Sponsring

Damfotbollens status förstärks av Uefa

– Vi är glada över att få visa upp nya Champions League för världen, säger Nadine Kessler, damansvarig hos Uefa.

Det kan hon säg nu.hon tar stöd av Uefas beslut att Världens största damturnering kommer att få ett rejält ekonomiskt lyft efter att Uefa presenterat en ny ekonomisk modell på 24 miljoner euro, cirka 243 miljoner kronor.

Det är fyra gånger mer än den nuvarande summan.

Dessutom har de presenterat ett nytt format som innebär att lagen kommer att spela gruppspel i CL – i stället för att endast spela det slutspel som de gjort tidigare.

För för en plats i gruppspelet får en klubb drygt fyra miljoner kronor, vilket är drygt fem gånger mer än vad lagen får i dag.

Intäkter från männens turnering kommer stödja damerna spel.

"Vårt största sponsoravtal någonsin"

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

Det är det största partneravtalet för Svensk Innebandy genom tiderna och kommer betyda mycket för förbundets inkluderingsarbete de kommande åren.

Det är också intressant att innebandyn tar marknadsandelar i partner- sverige och fortsätter att växa. Faktum är att det här är Svensk Innebandys sjätte nya partner sedan september.

Taggar

Ny huvudsponsor stärker simförbundet

Pahlén, en ledande tillverkare av pool-utrustning, och Svensk Simidrott tecknar ett rekordstort avtal. Pahlén blirny huvudsponsor till Svensk Simidrott och står för det mest omfattande partnerskapet någonsin. 

Förutom synlighet och aktiviteter i samband med nationella och internationella tävlingar omfattar det fyraåriga avtalet bland annat en stöttning av elitverksamheten samt projekt kring simkunnighet och motion och hälsa, och.

Taggar

Generösa supporters hjälper Gais

Gais har fyllt 127 år. Ni kan aldrig gissa vad fansen uppvaktade klubben med. De överräckte  en check om 100 000 kr som anhängarna swishat in.

–Det här slår alla tidigare rekord, säger en tacksam ordförande, Jonas Andersson, i GP.

Gais-fansen är många och välvilliga. För två år sedan samlade de in över en miljon kronor till klubben genom en annan swishkampanj. Under 2019-20 har 2 miljoner kommit den vägen.

I höstas genomfördes också en stor supporteraktion när Gårdakvarnen startade Gais-hjälpen   och fick in 869 000 kronor som gick vidare till klubben. 

Häromdagen redovisade klubben totalsumman för vad man hade fått in i nästa stora kampanj. Den startades i samband med födelsedagsfirandet och slutade på 108 000 kronor. från 849 supportrar.

Taggar

Eskilstunas damer nobbar reklam

Allsvenska Eskilstuna United DFF spelar för första gången med en tröja helt utan sponsorloggor. 

I stället sprider klubben budskap om jämställdhetsuppropet JAG2030 tillsammans med de företag som står bakom parollen ”Effektiv och modern sponsring”. 

”Va, ska ni inte ha några sponsorloggor på matchtröjan? Hur ska ni då få in pengar? Om sponsorerna inte får synas varför ska de då ge er pengar?” Det är frågor som vi i Eskilstuna United har mött sedan vi bestämde oss för att inte ha några sponsorloggor på vår matchtröja, berättar Anna Arnerdal

tf.klubbchef. 

- På vår tröja står det JAG2030. Det budskapet ger våra sponsorer mer tillbaka per investerad krona än om det var deras egen logga gör. 

Taggar

Skaparen blir kvar som huvudsponsor

Peter Bronsman har en framträdande roll även i mästarlagets fortsatta existen., Skaparen och ordföranden i Göteborgs FC, men han var också den som tog beslutet att lägga ned damfotbollens mästarlag som efter en tid övergick till Häcken, Nu visar det sig att han också blir huvudsponsor till sin gamla verksamhet i gulsvart dress.

Häckens nya damlag har hittills spelat utan tröjsponsorer, men nu avslöjas att  Peter Bronsman backar upp verksamheten i allra högsta grad.  

– Det känns fantastiskt att ha med företaget på resan och vi ser fram emot ett långvarigt samarbete, säger Thomas Anderson, försäljningschef i BK Häcken till BP.

Vid årsskiftet valde Peter Bronsman, och majoritetsägare samt verkställande direktör för föreningens huvudsponsor Kopparbergs Bryggeri, lagets elitverksamhet.

Nils Wiberg går in i friidrott - valt ut talanger

Prioritet Finans är en av idrotts-Sveriges största sponsorer. Nu har vd:n Nils Wiberg sagt ja till ytterligare en stor satsning. Han startar Team Prioritet som blir nästa steg i en strategi att finansiera idrotten via förebilder för att inspirera barn och unga till en aktiv livsstil. Ett antal individuella idrottare med potential är utvalda och först ut är medeldistanslöparna Simon Sundström och Andreas Kramer.

– Hela satsningen handlar om att vara med och utveckla svenska talanger till att nå världseliten. Nu inleder vi Team Prioritet med två talangfulla löpare som dessutom har viljan att vara förebilder för kommande generationers idrottare. 

–  Vi hoppas givetvis att det ska ge resultat på sikt och ser vi att satsningen blir framgångsrik innebär det givetvis att vi framöver kan ta in fler idrottsmän och kvinnor inom andra idrotter, säger vd:n Nils Wiberg,.

Taggar

Annorlunda tack och samarbete med sponsorn

I tisdags morse rasade taket till Berners bilhall i Östersund. Människor som befann sig bland bilarna flydde ut när takkonstruktionen började knaka, och ingen människas skadades lyckligtvis.

Nu pågår röjningsarbetet och en av de ledande personerna är Thomas Wassberg och hans klubb, Åsarna IK.

Det här blev solskenshistoria om hur en förening och sponsorer kan åstadkomma något tillsammans

- Jag hörde om olyckan på lokalnyheterna på morgonen och vi behövde inte mycket betänketid för att inse att vi kunde göra en insats, förklarar Thomas som tillsammans med tio klubbkamrater räknar med att bli kvar i Östersund även några dagar i nästa vecka..

Naturligt att ställa upp

- Vi vill ställa upp för våra sponsorer. De brukar hjälpa oss i klubben så nu får vi en chans att återgälda det, 

Handbollens ny huvudsponsor - det företaget hade få gissat

Nyheten tillkännagavs på torsdagen och innebar en överraskning.

Ni kan aldrig gissa vilket bolag som är handbollens nya huvudsponsor. 

Spelbolaget ATG tar över som huvudsponsor från och med den 1 juli 2021. Avtalet, som initialt löper över fyra år med option på ytterligare två år, är det största som Svensk Handboll någonsin gått in i och möjliggör en fortsatt satsning på såväl den inhemska handbollen som landslagens fortsatta jakt på medaljer i de internationella mästerskapen.

Taggar

Djurgården och adidas i nytt fem-årsavtal

Djurgården Fotboll har lyckats att nå ytterligare ett avtal med adidas. En ny överenskommelse gäller inte mindre än fem år och ger klubben bra status.

Det finns kopplingar som känns självklara och samarbeten som genom åren har kommit att kännas mer eller mindre givna. Det var begynnelsevillkoren när Djurgården och adidas tittade på en eventuell fortsättning. 

- adidas har kommit att bli en viktig del av Djurgårdsfamiljen. Vårt samarbete är ett exempel på långsiktighet där vi tillsammans har utvecklat samarbetet. Det handlar om så mycket mer än bara matchdräkter och exponering. 

Taggar

Hammarby har säkrat ett rekordavtal

Hammarby Fotboll kan förstärka ekonomin efter lyckade förhandlingar med Huski Chocolate som blir ny huvudsponsor.  Avtalet är omfattande och beskrivs som det bästa någonsin i svensk elitfotboll. Såväl herrlaget som damlaget liksom ungdomslagen ska fronta med Huski-reklam fyra år framåt.

 

– Vi vill vara med på resan och bidra till att Hammarby Fotboll fortsatt är och blir en vinnare på alla plan, säger Huski Chocolates vd Linus Wessman.

Parterna är något hemlighetsfulla, men hävdar att samarbetet troligen är det största och mest omfattande samarbetsavtal som ingåtts i svensk klubblagsfotboll! 

När Hammarbys herrlag inleder gruppspelet i Svenska Cupen på lördag blir det premiär för årets nya matchtröja, med Huski Chocolate på bröstet.

Huski Chocolates vd, Linus Wessman, framhåller:

Hamburger restauranger gynnar idrotten

 Pandemins påverkan på landets föreningar får McDonald´s att agera. Hamburgerkedjans franchisetagare ökar stödet till  mindre lag och klubbar får specialmenyer på cirka 100 restauranger och för varje sålt mål skänker McDonald´s pengar till föreningen. 

McDonald’s i Sverige under lång tid har engagerat sig i idrotten för att fler ungdomar ska få uppleva gemenskapen. 

 Nu genomförs en kampanj med målet att samla in ytterligare ett extra tillskott till utvalda föreningar, uppger Staffan Ekstam, Marknadsdirektör på McDonald´s i Sverige. 

. Under 2020 genomfördes den för första gången på 25 restauranger runt om i landet men i år deltar över 100 restauranger och ska stötta lokala föreningar lite extra. 

Taggar

Svenska Spel gör jättesatsning

Svenska Spel och Svenska Skidförbundet tecknar ett nytt samarbetsavtal. Från och med den 1 juli 2021 är Svenska Spel ny huvudsponsor till Skidförbundet och investerar 125 miljoner kronor i jättesatsning på  talanger. För skidförbundet innebär det en kraftig förstärkning av resurserna.   

– Svenska Spel har ett långvarigt och stort engagemang i svensk idrott. Därför känns det väldigt bra att fortsätta samarbetet som gör det möjligt att stärka Svenska Skidförbundets alla tio grenar. I Svenska Spel har vi en partner som kommer göra allt för att skapa rätt förutsättningar för våra aktiva, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör Svenska Skidförbundet.  

Blåvitts och Frölundas miljonsponsor i kritikerstorm

Ola Serneke är, med viss konkurrens av Nils Wiberg, Göteborgsidrottens största sponsor. Serneke är också dess störste byggare med IFK:s klubbhus, Kamratgården, och multiarenan  i Kviberg,i sitt cv. Men, just nu är han också Göteborgs mest omskrivne person.

 

GP har i en granskning visat att Ola Serneke skrev över 200 inlägg under pseudonym i tre år. om sitt egna bolag på Avanzas aktieforum Placera. Han ljög också upprepade gånger om sin identitet. Nu är han avslöjad och till och med delägare i hans eget bolag ifrågasätter starkt hans agerande. Hans styrelseordföranden har tillsatt en utredning och Aktieägarnas vd kräver hans avgång.

Det blåser synnerligen starkt runt entreprenören som deklarerar:

”Man lär av sina misstag”.

Taggar

Efterlängtat sponsoravtal i Dalarna

Vasaloppet har och Falu Rödfärg har så mycket gemensamt att parterna äntligen har kommit till ett samarbete. Ett treårigt avtal är upprättat. 

”Det anrika varumärket bakom Sveriges nationalfärg” som det heter i företagets cv ska bli så kallad värd för Öppet Spår.

– Vi tycker att Vasaloppet och Falu Rödfärg är en väldigt bra matchning och tror att samarbetet kommer att stärka båda parter. Vi delar samma värderingar och till viss del historia med rötterna i Dalarna., säger Martin Haglind, försäljningschef på företaget.

Falu Rödfärg är ett av landets äldsta varumärken med anor från 1500-talet och sedan 1764 har industriell färgtillverkning pågått vid gruvan i Falun. I över 250 år har Falu Rödfärg tillverkats enligt samma grundrecept, med det unika naturpigmentet från Falu Gruva. 

Taggar

Skoda backar ur ishockey-VM

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

 

”Vi har respekt för och värnar om mänskliga rättigheter. Därför kommer Skoda att dra sig ur om det bekräftas att Belarus är en av värdnationerna”, skrev företaget på Tvitter.

IIHF:s ordförande, schweizaren René Fasel, väckte internationell uppmärksamhet, och avsky då han i veckan vid ett besök i Minsk inbjöds till en björnkram med Alexander Lukasjenko, Belaus omstridde diktator, anklagad för valfusk, brott mot mänskliga rättigheter, men också stor hockeysupporter.

Taggar

Mobilisering till stöd för LHC

Influencern Joakim Lundell, 35, är beredd att gå in med ”en ”extremt stor summa” – under förutsättning att satsningen går till  till en målvakt. Krislaget  LHC kan få hjälp från oväntast håll. Lundel, Influencern, östgöten och hockeyspportern vill bidra när LHC har inlett en insamling för att förstärka truppen.

–  I så fall vill jag ha insyn i vad de tänker värva, säger Lundell.

Det är på Instagram som klubben startar en swish-kampanj och redan under första dygnet var beloppet i närmare 200 000 kr.  

Ifluencern Joakim Lundell, känd som Jockiboi, hörde själv av sig:

”LHC, hör av er till mig. Jag kan tänka mig att gå in med en extremt stor summa pengar för att hjälpa till med att värva en kompetent målvakt. Men vill ha en dialog och löften att pengarna används till just det.”

Kklubbens ordförande, Roger Ekström, svarade på Instagram:

Taggar

Fotbollsföreningar ska uppmuntras

Dagens roliga nyhet. Svenska Fotbollförbundet, ICA och Marabou går samman ochdelar ut 2,75 miljoner kronor till coronadrabbade fotbollsklubbar

Fotbollsföreningar som drabbats av coronaviruset kommer att få finansiellt stöd från två välgörare – som ägs av Mondelēz International. Utdelningen på 2,75 miljoner kronor sker genom initiativet Alla är olika – "Olika är bra", som stöttar barn och ungdomar i fotbollsföreningar som aktivt arbetar med jämlikhet och inkludering.

 

– Vi ser detta som en oerhört viktig insats där ICA-handlarna är med och bidrar till barn och ungdomsidrotten, de vet hur betydelsefullt det är för ungdomarna och deras föräldrar att kunna röra på sig, träna och ha kul tillsammans, säger Andreas Sbrodiglia, Sortiment och Inköpsdirektör, ICA Sverige AB.

Krångligt, men sponsorn är en trygg partner

Det är ingen ordning på skidsäsongen, men Folksam fortsätter ändå satsningen och  förlänger nu partneravtalet med Svenska Skidförbundet och längdlandslaget.

 

Avtalet ger förbundet och längdlandslaget fortsatta möjligheter att arbeta vidare med stort hållbarhetsfokus. Folksam fortsätter även som titelsponsor till Folksam Cup.

– Folksam är en trogen och trygg samarbetspartner. Som en av våra äldsta samarbets-partners har Folksam spelat en viktig roll framförallt genom titelsponsorskapet för den årliga ungdomscupen. De flesta i dagens landslag har åkt just Folksam Cup, berättar Malin Westhed Marknadschef, Svenska Skidförbundet Längd.

Sponsorn har förlorat alla stjärnorna

Sarah Sjöström, Antoine Griezmann, Zara Larsson och nu också Therese Johaug. Den norska skidstjärnan bryter kontraktet med kinesiska Huawei med omedelbar verkan.

 

- Vi säger upp avtalet för att låta henne fokusera all energi på det som bör vara hennes fokus, nämligen att vara den bästa längdåkaren i världen. Vi har alltid satt ett högt värde på samarbetet med Therese och hoppas att vi kan samarbeta i framtiden. Vi önskar henne allt gott i framtiden, skriver Huawei till NRK.

Johaug sa på torsdagen till NRK att hon och Huawei hade en bra dialog. En dag senare lät det annorlunda. Norskan har utsatts för massiv kritik för sitt avtal med  Huawei.

Men Johaug kan inte släppa Huawei

Simstjärnan Sarah Sjöström avslutar samarbetet med kinesiska telekomjätten Huawei. Precis som artisten Zara Larsson och, franske fotbollsstjärnan Antoine Griezmann, men inte norska skidesset Theese Johaug. Hon fortsätter.

"Båda parter är överens om att inte förlänga avtalet", säger Sarah Sjöström i ett uttalande.

 

Stjärnoras agerande innebär en protest mot Huawei och företagets agerande i övervakningen av den muslimska folkgruppen uigurer.

SarahSjöström vill själv inte ange anledningen till att hennes avtal med Huawei inte förlängs.

"Jag har haft ett bra samarbete med Huawei Sverige. Vi har ett tidsbegränsat avtal som går ut nu vid årsskiftet och båda parter är överens om att inte förlänga avtalet", säger hon och fortsätter:

"Jag kommenterar ingenting gällande politik, det har jag aldrig gjort. I övrigt har jag inga fler kommentarer."

Göteborgs Kvinnligas existens var hotad

Storsponsorn Nils Wiberg och hans Prioritet Finans går in i sitt största enskilda kvinnliga projekt. Han ser till så att den anrika föreningen Göteborgs Kvinnliga Idrottsklubb (GKIK), kan överleva.  GKIK har haft ett tufft år och existensen har varit hotad. Nu blir Prioritet Finans huvudpartner och det innebär att föreningens existens är räddad.

Nils Wibergs beslut är anmärkningsvärt eftersom sponsorkontrakten tidigare har nästan uteslutande handlat om elitidrott och då främst fotboll.

Men nu gör han ett avsteg från gamla principer. Och den som har påverkat honom är kompisen, Andreas Ottermark på rättighetsbyrån ISP.

– Många ideella krafter har kämpat hårt de senaste månaderna för att på olika sätt rädda föreningen. Nu får vi den hjälp vi behöver för att klubben ska fortsätta att existera. Det här är något som kommer att sporra alla ideella insatser ännu mer. Vi är oerhört tacksamma över att Prioritet Finans väljer att stötta oss, säger Tony Hertz, sportchef i GKIK.

Taggar

Nu ska Göteborgsvarvet växa igen

Säg var Bauhaus inte är med. Byggvaruföretaget har en mycket framträdande position inom svensk idrottssponsring och exponeras hos en rad specialidrottsförbund. Nu har marknadsdirektören skrivit ett nytt avtal igen.

- Det känns extra roligt att bli en del av Göteborgsvarvet Marathon som arrangeras för att fira att staden Göteborg fyller 400 år, säger Johan Saxne, Bauhaus främste företrädare.

Världens största halvmaraton och Bauhaus inleder ett samarbete som innebär att bolaget blir huvudpartner till Göteborgsvarvet och Göteborgsvarvet Marathon. Rättighetsbolaget ISP Sport har haft varit delaktigt i överenskommelsen.

200 000 åskådare

– Göteborgsvarvet är ett evenemang med en stolt tradition med stor folklig anknytning i Sverige. Världens största halvmara är en inspiration för tusentals löpare och motionärer under året. Loppet ligger också till grund för satsningen på friidrott i regionen, framhåller Saxne.

Damernas Champions League växer

Statusen för damfotboll ökar stadigt. Nästa säsong replikeras herrlagens Champions League-upplägg med gruppspel samtidigt som UEFA sluter lukrativa sponsoravtal specifikt för damfotbollen. 

Formatet med gruppspel infördes i herrarnas Champions League under tidigt 1990-tal. Samma upplägg har hittills saknats för damerna vars lag istället gått direkt till sextondelsfinaler och utslagningsomgångar. Men från och med säsongen 2021/22 blir det ändring. Då kommer även damerna att spela gruppspel. 

– Den här förändringen av Champions League är ett jättebra steg. Turneringen kommer att bli mer intressant för medierna och få ett större genomslag. Vi ser bara positivt på det, säger Therese Sjögran som är sportchef för FC Rosengård. Hon fick se sitt lag komma tvåa i årets seriespel, en placering som räcker till Europaspel.

Med två verkliga ess ökar marknadsvärdet

Förbundets marknads-och kommunikationschef Håkan Blidberg smakar belåtet på frågan om hur mycket avtalet är värt. Det är uppenbart att det handlar om cirka 10 miljoner fram till OS 2026.

Svenska skidskytteförbundet träffar mitt i prick numera. I dag blev det officiellt att Hudikvallsföretaget Monitor ERP System blir skidskytteförbundets nya huvudsponsor.  

Under lördag och söndag premiärtävlar skidskyttarna i Idre. Det är på Idre Fjäll skjutstationer debutanten Stina Nilsson ska försöka träffa tavlorna. Stinas premiär följs inte bara av skidskyttevärlden utan av alla skidintresserade.

Skidskytteförbundets avtal med Monitor ERP System är det största och mest långsiktiga partnerskap någonsin för Skidskytteförbundet. 

Svenska Spel förstärker RF-paket

Riksidrottsförbundet förlänger sitt mångåriga samarbete med Svenska Spel. Avtalet är värt 42 miljoner kronor och välkommet som verkligheten ser ut i dag Avtalet Avtalet träder i kraft den 1 januari 2021 och sträcker sig till och med den 31 december 2022 och består av fyra delar.

Pakretets innehåll:

Kampanjen "Tillsammans för fler i rörelse", för att sänka tröskeln till rörelse,  dels ett sponsringsavtal och , dels av Svenska Spels och Riksidrottsförbundets Rörelsefond.

Matchfixningsavtal, för att bekämpa fusk och skydda idrotten.

Elitidrottsstipendiet, för att idrottare ska kunna kombinera en elitsatsning med studier.

Annorlunda sponsorkampanj i handbollen

Den mest spektakulära spelsekvensen ska belönas. Det gäller Månadens Spel i Handbollsligan och SHE, där fansen ska rösta fram segraren och belöna vinnande klubb  med  10 000 kronor att skänka till ett av samhällsengagerande projekt inom manifestationen #viställerupp. Det är handbollens senaste påhitt.

Tillsammans med Svensk Elithandboll låter Svenska Spel fansen rösta fram ”Månadens Spel” – månadens snyggaste spelsekvens i dam- respektive herrligan, SHE och Handbollsligan. 

Flygande försvarare, japanare och akrobaträddning, det är exempel på spektakulära spelsekvenser i SHE och Handbollsligan som nu har chans att vinna den första omröstningen av Månadens Spel.  Totalt investerar Svenska Spel 140 000 kr i kampanjen.

Ralf ställde upp för sin moderklubb

Pengarna räcker bara en månad till!

Så hette det från Degerfors IF i början av september. N e e j, inte n u u, var reaktionen från många rödvita sympatisörer, och andra, i idrottssverige.

I dag kan kampanjen ” ”Tro på det” sammanfattas. Klubben har fått in 1,6 miljoner, varav 600 000 från privatpersoner - på blott en månad.

Krisen öppnades lagom när Laget gick upp i ledning i Superettan med chans till allsvenskt återtåg. Senast det begav sig var år 1997. Det fattades pengar

Då skruvades kampanjen ”Tro på det” upp några snäpp. Målet var den så kallade gratismatchen mot Västerås SK. Det blev ett fantasiskt ekonomiskt utfall. En månad senare har 1,6 miljoner kronor kommit in och fortfarande leder Degerfors superettan, nu med inte mindre än åtta poäng.

Ger tryghhet

-Nu har vi pengar till löner några månader framöver, säger Victor Lundmark, informatör i i föreningen.

Nu strömmar miljonerna till Mondo

När det blev klart att Daniel Wessfeldt och Stina Funkes företag JRS Sports Management fått Armand Mondo Duplantis i sitt stall i början av året sa Wessfeldt till Idrottens Affärer:” Det är inte orealistiskt att tro att han kan tjäna hundratals miljoner kronor under tio år”.

Mondo är på väg. Världens bästa stavhoppare har fått en ny sponsor, enligt Sportbladet, och det är elbilen Polestar, ett riktigt kraftpaket!

När det blev klart att Daniel Wessfeldt och Stina Funkes företag JRS Sports Management fått Armand Mondo Duplantis i sitt stall i början av året sa Wessfeldt till Idrottens Affärer:” Det är inte orealistiskt att tro att han kan tjäna hundratals miljoner kronor under tio år”.

SHL stöttar damhockeyn i nytt miljonavtal

SDHL och SHL har tecknat ett nytt samarbetsavtal som ger den svenska damhockeyligan miljoner i flera år framöver.

– Det här skapar en trygghet för damligan att kunna utvecklas, säger Agne Bengtsson, SDHL:s ordförande.

Herrarnas ishockeyliga SHL har varit en av SDHL:s största sponsorer sedan länge. SHL har även sponsrat landslaget Damkronorna, med SDHL som mellanhand då det ibland handlat om försäkringsfrågor som berört klubbarna.Nu har SHL och SDHL tecknat ett nytt avtal som gäller fram till 2024.

– SDHL är under utveckling och vi sliter med att hitta partners. Vi har sedan vi startade ligan haft jättebra stöd från SHL. Det har varit lite från år till år och nu har vi formaliserat det stödet att gälla fram till 2024 minst, säger SDHL:s ordförande Agne Bengtsson, även klubbdirektör i HV71.

De står mot varandra. Amerikanska impopulära ägarefamiljen Kroenke och svenske Spotifygrundaren Daniel Ek med stora sympatier hos många tusen fans.

Båda parter vill skapa intrycket att de inte kommer att ge sig.

Efter en tid med tillåtelse om enbart åtta åskådare på publika evenemang låter 500 som en utopi. Men det är fakta och ska vara trovärdigt, för det kommer från högsta vederbörande.

Idrottsminister Amanda Lind sa det i en TT-intervju med Sveriges Radio på fredagsförmiddagen. Regeringens förslag är formulerat: från 17 maj ska 500 åskådare tillåtas, under förutsättning att smittoläget medger..

Idag finns det enbart tio procent kvinnliga ledare i den svenska OS-truppen. Det har SOK beslutat att ändra på.Ett tränarprogram för att matcha fram fler kvinnor är skapat, 20 kvinnor är utvalda. Till sommar-OS i Los Angeles 2028 och vinter-OS 2030 ska andelen kvinnliga tränare vara 35 procent.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

– Vi är glada över att få visa upp nya Champions League för världen, säger Nadine Kessler, damansvarig hos Uefa.

Det kan hon säg nu.hon tar stöd av Uefas beslut att Världens största damturnering kommer att få ett rejält ekonomiskt lyft efter att Uefa presenterat en ny ekonomisk modell på 24 miljoner euro, cirka 243 miljoner kronor.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Säsongen 20/21 har skakat om SHL både sportsligt och inte minst ekonomiskt. Fast kanske inte riktigt så illa som många tror.

-  Pandemin har förstås varit ett hårt slag. Men gjort mindre ont penningmässigt än vad många faktiskt tror, säger Anders Mäki som har en 20-årig bakgrund som sportchef, vd och klubbdirektör i Linköping HC.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.