Har vi ingen lust att betala här heller?

Det här med betalkanaler i TV och viljan att betala skiftar. Tydliga bevis är utbudet de senaste dagarna även om man från ansvarigt håll anser att mätningarna om antalet tittare kan skifta. Men skillnaderna markerar hur olika vi resonerar.

Siffrorna från mätföretaget MMS gav säkerligen många beslutsfattare inom TV-industrin en tankeställare.

Då flyr TV-tittarna?

Sportbladet granskade de första dagarnas beteende och hävdade att vid landskamper i betalkanaler flyr tittarna.

Då gällde det Tre Kronors seger mot Finland i Karjala Cup. Hockey, som för åtskilliga är garanterat bra tv, gav inte alls det utfall som många tog för givet. Enbart 154 000 tittare lockades till TV 10 via Viasat.

Och sedan rapporterades om att fotbollslandslagets match mot Danmark bara sågs av ca 58 000 i Canal+.

Kommentarerna så långt, enligt Sportbladet, var följande :

- Det var runt 58 000 tittare. Men det är ingen officiell tittarsiffra, så du bör nog få godkänt från Canal+. Vi har ingen tid att gå på mer än den som är i tablån, mellan klockan 19 och 21 på fredagskvällen, säger Sarah Magnusson, kontaktperson på MMS.

- Vi mäter inte tittarsiffror på det sättet, eftersom Canal plus är abonnemangsbaserat. Men vi vet att matchen hade en räckvidd på 155 000 personer. Till det tillkommer alla som köpte matchen som pay per view i tv och på Csports, säger Ulrika Westerberg, pressansvarig på Canal +.

Vill inte släppa siffrorna

Därpå följde tisdagskvälllens landskamp på Wembley, England-Sverige. Publiksiffran var den sämsta i historien på Wembley med endast 48 865 betalande åskådare.

Men framför TV-apparaterna satt åtskilliga svenskar. 772 000 tittare blev noteringen vid matchen som sändes i TV4 Sport.

Hur många betalabonnemang som Canal+ och Visat säljer vore bra intressant att ta del av. Dels försäljningen i dag och dels över tid.

Våra TV-vanor torde förändras i takt med utbud och medvetenhet. Kanske har konkurrensen om TV-tittarna blivit så stor att vi har lätt att hoppa över och ta en annan kanal. Ungefär som vi väljer en annan sajt på nätet när vi måste betala.

Andreas (inte verifierad)

tors, 2011-11-17 18:23

1. Nej det var inte TV4 som

Nej det var inte TV4 som sände Karjala Cup, det är MTG. En gång till tack...

Thurk (inte verifierad)

fre, 2011-11-18 09:57

2. Goda intäkter på att gräva sin egen grav?

Sevensk fotbolls försäljning av TV rättigheter ger ju stora intäkter det är klart. Jag minns dock en tid (70-talet början på 80) när jag följde Hockey VM varje år. När sedan VM började sändas på en kanal, Tv3, som jag inte hade tillgång till, började ibntresset avta. Idag ser jag aldrig på Hockey. I stället irriterar jag mig på all Hockey jag tvingas lyssna på när jag sätter på min bilradio. Kan det vara så att SvFF gräver sin egen grav? Skulle det kunna vara alternativ att producera sina matcher själv och bädda in reklam i strömmen sända över internet till alla som vill se? Större tillgänglighet skapar ett större intresse som ger en positiv spiral.

En jättenyhet – som försvann! På tisdagen gick RF-ordföranden Björn Eriksson ut med beskedet att svensk idrott får 500 nya miljoner i återstartstöd.

Ett avslöjande med betydelsefulla och nya konsekvenser. Nämligen en historisk satsning, där också SOK utgör en del av en efterlängtad ökning av resurser.

Äntligen ska det bli stil och ordning på den annorlunda och vackra idrottsplatsen Ruddalen i sydvästra Göteborg. En stor idrottsplats som förtjänar riktig profilering. Här har det arrangerats VM såväl på skridsko och i bandy och ambitionen var hög en gång ett brett utbud och möjligheter för många idrotter på bergknallarna ovanför Frölunda Torg.

En sådan här tjusig hatt ska du vara  klädd i om du tillhör de 50 000 besökarna på Elitloppet i helgen. ATG har till en av  Sveriges största publikfester har skapatillsammans med mode-duon Rami Hanna, fotograf, och Julian Hernandez, stylist, en jubileumsversion av evenemangerts starkaste publiksymbol - Hatten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Internationella fotbollsförbundet Fifa lanserar en egen strömningstjänst, Fifa+. Det är ett jättepaket som slår alla rekord.

I kampen om intresset för damfotboll via streamade matcher spjärnar nu Fifa emot. Och gör det rejält.  Som motvikt till Netflix och Amazon Prime upprättar Fifa med en egen tjänst, vid namn Fifa+.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.