Sponsring

Ska sälja SVT:s hela programsponsring

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics.

– Vi har sedan 2006 samarbetat med SVT Sport. Att vi nu får fortsatt förtroende i ytterligare minst tre år, känns förstås som ett erkännande på att vi gör ett bra jobb. SVT står för trovärdighet och kvalitet. Något som vi på More SPACE gärna skriver under på.  Sportsändningarna på SVT har en unikt hög räckvidd via starka tittarsiffror på sina evenemang. Den miljön är en fantastisk arena att synas på för många företag, säger Lars Odbjer, VD på More SPACE.

Miljonerna visar vägen mot Europa

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Armand och sponsor vill nå högre

Stavhopparen Armand “Mondo” Duplantis och Eton Shirts lanserar det första steget i sitt samarbete genom att utforska självförtroende och prestationer. I första etappen av varumärkeskampanjen “What Does it Take?” delar Mondo Duplantis sin syn på betydelsen av avgörande ögonblick – vad engagemang och prestation egentligen innebär.

Kampanjen berättas genom en kort visuell berättelse i fem kapitel som reflekterar de olika stadierna som leder upp till ett avgörande ögonblick – i Mondos fall, hans stavhopp. Samarbetet mellan Mondo och Eton är det första av sin sort i Etons nära 100-åriga historia . 

Återkommer under flera år

Stavhopparen blir ett återkommande ansikte i varumärkets globala kommunikation under kommande säsonger. Beslutsamhet, engagemang och viljan att sträva efter nya höjder är gemensamma kärnvärden för Eton och Mondo, och en viktig del av berättelsen.

Daniels kontrakt med Barcelona klart

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Daniel Ek, idag 39 år, är grabben från Rågsved med ett sinnelag och en kreativitet som ledde fram till att han skapade Spotify och blev ekonomiskt oberoende. I dag bedömer Forbes att han är god för drygt 2 miljarder USD.

När Spotify lanserades 2008 förändrades musiklyssnandet för alltid. Här kan människor upptäcka, hantera och dela mer än 82 miljoner låtar och 3,6 miljoner podcast-titlar gratis, eller uppgradera till Spotify Premium för att få tillgång till exklusiva funktioner, offline och reklamfria musikupplevelser. 

Taggar

Trogen sponsor till Handboll

Nils Wiberg, vd Prioritet Finans, har sedan barnsben gillat handboll. En sport som har mer medvind än någonsin. Så inte har Nils och hans företag mindre intresse av en förlängning på sponsoravtalen. 

– Vi har ett bra samarbete sedan tidigare och det är roligt att vi har en sådan helhet i vårt partnerskap. Att vi satsar på våra folkkära seniorlandslag och de fina förebilder som finns där samtidigt som vi är med och främjar nästa generations handbollsspelare med ungdomslandslagen och USM, säger Nils Wiberg

Uungdoms-SM samlar varje å600 lag från 500 klubbar runt om i landet. Tillsammans med ungdomslandslagen lägger det en grund för framtidens seniorlandslag där nya förebilder skapas som i sin tur inspirerar kommande generationer.

Conny och favoritklubben i unik sponsring

Enskede IK är en av Stockholmsregionens största fotbollsföreningar med 2000 aktiva spelare och 400 engagerade ledare. Nu belönas klubben ordentligt. EIK har tecknat ett sexårigt sponsorkontrakt med RYK GROUP, en familjeägd koncern som investerar i framstående entreprenörsledda bolag. Avtalet är det största i föreningens historia och garanterar klubben ett miljonbelopp varje år under avtalstiden. 

Pengarna ska möjliggöra för EIK att växla upp sina befintliga satsningar på Enskedemodellen, som ligger till grund för all verksamhet inom föreningen, där målsättningen är att behålla många spelare från de egna leden i dam- och herrlaget.

- Vi har höga ambitioner med verksamheten där vi hittills har jobbat med begränsade resurser och ideella krafter. Den satsning som RYK GROUP nu gör på oss, skapar helt nya möjligheter att, kommenterar Pontus Gustafsson, vice ordförande i EIK.

Största sponsorkontraktet någonsin

Svenska Fotbollförbundet och Svenska Spel förlänger samarbetet till och med 2028

Svenska Fotbollförbundet och Svenska Spel är tungviktarei idrotts-Sverige. Nu har de enats om ett nytt sponsoravtalet.Båda parter pratar om det största någonsin. Ett kontrakt som innebär en förlängning av samarbetet under de kommande sju åren. Det nya avtalet gäller till och med 2028 och innehåller ett utökat samarbete. 

Samarbetet mellan Svenska Fotbollförbundet och Svenska Spel bidrar till att stärka hela förbundets verksamhet – allt från satsningar på breddfotboll till talangutveckling och landslagen.

– Svenska Spel är Sveriges största idrottssponsor, från gräsrot till elit, och genom det här samarbetet fortsätter vi att bidra till utvecklingen av svensk fotboll. Samtidigt säkrar vi långsiktiga värden för Svenska Spels varumärke och affär. Det är en stor och viktig investering för oss, betonar Patrik Hofbauer, vd och koncernchef för Svenska Spel.

Svenska Klarna bakom miljonsponsring i NBA

Sebastian Siemiatkowski kom från Polen med sina föräldrar 1980. Han lärde känna Niklas Adalberth och Victor Johansson och de kom att diskutera olika affärsidéer. Att göra betalningar på nätet enklare och säkrare både för konsumenter och e-handlare blev deras lansering.

Den 10 april 2005 uppstod Kreditor som 2009 bytte namn till Klarna som i dag har över 90 miljoner globala aktiva användare och 2 miljoner transaktioner om dagen.

Nu har Klarna blivit en sponsor till legendariska basketlaget Chicao Bulls, där superstjärnor som Michael Jordan och Dennis Rodham slog igenom.

Klarna har i dag över 85 miljoner konsumenter och mer än 200 000 e-handlare på 17 marknader över tre kontinenter och har ungefär 5 000 anställda med 90+ olika nationaliteter.  

Klarna tillkom på handelshögskolan i Stockholm och har vuxit till och en av de mest värderade privata fintechs globalt med en värdering på 45,6 miljarder dollar.USA-marknaden lockar och det är därför Klarna har skrivit ett sponsoravtal med Chicago Bulls. Dessutom har Bulls-stjärnorna Zach LaVine och Lonzo Ball kontrakterats som Klarnas nya varumärkesambassadörer.

Sponsring till Norrbottens förtjänst

Inom orienteringen talas redan om att tronföljden är säkrad efter Tove Alexandersson. 20-åria Hanna Lundberg är en utmärkt kopia  - lika strålande av självförtroende och förväntan, därtill lika segerrik! Nu börjar också sponsorerna att visa intresse. 

Gruvkoncernen LKAB går in som huvudsponsor för orienteringens nya stjärnskott, Hanna Lundberg, 20 år, med klubbadress OK Renen i Luleå. Avtalet är ettårigt och innehåller en avsiktsförklaring som öppnar för ett långvarigt stöd.

Hanna, som studerar sista året på ol-gymnasiet i Sandviken slog igenom med dunder och brak under 2021.  Hon slutade totaltrea i Världscupen efter en skrällseger i deltävlingen i Idre, medel distans. Före bland annat sportens stora suverän, Dagbladsmedaljören och Jerringpris-vinnaren Tove Alexandersson.

Plötsligt kom beskedet: "Ni har fått 5 miljoner"

Tomten finns, bevisligen, Det är man benägna att tro i et lilla samhället Högsjö, någon mil bortom Vingåker utanför Katrineholm.

Plötsligt kom ett besked som entusiasterna i föreningen Högsjö Bollklubb hade svårt att tro på. Klubben hade blivit tilldelad inte mindre än 5 miljoner kronor. Hos Arvsfonden var beslutet taget via kklubbens önskemål att anlägga en konstgräsplan. 

Projektets syfte är att både att rädda och utveckla föreningens barn- och ungdomsverksamhet genom att anlägga en fullstor konstgräsplan på Högsjö idrottsplats. Genom projektet förlängs säsongen avsevärt. 

Planen ska användas för organiserad träningsverksamhet för både tjejer och killar. Särskilda insatser ska göras för att få igång tjejverksamhet. Dessutom ska HBK vara gernerös i samarbetet med i synnerhet andra fotbollsföreningar i Vingåker kommun.

Fansen fick möta sina idoler

Initiativet ”Drömträffen” har genomförts i regi av Svenska Innebandyförbundet i samarbete med tv-distributören Allente – ett  annorlunda påhittet som blev mycket lyckat. Syftet är att fler ungdomar ska aktiveras  via en tävling där priset är en träff  med sina förebilder  

2-årige Alvin fick träffa Malmöspelaren Ellen Rasmussen och 19-åriga Lou Thestrup mötte idolen Alexander Galante Carlström från IBF Falun.

Snuvad, men Kläbo har sina miljoner

Johannes Hösflot Kläbo var storfavorit till segern i sprinterfinalen vid Världscup-premiären i finska Ruka. Men mycket sensationellt vann den nya ryskstjärnan, Alexander Terentev, som utklassade fältet, inklusive Kläbo med just norrmannens egen segerstil attspringandes på skidorna knäcka och genera övriga åkare.

Men när det gäller att tjäna pengar är Kläbo oslagbar.  Han kommer att tjäna över 25 miljoner kronor på fem år. På ett kontrakt. Sedan har han ett antal mindre avtal.

Det var sommaren 2019 som Kläbos team kontaktades av det danska bensinbolaget Uuno-X som ovillkorligen ville ha Kläbos namnteckning på ett avtal.

bensinbolaget ville skriva kontrakt

Det slutade med ett fem-årskontrakt där Kläbo var garanterad 25 miljoner kronor.

Därmed innehar han ett rekord i skidvärlden. Ingen annan åkare har tjänat så mycket pengar.

Ny storsponsor hos flera förbund

Ulrika Sundblad, marknads- och kommunikationsdirektör vid OBOS, har fått skaka hand med fler representanter för svensk idrott den senaste tiden. De har gjort det med breda leenden och stor tacksamhet eftersom företaget har velat investera pengar i Damallsvenskan, Svensk Elitfotboll och senast, även Svensk Innebandy.

Miljonerna har snurrat efter företagets strategiska beslut att bli mer känt via idrott. Syftet är att gemene man ska veta att den medlemsägda organisationen är en av Sveriges och Norges största bostadsutvecklare, grundad i Norge 1929 och i dag med över 500 000 medlemmar.

 I Sverige verkar OBOS viavarumärkena OBOS, Myresjöhus och SmålandsVillan. Här driver koncernen både små- och storskalig projektutveckling, samt nyproduktion av villor.

Nu kommer företagsledningen också ha koll på serietabeller i fotboll och innebandy.

1 miljon investeras i fartsporterna

Svenska Spels sponsoransvariga tar ett djupt grepp i kassaskrinet, hittar 1 miljon kronor - och storsatsar på svenska skid- och snowboardtävlingar.

Företaget lägger 1 miljon kronor i prispengar där hälften går tillbaka till föreningslivet. Dessutom blir Svenska Spel titelsponsor åt de nationella alpin- och puckeltourerna. Det är en rejäl plötslig insats  

Svenska Spel är sedan i somras huvudsponsor till Svenska Skidförbundet och utvecklar nu samarbetet genom att storsatsa på skid- och snowboardtävlingar i Sverige. Svenska Spel ska dela ut Hejapris till vinnarna i drygt 25 tävlingar i fem olika grenar: alpint, puckelpist, speedski, snowboard och freeski. Det handlar om så mycket som 1 miljon kronor i prispengar, varav hälften går till tränings- och tävlingsbidrag och hälften till åkarnas föreningar.

Det här ska vara vinnarkläderna

UNIQLO presenterade på torsdagende officiella blågula kläderna till de kommande olympiska spelen i Peking 2022. Med utgångspunkt i de gemensamma värderingarna av sitt partnerskap med SOK – kvalitet, innovation och hållbarhet – har UNIQLO och dess partners tillsammans skapat nästa generation av LifeWear för att möjliggöra bästa möjliga prestation i Peking och framöver.

- Jag var djupt imponerad av prestationerna av de svenska idrottarna som bar UNIQLO i Tokyo i somras, och jag är glad att vi kan stödja svenska idrottare genom att leverera LifeWear vid spelen i Peking 2022. UNIQLO utvecklade kollektionen genom att lära sig mycket om och inspireras av svensk kultur, vilken värdesätter vacker och enkel design och en modern livsstil, samt skickligheten vintersportlandets idrottare besittersäger Tadashi Yanai, styrelseordförande, verkställande direktör och koncernchef för Fast Retailing.

Annorlunda sponsring över gränsen

Elon, ledande butikskedja inom vitvaror och hemelektronik, står bakom en ny unik satsning där talangfulla längdskidåkare från Sverige och Norge samlas och tränar tillsammans under parollen Team Elon. 

Den första samlingen sker just nu i Idre Fjäll, där norska och svenska åkare träffas och utvecklas under ledning av bland andra norske landslagsledaren Ulf Morten Aune.

- Som en av Nordens ledande aktörer har vi alltid tänkt över landsgränserna och därför känns det så naturligt att stötta en den här unika svensk-norska satsningen,” säger Christian Dahlborg marknadschef på Elon. - Att se de två ländernas åkare sida vid sida på det här sättet är inte bara något nytt, det är också härligt inspirerande.”

Med Team Elon är förhoppningen att dessa unga lovande åkare i Sverige och Norge ska få bättre förutsättningar att utvecklas i sin åkning. Satsningen är ett långsiktigt engagemang som ska präglas av både framåtanda och nytänkande.

Lyckat sponsorkoncept i skogen

Efter två års uppehåll är det sommaren 2022 dags för världens största orienteringstävling O-Ringen igen. Ett normalår har tävlingen 18 400 deltagare som gör ca 75 000 starter. Arbetet med att planera detta gigantiska evenemang pågår för fullt och nu har O-Ringen fått klart med ytterligare en etappvärd i ODIN Fonder. Övriga etappvärdar för O-Ringen i Uppsala är Sandvik Coromant, Gränby Staden, SLU, Knivsta kommun och Uppsala kommun.

- Otroligt roligt att vi får jobba med ODIN Fonder, ett nordiskt fondbolag som fokuserar mycket på hållbarhet och långsiktighet. De har samma värdegrund som vi på O-Ringen, säger Mats Adolfsson, säljansvarig på O-Ringen.

RF har en egen sponsorstrategi

Sedan ett år tillbaka har även Riksidrottsförbundet en sponsorstrategi. Främst gäller det de årliga SM-veckorna. Nu har RF fått napp. Byggmax blir partner

Strategin anger att RF ska söka två nationella partners och en lokal till varje vecka.

Sedan tidigare har RF ett avtal med Svenska Spel som har funnits här i flera år. Nu återstår det att hitta en lokal partner till varje vecka.

Jörgen Persson, Chef Evenemang & marknad, Riksidrottsförbundet, håller i det här arbetet.

- Vi reviderade vår strategi för ett år sedan. Nu vet vi vad som gäller och kan också samarbeta med de lokala klubbarna vid varje vecka.

Unik sponsorsatsning i damallsvenskan

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Flytta in hos KIF Örebros landslagsstjärna Elli Pikkujämsä. I ett unikt initiativ kan fansen nu komma ännu närmare damallsvenskans stjärnor.

Under hösten ska två spelare från Damallsvenskan hyra ut sina bostäder till supportrar. 

Spelarnas bostäder finns från och med idag utannonserade på Blocket Bostad, och går att boka vid specifika dagar när spelarna är bortresta för match på annan ort.

Unik sponsorsatsning i damallsvenskan

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Flytta in hos KIF Örebros landslagsstjärna Elli Pikkujämsä. I ett unikt initiativ kan fansen nu komma ännu närmare damallsvenskans stjärnor.

Under hösten ska två spelare från Damallsvenskan hyra ut sina bostäder till supportrar. 

Spelarnas bostäder finns från och med idag utannonserade på Blocket Bostad, och går att boka vid specifika dagar när spelarna är bortresta för match på annan ort.

Redhawks gör rekordmånga lyckade affärer

SHL-laget Malmö Redhawks fortsätter sin offensiva satsning.  På onsdagen presenterades Malmö-företaget, familjeägda Skabholmen Invest AB som lagets åttonde huvudsponsor, förra säsongen hade Redhawks endast tre huvudpartners

-Genom vårt portföljbolag, KlaraBo, ser vi stora möjligheter att bli en del av stadens föreningsliv. På sikt ska KlaraBO (som äger och förvaltar fastigheter)  börsnoteras och via samarbete med Redhawks kommer vi att få god exponering, säger Anders Pettersson, ägare och ordförande i Skabholmen Invest AB.

Patrik Sylvegård, klubbdirektör och vd. sammanfattar.

-Jag är glad över att näringslivet vill vara med på vår resa, näringslivet har noterat vart vi är på väg med hela föreningen.

Hockeyallsvenskan får ny huvudsponsor

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

HockeyAllsvenskan är geografiskt spridd från Kristianstad i söder till Umeå i norr. Det handlar om 14 lag, 400 matcher med 409 miljoner i total TV-publik per år. HockeyAllsvenskan är en av Sveriges största och mest populära ligor och 13 procent av Sveriges befolkning följer den. 

”Vi är otroligt glada över att avtalet”, säger Gabriel Monidelle, VD på HockeyAllsvenskan. ”Vi sätter ett extra stort värde på att Elon är rikstäckande med lokal närvaro och ett stort engagemang. 

Ilska hos ICA efter avlöjanden

Stopp på miljon-utbetalningar. Matvarujätten Ica har under flera år sponsrat fotbollförbundets projekt “Alla är olika – olika är bra” med stora summor pengar. Men efter SVT:s avslöjanden  har  företaget nu tagit beslutet att stoppa utbetalningarna till dess att den oberoende utredningen visar fakta.

SVT har tidigare avslöjta hur en centralt placerad chef på förbundet betalat ut pengar till sina egna föreningar – Personen är nu avskedad och en oberoende utredning är inledd.  

Många miljonutbetalningar

Det är inga små belopp det handlar om. Sedan 2016 har Ica sponsrat projektet med totalt nästan 13,5 miljoner kronor och i år har företaget samlat in ytterligare 5,5 miljoner kronor som ännu inte har betalats ut, uppger SVT Nyheter. 

Nils van der Poel blev jägarsoldat

Nils van der Poel är annorlunda. Inte bara för att han blev en världsstjärna på skridsko.  Det kunde ske tack vare annan träning – och han fortsätter i de  spåren.

Just nu laddar han mot Peking hos jägarbataljonEN i Arvidsjaur. Detta som en konsekvens av ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Försvarsmakten . De har enats om ett samarbeten för att lära av varandra.

 Först ut är skrinnaren Nils van der Poel som  hos jägarbataljonen i Arvidsjaur tränar som ett led i satsningen mot OS i Peking. 

Mot mittens rike via Arvidsjaur 

- Garnisonsområdet i Arvidsjaur är ett väldigt bra ställe att träna på för en konditionsidrottare. Jag kommer även att fungera som biträde i den mån min tid och kompetens räcker till, berättar Nils.

Han är övertygad om att upplägget är det bästa för honom.

Svenska Spel och Hockeyn i satsning

Tillsammans med Svenska Spel gör Svenska Ishockeyförbundet nu en flick- och damsatsning som bland annat innehåller utökat stöd för Damkronorna, riktat stöd till DamEttan, ett juniorslutspel samt en satsning på målvaktstalanger.

Svenska Ishockeyförbundets strategiska initiativ Svensk ishockeys dam- och flicksatsning 2021–2030 har under hösten bland annat kommunicerat ett nytt serieupplägg. För Svenska Ishockeyförbundet är huvudpartnern Svenska Spel en möjliggörare för flera strategiskt viktiga satsningar på flick- och damsidan.

Fjällräven Center blir Hägglund Arena

Efter att ha benämnts Fjällräven Center sedan 2010 skiftar hockeyhalllen i Örnsköldsvik namn igen.Skälet är att klubben har lyckats med en synnerligen lyckad sponsorrekrytering.

Två av bygdens största företag med bas i Hägglundsföretagen, BAE Systems Hägglunds och Bosch Rexroth i Mellansel går in i klubben  enligt ett avtal som gäller i tio år.. Namnbytet presenterades under en presskonferens på måndagsförmiddagen. Nu blir det Hägglunds Arena i fortsättningen.

 

– Vi är oerhört glada och stolta över att ha nått den här starka, lokala lösningen, säger MoDos vd Johan Widebro till klubbens hemsida.

Mo Do har gjort ett klipp, helt enkelt. Överenskommelsen stärker klubben både ekonoiskt och i anseende. 

Arenan byter därmed från Fjällräven Center, som arenan hetat sedan 1 januari 2010. Dessförinnan hette den Swedbank Arena och tidigare var det Kempehallen som gällde i Örnsköldsvik

Handbollen tog hem rekordavtal

Spelbolaget ATG och Svensk Handboll blir ett par.  och med den 1 juli 2021. Deras  avtal gäller fyra år framåt med option på ytterligare två år och  är Svensk Handboll största någonsin Pengarna ska användas till en fortsatt internationell utveckling fortsatta jakt på medaljer i de internationella mästerskapen. 

 

I över två decennier har Svenska Spel varit huvudsponsor till Svensk Handboll och har funnits på seniorlandslagens matchtröjor sedan 1996 (inklusive tiden som Tipstjänst), något som tar slut när nuvarande avtal löper ut den 30 juni. 

Största friidrottskontraktet i Norden

På måndagen  presenterades en av de största sponsorsatsningarna i nordisk friidrottshistoria. Finländskt finansbolaget CapitalBox gör en mångmiljonsatsning och har tagit beslutet att två svenska friidrottsstjärnor får framträdande roller.

 

Då inser ni att den en är Mondo Duplantis, men den andre är faktiskt Daniel Ståhl.

Inför Armando står bolagen på kö, medan Daniel inte alls kan välja så fritt.

Därför menar han också uppriktigt:

– Jag är oerhört tacksam. Det här betyder mycket både för min framtida satsning och en trygghet i vardagen, säger Daniel.

Hans nya kontrakt gäller över OS i Paris 2024.

Förre stjärnspelaren bakom ungdomssatsning

Svenska Tennisförbundet har hamnat i en synnerligen annorlunda och motsägelsefull situation. Förre elitspelaren Andreas Vinciguerra och hans partners lämnade ett mycket tilltalande erbjudande värt inte mindre än 6.5 miljoner i avsikt att förbättra villkoren för landets främsta ungdomsspelare.

-Jag presenterade villkoren i mars. Vi skulle stå för allt, funktionärer, spelplats och vi är beredda attt ge en bankgaranti för att visa att pengarna är reserverade, berättar Andreas.

- Nu är vi i augusti och har ännu inte fått ett svar!

"Vi behöver få in mer underlag för att gå vidare", är ett svar som Tennisförbundets ordförande Åsa Hedin har gett under det här halvåret.

Onekligen förvånar Tennisförbundets agerande. Ett färdigt förslag med 20 (!) ITF-turneringar, allt färdigt och finansierat,är som en skänk från ovan i ett läge när ungdomseliten är i stort behov av både stimulans och utveckling.

"Inga kommentarer"

Frågorna är många, svaren få. Hur kunde tennisförbundet somna när en sponsor erbjöd så mycket??

Generalsekreterare, Christer Sjöö, väljer att säga:

Andreas och ISP stärkt trots pandemin

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

 

Som 25-åring blev han vd för Sveriges största företag inom arenareklam. Sven Ivarsson erbjöd honom att ta över väletablerade ISP Sport & Marketing. 

Anderas Ottermark skapade en modell för att kunna hjälpa klubbar och förbund att utveckla sin säljverksamhet och paketering och därmed uppnå större lönsamhet. 

Nya kunder hörde själva av sig

Hur ISP jobbade och lyckades spreds både bland klubbar och förbund, ja, även företag för den delen. 

Malmö FF hade räknat med 30 miljoner kronor i bonus från  Uefa. I själva verket damp det ned 80 miljoner på bankkontot lsagom till midsommar.

”Nästan obegripligt och, dessutom,  så fantastiskt mycket pengar mera, och som om det var nog som smått osannolikt,  pengarna kom efter en felräkning!” 

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

Söndag 3 juli startar Gotland Runt och föregås av tre dagars festligheter vid Wasahamnen på Djurgården, där 75 000 besökare väntas. Tävlingsarrangören KSSS, Kungliga Svenska Segel Sällskapet, ser behovet av fler gästhamnsplatser i centrala Stockholm och framför allt på Djurgården. Klubben är beredd att investera långsiktigt i en ny gästhamn. 

– Drömmen är invigning lagom till vårt 200-årsjubileum år 2030, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.