Sponsring

Delar ut en halv miljon bara så där

För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.

Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl 

Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt. 

Det är en hyllning till alla ideella krafter som betyder så mycket, säger kommunikationschefen Anders Thorén.

Av de föreningar som tar del av föreningsstödet är cirka hälften idrottsklubbar och representerar en rad olika sporter; hockey, fotboll, bandy, innebandy, basket, alpint, längdskidåkning, bordtennis, simning, skytte, motorsport, hästsport, gymnastik, cheerleading och orientering. 

Uppskattningen är stor bland föreningarna.

Sponsring av Rosengård nekas

Välkände entreprenören och Malmöprofilen Dan Olofsson får via familjeföretaget Danir backning på avdrag för sponsring av FC Rosengårds damspelare. Han åläggs dessutom att betala skattetillägg på grund av oriktiga uppgifter.

FC Rosengårds största finansiär Dan Olofsson, tillika grundare och storägare av it-konsultkoncernen Danir, stöttar via bolaget fotbollsföreningen FC Rosengård sedan 2012 med mångmiljonbelopp varje år. 

Men avdraget på 2miljoner kronor för sponsringen avseende år 2022 accepteras inte av Skatteverket som framhåller att  Danir inte ”har en sådan tillräcklig koppling med FC Rosengård att avdrag kan medges som en indirekt omkostnad”. Dessutom har företaget inte tagit emot någon form av motprestationer från de individuella spelarna.

Lycklig över längre och större avtal

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

JYSK kommer att fortsätta att skapa möjligheter och förutsättningar för de aktiva samt fördjupa samarbetet med fokus på ledarutbildning och ledarrekrytering.

Företaget tog unikt sponsorbeslut

Sverige största sponsorföretag ISP från Göteborg,har lyckats med konststycket att få Elgiganten att bli en Idrottssponsor. Företaget tar ett historiskt kliv in i idrotten och väljer att göra det som partner till tre av Sveriges största fotbollsklubbar – Malmö FF, Djurgården Fotboll och IFK Göteborg. 

Bedömningr ä r att handlar om en investering på flera miljoner, men Karolina Åhs Karlsson, Head och Marketing & E-commercpå Elgiganten. vill inte uppge något totalt belopp.

Elgiganten går in som huvudpartner till Djurgården Fotboll och IFK Göteborg samt social media partner till Malmö FF. 

- Det här markerar en ny era för företaget säger Karolina Åhs Karlsson.

Elgiganten vill attrahera relevanta målgrupper på då det finns många naturliga kopplingar mellan Elgigantens produkter och den vardag som både spelare och supportrar lever i. 

- Elgiganten har valt att samarbeta med ISP Sport & Marketing, Sveriges ledande aktör för marknadsföring inom sport.

En sponsordeal med guldkant

Allt föll på plats. Det kunde inte ha blivit bättre.

Som om allt var förutbestämt... Sara Sjöström tog OS-guld, Armando Duplantis tog OS-guld. 

Och snart visste åtskilliga svenskar vad Polestar var för bil.

Just det som var meningen när Sarah, Mondo och Polestars marknadschef, Nils Rylén, träffades i Stockholm för några månader sedan.

Då uttalades det i klara ordalag:

-Om ni lyckas vinna i Paris och erövra varsin guldmedalj, då…

Därför kör Sarah och Armando omkring i varsin exklusiv Polestar, modell 4, i huvudstan i dag

Maximal uppmärksamhet

En exklusiv miljöbil med all tänkbar utrustning och båda är guldfärgade givetvis. Bilarna väcker maximal uppmärksamhet. De skiljer sig totalt från alla andra.

Hotellkungen hyllas i efterhand

Elite Hotels of Sweden är stolta att tillkännage att vår grundare, Bicky Chakraborty, har valts in i Swedish Tennis Hall of Fame. En av Svenska Tennisförbundets största sponsorer tar plats bredvid legendarer som Björn Borg, Stefan Edberg, Mats Wilander,s Magnus Norman, Thomas Enqvist och Kent Karlsson.

Bicky Chakraborty, född 1943 och avliden 2022, grundade och drev Elite Hotels of Sweden, en hotellkedja som inte bara satte standarden för gästfrihet i Sverige, utan också spelade en betydande roll i att stötta svensk tennis. Under många år har Elite Hotels stöttat tennisen på alla nivåer, från enskilda utövare till klubbar, tävlingar och förbund.
"Det är en stor ära för vår familj och hela Elite Hotels att se Bicky bli erkänd på detta sätt. Hans passion för tennis och hans engagemang för sporten var en central del av hans liv och arbete.

Mer omtanke i uppgörelse i Malmö

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Att Malmö Redhawks, Malmö Arena och Malmö Arena Hotel hör ihop är en självklarhet, kan tyckas. Nu står det i alla fall klart att ett huvudpartnerskap om ytterligare tre år är skrivet.

– Det är såklart helt naturligt att Malmö Arena och Malmö Arena Hotel ska vara höra samman, säger Marcus Larsson, kommersiell chef på Malmö Redhawks.

Tar inget för givet

– Men vi tar inte varandra för givet. Det handlar om ett djupt samarbete där vi ibland turas om att vara vinnare men ambitionen är såklart win-win i alla aktiviteter, 

Överens med fotbollen för 61:a året

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Sveriges första idrottsspecifika försäkring lanserades 1964 när Folksam och Svenska Fotbollförbundet tillsammans tog fram en modell för att skydda licensierade fotbollsspelare.  Sedan dess gäller egentligen samma villkor.

Försäkrar alla fotbollsspelare

Folksam har en inställning att framstå som idrottens försäkringsbolag och försäkrar alla som spelar fotboll i en av SvFF:s  klubbar. I spelarförsäkringen ingår dessutom tjänsten ”Råd och Vård för idrottsskador”, den viktigaste delen av alla.

Räcker de kommersiella krafterna här?

Pengar i en folkrörelse, är det förenligt, i synnerhet vid behovet av miljoner. Och, räcker de kommersiella krafterna till i vårt land?
Ledande frågor när Center for Sport and Business på Handelshögskolan hade sin partnerdag.   Framtidsfrågor utmanade de närvarande som skulle försöka ta ställning. Ämnet är gränslöst, åsikterna och svaren likaså.

 

WMF och golfen i samarbete

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

 

Sponsrar i alla fall med miljonbelopp

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

På ett naturligt sätt pratar Jan Blad i vi-termer. Han avser bådekollegan och medgrundaren i Amokabel, Erland Erlandsson, 67 och alla medarbetare.

Företagsledare så ängsliga

 Alstermo IF:s handbollssektion bildades 1971 inför frågan hur mycket företaget sponsarar handbollen med blir det inget krystat svar i stil med ”betydande”eller ”avsevärt”. I stället ett snabbt svar.

"Varför är så många företagsledare så ängsliga för att ange beloppet? Tror dom inte på sin investering eller har dom för dålig kännedom om dess effekter..."

Allsvenskar i avtal med samma bolag

Allsvenska Djurgården och IFK Göteborg har båda skrivit långsiktiga avtal med Mobill, som kommer att synas på bröstplats på A-lagens matchtröjor.

 Mobill är en av Sveriges ledande aktörer inom digitala betallösningar för parkering och elbilsladdning.

Varken lagen eller Mobill vill kommunicera prislappen men en rimlig gissning är att beloppet är i fler miljon klassen. Företaget grundades 2005, är Malmö-baserat men företagets hemsida saknar ägaruppgifter.

-Att ingå partnerskap är ett strategiskt beslut som ligger i linje med Mobills värderingar. Genom samarbetet vill vi stärka vår närvaro engagemang i Stockholms – och Göteborgsområdet, meddelade Mobills vd. Joakim Held.

Prioriter lämnar efter tio år

Efter 10 år som Djurgårdens huvudsponsor har i vinter Prioritet Finans valt att lämna föreningen.

Byggde skyskrapan, nu redo för nya Blåvitt

Han var mannen bakom förverkligandet av Kamratgården, han tog initiativ till Multiarenan (Prioritet Serneke Arena) i Kviberg, han hade viljan att bygga en skyskrapa i Göteboorg och nu står Karlatornet där, Nordens högsta byggnad med 74 våningar och 246 meter hög. 

Nu ska Ola Serneke också vara med och bygga nya IFK Göteborg. Han har gett klartecken till att fortsätta som huvudpartner till klubben och alla blåvita i stan drar en lättnadens suck.

– Vi lockas av att fortsätta driva utveckling tillsammans, säger Ola Serneke, grundare av byggkoncernen Serneke och VD på Serneke Invest.

Säg den människa i väst-Sverige som inte känner till denne man. Säg det stora projekt i den landsänden där han inte har ett finger med i spelet.

Störst sedan 2009

Sedan 2019 har han vanan ställa upp för Blåvit. Serneke varit huvudsponsor och haft platsen på bröstet, alldeles intill klubbmärket och hjärtat.

Pressen släpper på de ansvariga efter beskedet

Efter några besvärliga år med ekonomiska förluster har Svenska Bandyförbundet lyckats hitta en huvudsponsor. Dina Försäkringar och förbundet har nutecknat ett samarbetsavtal som ska gälla i tre år.

– Vi är otroligt glada över att Dina Försäkringar blir huvudpartner till Svenska Bandyförbundet, säger Anniela Forsell, VD på Svensk Bandyutveckling AB. –  Samarbetet innebär att vi får ökade möjligheter att utveckla svensk bandy och stärka både vår breddidrott och landslagsverksamhet. 

Låga sponsorintäkter, avsaknad av huvudsponsor och ekonomiska förluster, bl a beroende på bakslag vid SM-finalerna  har pressat förbundet i flera år..

En första åtgärd  var att starta ett nytt eventbolag med målet att göra bandyn mer kommersiellt tilltalande.

Konkurs slår hårt mot Hammarby

Hammarby fotboll går till kronofogden för att få in 14 miljoner i kronor av föreningens tidigare huvudsponsor Huski Chocolates. Avtalet har brutits i förtid sedan bolaget Choki AB har ställt in betalningarna.

Inför 2024 års säsong söker Hammarby ny tröjsponsor, och tar hjälp av kronofogden för att få in resterande avtalsbelopp, 14 miljoner för 2024.

Fastighetsmarknaden har störtdykt och tidningen Affärsvärlden berättar att Kvalitena hotas av konkurs under 2024.  För att om möjligt rädda företaget är flera attraktiva adresser i Stockholms innerstad, bland annat  Strandvägen 5 ute till försäljning.

Måste sälja på Strandvägen

Nummer 5 anses i fastighetsbranschen som juvelen av adresser i innerstaden, en hyresgäst är bl.a. affären Svenskt Tenn.

Fotbollen i lyckade förhandlingar

Det må vara motigt i andra delar av Svenska Fotbollförbundets verksamhet, men på försäljning- och sponsorsidan märks en medvind. 

Nu rapporteras att SvFF och Carlsberg Sverige förnyar och fördjupar sitt samarbete. Det nya avtalet sträcker sig till 2026 och har fokus på inkludering och jämlikhet.

– Carlsberg har en lång fotbollstradition, såväl i Sverige som internationellt. Vi ser fram emot att driva på frågor för en inkluderande fotbollskultur och bidra till mer jämlikhet tillsammans med Svenska Fotbollförbundet, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.

Fotboll är en stor och viktig del för  varumärket och finns sedan länge i företagets DNA via ett  flertal globala och nationella fotbollssamarbeten 

Helena Taube Rehnmark, marknads- och försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet kommenterar:

Vepor från handbollen blev 200 täcken

Handbolls-VM är över – men VM-organisationens arbete fortsätter. Nu framkommer också att en idé blev till verklighet när VM-generalen Krister Bergström delade ut varma täcken till hemlösa i Göteborg, täcken som tillverkats av tygvepor från sargerna i mästerskapsarenorna Scandinavium och Helsingborg Arena.

– Återbruk av material är en del av vårt hållbarhetsarbete. Det känns extra bra att materialet kommer till nytta för att värma hemlösa i Göteborg, säger Krister Bergström som levererade täcken till Stadsmissionens verksamhet vid S:t Johanneskyrkan häromdagen.

 Totalt 750 meter tygvepor räcker till 200 täcken, en väska till varje samt kuddar och nallar – de sistnämnda som julklappar till barnfamiljer. 

Trogna partners till Vasaloppet

Vasaloppet har förlängt huvudsponsoravtalet med Ahlsell i ytterligare tre år –  och det innebär att företaget tillsammans med IBM, Preem, Stadium, Volvo blir de ledande varumärken runt Klassikern. Ahlsells klartecken innebär en fortsättning på ett samarbete som inleddes 2017 och som förstärktes 2021 när Ahlsell gick in som huvudsponsor för såväl Vasaloppets vintervecka som sommarvecka. 

Vasaloppet och huvudsponsorn Ahlsell förlänger sitt avtal

Vasaloppet har förlängt huvudsponsoravtalet med Ahlsell i ytterligare tre år –  och det innebär att företaget tillsammans merd BM, Preem, Stadium, Volvo blir de ledande varumärken runt Klassikern. Ahlsells klartecken innebär en fortsättning på det framgångsrika samarbete som inleddes 2017 och som förstärktes 2021 när Ahlsell gick in som huvudsponsor för såväl Vasaloppets vintervecka som sommarvecka. 

Via den här mångmiljonsatsningen blir engagemanget stort såväl sommar som vinter. 

Taggar

Mjällby presenterar rekordkontrakt

I i Mjällby AIF finns i dag en stolthet och förväntan som kommer att vägleda klubben framöver.Fullt berättigat eftersom klubben är så stärkt.  AIF har presenterat ett  stort och unikt samarbete med Mellby Gård AB som går in som huvudsponsor till föreningen från och med 2024. Parterna har tecknat ett avtal som sträcker sig fram till och med 2027. Det är klubbens största sponsorkontraktet någonsin.

Mjällby AIF och Mellby Gård AB har under hösten haft en dialog om hur samarbetet skulle utformas och hur koncernen kan bidra på bästa sätt. Mellby Gårds lokala förankring i Blekinge samt beundran för Mjällby AIF som förening, tillsammans med Mjällby AIF:s position på den största fotbollscenen i Sverige, skapade en bra grund för samarbetet.

IFK Göteborg saknar huvudsponsor

Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt. 

Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs  Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke  sagt konsekvent nej

Ola Serneke har tillsammans med Nils Wiberg hållit IFK  Göteborg under armarna i många år. 

Ett pålitligt, strävsamt par kan tyckas. Men tiderna och människor förändras.

Nils Wiberg som ursprungligen är ett Blåvitt fan har vänt sina sympatier mot huvudstan och är Djurgårdens huvudsponsor. Och uppenbarligen tänker han förbli det så där har inte Blåvitt något att hämta.

Ola Serneke tycker att han verkligen har ställt upp för IFK:s bästa och tittar lite efter förnyelse.

Frågor runt Hammarbys huvudsponsor

Det beskrevs som ett  historiskt stort avtal när nyheten presenterades 2021. Cchokladdrycken Huski Chocolate skulle bli huvudsponsor i Hammarby och det betydde enorma resurser. Men samarbetet fungerade inte och nu avslutas uppgörelsen i förväg.

Mellan 2020 och 2024 skulle Bajens fotboll få totalt 34,5 miljoner kronor från Choki AB.

 Avtalet reglerade utbetalningar om 8,3 miljoner kronor årligen  och omHammarby skulle vinna alllsvenskan eller nå gruppspel i Europa League fanns också  en bonus.

Men snart nog framkom att parterna hade skilda uppfattningar om vad avtalet innebar., enligt vad sajten spelcash.se var först med att avslöja. Uppgifter gör nu gällande att det också är förklaringen till att de nu separerar, enligt Exressen.

2,8 miljoner i gåva men ingen vet varför

Svenska kryssarklubbens seglarskola har berikats med 2,8 miljoner kronor. Plötsligt och bara så där. Förklaringen kom och det visade sig vara från ett testamente, skrivet av en för klubben okänd person i Blekinge

.– Vi vet att det är en lärare från Karlshamn. Men vi kan inte se att han har varit aktiv i verksamheten eller medlem de senaste 20 åren, säger Fredrik Norén, generalsekreterare på Svenska kryssarklubben, till DN.

Det har förlupit en tid, men någon förklaring finns fortfarande inte. Så en förklaring till varför seglarskolan fick så mycket pengar saknas fortfarande. 

Vissa antaganden har kommit fram.  Som att mannen som lärare haft elever som deltagit på seglarskolan och att han helt enkelt uppskattat det kryssarklubben gör.

Rögle får storföretag som ny sponsor

Rögles resultat i SHL har hittills  inte blivit enligt förhoppningarna, men skåningarna laddar redan för nästa säsong. Klubben spar heller inga medel för att hela klubben ska utvecklas. Beslut har tagits om en rejäl satsning både på ungdomshockeyn och damlaget. Nu står det dessutom klart att ett storföretag vill bli partner till klubben. Boozt, Sveriges största inom e-handel, som också sponsrar MalmöFF och Brøndby  har nu sagt ja till  den Ängelholmsbaserade klubben. 

Boozt, Sveriges största e-handel och det ledande nordiska varuhuset online, har en övergripande strategi som grundar sig i att välja partnerskaps- och sponsringsplattformar som fokuserar på att främja nära och meningsfull samverkan med lokalsamhället. 

"De fick tag på en persons bank-id!"

”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.

Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.

Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.

 

Ungdomslagens konton är tömda, pengar saknas precis när alla serier ska starta.

– Det var vår buffert för den här och kommande säsonger, berättar Lisbeth för Sydsvenska Dagbladet.

En tragisk historia är avslöjad.  Vägen in var ett kapat bank-id. En person i föreningen utsattes för ett bedrägeri, och på den vägen kom förövarna även över klubbens tillgångar.

– Den personen mår väldigt, väldigt dåligt just nu, säger Lisbeth Larsson.

Montler optimist efter dubbel glädje

Thobias Montler har haft en skadefylld säsong. Men 27-åringen tog sig ändå till VM-final i längdhopp tack vare säsongens bästa hopp.

– Jag är superglad att jag är med.

I hettan i Budapest lyckades längdhopparen Thobias Montler, EM-silvermedaljör i fjol, nå en slutlig sjätteplats och var belåten. Sjätteplatsen var godkänd och  dessutom skrev han nyligen på sitt bästa sponsoravtal någonsin.

Undertecknandet innebär att han är en av många atleter i stall State som består av  bl a profiler som danske Manchester United-stjärnan Christian Eriksen, internationella tennisikonen och Grand Slam-vinnaren Caroline Wozniacki, delägaren och fotbollstränare i Serie A, Jens Bangsbo, flera duktiga idrottare, proffs och topp. -artister, ytterligare ett antal atleter. , och naturligtvis de två vännerna och grundarna, Jon Andersen och Kim Have, som började den långa resan redan 2012.

Lanseringen av State Drinks skedde hösten 2015.

Uppgörelsen stärker nya mediekanalen

Svenska Spel har tagit beslutet att investera i nyetablerade  Sportscom. Spelbolaget går in som sponsór till medieaktörebsom i sin PR anger att de ska förändra landskapet för livesänd toppidrott.  Tjänsten erbjuder livekommenterad fotboll och hockey SHL, Premier League och Allsvenskan. De från Radiosporten kända kommentatorerna, Jesper Hussfelt och Robert Perlskog, Marknadsförs som kanalens profiler. 

– Sportcoms ljudtjänst ska bli spännande att följa. Vi vet att det kan vara svårt att hitta tid till att se matcherna så att i stället kunna lyssna live passar vår målgrupp perfekt. Det är också bra tajming med Stryktipsets omstart nu på lördag när Premier League är tillbaka på kupongen. Även Oddset kommer vara en del av samarbetet, säger Monica Sandström, Brand manager Stryktipset, Svenska Spel Sport & Casino.

En domaridé värd åtskilliga miljoner

En epok är över. Kaffeföretaget Löfbergs har varit tröjsponsor för SHL-laget Färjestad i över 60 år – men nu försvinner företagets välkända logga från lagets matchtröjor.

-De har tagit ett beslut och vi kan inte tvinga någon att vara med, så jobbar vi inte, kommenterar Niclas Eriksson, säljchef för Färjestad.

-Det är klart att de är, och har varit ett viktigt företag för oss. Det är ett varumärke som vi är start förknippade med. Vi hade gärna sett att de varit kvar, annars skulle jag ljuga, säger Niclas Eriksson till Värmlands Folkblad.

Kaffebönor i Karlstad

Löfbergs grundades redan 1906 av tre bröder Löfberg, och 2021 invigdes ett nytt modernt rosteri för hela kaffebönor i Karlstad.

Med undantag för en kort period på 1980-talet har Löfbergs varit en nära allierad med Färjestad. 

Magdalena - från flicklaget till landslaget

Ica, om något företag bevisar värdet av att näringslivet ser en vettig investering i att bli en idrottssponsor. I samband med damernas fotbolls-VM i Australien satsar koncernen på en omfattande hyllningskampanjfrån centralt håll i Stockholm ochdesutom medverkar inte mindre än 500 handlare som gynnar över 2000 lokala fotbollsföreningar.  Galjonsfigur är landslagets lagkapten Magdalena Eriksson utvald och hennes karriär från knatte till landslag hyllas och beskrivs. 

ICA har de senaste 50 åren sponsrat och stöttat fotbollen i Sverige både på lokal och nationell nivå, bland annat genom ett nära samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Inför VM överraskades Magdalenamed en specialdesignad fotbollströja. 

Syftet är att hylla svensk fotboll i allmänhet och landslagsspelaren Magdalena Eriksson i synnerhet.

Med hjälp av designer

ICA har samarbetat med den framgångsrika designern Amanda Persson och tillsammans har de tagit fram en unik och specialdesignad tröja för lagkaptenen Magdalena Eriksson. 

Edvin säkrar sin ekonomi i flera år

Han får ett drömkontrakt. Genom att signera ett långsiktigt samarbete med gruvindustrin och Boliden Mineral AB säkrar 21-åriga längdskidåkaren Edvin Anger ekonomin för de kommande åren och kan satsa fullt ut mot VM i Falun och OS i Milano/Cortina. 

- Tanken är att samarbetet ska genomsyra Edvins hela karriär och vara stommen i arbetet mot andra partners inom industrin, säger agenten Bo Johansson.

Edvin Anger tillhör nästa generation” inom svensk skidsport och gjorde i vintras sin debut som senior och fick chansen direkt i Världscupen. Han nådde under sitt första år fem sprintfinaler och var snubblande nära pallen vid flera tillfällen. 

Svenska Olympiska Kommittén meddelade nyligen att han är en av få utvalda att få extra stöd inför kommande OS.

Står för den mest odiskutabla livsfilosofin

SOK går in i en sponsoruppgörelse av något av något annorlunda slag.Partnerskapet med Bra Bränsle är ett samverkansprojekt som bygger på att sätta olympiskt strålkastarljus på mat, livsstil och produkter för ett liv i rörelse. 

Bra Bränsle  innebär fokus på hälsa och välmående,samtidigt det är producerat med hänsyn till vår planet. Det blir den mest självklara sponsorn.

Vilken idrottare var som helst i vilken idrott som helst borde spetsa öronen. Det är en odiskutabel livsfilosofi för i synnerhet idrottare som ska använda  kroppen för utövning. Nu ska SOK visa vägen till det naturliga och självklara..

– Idrottare behöver mer energi och ibland behöver vi att det vi äter är enkelt att ta med sig till hallen/backen/spåret/gymmet. RE:DO har näring och energi praktiskt paketerat i en smaskig bar som dessutom bygger på klimatsmarta råvaror. Ett hållbart val för en hållbar livsstil, framhåller Linda Bakkman, näringsfysiolog som jobbar åt Sveriges Olympiska Kommitté.

Ekonomiska fördelningsfrågor, samt den demokratiska processen, var i fokus vid fotboll-Sveriges unika distriktskonferens på Arlanda i helgen. För första gången möttes de 24 distrikten utan närvaro av SvFF-representanter. Ordföranden Fredrik Reinfeldt och hans stab hade inte bjudits in.

Mötesordförande var Ola Johansson,  Gästrikland,  och han vill tona ned frånvaron av SvFF

Planerna på en omfattande revidering av arenor och hallar för idrott i Malmö är högaktuellt. Malmö stadion från 1958 rivs och ersätts av en ny stadion för fotboll och friidrott med plats för 8 000 åskådare, kostnadsberäknad till 538 miljoner kronor och som planeras att kunna användas tidigast våren 2029. Dessförinnan påbörjas bygget av en ny multisportarena på stadionområdet där gamla Malmö stadion rivs under 2025-26.

Löpning & livet, en av Sveriges största podcasts inom sport, går in som svensk mediapartner för Broloppet 2025. Ett unikt evenemang, som förväntas bli ett av Nordens största löparevenemang 2025, markerar även 25-årsjubileet av Øresundsbron och ska genomföras den 15 juni, med start i Köpenhamn och målgång i Malmö.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.

Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl 

Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt. 

nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.

– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.

 Närmar vi oss den dagen då ligaorganisationer som SEF, Föreningen Svensk elitfotboll med totalt 32 klubbar, SHL AB, 14 lag, har spelat ut sin roll – som en följd av A I-tekniken med självstyrande robotar vid idrottens arenor.

SEF och SHL blir mellanhänder som inte längre har någon funktion att fylla för   elitlagen, ja lag i alla divisioner kommer i framtiden att  ”strömma”sin egen idrott och skapa ”betalväggar”.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.