Sponsring

WMF och golfen i samarbete

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

 

Sponsrar i alla fall med miljonbelopp

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

På ett naturligt sätt pratar Jan Blad i vi-termer. Han avser bådekollegan och medgrundaren i Amokabel, Erland Erlandsson, 67 och alla medarbetare.

Företagsledare så ängsliga

 Alstermo IF:s handbollssektion bildades 1971 inför frågan hur mycket företaget sponsarar handbollen med blir det inget krystat svar i stil med ”betydande”eller ”avsevärt”. I stället ett snabbt svar.

"Varför är så många företagsledare så ängsliga för att ange beloppet? Tror dom inte på sin investering eller har dom för dålig kännedom om dess effekter..."

Allsvenskar i avtal med samma bolag

Allsvenska Djurgården och IFK Göteborg har båda skrivit långsiktiga avtal med Mobill, som kommer att synas på bröstplats på A-lagens matchtröjor.

 Mobill är en av Sveriges ledande aktörer inom digitala betallösningar för parkering och elbilsladdning.

Varken lagen eller Mobill vill kommunicera prislappen men en rimlig gissning är att beloppet är i fler miljon klassen. Företaget grundades 2005, är Malmö-baserat men företagets hemsida saknar ägaruppgifter.

-Att ingå partnerskap är ett strategiskt beslut som ligger i linje med Mobills värderingar. Genom samarbetet vill vi stärka vår närvaro engagemang i Stockholms – och Göteborgsområdet, meddelade Mobills vd. Joakim Held.

Prioriter lämnar efter tio år

Efter 10 år som Djurgårdens huvudsponsor har i vinter Prioritet Finans valt att lämna föreningen.

Byggde skyskrapan, nu redo för nya Blåvitt

Han var mannen bakom förverkligandet av Kamratgården, han tog initiativ till Multiarenan (Prioritet Serneke Arena) i Kviberg, han hade viljan att bygga en skyskrapa i Göteboorg och nu står Karlatornet där, Nordens högsta byggnad med 74 våningar och 246 meter hög. 

Nu ska Ola Serneke också vara med och bygga nya IFK Göteborg. Han har gett klartecken till att fortsätta som huvudpartner till klubben och alla blåvita i stan drar en lättnadens suck.

– Vi lockas av att fortsätta driva utveckling tillsammans, säger Ola Serneke, grundare av byggkoncernen Serneke och VD på Serneke Invest.

Säg den människa i väst-Sverige som inte känner till denne man. Säg det stora projekt i den landsänden där han inte har ett finger med i spelet.

Störst sedan 2009

Sedan 2019 har han vanan ställa upp för Blåvit. Serneke varit huvudsponsor och haft platsen på bröstet, alldeles intill klubbmärket och hjärtat.

Pressen släpper på de ansvariga efter beskedet

Efter några besvärliga år med ekonomiska förluster har Svenska Bandyförbundet lyckats hitta en huvudsponsor. Dina Försäkringar och förbundet har nutecknat ett samarbetsavtal som ska gälla i tre år.

– Vi är otroligt glada över att Dina Försäkringar blir huvudpartner till Svenska Bandyförbundet, säger Anniela Forsell, VD på Svensk Bandyutveckling AB. –  Samarbetet innebär att vi får ökade möjligheter att utveckla svensk bandy och stärka både vår breddidrott och landslagsverksamhet. 

Låga sponsorintäkter, avsaknad av huvudsponsor och ekonomiska förluster, bl a beroende på bakslag vid SM-finalerna  har pressat förbundet i flera år..

En första åtgärd  var att starta ett nytt eventbolag med målet att göra bandyn mer kommersiellt tilltalande.

Konkurs slår hårt mot Hammarby

Hammarby fotboll går till kronofogden för att få in 14 miljoner i kronor av föreningens tidigare huvudsponsor Huski Chocolates. Avtalet har brutits i förtid sedan bolaget Choki AB har ställt in betalningarna.

Inför 2024 års säsong söker Hammarby ny tröjsponsor, och tar hjälp av kronofogden för att få in resterande avtalsbelopp, 14 miljoner för 2024.

Fastighetsmarknaden har störtdykt och tidningen Affärsvärlden berättar att Kvalitena hotas av konkurs under 2024.  För att om möjligt rädda företaget är flera attraktiva adresser i Stockholms innerstad, bland annat  Strandvägen 5 ute till försäljning.

Måste sälja på Strandvägen

Nummer 5 anses i fastighetsbranschen som juvelen av adresser i innerstaden, en hyresgäst är bl.a. affären Svenskt Tenn.

Fotbollen i lyckade förhandlingar

Det må vara motigt i andra delar av Svenska Fotbollförbundets verksamhet, men på försäljning- och sponsorsidan märks en medvind. 

Nu rapporteras att SvFF och Carlsberg Sverige förnyar och fördjupar sitt samarbete. Det nya avtalet sträcker sig till 2026 och har fokus på inkludering och jämlikhet.

– Carlsberg har en lång fotbollstradition, såväl i Sverige som internationellt. Vi ser fram emot att driva på frågor för en inkluderande fotbollskultur och bidra till mer jämlikhet tillsammans med Svenska Fotbollförbundet, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.

Fotboll är en stor och viktig del för  varumärket och finns sedan länge i företagets DNA via ett  flertal globala och nationella fotbollssamarbeten 

Helena Taube Rehnmark, marknads- och försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet kommenterar:

Vepor från handbollen blev 200 täcken

Handbolls-VM är över – men VM-organisationens arbete fortsätter. Nu framkommer också att en idé blev till verklighet när VM-generalen Krister Bergström delade ut varma täcken till hemlösa i Göteborg, täcken som tillverkats av tygvepor från sargerna i mästerskapsarenorna Scandinavium och Helsingborg Arena.

– Återbruk av material är en del av vårt hållbarhetsarbete. Det känns extra bra att materialet kommer till nytta för att värma hemlösa i Göteborg, säger Krister Bergström som levererade täcken till Stadsmissionens verksamhet vid S:t Johanneskyrkan häromdagen.

 Totalt 750 meter tygvepor räcker till 200 täcken, en väska till varje samt kuddar och nallar – de sistnämnda som julklappar till barnfamiljer. 

Trogna partners till Vasaloppet

Vasaloppet har förlängt huvudsponsoravtalet med Ahlsell i ytterligare tre år –  och det innebär att företaget tillsammans med IBM, Preem, Stadium, Volvo blir de ledande varumärken runt Klassikern. Ahlsells klartecken innebär en fortsättning på ett samarbete som inleddes 2017 och som förstärktes 2021 när Ahlsell gick in som huvudsponsor för såväl Vasaloppets vintervecka som sommarvecka. 

Vasaloppet och huvudsponsorn Ahlsell förlänger sitt avtal

Vasaloppet har förlängt huvudsponsoravtalet med Ahlsell i ytterligare tre år –  och det innebär att företaget tillsammans merd BM, Preem, Stadium, Volvo blir de ledande varumärken runt Klassikern. Ahlsells klartecken innebär en fortsättning på det framgångsrika samarbete som inleddes 2017 och som förstärktes 2021 när Ahlsell gick in som huvudsponsor för såväl Vasaloppets vintervecka som sommarvecka. 

Via den här mångmiljonsatsningen blir engagemanget stort såväl sommar som vinter. 

Taggar

Mjällby presenterar rekordkontrakt

I i Mjällby AIF finns i dag en stolthet och förväntan som kommer att vägleda klubben framöver.Fullt berättigat eftersom klubben är så stärkt.  AIF har presenterat ett  stort och unikt samarbete med Mellby Gård AB som går in som huvudsponsor till föreningen från och med 2024. Parterna har tecknat ett avtal som sträcker sig fram till och med 2027. Det är klubbens största sponsorkontraktet någonsin.

Mjällby AIF och Mellby Gård AB har under hösten haft en dialog om hur samarbetet skulle utformas och hur koncernen kan bidra på bästa sätt. Mellby Gårds lokala förankring i Blekinge samt beundran för Mjällby AIF som förening, tillsammans med Mjällby AIF:s position på den största fotbollscenen i Sverige, skapade en bra grund för samarbetet.

IFK Göteborg saknar huvudsponsor

Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt. 

Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs  Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke  sagt konsekvent nej

Ola Serneke har tillsammans med Nils Wiberg hållit IFK  Göteborg under armarna i många år. 

Ett pålitligt, strävsamt par kan tyckas. Men tiderna och människor förändras.

Nils Wiberg som ursprungligen är ett Blåvitt fan har vänt sina sympatier mot huvudstan och är Djurgårdens huvudsponsor. Och uppenbarligen tänker han förbli det så där har inte Blåvitt något att hämta.

Ola Serneke tycker att han verkligen har ställt upp för IFK:s bästa och tittar lite efter förnyelse.

Frågor runt Hammarbys huvudsponsor

Det beskrevs som ett  historiskt stort avtal när nyheten presenterades 2021. Cchokladdrycken Huski Chocolate skulle bli huvudsponsor i Hammarby och det betydde enorma resurser. Men samarbetet fungerade inte och nu avslutas uppgörelsen i förväg.

Mellan 2020 och 2024 skulle Bajens fotboll få totalt 34,5 miljoner kronor från Choki AB.

 Avtalet reglerade utbetalningar om 8,3 miljoner kronor årligen  och omHammarby skulle vinna alllsvenskan eller nå gruppspel i Europa League fanns också  en bonus.

Men snart nog framkom att parterna hade skilda uppfattningar om vad avtalet innebar., enligt vad sajten spelcash.se var först med att avslöja. Uppgifter gör nu gällande att det också är förklaringen till att de nu separerar, enligt Exressen.

2,8 miljoner i gåva men ingen vet varför

Svenska kryssarklubbens seglarskola har berikats med 2,8 miljoner kronor. Plötsligt och bara så där. Förklaringen kom och det visade sig vara från ett testamente, skrivet av en för klubben okänd person i Blekinge

.– Vi vet att det är en lärare från Karlshamn. Men vi kan inte se att han har varit aktiv i verksamheten eller medlem de senaste 20 åren, säger Fredrik Norén, generalsekreterare på Svenska kryssarklubben, till DN.

Det har förlupit en tid, men någon förklaring finns fortfarande inte. Så en förklaring till varför seglarskolan fick så mycket pengar saknas fortfarande. 

Vissa antaganden har kommit fram.  Som att mannen som lärare haft elever som deltagit på seglarskolan och att han helt enkelt uppskattat det kryssarklubben gör.

Rögle får storföretag som ny sponsor

Rögles resultat i SHL har hittills  inte blivit enligt förhoppningarna, men skåningarna laddar redan för nästa säsong. Klubben spar heller inga medel för att hela klubben ska utvecklas. Beslut har tagits om en rejäl satsning både på ungdomshockeyn och damlaget. Nu står det dessutom klart att ett storföretag vill bli partner till klubben. Boozt, Sveriges största inom e-handel, som också sponsrar MalmöFF och Brøndby  har nu sagt ja till  den Ängelholmsbaserade klubben. 

Boozt, Sveriges största e-handel och det ledande nordiska varuhuset online, har en övergripande strategi som grundar sig i att välja partnerskaps- och sponsringsplattformar som fokuserar på att främja nära och meningsfull samverkan med lokalsamhället. 

"De fick tag på en persons bank-id!"

”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.

Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.

Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.

 

Ungdomslagens konton är tömda, pengar saknas precis när alla serier ska starta.

– Det var vår buffert för den här och kommande säsonger, berättar Lisbeth för Sydsvenska Dagbladet.

En tragisk historia är avslöjad.  Vägen in var ett kapat bank-id. En person i föreningen utsattes för ett bedrägeri, och på den vägen kom förövarna även över klubbens tillgångar.

– Den personen mår väldigt, väldigt dåligt just nu, säger Lisbeth Larsson.

Montler optimist efter dubbel glädje

Thobias Montler har haft en skadefylld säsong. Men 27-åringen tog sig ändå till VM-final i längdhopp tack vare säsongens bästa hopp.

– Jag är superglad att jag är med.

I hettan i Budapest lyckades längdhopparen Thobias Montler, EM-silvermedaljör i fjol, nå en slutlig sjätteplats och var belåten. Sjätteplatsen var godkänd och  dessutom skrev han nyligen på sitt bästa sponsoravtal någonsin.

Undertecknandet innebär att han är en av många atleter i stall State som består av  bl a profiler som danske Manchester United-stjärnan Christian Eriksen, internationella tennisikonen och Grand Slam-vinnaren Caroline Wozniacki, delägaren och fotbollstränare i Serie A, Jens Bangsbo, flera duktiga idrottare, proffs och topp. -artister, ytterligare ett antal atleter. , och naturligtvis de två vännerna och grundarna, Jon Andersen och Kim Have, som började den långa resan redan 2012.

Lanseringen av State Drinks skedde hösten 2015.

Uppgörelsen stärker nya mediekanalen

Svenska Spel har tagit beslutet att investera i nyetablerade  Sportscom. Spelbolaget går in som sponsór till medieaktörebsom i sin PR anger att de ska förändra landskapet för livesänd toppidrott.  Tjänsten erbjuder livekommenterad fotboll och hockey SHL, Premier League och Allsvenskan. De från Radiosporten kända kommentatorerna, Jesper Hussfelt och Robert Perlskog, Marknadsförs som kanalens profiler. 

– Sportcoms ljudtjänst ska bli spännande att följa. Vi vet att det kan vara svårt att hitta tid till att se matcherna så att i stället kunna lyssna live passar vår målgrupp perfekt. Det är också bra tajming med Stryktipsets omstart nu på lördag när Premier League är tillbaka på kupongen. Även Oddset kommer vara en del av samarbetet, säger Monica Sandström, Brand manager Stryktipset, Svenska Spel Sport & Casino.

En domaridé värd åtskilliga miljoner

En epok är över. Kaffeföretaget Löfbergs har varit tröjsponsor för SHL-laget Färjestad i över 60 år – men nu försvinner företagets välkända logga från lagets matchtröjor.

-De har tagit ett beslut och vi kan inte tvinga någon att vara med, så jobbar vi inte, kommenterar Niclas Eriksson, säljchef för Färjestad.

-Det är klart att de är, och har varit ett viktigt företag för oss. Det är ett varumärke som vi är start förknippade med. Vi hade gärna sett att de varit kvar, annars skulle jag ljuga, säger Niclas Eriksson till Värmlands Folkblad.

Kaffebönor i Karlstad

Löfbergs grundades redan 1906 av tre bröder Löfberg, och 2021 invigdes ett nytt modernt rosteri för hela kaffebönor i Karlstad.

Med undantag för en kort period på 1980-talet har Löfbergs varit en nära allierad med Färjestad. 

Magdalena - från flicklaget till landslaget

Ica, om något företag bevisar värdet av att näringslivet ser en vettig investering i att bli en idrottssponsor. I samband med damernas fotbolls-VM i Australien satsar koncernen på en omfattande hyllningskampanjfrån centralt håll i Stockholm ochdesutom medverkar inte mindre än 500 handlare som gynnar över 2000 lokala fotbollsföreningar.  Galjonsfigur är landslagets lagkapten Magdalena Eriksson utvald och hennes karriär från knatte till landslag hyllas och beskrivs. 

ICA har de senaste 50 åren sponsrat och stöttat fotbollen i Sverige både på lokal och nationell nivå, bland annat genom ett nära samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Inför VM överraskades Magdalenamed en specialdesignad fotbollströja. 

Syftet är att hylla svensk fotboll i allmänhet och landslagsspelaren Magdalena Eriksson i synnerhet.

Med hjälp av designer

ICA har samarbetat med den framgångsrika designern Amanda Persson och tillsammans har de tagit fram en unik och specialdesignad tröja för lagkaptenen Magdalena Eriksson. 

Edvin säkrar sin ekonomi i flera år

Han får ett drömkontrakt. Genom att signera ett långsiktigt samarbete med gruvindustrin och Boliden Mineral AB säkrar 21-åriga längdskidåkaren Edvin Anger ekonomin för de kommande åren och kan satsa fullt ut mot VM i Falun och OS i Milano/Cortina. 

- Tanken är att samarbetet ska genomsyra Edvins hela karriär och vara stommen i arbetet mot andra partners inom industrin, säger agenten Bo Johansson.

Edvin Anger tillhör nästa generation” inom svensk skidsport och gjorde i vintras sin debut som senior och fick chansen direkt i Världscupen. Han nådde under sitt första år fem sprintfinaler och var snubblande nära pallen vid flera tillfällen. 

Svenska Olympiska Kommittén meddelade nyligen att han är en av få utvalda att få extra stöd inför kommande OS.

Står för den mest odiskutabla livsfilosofin

SOK går in i en sponsoruppgörelse av något av något annorlunda slag.Partnerskapet med Bra Bränsle är ett samverkansprojekt som bygger på att sätta olympiskt strålkastarljus på mat, livsstil och produkter för ett liv i rörelse. 

Bra Bränsle  innebär fokus på hälsa och välmående,samtidigt det är producerat med hänsyn till vår planet. Det blir den mest självklara sponsorn.

Vilken idrottare var som helst i vilken idrott som helst borde spetsa öronen. Det är en odiskutabel livsfilosofi för i synnerhet idrottare som ska använda  kroppen för utövning. Nu ska SOK visa vägen till det naturliga och självklara..

– Idrottare behöver mer energi och ibland behöver vi att det vi äter är enkelt att ta med sig till hallen/backen/spåret/gymmet. RE:DO har näring och energi praktiskt paketerat i en smaskig bar som dessutom bygger på klimatsmarta råvaror. Ett hållbart val för en hållbar livsstil, framhåller Linda Bakkman, näringsfysiolog som jobbar åt Sveriges Olympiska Kommitté.

Få sponsorer - och nu slutar Holund

Norge och skidsport.Då finns det pengar om nån gång, kan vi tro.Men det stämmer inte alls. .På onsdagen fick landslagsåkarna beskedet att det blir nedskärningar till kommande säsong på grund av ekonomin.

24 åkare ingår i de norska landslagen fördelat på 13 hettar och 11damer.Enligt de nya villkoren blir det i fortsättningen tio åkare i respektive grupp.

Beskedet baserat på försämrad ekonomi är lika överraskande för de aktiva som skidvärlden i övrigt

Inte nog med det. -  Hans Christer Holund, 34 år,  lägger av, låter han meddela på Instagram. Den norske landslagsåkaren tänker på familjen och har mycket annat på gång och tycker att yngre bör ta hans plats.

Giganterna samarbetar i Göteborg

De har Göteborg som bas men med ett globalt perspektiv och har nått en dimension som innebär uppmärksamhet  runt om i världen. Nu ska de också samarbeta  världens största ungdomsturnering i fotboll,Gothia Cup, och multinationella bilfabrikanten, Volvo, Två giganter ska göra gemensam sak.

En affärsuppgörelse  på hemmaplan 

Hur den konstruktionen ser ut är och förblir en hemlighet. Räcker sex siffror? Eller sju? Vad kostade det Volvo Car Sverige att köpa in sig i all den kommunikation och exponering som Gothia och arrangerande Häcken står för. Hur bedöms värdet…

Reinfeldt får tunga röster

 Förre statsministern Fredrik Reinfeldt, som kandiderar för att bli ordförande  i Svenska Fotbollförbundet, kunde på måndagen räkna in 18 tunga röster.

 Det största distriktet, Stockholm, har vid årsmöte beslutat att stödja valberedningens förslag, det vill säga Fredrik Reinfeldt, som har föreslagits av allsvenska BP.

-Vi har tidigt sagt att vi stödjer valberedningen i den här processen, något som bekräftades vid vårt årsmöte.

- Vi står också bakom förbundsstyrelsens svar gällande den s.k. Göteborgsmotionen.  Ärendet behöver utredas ytterligare, för ställningstagande vid årsmötet SvFF-mötet 2024, meddelar Lars Ekholmer ordförande i Stockholm. 

Även i Göteborg tycks Reinfeldt vinna röster, sedan Göteborgs tydliga första val, Caroline Waldheim, hoppat av och släppt sina ambitioner att bli SvFF:s första kvinnliga ordförande.

Bert Andersson, ordförande i Göteborg, säger till GP att röster i styrelsen helst ser att Reinfeldt har distriktets stöd den 25 mars då, SvFF har årsmöte.

F d hockeyproffset blir ny vd i ISP

2011 lämnade han rollen som arenasäljare på Ullevi. Ett beslut som förändrade hans liv. Andreas Ottermark antog erbjudandet från grundaren Sven Ivarsson att ta över ISP Sport & Marketing AB med en framskjuten marknadsposition och med möjligheter till expansion. En kometutveckling uppstod. Företaget har gått från en försäljning på 8 miljoner kronor till närmare 270 miljoner kronor samt från 3 medarbetare till över 40 anställda och är Sveriges största sponsorföretag. Nu kommer avslöjandet - Andreas Ottermark slutar som VD och lämnar över stolen till förra hockeyproffset och barndomskamraten Fredrik Pettersson.

 Andreas får en ny roll med fokus på affärsutveckling i strategisk betydelse med inriktning mot både befintliga och nya kunder.

– Jag känner fortfarande att både ISP och jag bara är i början på en fantastisk resa tillsammans med våra kunder, rättigheter och medarbetare. Jag ser fram emot att fortsatt vara en stor del av den och få möjlighet att bli ännu mer delaktig i säljprocessen och med utvecklingen. 

"Klokt att dra sig ur"

Amnesty – som riktat hård kritik mot Anna Nordqvist – välkomnar golfstjärnans beslut att avbryta samarbetet med oljebolaget Saudi Aramco.

Kvinnors mänskliga rättigheter kränks i Saudiarabien, så det låter som ett väldigt klokt beslut, säger Maja Åberg, sakkunnig på Amnesty.

Efter kritiken bryter nu Anna Nordqvist samarbetet som ambassadör för det statliga oljebolaget Saudi Aramcos tävlingar på damernas Europatour.

Amnesty, som tidigare kritiserat golfstjärnan, välkomnar beskedet.

Som kvinnlig idrottsutövare är det extra relevant med tanke på att kvinnors mänskliga rättigheter kränks så allvarligt i Saudiarabien, så jag tycker att det låter som ett väldigt klokt beslut att dra sig ur den här typen av samarbete, säger Maja Åberg, sakkunnig på Amnesty, till TT.

Uppvaknande i Saudiarabien? 

TT: Vilka signaler sänder det ut?

Sparbanken hyllar starka förebilder

Här får gärna flera banker runt om i Sverige ta intryck och göra likadant - så kan många föreningar tänkas resonera efter nyheten från norr. De styrande på Sparbanken Nord var på sitt bästa humör och tog beslutet att dela ut 200 000 kronor vardera till de elitsatsande föreningarna i länet och där partnerskap finns sedan tidigare.

Glädjen var stor i Piteå IF DFF, Luleå Hockey/MSSK, Boden Handboll och Luleå Basket när de extra sponsringspengarnaen plötsligt kom. 

Satsningen när en del av projektet Föreningsmiljonerna, där föreningar med barn-och ungdomsverksamhet samt parasport har möjlighet att ansöka om stöd för ökade kostnader.

"Vill nå deras deras enorma supporterskara"

Leo Vegas grundades 2011 i Sverige och har sedan dess vuxit stadigt. Spelkoncernen har idag fler än 1 000 anställda över flera europeiska kontor med huvudkontori Stockholm medan den operativa staben verksamheten sker på Malta.
På lördagen avslöjades att Leo Vegas  har enats om ett nytt globalt partnerskap med italienska storklubben Inter och skat pryda dam- och herrlagens tränings- och uppvärmningströjor samt arenan San Siro.
 Konncernen erbjuder online casino, live casino och vadhållning fördelat på tio varumärken och åtta jurisdiktioner och vill säkerställa en ökad global varumärkeskännedom samt en större synlighet mot fotbollsfans och Inters 508 miljoner supportrar världen över.  
Partnerskapet med Inter gäller till och med säsongen 2024/2025. Under tiden kommer koncernens infotainment-hemsida LeoVegas.news:s logotyp att pryda dam- och herrlagens tränings- och uppvärmningströjor under Serie A-, Coppa Italia- och Champions League-matcher.

SJ gynnar fyra lagsporter

Åka tåg är hållbart och därför lämpligt för sponsring. Därför har SJ förnyat samarbetsavtalen med Svenska Fotbollförbundet, Svenska Handbollförbundet, Svenska Basketförbundet och Svenska Innebandyförbundet. Det betyder att förbunden och anslutna föreningar kan resa mer hållbart. Och så sker också. Klubbar och förbund åker tåg mera visar statistiken

SJ:s ambition är att vara en långsiktig partner idrott. Inom de idrotter SJ samarbetar med är det viktigt att SJ:s stöd går såväl till eliten som bredden.  

De fyra lagidrotter som samarbetet avser satsar alla på att göra sin idrott mer hållbar. 

Fotbollen fortsätter sin satsning på ökad jämställdhet under 2023 och ökar satsningen för kvinnor på tränar- och domarutbildningar. 

Handbollen ingår i Riksidrottsförbundets projekt Hållbar Idrott, samt har en policy att dela alla medel lika mellan dam och herr på samtliga nivåer. 

När människor tar initiativ och samarbetar

Annorlunda initiativ som leder till sponsring och  nya samarbeten är Skidskytteförbundet nu en del av.Tillsammans med två två partners Monitor ERP System och Swedemount genomförs en satsning där 2 000 ullunderställ och 2 000 vinterjackor skickas till Ukraina.

- Som företagare känns det bra att vi engagerar oss för att stödja Ukraina i den här svåra tiden, säger Jörgen Persson, ägare av Monitor ERP System. När jag först träffade Roger Westerlund från Swedish Rescuers och hörde honom berätta hur hjälpen till Ukraina verkligen gör nytta så bestämde vi oss direkt för att göra det vi kan.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.