Sponsring

Andreas och ISP stärkt trots pandemin

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

 

Som 25-åring blev han vd för Sveriges största företag inom arenareklam. Sven Ivarsson erbjöd honom att ta över väletablerade ISP Sport & Marketing. 

Anderas Ottermark skapade en modell för att kunna hjälpa klubbar och förbund att utveckla sin säljverksamhet och paketering och därmed uppnå större lönsamhet. 

Nya kunder hörde själva av sig

Hur ISP jobbade och lyckades spreds både bland klubbar och förbund, ja, även företag för den delen. 

Klara villkor från hockeysponsorn

Sponsor igen – men med ett viktigt förbehåll. Hälften av pengarna ska öronmärkas för klubbens dam- och flicklag. Karlstads Energi har i dag förlängt sitt sponsoravtal med Färjestad BK, och fortsätter därmed att vara en av klubbens större partners. 

Hälften av våra kunder är kvinnor, så det är självklart att hälften av våra sponsorpengar ska gå till dam- och flickverksamheter. Vi arbetar själva för att bli ett mer jämställt företag i en starkt mansdominerad bransch, säger Erik Kornfeld, vd på Karlstads Energi.

Genom ställningstagandet hoppas Karlstads Energi tillsammans med Färjestad BK, som två av länets starkaste varumärken, kunna bidra till att göra skillnad och till att få fler företag att ta steg i riktning mot ett mer jämställt Värmland. 

SKF har längsta svenska traditionen i F1

Det finns ingen svensk förare i Formel 1, men det hindrar inte svenska företag från att satsa och utnyttja sportens globala synlighet. I år finns fem svenska företag bland de officiella sponsorerna. Amerikanska företag fortsätter att dominera. Nytt är kryptoföretag och Shark Tank profilen Robert Herjavec. Det visar en analys sammanställd av Spomotion Analytics. 

Det svenska företag som varit längst med i Formel 1 är SKF, faktiskt ett av de företag som har den längsta historien i sporten. SKF har ett nära samarbete med det legendariska Formel 1 stallet Scuderia Ferrari. 

Coca-Colas gigantiska idrottssponsring

På presskonferensen inför EM-matchen mot Ungern flyttade Portugals storstjärna Cristiano Ronaldo bort  två Coca cola-flaskor som stod framför honom på podiet. Därefter lyfte han en vattenflaska och utbrast ”drick vatten!”.

Reaktionen blev stark. Media rapporterade över hela världen och uppgifter gjorde gällande att Läskjättens värde sjönk med 33 miljarder efter Ronaldos markering.Nu får Portugals Fotbollsförbund ta emot böter från Uefa. 

Nu framkommer hur Coca Cola dominerar idrottssponsringen och driver en kultur som är uppbyggd på användandet av en produkt med mycket socker med allt vad det innebär.

I stora delar världen står Coca Cola för en fjärdedel av varumärkesutgifterna. Som Jätteföretagets partnerskap i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) där det handlar om  132 miljoner dollar av alkoholfria dryckessektorn 

I USA ska  varumärkesutgifterna uppgå till 239 miljoner dollar.

Patrick Kinch, idrottsanalytiker på GlobalData, kommenterar: 

Taggar

50-årigt unikt samarbetsavtal

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens

Sveriges första idrottsspecifika försäkring kom redan 1964 när Folksam och Svenska Fotbollförbundet lanserade en försäkring kopplad till fotbollsspelares spelarlicens.

- . Långsiktigheten och den starka grund vi byggt tillsammans gör det också möjligt att utveckla nya värden över tid, säger Stefan Abelsted, chef för affärsutveckling på Svenska Fotbollförbundet.

Folksam försäkrar alla som spelar fotboll i en klubb som tillhör Svenska Fotbollförbundet. 

Två datanördar möts

Mycket blir till för konstens skull. Än mer är möjligt om sponsorn önskar. Därför har Svenska Spel förenat Tre Kronor och fotbollslandslaget i i ett unikt samarbete – förbundskaptenerna har till och med spela in en video, där Janne Andersson och Johan Garpenlöv skapar en virtuell arena inför kommande mästerskap. Tanken är att fansen här ska kunna ska köpa biljetter.

Tre Kronor kommer spela inför tomma läktare i Lettland, och herrlandslaget i fotboll med kraftfullt reducerad läktarkapacitet. Förbunden har därför gått ihop och för första gången öppnar landslagen en virtuell arena. Förutom möjligheten att visa sin stöttning och support kommer huvudsponsorn att skänka tre kronor per bokad biljett till svensk ungdomsidrott.

– De svenska fansen är bäst i världen, både när det kommer till hockey och fotboll, så att samarbetet med Janne och herrlandslaget känns väldigt inspirerande, säger Tre Kronors förbundskapten Johan Garpenlöv.

Taggar

2 nya av totalt 30 travmiljoner till parasporten

- Vi är så glada. De här pengarna gör verkligen stor skillnad för oss. Våra idrottare har inte samma förutsättningar till ekonomisk stöttning som aktiva inom övrig elitidrott, så det här stödet är väldigt välkommet och ger oss en möjlighet att hjälpa våra paralympier  

 

Taggar

Damfotbollens status förstärks av Uefa

– Vi är glada över att få visa upp nya Champions League för världen, säger Nadine Kessler, damansvarig hos Uefa.

Det kan hon säg nu.hon tar stöd av Uefas beslut att Världens största damturnering kommer att få ett rejält ekonomiskt lyft efter att Uefa presenterat en ny ekonomisk modell på 24 miljoner euro, cirka 243 miljoner kronor.

Det är fyra gånger mer än den nuvarande summan.

Dessutom har de presenterat ett nytt format som innebär att lagen kommer att spela gruppspel i CL – i stället för att endast spela det slutspel som de gjort tidigare.

För för en plats i gruppspelet får en klubb drygt fyra miljoner kronor, vilket är drygt fem gånger mer än vad lagen får i dag.

Intäkter från männens turnering kommer stödja damerna spel.

"Vårt största sponsoravtal någonsin"

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

Det är det största partneravtalet för Svensk Innebandy genom tiderna och kommer betyda mycket för förbundets inkluderingsarbete de kommande åren.

Det är också intressant att innebandyn tar marknadsandelar i partner- sverige och fortsätter att växa. Faktum är att det här är Svensk Innebandys sjätte nya partner sedan september.

Taggar

Ny huvudsponsor stärker simförbundet

Pahlén, en ledande tillverkare av pool-utrustning, och Svensk Simidrott tecknar ett rekordstort avtal. Pahlén blirny huvudsponsor till Svensk Simidrott och står för det mest omfattande partnerskapet någonsin. 

Förutom synlighet och aktiviteter i samband med nationella och internationella tävlingar omfattar det fyraåriga avtalet bland annat en stöttning av elitverksamheten samt projekt kring simkunnighet och motion och hälsa, och.

Taggar

Generösa supporters hjälper Gais

Gais har fyllt 127 år. Ni kan aldrig gissa vad fansen uppvaktade klubben med. De överräckte  en check om 100 000 kr som anhängarna swishat in.

–Det här slår alla tidigare rekord, säger en tacksam ordförande, Jonas Andersson, i GP.

Gais-fansen är många och välvilliga. För två år sedan samlade de in över en miljon kronor till klubben genom en annan swishkampanj. Under 2019-20 har 2 miljoner kommit den vägen.

I höstas genomfördes också en stor supporteraktion när Gårdakvarnen startade Gais-hjälpen   och fick in 869 000 kronor som gick vidare till klubben. 

Häromdagen redovisade klubben totalsumman för vad man hade fått in i nästa stora kampanj. Den startades i samband med födelsedagsfirandet och slutade på 108 000 kronor. från 849 supportrar.

Taggar

Eskilstunas damer nobbar reklam

Allsvenska Eskilstuna United DFF spelar för första gången med en tröja helt utan sponsorloggor. 

I stället sprider klubben budskap om jämställdhetsuppropet JAG2030 tillsammans med de företag som står bakom parollen ”Effektiv och modern sponsring”. 

”Va, ska ni inte ha några sponsorloggor på matchtröjan? Hur ska ni då få in pengar? Om sponsorerna inte får synas varför ska de då ge er pengar?” Det är frågor som vi i Eskilstuna United har mött sedan vi bestämde oss för att inte ha några sponsorloggor på vår matchtröja, berättar Anna Arnerdal

tf.klubbchef. 

- På vår tröja står det JAG2030. Det budskapet ger våra sponsorer mer tillbaka per investerad krona än om det var deras egen logga gör. 

Taggar

Skaparen blir kvar som huvudsponsor

Peter Bronsman har en framträdande roll även i mästarlagets fortsatta existen., Skaparen och ordföranden i Göteborgs FC, men han var också den som tog beslutet att lägga ned damfotbollens mästarlag som efter en tid övergick till Häcken, Nu visar det sig att han också blir huvudsponsor till sin gamla verksamhet i gulsvart dress.

Häckens nya damlag har hittills spelat utan tröjsponsorer, men nu avslöjas att  Peter Bronsman backar upp verksamheten i allra högsta grad.  

– Det känns fantastiskt att ha med företaget på resan och vi ser fram emot ett långvarigt samarbete, säger Thomas Anderson, försäljningschef i BK Häcken till BP.

Vid årsskiftet valde Peter Bronsman, och majoritetsägare samt verkställande direktör för föreningens huvudsponsor Kopparbergs Bryggeri, lagets elitverksamhet.

Nils Wiberg går in i friidrott - valt ut talanger

Prioritet Finans är en av idrotts-Sveriges största sponsorer. Nu har vd:n Nils Wiberg sagt ja till ytterligare en stor satsning. Han startar Team Prioritet som blir nästa steg i en strategi att finansiera idrotten via förebilder för att inspirera barn och unga till en aktiv livsstil. Ett antal individuella idrottare med potential är utvalda och först ut är medeldistanslöparna Simon Sundström och Andreas Kramer.

– Hela satsningen handlar om att vara med och utveckla svenska talanger till att nå världseliten. Nu inleder vi Team Prioritet med två talangfulla löpare som dessutom har viljan att vara förebilder för kommande generationers idrottare. 

–  Vi hoppas givetvis att det ska ge resultat på sikt och ser vi att satsningen blir framgångsrik innebär det givetvis att vi framöver kan ta in fler idrottsmän och kvinnor inom andra idrotter, säger vd:n Nils Wiberg,.

Taggar

Annorlunda tack och samarbete med sponsorn

I tisdags morse rasade taket till Berners bilhall i Östersund. Människor som befann sig bland bilarna flydde ut när takkonstruktionen började knaka, och ingen människas skadades lyckligtvis.

Nu pågår röjningsarbetet och en av de ledande personerna är Thomas Wassberg och hans klubb, Åsarna IK.

Det här blev solskenshistoria om hur en förening och sponsorer kan åstadkomma något tillsammans

- Jag hörde om olyckan på lokalnyheterna på morgonen och vi behövde inte mycket betänketid för att inse att vi kunde göra en insats, förklarar Thomas som tillsammans med tio klubbkamrater räknar med att bli kvar i Östersund även några dagar i nästa vecka..

Naturligt att ställa upp

- Vi vill ställa upp för våra sponsorer. De brukar hjälpa oss i klubben så nu får vi en chans att återgälda det, 

Handbollens ny huvudsponsor - det företaget hade få gissat

Nyheten tillkännagavs på torsdagen och innebar en överraskning.

Ni kan aldrig gissa vilket bolag som är handbollens nya huvudsponsor. 

Spelbolaget ATG tar över som huvudsponsor från och med den 1 juli 2021. Avtalet, som initialt löper över fyra år med option på ytterligare två år, är det största som Svensk Handboll någonsin gått in i och möjliggör en fortsatt satsning på såväl den inhemska handbollen som landslagens fortsatta jakt på medaljer i de internationella mästerskapen.

Taggar

Djurgården och adidas i nytt fem-årsavtal

Djurgården Fotboll har lyckats att nå ytterligare ett avtal med adidas. En ny överenskommelse gäller inte mindre än fem år och ger klubben bra status.

Det finns kopplingar som känns självklara och samarbeten som genom åren har kommit att kännas mer eller mindre givna. Det var begynnelsevillkoren när Djurgården och adidas tittade på en eventuell fortsättning. 

- adidas har kommit att bli en viktig del av Djurgårdsfamiljen. Vårt samarbete är ett exempel på långsiktighet där vi tillsammans har utvecklat samarbetet. Det handlar om så mycket mer än bara matchdräkter och exponering. 

Taggar

Hammarby har säkrat ett rekordavtal

Hammarby Fotboll kan förstärka ekonomin efter lyckade förhandlingar med Huski Chocolate som blir ny huvudsponsor.  Avtalet är omfattande och beskrivs som det bästa någonsin i svensk elitfotboll. Såväl herrlaget som damlaget liksom ungdomslagen ska fronta med Huski-reklam fyra år framåt.

 

– Vi vill vara med på resan och bidra till att Hammarby Fotboll fortsatt är och blir en vinnare på alla plan, säger Huski Chocolates vd Linus Wessman.

Parterna är något hemlighetsfulla, men hävdar att samarbetet troligen är det största och mest omfattande samarbetsavtal som ingåtts i svensk klubblagsfotboll! 

När Hammarbys herrlag inleder gruppspelet i Svenska Cupen på lördag blir det premiär för årets nya matchtröja, med Huski Chocolate på bröstet.

Huski Chocolates vd, Linus Wessman, framhåller:

Hamburger restauranger gynnar idrotten

 Pandemins påverkan på landets föreningar får McDonald´s att agera. Hamburgerkedjans franchisetagare ökar stödet till  mindre lag och klubbar får specialmenyer på cirka 100 restauranger och för varje sålt mål skänker McDonald´s pengar till föreningen. 

McDonald’s i Sverige under lång tid har engagerat sig i idrotten för att fler ungdomar ska få uppleva gemenskapen. 

 Nu genomförs en kampanj med målet att samla in ytterligare ett extra tillskott till utvalda föreningar, uppger Staffan Ekstam, Marknadsdirektör på McDonald´s i Sverige. 

. Under 2020 genomfördes den för första gången på 25 restauranger runt om i landet men i år deltar över 100 restauranger och ska stötta lokala föreningar lite extra. 

Taggar

Svenska Spel gör jättesatsning

Svenska Spel och Svenska Skidförbundet tecknar ett nytt samarbetsavtal. Från och med den 1 juli 2021 är Svenska Spel ny huvudsponsor till Skidförbundet och investerar 125 miljoner kronor i jättesatsning på  talanger. För skidförbundet innebär det en kraftig förstärkning av resurserna.   

– Svenska Spel har ett långvarigt och stort engagemang i svensk idrott. Därför känns det väldigt bra att fortsätta samarbetet som gör det möjligt att stärka Svenska Skidförbundets alla tio grenar. I Svenska Spel har vi en partner som kommer göra allt för att skapa rätt förutsättningar för våra aktiva, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör Svenska Skidförbundet.  

Blåvitts och Frölundas miljonsponsor i kritikerstorm

Ola Serneke är, med viss konkurrens av Nils Wiberg, Göteborgsidrottens största sponsor. Serneke är också dess störste byggare med IFK:s klubbhus, Kamratgården, och multiarenan  i Kviberg,i sitt cv. Men, just nu är han också Göteborgs mest omskrivne person.

 

GP har i en granskning visat att Ola Serneke skrev över 200 inlägg under pseudonym i tre år. om sitt egna bolag på Avanzas aktieforum Placera. Han ljög också upprepade gånger om sin identitet. Nu är han avslöjad och till och med delägare i hans eget bolag ifrågasätter starkt hans agerande. Hans styrelseordföranden har tillsatt en utredning och Aktieägarnas vd kräver hans avgång.

Det blåser synnerligen starkt runt entreprenören som deklarerar:

”Man lär av sina misstag”.

Taggar

Efterlängtat sponsoravtal i Dalarna

Vasaloppet har och Falu Rödfärg har så mycket gemensamt att parterna äntligen har kommit till ett samarbete. Ett treårigt avtal är upprättat. 

”Det anrika varumärket bakom Sveriges nationalfärg” som det heter i företagets cv ska bli så kallad värd för Öppet Spår.

– Vi tycker att Vasaloppet och Falu Rödfärg är en väldigt bra matchning och tror att samarbetet kommer att stärka båda parter. Vi delar samma värderingar och till viss del historia med rötterna i Dalarna., säger Martin Haglind, försäljningschef på företaget.

Falu Rödfärg är ett av landets äldsta varumärken med anor från 1500-talet och sedan 1764 har industriell färgtillverkning pågått vid gruvan i Falun. I över 250 år har Falu Rödfärg tillverkats enligt samma grundrecept, med det unika naturpigmentet från Falu Gruva. 

Taggar

Skoda backar ur ishockey-VM

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

 

”Vi har respekt för och värnar om mänskliga rättigheter. Därför kommer Skoda att dra sig ur om det bekräftas att Belarus är en av värdnationerna”, skrev företaget på Tvitter.

IIHF:s ordförande, schweizaren René Fasel, väckte internationell uppmärksamhet, och avsky då han i veckan vid ett besök i Minsk inbjöds till en björnkram med Alexander Lukasjenko, Belaus omstridde diktator, anklagad för valfusk, brott mot mänskliga rättigheter, men också stor hockeysupporter.

Taggar

Mobilisering till stöd för LHC

Influencern Joakim Lundell, 35, är beredd att gå in med ”en ”extremt stor summa” – under förutsättning att satsningen går till  till en målvakt. Krislaget  LHC kan få hjälp från oväntast håll. Lundel, Influencern, östgöten och hockeyspportern vill bidra när LHC har inlett en insamling för att förstärka truppen.

–  I så fall vill jag ha insyn i vad de tänker värva, säger Lundell.

Det är på Instagram som klubben startar en swish-kampanj och redan under första dygnet var beloppet i närmare 200 000 kr.  

Ifluencern Joakim Lundell, känd som Jockiboi, hörde själv av sig:

”LHC, hör av er till mig. Jag kan tänka mig att gå in med en extremt stor summa pengar för att hjälpa till med att värva en kompetent målvakt. Men vill ha en dialog och löften att pengarna används till just det.”

Kklubbens ordförande, Roger Ekström, svarade på Instagram:

Taggar

Fotbollsföreningar ska uppmuntras

Dagens roliga nyhet. Svenska Fotbollförbundet, ICA och Marabou går samman ochdelar ut 2,75 miljoner kronor till coronadrabbade fotbollsklubbar

Fotbollsföreningar som drabbats av coronaviruset kommer att få finansiellt stöd från två välgörare – som ägs av Mondelēz International. Utdelningen på 2,75 miljoner kronor sker genom initiativet Alla är olika – "Olika är bra", som stöttar barn och ungdomar i fotbollsföreningar som aktivt arbetar med jämlikhet och inkludering.

 

– Vi ser detta som en oerhört viktig insats där ICA-handlarna är med och bidrar till barn och ungdomsidrotten, de vet hur betydelsefullt det är för ungdomarna och deras föräldrar att kunna röra på sig, träna och ha kul tillsammans, säger Andreas Sbrodiglia, Sortiment och Inköpsdirektör, ICA Sverige AB.

Krångligt, men sponsorn är en trygg partner

Det är ingen ordning på skidsäsongen, men Folksam fortsätter ändå satsningen och  förlänger nu partneravtalet med Svenska Skidförbundet och längdlandslaget.

 

Avtalet ger förbundet och längdlandslaget fortsatta möjligheter att arbeta vidare med stort hållbarhetsfokus. Folksam fortsätter även som titelsponsor till Folksam Cup.

– Folksam är en trogen och trygg samarbetspartner. Som en av våra äldsta samarbets-partners har Folksam spelat en viktig roll framförallt genom titelsponsorskapet för den årliga ungdomscupen. De flesta i dagens landslag har åkt just Folksam Cup, berättar Malin Westhed Marknadschef, Svenska Skidförbundet Längd.

Sponsorn har förlorat alla stjärnorna

Sarah Sjöström, Antoine Griezmann, Zara Larsson och nu också Therese Johaug. Den norska skidstjärnan bryter kontraktet med kinesiska Huawei med omedelbar verkan.

 

- Vi säger upp avtalet för att låta henne fokusera all energi på det som bör vara hennes fokus, nämligen att vara den bästa längdåkaren i världen. Vi har alltid satt ett högt värde på samarbetet med Therese och hoppas att vi kan samarbeta i framtiden. Vi önskar henne allt gott i framtiden, skriver Huawei till NRK.

Johaug sa på torsdagen till NRK att hon och Huawei hade en bra dialog. En dag senare lät det annorlunda. Norskan har utsatts för massiv kritik för sitt avtal med  Huawei.

Men Johaug kan inte släppa Huawei

Simstjärnan Sarah Sjöström avslutar samarbetet med kinesiska telekomjätten Huawei. Precis som artisten Zara Larsson och, franske fotbollsstjärnan Antoine Griezmann, men inte norska skidesset Theese Johaug. Hon fortsätter.

"Båda parter är överens om att inte förlänga avtalet", säger Sarah Sjöström i ett uttalande.

 

Stjärnoras agerande innebär en protest mot Huawei och företagets agerande i övervakningen av den muslimska folkgruppen uigurer.

SarahSjöström vill själv inte ange anledningen till att hennes avtal med Huawei inte förlängs.

"Jag har haft ett bra samarbete med Huawei Sverige. Vi har ett tidsbegränsat avtal som går ut nu vid årsskiftet och båda parter är överens om att inte förlänga avtalet", säger hon och fortsätter:

"Jag kommenterar ingenting gällande politik, det har jag aldrig gjort. I övrigt har jag inga fler kommentarer."

Göteborgs Kvinnligas existens var hotad

Storsponsorn Nils Wiberg och hans Prioritet Finans går in i sitt största enskilda kvinnliga projekt. Han ser till så att den anrika föreningen Göteborgs Kvinnliga Idrottsklubb (GKIK), kan överleva.  GKIK har haft ett tufft år och existensen har varit hotad. Nu blir Prioritet Finans huvudpartner och det innebär att föreningens existens är räddad.

Nils Wibergs beslut är anmärkningsvärt eftersom sponsorkontrakten tidigare har nästan uteslutande handlat om elitidrott och då främst fotboll.

Men nu gör han ett avsteg från gamla principer. Och den som har påverkat honom är kompisen, Andreas Ottermark på rättighetsbyrån ISP.

– Många ideella krafter har kämpat hårt de senaste månaderna för att på olika sätt rädda föreningen. Nu får vi den hjälp vi behöver för att klubben ska fortsätta att existera. Det här är något som kommer att sporra alla ideella insatser ännu mer. Vi är oerhört tacksamma över att Prioritet Finans väljer att stötta oss, säger Tony Hertz, sportchef i GKIK.

Taggar

Nu ska Göteborgsvarvet växa igen

Säg var Bauhaus inte är med. Byggvaruföretaget har en mycket framträdande position inom svensk idrottssponsring och exponeras hos en rad specialidrottsförbund. Nu har marknadsdirektören skrivit ett nytt avtal igen.

- Det känns extra roligt att bli en del av Göteborgsvarvet Marathon som arrangeras för att fira att staden Göteborg fyller 400 år, säger Johan Saxne, Bauhaus främste företrädare.

Världens största halvmaraton och Bauhaus inleder ett samarbete som innebär att bolaget blir huvudpartner till Göteborgsvarvet och Göteborgsvarvet Marathon. Rättighetsbolaget ISP Sport har haft varit delaktigt i överenskommelsen.

200 000 åskådare

– Göteborgsvarvet är ett evenemang med en stolt tradition med stor folklig anknytning i Sverige. Världens största halvmara är en inspiration för tusentals löpare och motionärer under året. Loppet ligger också till grund för satsningen på friidrott i regionen, framhåller Saxne.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.