Har vi ingen lust att betala här heller?

Det här med betalkanaler i TV och viljan att betala skiftar. Tydliga bevis är utbudet de senaste dagarna även om man från ansvarigt håll anser att mätningarna om antalet tittare kan skifta. Men skillnaderna markerar hur olika vi resonerar.

Siffrorna från mätföretaget MMS gav säkerligen många beslutsfattare inom TV-industrin en tankeställare.

Då flyr TV-tittarna?

Sportbladet granskade de första dagarnas beteende och hävdade att vid landskamper i betalkanaler flyr tittarna.

Då gällde det Tre Kronors seger mot Finland i Karjala Cup. Hockey, som för åtskilliga är garanterat bra tv, gav inte alls det utfall som många tog för givet. Enbart 154 000 tittare lockades till TV 10 via Viasat.

Och sedan rapporterades om att fotbollslandslagets match mot Danmark bara sågs av ca 58 000 i Canal+.

Kommentarerna så långt, enligt Sportbladet, var följande :

- Det var runt 58 000 tittare. Men det är ingen officiell tittarsiffra, så du bör nog få godkänt från Canal+. Vi har ingen tid att gå på mer än den som är i tablån, mellan klockan 19 och 21 på fredagskvällen, säger Sarah Magnusson, kontaktperson på MMS.

- Vi mäter inte tittarsiffror på det sättet, eftersom Canal plus är abonnemangsbaserat. Men vi vet att matchen hade en räckvidd på 155 000 personer. Till det tillkommer alla som köpte matchen som pay per view i tv och på Csports, säger Ulrika Westerberg, pressansvarig på Canal +.

Vill inte släppa siffrorna

Därpå följde tisdagskvälllens landskamp på Wembley, England-Sverige. Publiksiffran var den sämsta i historien på Wembley med endast 48 865 betalande åskådare.

Men framför TV-apparaterna satt åtskilliga svenskar. 772 000 tittare blev noteringen vid matchen som sändes i TV4 Sport.

Hur många betalabonnemang som Canal+ och Visat säljer vore bra intressant att ta del av. Dels försäljningen i dag och dels över tid.

Våra TV-vanor torde förändras i takt med utbud och medvetenhet. Kanske har konkurrensen om TV-tittarna blivit så stor att vi har lätt att hoppa över och ta en annan kanal. Ungefär som vi väljer en annan sajt på nätet när vi måste betala.

Andreas (inte verifierad)

tors, 2011-11-17 18:23

1. Nej det var inte TV4 som

Nej det var inte TV4 som sände Karjala Cup, det är MTG. En gång till tack...

Thurk (inte verifierad)

fre, 2011-11-18 09:57

2. Goda intäkter på att gräva sin egen grav?

Sevensk fotbolls försäljning av TV rättigheter ger ju stora intäkter det är klart. Jag minns dock en tid (70-talet början på 80) när jag följde Hockey VM varje år. När sedan VM började sändas på en kanal, Tv3, som jag inte hade tillgång till, började ibntresset avta. Idag ser jag aldrig på Hockey. I stället irriterar jag mig på all Hockey jag tvingas lyssna på när jag sätter på min bilradio. Kan det vara så att SvFF gräver sin egen grav? Skulle det kunna vara alternativ att producera sina matcher själv och bädda in reklam i strömmen sända över internet till alla som vill se? Större tillgänglighet skapar ett större intresse som ger en positiv spiral.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.