Har vi ingen lust att betala här heller?

Det här med betalkanaler i TV och viljan att betala skiftar. Tydliga bevis är utbudet de senaste dagarna även om man från ansvarigt håll anser att mätningarna om antalet tittare kan skifta. Men skillnaderna markerar hur olika vi resonerar.

Siffrorna från mätföretaget MMS gav säkerligen många beslutsfattare inom TV-industrin en tankeställare.

Då flyr TV-tittarna?

Sportbladet granskade de första dagarnas beteende och hävdade att vid landskamper i betalkanaler flyr tittarna.

Då gällde det Tre Kronors seger mot Finland i Karjala Cup. Hockey, som för åtskilliga är garanterat bra tv, gav inte alls det utfall som många tog för givet. Enbart 154 000 tittare lockades till TV 10 via Viasat.

Och sedan rapporterades om att fotbollslandslagets match mot Danmark bara sågs av ca 58 000 i Canal+.

Kommentarerna så långt, enligt Sportbladet, var följande :

- Det var runt 58 000 tittare. Men det är ingen officiell tittarsiffra, så du bör nog få godkänt från Canal+. Vi har ingen tid att gå på mer än den som är i tablån, mellan klockan 19 och 21 på fredagskvällen, säger Sarah Magnusson, kontaktperson på MMS.

- Vi mäter inte tittarsiffror på det sättet, eftersom Canal plus är abonnemangsbaserat. Men vi vet att matchen hade en räckvidd på 155 000 personer. Till det tillkommer alla som köpte matchen som pay per view i tv och på Csports, säger Ulrika Westerberg, pressansvarig på Canal +.

Vill inte släppa siffrorna

Därpå följde tisdagskvälllens landskamp på Wembley, England-Sverige. Publiksiffran var den sämsta i historien på Wembley med endast 48 865 betalande åskådare.

Men framför TV-apparaterna satt åtskilliga svenskar. 772 000 tittare blev noteringen vid matchen som sändes i TV4 Sport.

Hur många betalabonnemang som Canal+ och Visat säljer vore bra intressant att ta del av. Dels försäljningen i dag och dels över tid.

Våra TV-vanor torde förändras i takt med utbud och medvetenhet. Kanske har konkurrensen om TV-tittarna blivit så stor att vi har lätt att hoppa över och ta en annan kanal. Ungefär som vi väljer en annan sajt på nätet när vi måste betala.

Andreas (inte verifierad)

tors, 2011-11-17 18:23

1. Nej det var inte TV4 som

Nej det var inte TV4 som sände Karjala Cup, det är MTG. En gång till tack...

Thurk (inte verifierad)

fre, 2011-11-18 09:57

2. Goda intäkter på att gräva sin egen grav?

Sevensk fotbolls försäljning av TV rättigheter ger ju stora intäkter det är klart. Jag minns dock en tid (70-talet början på 80) när jag följde Hockey VM varje år. När sedan VM började sändas på en kanal, Tv3, som jag inte hade tillgång till, började ibntresset avta. Idag ser jag aldrig på Hockey. I stället irriterar jag mig på all Hockey jag tvingas lyssna på när jag sätter på min bilradio. Kan det vara så att SvFF gräver sin egen grav? Skulle det kunna vara alternativ att producera sina matcher själv och bädda in reklam i strömmen sända över internet till alla som vill se? Större tillgänglighet skapar ett större intresse som ger en positiv spiral.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.