Sponsring

Mångiljonsponsorns plötsliga besked

  Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen. 

– Vi är väldigt nöjda med samarbetet med Elitfotboll Dam och kommer satsa fullt ut under resten av den här säsongen och hela nästa säsong. Men vi har varit måna om att meddela i god tid att vi inte kommer att förlänga avtalet för att ge Elitfotboll Dam bästa möjliga förutsättningar att hitta en annan huvudsponsor, säger Nicklas Biverståhl, chef Sponsring hos Svenska Spel.

ge besked i god tid

Svenska Spel jobbar kontinuerligt med att utveckla och utvärdera alla sponsringsavtal för att investeringen i idrotten ska ge så stor effekt som möjligt. 

Vasaloppet jagar ny huvudsponsor

Ni vet de  där bilderna från Vasaloppets startområde i Berga By. Då har ni kanske också sett Preems skyltar utefter spåret.Nu är det slut med det, Preem avslutar sin tid som huvudsponsor. Allt tyder på att skälet är det som hände vi arrangemanget i mars. Då skrev ett 50-tal skidåkare, bland annat landslagets Marcus Grate och Oskar Svensson, på ett upprop mot Vasaloppet som utnyttjades för greenwashing via samarbetsföretagen Preem och Volvo Cars vars produkter stod för stora utsläpp.

I spåren på detta har klimataktivister protesterat och även försökt störa tävlingen.

Kritiken var omfattande och växte. Nu kommer reaktionen   Preem vill inte längre vara huvudsponsor till Vasaloppet och avstår den kraftiga exponeringen som arrangemanget står för via all uppmärksamhet och inte minst TV-bilderna.  

Avtalet med den kritiserade huvudsponsorn löper ut i september och då avslutas samarbetet. Men oavsett förklaring säger Vasaloppets vd Johan Eriksson:

- Avhoppet har dock inget med kritiken mot samarbetet att göra. 

Jenny tvingas backa inför fansens krav

Efter protester från ishockeyns supporterorganisationer tvingas SHL:s vd. Jenny Silfverstrand backa från det samarbetsavtal som tecknas med energidryckstillverkaren Red Bull. Eller i varje fall ”pausa konceptet” Red Bull Overtime till vidare.

I premiäromgången i lördags fanns banderoller på läktarplats på samtliga sju utsålda SHL-arenor, budskapet var tydligt: ”Nog är nog. Parasiten har tagit över.”

Red Bull har köpt upp såväl  internationella ishockey som fotbollsklubbar, döpt om dem och ändrat historiska klubbmärken.

Ishockeyns supporterunion fruktar att partnerskapet med Red Bull är ett första steg för att riva upp 51 procentsregeln  som omöjliggör för företag och riskkapital bolag att ta all makt i svenska föreningar.

Farhågor som helt har avfärdats av SHL-styret, vd Jenny Silfverstrand och SHL:s ordförande, Roger Ekström, Linköping.

Miljardärens beslut - vill sponsra volleykillarna

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Därför sponsrar Gardell den svenska stjärnduon – se honom berätta i videon ovan.

– Vi är otroligt tacksamma och glada över Christers stöd. Det ger oss både trygghet och energi i vår fortsatta satsning. Att någon i hans position ser värdet i det vi gör betyder mycket, säger Jonatan Hellvig i ett pressmeddelande.

Fotbollförbundet i stort sponsoravtal

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

På torsdagen tillkännagavs ett nytt avtal som gör öljätten till UEFA:s officiella fotbollsöl till och med år 2030. Det innebär såväl exklusiva dryckesrättigheter som exponering under fotbolls-EM 2028 och 2029 samt kommande Nations League- och Futsal-finaler.  

Partnerskapet har en  nyckelroll i Carlsberg Groups strategi att investera i varumärkesportföljen. 

Även idrottsföräldrar jublar över miljonerna

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

Det innebär att från och med 2025 kommer 60 stipendiater att få 60 000 kronor per läsår.  60 ungdomar somhar det gemensamma att de älskar att idrotta, att de drivs av villjen att bli av högsta klass – och att de ekonomiskt har det knapert och i många fall är det föräldrarna som är de största sponsorerna..

Här uppstår nu den lösningen att  Svenska Spel via sin ägare, staten,  går in med inte mindre än 60 miljoner och underlättar tillvaron för åtskilliga ungdomar och deras föräldrar.

Ny sponsringspolicy ska fördela 2 miljoner

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Ängelholm fördelar närmare 2 miljoner i sponsring till idrott, evenemang och kultur 2025. Engagemang för att utveckla Ängelholm som en levande plats för evenemang, kultur och sport är stort! Det märks tydligt i de många ansökningar om sponsring som har kommit in inför 2025. Det kommande året bjuder på såväl internationella sportevenemang, musikfestivaler som en sommarhockeyskola för tjejer.

Stor glädje i Roslagen inför 200 000 i vinst

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

Senaste dragningen var det Rimbo IK, Roslagen, som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.

Nytt avtal - 22:a året i följd i Mora

Ansvariga på båda sidor har kommit och gått. Men Stadium och Vasaloppet är ändå trogna partners. Nu har ett nytt avtal undertecknats och för 22:a året är de överens. Den här gången är gäller avtalet bådesommarveckan och vinterveckan.

– Vi är glada över att vi stärker samarbetet med Stadium med deras mycket uppskattade närvaro under arrangemangen med service till alla deltagare, och specifikt gentemot skidåkarna i Tjejvasan. säger Erika Christensson, marknadschef på Vasaloppet.

Svenska spel idrottens största mjölkko

Idrottens sponsorintäkter fortsätter att öka, men endast för de större förbunden.  De tio största redovisar intäkter från sponsorer på sammanlagt 594 miljoner, en ökning med 25 miljoner från 2023.

Idrottens Affärer har tagit del av en unik kartläggning som visar att klyftorna mellan de stora förbunden och de mindre har ökat. Anledningen är främst avregleringen av Svenska Spels spelmonopol.

Tidigare redovisade 27 förbund, av totalt 72, sponsring från Svenska Spel i olika former. I dag är det endast åtta specialförbund som sponsras av det statliga spelbolaget, i huvudsak stora förbund.

Som Svenska Ishockeyförbundet, som på måndagen, presenterade ett nytt förlängt avtal med Svenska Spel till och med 2027.

Sponsorn agerade på egen hand

Som en skänk från ovan kom det, telefonsamtalet från en egenföretagare som under tre år ville sponsra med pengar till nya tröjor, byxor, strumpor, bollar till Solväders FC – och en container att förvara utrustningen i. Det har ökat glädjen, stoltheten och spontanfotbollen i området Biskopsgården, nordvästra Göteborg.

Hector Valeria har varit frontfigur i Solväders FC i över ett decennium. Flera dagar i veckan har han och hans tränarkollegor ägnat åt att få ungdomarna i Biskopsgården på Hisingen i Göteborg att stärka sin självkänsla och bli en del av ett sammanhang genom fotbollen.

Delar ut en halv miljon bara så där

För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.

Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl 

Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt. 

Det är en hyllning till alla ideella krafter som betyder så mycket, säger kommunikationschefen Anders Thorén.

Av de föreningar som tar del av föreningsstödet är cirka hälften idrottsklubbar och representerar en rad olika sporter; hockey, fotboll, bandy, innebandy, basket, alpint, längdskidåkning, bordtennis, simning, skytte, motorsport, hästsport, gymnastik, cheerleading och orientering. 

Uppskattningen är stor bland föreningarna.

Sponsring av Rosengård nekas

Välkände entreprenören och Malmöprofilen Dan Olofsson får via familjeföretaget Danir backning på avdrag för sponsring av FC Rosengårds damspelare. Han åläggs dessutom att betala skattetillägg på grund av oriktiga uppgifter.

FC Rosengårds största finansiär Dan Olofsson, tillika grundare och storägare av it-konsultkoncernen Danir, stöttar via bolaget fotbollsföreningen FC Rosengård sedan 2012 med mångmiljonbelopp varje år. 

Men avdraget på 2miljoner kronor för sponsringen avseende år 2022 accepteras inte av Skatteverket som framhåller att  Danir inte ”har en sådan tillräcklig koppling med FC Rosengård att avdrag kan medges som en indirekt omkostnad”. Dessutom har företaget inte tagit emot någon form av motprestationer från de individuella spelarna.

Lycklig över längre och större avtal

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

JYSK kommer att fortsätta att skapa möjligheter och förutsättningar för de aktiva samt fördjupa samarbetet med fokus på ledarutbildning och ledarrekrytering.

Företaget tog unikt sponsorbeslut

Sverige största sponsorföretag ISP från Göteborg,har lyckats med konststycket att få Elgiganten att bli en Idrottssponsor. Företaget tar ett historiskt kliv in i idrotten och väljer att göra det som partner till tre av Sveriges största fotbollsklubbar – Malmö FF, Djurgården Fotboll och IFK Göteborg. 

Bedömningr ä r att handlar om en investering på flera miljoner, men Karolina Åhs Karlsson, Head och Marketing & E-commercpå Elgiganten. vill inte uppge något totalt belopp.

Elgiganten går in som huvudpartner till Djurgården Fotboll och IFK Göteborg samt social media partner till Malmö FF. 

- Det här markerar en ny era för företaget säger Karolina Åhs Karlsson.

Elgiganten vill attrahera relevanta målgrupper på då det finns många naturliga kopplingar mellan Elgigantens produkter och den vardag som både spelare och supportrar lever i. 

- Elgiganten har valt att samarbeta med ISP Sport & Marketing, Sveriges ledande aktör för marknadsföring inom sport.

En sponsordeal med guldkant

Allt föll på plats. Det kunde inte ha blivit bättre.

Som om allt var förutbestämt... Sara Sjöström tog OS-guld, Armando Duplantis tog OS-guld. 

Och snart visste åtskilliga svenskar vad Polestar var för bil.

Just det som var meningen när Sarah, Mondo och Polestars marknadschef, Nils Rylén, träffades i Stockholm för några månader sedan.

Då uttalades det i klara ordalag:

-Om ni lyckas vinna i Paris och erövra varsin guldmedalj, då…

Därför kör Sarah och Armando omkring i varsin exklusiv Polestar, modell 4, i huvudstan i dag

Maximal uppmärksamhet

En exklusiv miljöbil med all tänkbar utrustning och båda är guldfärgade givetvis. Bilarna väcker maximal uppmärksamhet. De skiljer sig totalt från alla andra.

Hotellkungen hyllas i efterhand

Elite Hotels of Sweden är stolta att tillkännage att vår grundare, Bicky Chakraborty, har valts in i Swedish Tennis Hall of Fame. En av Svenska Tennisförbundets största sponsorer tar plats bredvid legendarer som Björn Borg, Stefan Edberg, Mats Wilander,s Magnus Norman, Thomas Enqvist och Kent Karlsson.

Bicky Chakraborty, född 1943 och avliden 2022, grundade och drev Elite Hotels of Sweden, en hotellkedja som inte bara satte standarden för gästfrihet i Sverige, utan också spelade en betydande roll i att stötta svensk tennis. Under många år har Elite Hotels stöttat tennisen på alla nivåer, från enskilda utövare till klubbar, tävlingar och förbund.
"Det är en stor ära för vår familj och hela Elite Hotels att se Bicky bli erkänd på detta sätt. Hans passion för tennis och hans engagemang för sporten var en central del av hans liv och arbete.

Mer omtanke i uppgörelse i Malmö

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Att Malmö Redhawks, Malmö Arena och Malmö Arena Hotel hör ihop är en självklarhet, kan tyckas. Nu står det i alla fall klart att ett huvudpartnerskap om ytterligare tre år är skrivet.

– Det är såklart helt naturligt att Malmö Arena och Malmö Arena Hotel ska vara höra samman, säger Marcus Larsson, kommersiell chef på Malmö Redhawks.

Tar inget för givet

– Men vi tar inte varandra för givet. Det handlar om ett djupt samarbete där vi ibland turas om att vara vinnare men ambitionen är såklart win-win i alla aktiviteter, 

Överens med fotbollen för 61:a året

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Sveriges första idrottsspecifika försäkring lanserades 1964 när Folksam och Svenska Fotbollförbundet tillsammans tog fram en modell för att skydda licensierade fotbollsspelare.  Sedan dess gäller egentligen samma villkor.

Försäkrar alla fotbollsspelare

Folksam har en inställning att framstå som idrottens försäkringsbolag och försäkrar alla som spelar fotboll i en av SvFF:s  klubbar. I spelarförsäkringen ingår dessutom tjänsten ”Råd och Vård för idrottsskador”, den viktigaste delen av alla.

Räcker de kommersiella krafterna här?

Pengar i en folkrörelse, är det förenligt, i synnerhet vid behovet av miljoner. Och, räcker de kommersiella krafterna till i vårt land?
Ledande frågor när Center for Sport and Business på Handelshögskolan hade sin partnerdag.   Framtidsfrågor utmanade de närvarande som skulle försöka ta ställning. Ämnet är gränslöst, åsikterna och svaren likaså.

 

WMF och golfen i samarbete

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

 

Sponsrar i alla fall med miljonbelopp

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

På ett naturligt sätt pratar Jan Blad i vi-termer. Han avser bådekollegan och medgrundaren i Amokabel, Erland Erlandsson, 67 och alla medarbetare.

Företagsledare så ängsliga

 Alstermo IF:s handbollssektion bildades 1971 inför frågan hur mycket företaget sponsarar handbollen med blir det inget krystat svar i stil med ”betydande”eller ”avsevärt”. I stället ett snabbt svar.

"Varför är så många företagsledare så ängsliga för att ange beloppet? Tror dom inte på sin investering eller har dom för dålig kännedom om dess effekter..."

Allsvenskar i avtal med samma bolag

Allsvenska Djurgården och IFK Göteborg har båda skrivit långsiktiga avtal med Mobill, som kommer att synas på bröstplats på A-lagens matchtröjor.

 Mobill är en av Sveriges ledande aktörer inom digitala betallösningar för parkering och elbilsladdning.

Varken lagen eller Mobill vill kommunicera prislappen men en rimlig gissning är att beloppet är i fler miljon klassen. Företaget grundades 2005, är Malmö-baserat men företagets hemsida saknar ägaruppgifter.

-Att ingå partnerskap är ett strategiskt beslut som ligger i linje med Mobills värderingar. Genom samarbetet vill vi stärka vår närvaro engagemang i Stockholms – och Göteborgsområdet, meddelade Mobills vd. Joakim Held.

Prioriter lämnar efter tio år

Efter 10 år som Djurgårdens huvudsponsor har i vinter Prioritet Finans valt att lämna föreningen.

Byggde skyskrapan, nu redo för nya Blåvitt

Han var mannen bakom förverkligandet av Kamratgården, han tog initiativ till Multiarenan (Prioritet Serneke Arena) i Kviberg, han hade viljan att bygga en skyskrapa i Göteboorg och nu står Karlatornet där, Nordens högsta byggnad med 74 våningar och 246 meter hög. 

Nu ska Ola Serneke också vara med och bygga nya IFK Göteborg. Han har gett klartecken till att fortsätta som huvudpartner till klubben och alla blåvita i stan drar en lättnadens suck.

– Vi lockas av att fortsätta driva utveckling tillsammans, säger Ola Serneke, grundare av byggkoncernen Serneke och VD på Serneke Invest.

Säg den människa i väst-Sverige som inte känner till denne man. Säg det stora projekt i den landsänden där han inte har ett finger med i spelet.

Störst sedan 2009

Sedan 2019 har han vanan ställa upp för Blåvit. Serneke varit huvudsponsor och haft platsen på bröstet, alldeles intill klubbmärket och hjärtat.

Pressen släpper på de ansvariga efter beskedet

Efter några besvärliga år med ekonomiska förluster har Svenska Bandyförbundet lyckats hitta en huvudsponsor. Dina Försäkringar och förbundet har nutecknat ett samarbetsavtal som ska gälla i tre år.

– Vi är otroligt glada över att Dina Försäkringar blir huvudpartner till Svenska Bandyförbundet, säger Anniela Forsell, VD på Svensk Bandyutveckling AB. –  Samarbetet innebär att vi får ökade möjligheter att utveckla svensk bandy och stärka både vår breddidrott och landslagsverksamhet. 

Låga sponsorintäkter, avsaknad av huvudsponsor och ekonomiska förluster, bl a beroende på bakslag vid SM-finalerna  har pressat förbundet i flera år..

En första åtgärd  var att starta ett nytt eventbolag med målet att göra bandyn mer kommersiellt tilltalande.

Konkurs slår hårt mot Hammarby

Hammarby fotboll går till kronofogden för att få in 14 miljoner i kronor av föreningens tidigare huvudsponsor Huski Chocolates. Avtalet har brutits i förtid sedan bolaget Choki AB har ställt in betalningarna.

Inför 2024 års säsong söker Hammarby ny tröjsponsor, och tar hjälp av kronofogden för att få in resterande avtalsbelopp, 14 miljoner för 2024.

Fastighetsmarknaden har störtdykt och tidningen Affärsvärlden berättar att Kvalitena hotas av konkurs under 2024.  För att om möjligt rädda företaget är flera attraktiva adresser i Stockholms innerstad, bland annat  Strandvägen 5 ute till försäljning.

Måste sälja på Strandvägen

Nummer 5 anses i fastighetsbranschen som juvelen av adresser i innerstaden, en hyresgäst är bl.a. affären Svenskt Tenn.

Fotbollen i lyckade förhandlingar

Det må vara motigt i andra delar av Svenska Fotbollförbundets verksamhet, men på försäljning- och sponsorsidan märks en medvind. 

Nu rapporteras att SvFF och Carlsberg Sverige förnyar och fördjupar sitt samarbete. Det nya avtalet sträcker sig till 2026 och har fokus på inkludering och jämlikhet.

– Carlsberg har en lång fotbollstradition, såväl i Sverige som internationellt. Vi ser fram emot att driva på frågor för en inkluderande fotbollskultur och bidra till mer jämlikhet tillsammans med Svenska Fotbollförbundet, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.

Fotboll är en stor och viktig del för  varumärket och finns sedan länge i företagets DNA via ett  flertal globala och nationella fotbollssamarbeten 

Helena Taube Rehnmark, marknads- och försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet kommenterar:

Vepor från handbollen blev 200 täcken

Handbolls-VM är över – men VM-organisationens arbete fortsätter. Nu framkommer också att en idé blev till verklighet när VM-generalen Krister Bergström delade ut varma täcken till hemlösa i Göteborg, täcken som tillverkats av tygvepor från sargerna i mästerskapsarenorna Scandinavium och Helsingborg Arena.

– Återbruk av material är en del av vårt hållbarhetsarbete. Det känns extra bra att materialet kommer till nytta för att värma hemlösa i Göteborg, säger Krister Bergström som levererade täcken till Stadsmissionens verksamhet vid S:t Johanneskyrkan häromdagen.

 Totalt 750 meter tygvepor räcker till 200 täcken, en väska till varje samt kuddar och nallar – de sistnämnda som julklappar till barnfamiljer. 

Trogna partners till Vasaloppet

Vasaloppet har förlängt huvudsponsoravtalet med Ahlsell i ytterligare tre år –  och det innebär att företaget tillsammans med IBM, Preem, Stadium, Volvo blir de ledande varumärken runt Klassikern. Ahlsells klartecken innebär en fortsättning på ett samarbete som inleddes 2017 och som förstärktes 2021 när Ahlsell gick in som huvudsponsor för såväl Vasaloppets vintervecka som sommarvecka. 

Vasaloppet och huvudsponsorn Ahlsell förlänger sitt avtal

Vasaloppet har förlängt huvudsponsoravtalet med Ahlsell i ytterligare tre år –  och det innebär att företaget tillsammans merd BM, Preem, Stadium, Volvo blir de ledande varumärken runt Klassikern. Ahlsells klartecken innebär en fortsättning på det framgångsrika samarbete som inleddes 2017 och som förstärktes 2021 när Ahlsell gick in som huvudsponsor för såväl Vasaloppets vintervecka som sommarvecka. 

Via den här mångmiljonsatsningen blir engagemanget stort såväl sommar som vinter. 

Taggar

Mjällby presenterar rekordkontrakt

I i Mjällby AIF finns i dag en stolthet och förväntan som kommer att vägleda klubben framöver.Fullt berättigat eftersom klubben är så stärkt.  AIF har presenterat ett  stort och unikt samarbete med Mellby Gård AB som går in som huvudsponsor till föreningen från och med 2024. Parterna har tecknat ett avtal som sträcker sig fram till och med 2027. Det är klubbens största sponsorkontraktet någonsin.

Mjällby AIF och Mellby Gård AB har under hösten haft en dialog om hur samarbetet skulle utformas och hur koncernen kan bidra på bästa sätt. Mellby Gårds lokala förankring i Blekinge samt beundran för Mjällby AIF som förening, tillsammans med Mjällby AIF:s position på den största fotbollscenen i Sverige, skapade en bra grund för samarbetet.

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..

Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud

Sverige är två segrar från att spela VM i fotboll nästa sommar.

  Vid eventuella segrar mot först Ukraina och sedan mot segraren i mötet Polen-Albanien i mars 2026 väntar grupp F för matcher mot Nederländerna, Japan och Tunisien.

Redan VM-klara Norge hamnade i grupp I tillsammans med Frankrike, Senegal och något av lagen Irak/Bolivia/Surinam som ska möts i play off. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

  Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen. 

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.

Raden av f d landslagåkare som  greppar mikrofonen blir allt längre.

– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,

Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.

 Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.

Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien.  SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.