningarna som rättighetsinnehavarna, dvs klubbar, förbund och evenemang, står inför är mätningar av ROI, aktiveringar och skräddarsydda sponsorpaket. Idrotten måste göra hemläxan, dvs läsa på och kunna motivera och argumentera för sina förslag. 

Som vanligt, det krävs kreativitet

Vad står ROI för?

- Det är hur sponsringen påverkar försäljningen, till exempel när Carlsberg väljer att sponsra EM för 400 miljoner danska kronor ser de till att få ensamrätt på ölförsäljningen i olika fan-zones.

- Det är också hur sponsringen påverkar varumärket när mätningar sker via marknads- och varumärkesundersökningar.

Joel Pallvik betonar:

- Den stora utmaningen, och den stora potentialen, ligger i att skapa kreativa aktiveringar, som träffar målgruppen i hjärtat, som får spridning i sociala medier och får redaktionellt utrymme. 

Modellen är egentligen enkel - sponsringen ska vara en integrerad del av den övriga marknadskommunikation. Det ska finnas ett definierat syfte, klara mål, uppföljningar och hur event eller kommunikation förtjänar målgruppens tid och engagemang. 

Sponsringen ökar 

Nu är det faktiskt på det viset att en av fyra sponsorer avser att öka sponsorinvesteringarna. 

Kruxet är att rättighetsinnehavare och sponsorer inte verkar tala samma språk. Företagen söker kreativa idéer med ett nyhetsvärde och det erbjuder klubbar och förbund sällan.

- Men de får lite väl mycket kritik i undersökningen. Det gäller också att sponsorerna avsätter budget och kompetens.

I Nordamerika, som ligger i framkant inom sponsring, kan man se tydliga exempel på hur de rör sig  från exponering i TV och online till kreativa lösningar som lever på sociala medier istället. Budweiser har exempelvis tagit bort all exponering i samband med deras sponsring av UFC (Ultimate Fighting Championship) och satsat på dokumentära filmer där fans får uppleva hur det är att leva som en UFC-stjärna för en dag. Filmerna sprids på Youtube och når miljontals fans. 

Liknande exempel på den svenska marknaden är Vitamin Well, som har arbetat framgångsrikt i samarbetet med Zlatan Ibrahimovic, i kampanjen ”Zlatan at Work”. 

Fakta

Sponsorer

Enligt Sveriges sponsorer är följande komponenter viktigast vid ett sponsorskap (topp fem): 

Tydliga kriterier för att utvärdera sponsorskapet       73 %

Ökad varumärkesassociation               70 %

Relationsbyggande aktiviteter            47 %

Förhöjd varumärkeskännedom              47 %

Ökad varumärkeslojalitet                37 %

Anser du att sponsring drivs mer av personliga preferenser än på affärsmässiga grunder?

Håller helt med                 0 %

Håller med                      10 %

Håller delvis med                       44 %

Håller inte alls med            46 %

Vanligaste rättighet att sponsra

Idrottsförening eller klubb             73 %

Organisation inom CSR eller hållbarhet  63 %

Individer inom idrott, kultur och populärkultur 43 %

Kultur                   30 %

Arena                   23 %

Evenemang                       24 % 

*en sponsor kan sponsra inom fler olika områden 

Hur förändras sponsringsutgifterna de närmast 12 månaderna (sponsorer)? 

Öka                     28 %

Minska                  17 %

Oförändrat                      52 %

Vet ej                  3 %

Har ni  tydliga mål för vad ert sponsorskap ska ska resultera i? 

Ja                      66%

Nej                     34 %

Vet ej                   0 %

Rättighetsinnehavare 

Enligt Sveriges rättighetsinnehavare är sponsring bra för följande syfte (topp fem)* 

Ökad varumärkesassociation              55 %

Förhöjd varumärkeskännedom              55 %

Relationsbyggande aktiviteter           52 %

Försäljning                     49 %

Ökad varumärkeslojalitet                38 %

*flersvarsalternativ 

Anser du att sponsring drivs mer av personliga preferenser än på affärsmässiga grunder?

Håller helt med                 2 %

Håller med                      15 %

Håller delvis med                       63 %

Håller inte alls med            19 %

Vet ej                   1 %

Om undersökningen: Konsumenter, 1 017 webbintervjuer genomfördes av 18-65 åringar med ett riksrepresentativt urval med hänsyn till ålder, kön och region. Insamlingen genomfördes i maj 2016.

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Svenska Skidskytteförbundet  har inte bara aktiva som utmärker sig på bred front. Där finns också en styrelse med sällsynt stark framåtanda och vilja att åskadkomma mera, mycket mera. 

För ett år sedan presenterades en anläggningsfond  där skidskytteförbundet gick in med 10 miljoner. Titeln påvisade vad som fanns ytterligare i sikte och förbundet gick satsade så pass som 10 miljoner i startkapital.

Fföreningar runt om i landet ska  få möjlighet att möjlighet att söka ekonomiskt stöd för att utveckla och bygga egna ändamålsenliga och  trygga anläggningar fram till 2031. 

Det är en fullkomligt vedervärdig tanke att fotbollslandslaget ska misslyckas i kvalet  i mars med den konsekvens som då uppstår. Det känns som himmel eller helvetet, för tillräcklig medvind kan få en så ofantlig betydelse

Inget VM- spel innebär en enorm besvikelse. Och inte nog med det – inte mindre än 97 miljoner skulle fladdra bort och inte kunna rädda Svenska Fotbollförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är  att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades  nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa  kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .

Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög  flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.