Sponsring
Fotbollförbundet i stort sponsoravtal
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
På torsdagen tillkännagavs ett nytt avtal som gör öljätten till UEFA:s officiella fotbollsöl till och med år 2030. Det innebär såväl exklusiva dryckesrättigheter som exponering under fotbolls-EM 2028 och 2029 samt kommande Nations League- och Futsal-finaler.
Partnerskapet har en nyckelroll i Carlsberg Groups strategi att investera i varumärkesportföljen.
Även idrottsföräldrar jublar över miljonerna
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
Det innebär att från och med 2025 kommer 60 stipendiater att få 60 000 kronor per läsår. 60 ungdomar somhar det gemensamma att de älskar att idrotta, att de drivs av villjen att bli av högsta klass – och att de ekonomiskt har det knapert och i många fall är det föräldrarna som är de största sponsorerna..
Här uppstår nu den lösningen att Svenska Spel via sin ägare, staten, går in med inte mindre än 60 miljoner och underlättar tillvaron för åtskilliga ungdomar och deras föräldrar.
Ny sponsringspolicy ska fördela 2 miljoner
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Ängelholm fördelar närmare 2 miljoner i sponsring till idrott, evenemang och kultur 2025. Engagemang för att utveckla Ängelholm som en levande plats för evenemang, kultur och sport är stort! Det märks tydligt i de många ansökningar om sponsring som har kommit in inför 2025. Det kommande året bjuder på såväl internationella sportevenemang, musikfestivaler som en sommarhockeyskola för tjejer.
Stor glädje i Roslagen inför 200 000 i vinst
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Rimbo IK, Roslagen, som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Nytt avtal - 22:a året i följd i Mora
Ansvariga på båda sidor har kommit och gått. Men Stadium och Vasaloppet är ändå trogna partners. Nu har ett nytt avtal undertecknats och för 22:a året är de överens. Den här gången är gäller avtalet bådesommarveckan och vinterveckan.
– Vi är glada över att vi stärker samarbetet med Stadium med deras mycket uppskattade närvaro under arrangemangen med service till alla deltagare, och specifikt gentemot skidåkarna i Tjejvasan. säger Erika Christensson, marknadschef på Vasaloppet.
Svenska spel idrottens största mjölkko
Idrottens sponsorintäkter fortsätter att öka, men endast för de större förbunden. De tio största redovisar intäkter från sponsorer på sammanlagt 594 miljoner, en ökning med 25 miljoner från 2023.
Idrottens Affärer har tagit del av en unik kartläggning som visar att klyftorna mellan de stora förbunden och de mindre har ökat. Anledningen är främst avregleringen av Svenska Spels spelmonopol.
Tidigare redovisade 27 förbund, av totalt 72, sponsring från Svenska Spel i olika former. I dag är det endast åtta specialförbund som sponsras av det statliga spelbolaget, i huvudsak stora förbund.
Som Svenska Ishockeyförbundet, som på måndagen, presenterade ett nytt förlängt avtal med Svenska Spel till och med 2027.
Sponsorn agerade på egen hand
Som en skänk från ovan kom det, telefonsamtalet från en egenföretagare som under tre år ville sponsra med pengar till nya tröjor, byxor, strumpor, bollar till Solväders FC – och en container att förvara utrustningen i. Det har ökat glädjen, stoltheten och spontanfotbollen i området Biskopsgården, nordvästra Göteborg.
Hector Valeria har varit frontfigur i Solväders FC i över ett decennium. Flera dagar i veckan har han och hans tränarkollegor ägnat åt att få ungdomarna i Biskopsgården på Hisingen i Göteborg att stärka sin självkänsla och bli en del av ett sammanhang genom fotbollen.
Delar ut en halv miljon bara så där
För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.
Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl
Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt.
– Det är en hyllning till alla ideella krafter som betyder så mycket, säger kommunikationschefen Anders Thorén.
Av de föreningar som tar del av föreningsstödet är cirka hälften idrottsklubbar och representerar en rad olika sporter; hockey, fotboll, bandy, innebandy, basket, alpint, längdskidåkning, bordtennis, simning, skytte, motorsport, hästsport, gymnastik, cheerleading och orientering.
– Uppskattningen är stor bland föreningarna.
Sponsring av Rosengård nekas
Välkände entreprenören och Malmöprofilen Dan Olofsson får via familjeföretaget Danir backning på avdrag för sponsring av FC Rosengårds damspelare. Han åläggs dessutom att betala skattetillägg på grund av oriktiga uppgifter.
FC Rosengårds största finansiär Dan Olofsson, tillika grundare och storägare av it-konsultkoncernen Danir, stöttar via bolaget fotbollsföreningen FC Rosengård sedan 2012 med mångmiljonbelopp varje år.
Men avdraget på 2miljoner kronor för sponsringen avseende år 2022 accepteras inte av Skatteverket som framhåller att Danir inte ”har en sådan tillräcklig koppling med FC Rosengård att avdrag kan medges som en indirekt omkostnad”. Dessutom har företaget inte tagit emot någon form av motprestationer från de individuella spelarna.
Lycklig över längre och större avtal
JYSK kommer att fortsätta att skapa möjligheter och förutsättningar för de aktiva samt fördjupa samarbetet med fokus på ledarutbildning och ledarrekrytering.
Företaget tog unikt sponsorbeslut
Sverige största sponsorföretag ISP från Göteborg,har lyckats med konststycket att få Elgiganten att bli en Idrottssponsor. Företaget tar ett historiskt kliv in i idrotten och väljer att göra det som partner till tre av Sveriges största fotbollsklubbar – Malmö FF, Djurgården Fotboll och IFK Göteborg.
Bedömningr ä r att handlar om en investering på flera miljoner, men Karolina Åhs Karlsson, Head och Marketing & E-commercpå Elgiganten. vill inte uppge något totalt belopp.
Elgiganten går in som huvudpartner till Djurgården Fotboll och IFK Göteborg samt social media partner till Malmö FF.
- Det här markerar en ny era för företaget säger Karolina Åhs Karlsson.
Elgiganten vill attrahera relevanta målgrupper på då det finns många naturliga kopplingar mellan Elgigantens produkter och den vardag som både spelare och supportrar lever i.
- Elgiganten har valt att samarbeta med ISP Sport & Marketing, Sveriges ledande aktör för marknadsföring inom sport.
En sponsordeal med guldkant
Allt föll på plats. Det kunde inte ha blivit bättre.
Som om allt var förutbestämt... Sara Sjöström tog OS-guld, Armando Duplantis tog OS-guld.
Och snart visste åtskilliga svenskar vad Polestar var för bil.
Just det som var meningen när Sarah, Mondo och Polestars marknadschef, Nils Rylén, träffades i Stockholm för några månader sedan.
Då uttalades det i klara ordalag:
-Om ni lyckas vinna i Paris och erövra varsin guldmedalj, då…
Därför kör Sarah och Armando omkring i varsin exklusiv Polestar, modell 4, i huvudstan i dag
Maximal uppmärksamhet
En exklusiv miljöbil med all tänkbar utrustning och båda är guldfärgade givetvis. Bilarna väcker maximal uppmärksamhet. De skiljer sig totalt från alla andra.
Hotellkungen hyllas i efterhand
Elite Hotels of Sweden är stolta att tillkännage att vår grundare, Bicky Chakraborty, har valts in i Swedish Tennis Hall of Fame. En av Svenska Tennisförbundets största sponsorer tar plats bredvid legendarer som Björn Borg, Stefan Edberg, Mats Wilander,s Magnus Norman, Thomas Enqvist och Kent Karlsson.
Mer omtanke i uppgörelse i Malmö
Malmö Redhawks bygger nytt och förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom. Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.
Att Malmö Redhawks, Malmö Arena och Malmö Arena Hotel hör ihop är en självklarhet, kan tyckas. Nu står det i alla fall klart att ett huvudpartnerskap om ytterligare tre år är skrivet.
– Det är såklart helt naturligt att Malmö Arena och Malmö Arena Hotel ska vara höra samman, säger Marcus Larsson, kommersiell chef på Malmö Redhawks.
Tar inget för givet
– Men vi tar inte varandra för givet. Det handlar om ett djupt samarbete där vi ibland turas om att vara vinnare men ambitionen är såklart win-win i alla aktiviteter,
Överens med fotbollen för 61:a året
Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med 2026.
Försäkrar alla fotbollsspelare
Folksam har en inställning att framstå som idrottens försäkringsbolag och försäkrar alla som spelar fotboll i en av SvFF:s klubbar. I spelarförsäkringen ingår dessutom tjänsten ”Råd och Vård för idrottsskador”, den viktigaste delen av alla.
Räcker de kommersiella krafterna här?
WMF och golfen i samarbete
Sponsrar i alla fall med miljonbelopp
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
På ett naturligt sätt pratar Jan Blad i vi-termer. Han avser bådekollegan och medgrundaren i Amokabel, Erland Erlandsson, 67 och alla medarbetare.
Företagsledare så ängsliga
Alstermo IF:s handbollssektion bildades 1971 inför frågan hur mycket företaget sponsarar handbollen med blir det inget krystat svar i stil med ”betydande”eller ”avsevärt”. I stället ett snabbt svar.
"Varför är så många företagsledare så ängsliga för att ange beloppet? Tror dom inte på sin investering eller har dom för dålig kännedom om dess effekter..."
Allsvenskar i avtal med samma bolag
Allsvenska Djurgården och IFK Göteborg har båda skrivit långsiktiga avtal med Mobill, som kommer att synas på bröstplats på A-lagens matchtröjor.
Mobill är en av Sveriges ledande aktörer inom digitala betallösningar för parkering och elbilsladdning.
Varken lagen eller Mobill vill kommunicera prislappen men en rimlig gissning är att beloppet är i fler miljon klassen. Företaget grundades 2005, är Malmö-baserat men företagets hemsida saknar ägaruppgifter.
-Att ingå partnerskap är ett strategiskt beslut som ligger i linje med Mobills värderingar. Genom samarbetet vill vi stärka vår närvaro engagemang i Stockholms – och Göteborgsområdet, meddelade Mobills vd. Joakim Held.
Prioriter lämnar efter tio år
Efter 10 år som Djurgårdens huvudsponsor har i vinter Prioritet Finans valt att lämna föreningen.
Byggde skyskrapan, nu redo för nya Blåvitt
Han var mannen bakom förverkligandet av Kamratgården, han tog initiativ till Multiarenan (Prioritet Serneke Arena) i Kviberg, han hade viljan att bygga en skyskrapa i Göteboorg och nu står Karlatornet där, Nordens högsta byggnad med 74 våningar och 246 meter hög.
Nu ska Ola Serneke också vara med och bygga nya IFK Göteborg. Han har gett klartecken till att fortsätta som huvudpartner till klubben och alla blåvita i stan drar en lättnadens suck.
– Vi lockas av att fortsätta driva utveckling tillsammans, säger Ola Serneke, grundare av byggkoncernen Serneke och VD på Serneke Invest.
Säg den människa i väst-Sverige som inte känner till denne man. Säg det stora projekt i den landsänden där han inte har ett finger med i spelet.
Störst sedan 2009
Sedan 2019 har han vanan ställa upp för Blåvit. Serneke varit huvudsponsor och haft platsen på bröstet, alldeles intill klubbmärket och hjärtat.
Pressen släpper på de ansvariga efter beskedet
Efter några besvärliga år med ekonomiska förluster har Svenska Bandyförbundet lyckats hitta en huvudsponsor. Dina Försäkringar och förbundet har nutecknat ett samarbetsavtal som ska gälla i tre år.
– Vi är otroligt glada över att Dina Försäkringar blir huvudpartner till Svenska Bandyförbundet, säger Anniela Forsell, VD på Svensk Bandyutveckling AB. – Samarbetet innebär att vi får ökade möjligheter att utveckla svensk bandy och stärka både vår breddidrott och landslagsverksamhet.
Låga sponsorintäkter, avsaknad av huvudsponsor och ekonomiska förluster, bl a beroende på bakslag vid SM-finalerna har pressat förbundet i flera år..
En första åtgärd var att starta ett nytt eventbolag med målet att göra bandyn mer kommersiellt tilltalande.
Konkurs slår hårt mot Hammarby
Hammarby fotboll går till kronofogden för att få in 14 miljoner i kronor av föreningens tidigare huvudsponsor Huski Chocolates. Avtalet har brutits i förtid sedan bolaget Choki AB har ställt in betalningarna.
Inför 2024 års säsong söker Hammarby ny tröjsponsor, och tar hjälp av kronofogden för att få in resterande avtalsbelopp, 14 miljoner för 2024.
Fastighetsmarknaden har störtdykt och tidningen Affärsvärlden berättar att Kvalitena hotas av konkurs under 2024. För att om möjligt rädda företaget är flera attraktiva adresser i Stockholms innerstad, bland annat Strandvägen 5 ute till försäljning.
Måste sälja på Strandvägen
Nummer 5 anses i fastighetsbranschen som juvelen av adresser i innerstaden, en hyresgäst är bl.a. affären Svenskt Tenn.
Fotbollen i lyckade förhandlingar
Det må vara motigt i andra delar av Svenska Fotbollförbundets verksamhet, men på försäljning- och sponsorsidan märks en medvind.
Nu rapporteras att SvFF och Carlsberg Sverige förnyar och fördjupar sitt samarbete. Det nya avtalet sträcker sig till 2026 och har fokus på inkludering och jämlikhet.
– Carlsberg har en lång fotbollstradition, såväl i Sverige som internationellt. Vi ser fram emot att driva på frågor för en inkluderande fotbollskultur och bidra till mer jämlikhet tillsammans med Svenska Fotbollförbundet, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.
Fotboll är en stor och viktig del för varumärket och finns sedan länge i företagets DNA via ett flertal globala och nationella fotbollssamarbeten
Helena Taube Rehnmark, marknads- och försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet kommenterar:
Vepor från handbollen blev 200 täcken
Handbolls-VM är över – men VM-organisationens arbete fortsätter. Nu framkommer också att en idé blev till verklighet när VM-generalen Krister Bergström delade ut varma täcken till hemlösa i Göteborg, täcken som tillverkats av tygvepor från sargerna i mästerskapsarenorna Scandinavium och Helsingborg Arena.
– Återbruk av material är en del av vårt hållbarhetsarbete. Det känns extra bra att materialet kommer till nytta för att värma hemlösa i Göteborg, säger Krister Bergström som levererade täcken till Stadsmissionens verksamhet vid S:t Johanneskyrkan häromdagen.
Totalt 750 meter tygvepor räcker till 200 täcken, en väska till varje samt kuddar och nallar – de sistnämnda som julklappar till barnfamiljer.
Trogna partners till Vasaloppet
Vasaloppet har förlängt huvudsponsoravtalet med Ahlsell i ytterligare tre år – och det innebär att företaget tillsammans med IBM, Preem, Stadium, Volvo blir de ledande varumärken runt Klassikern. Ahlsells klartecken innebär en fortsättning på ett samarbete som inleddes 2017 och som förstärktes 2021 när Ahlsell gick in som huvudsponsor för såväl Vasaloppets vintervecka som sommarvecka.
Vasaloppet och huvudsponsorn Ahlsell förlänger sitt avtal
Vasaloppet har förlängt huvudsponsoravtalet med Ahlsell i ytterligare tre år – och det innebär att företaget tillsammans merd BM, Preem, Stadium, Volvo blir de ledande varumärken runt Klassikern. Ahlsells klartecken innebär en fortsättning på det framgångsrika samarbete som inleddes 2017 och som förstärktes 2021 när Ahlsell gick in som huvudsponsor för såväl Vasaloppets vintervecka som sommarvecka.
Via den här mångmiljonsatsningen blir engagemanget stort såväl sommar som vinter.
Mjällby presenterar rekordkontrakt
I i Mjällby AIF finns i dag en stolthet och förväntan som kommer att vägleda klubben framöver.Fullt berättigat eftersom klubben är så stärkt. AIF har presenterat ett stort och unikt samarbete med Mellby Gård AB som går in som huvudsponsor till föreningen från och med 2024. Parterna har tecknat ett avtal som sträcker sig fram till och med 2027. Det är klubbens största sponsorkontraktet någonsin.
Mjällby AIF och Mellby Gård AB har under hösten haft en dialog om hur samarbetet skulle utformas och hur koncernen kan bidra på bästa sätt. Mellby Gårds lokala förankring i Blekinge samt beundran för Mjällby AIF som förening, tillsammans med Mjällby AIF:s position på den största fotbollscenen i Sverige, skapade en bra grund för samarbetet.
IFK Göteborg saknar huvudsponsor
Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt.
Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke sagt konsekvent nej
Ola Serneke har tillsammans med Nils Wiberg hållit IFK Göteborg under armarna i många år.
Ett pålitligt, strävsamt par kan tyckas. Men tiderna och människor förändras.
Nils Wiberg som ursprungligen är ett Blåvitt fan har vänt sina sympatier mot huvudstan och är Djurgårdens huvudsponsor. Och uppenbarligen tänker han förbli det så där har inte Blåvitt något att hämta.
Ola Serneke tycker att han verkligen har ställt upp för IFK:s bästa och tittar lite efter förnyelse.
Frågor runt Hammarbys huvudsponsor
Det beskrevs som ett historiskt stort avtal när nyheten presenterades 2021. Cchokladdrycken Huski Chocolate skulle bli huvudsponsor i Hammarby och det betydde enorma resurser. Men samarbetet fungerade inte och nu avslutas uppgörelsen i förväg.
Mellan 2020 och 2024 skulle Bajens fotboll få totalt 34,5 miljoner kronor från Choki AB.
Avtalet reglerade utbetalningar om 8,3 miljoner kronor årligen och omHammarby skulle vinna alllsvenskan eller nå gruppspel i Europa League fanns också en bonus.
Men snart nog framkom att parterna hade skilda uppfattningar om vad avtalet innebar., enligt vad sajten spelcash.se var först med att avslöja. Uppgifter gör nu gällande att det också är förklaringen till att de nu separerar, enligt Exressen.
2,8 miljoner i gåva men ingen vet varför
Svenska kryssarklubbens seglarskola har berikats med 2,8 miljoner kronor. Plötsligt och bara så där. Förklaringen kom och det visade sig vara från ett testamente, skrivet av en för klubben okänd person i Blekinge
.– Vi vet att det är en lärare från Karlshamn. Men vi kan inte se att han har varit aktiv i verksamheten eller medlem de senaste 20 åren, säger Fredrik Norén, generalsekreterare på Svenska kryssarklubben, till DN.
Det har förlupit en tid, men någon förklaring finns fortfarande inte. Så en förklaring till varför seglarskolan fick så mycket pengar saknas fortfarande.
Vissa antaganden har kommit fram. Som att mannen som lärare haft elever som deltagit på seglarskolan och att han helt enkelt uppskattat det kryssarklubben gör.
Rögle får storföretag som ny sponsor
Rögles resultat i SHL har hittills inte blivit enligt förhoppningarna, men skåningarna laddar redan för nästa säsong. Klubben spar heller inga medel för att hela klubben ska utvecklas. Beslut har tagits om en rejäl satsning både på ungdomshockeyn och damlaget. Nu står det dessutom klart att ett storföretag vill bli partner till klubben. Boozt, Sveriges största inom e-handel, som också sponsrar MalmöFF och Brøndby har nu sagt ja till den Ängelholmsbaserade klubben.
Boozt, Sveriges största e-handel och det ledande nordiska varuhuset online, har en övergripande strategi som grundar sig i att välja partnerskaps- och sponsringsplattformar som fokuserar på att främja nära och meningsfull samverkan med lokalsamhället.
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Kristinebergs idrottsplats, även kallad Krillan, i Stockholm, invigdes i början av 1930-talet. Här har många friidrottstävlingar och fotbollsmatcher arrangerats sedan dess.
I dag har gammalt blivit som nytt, sprillans nytt!
Allt är förändrat och förbättrat. Här är åtgärdslistan som åtskilliga kommuner skulle vilja kopiera med önskan att kunna göra det samma. och, detfinns pengar att hämta
Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend?
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.