En park och ett slott - för världsgolf

Det var det här han såg framför sig. Det vita slottet, den praktfulla anläggningen och ett gäng världsstjärnor. Han är där nu, ingen annan svensk har som Björn Örås tagit så mycket pengar ur egen ficka och skapat en sådan fantastisk park och ett nytt livsverk. "Jag är så stolt att jag kan spricka", medger han själv.
Annons

För det kan inte kallas något annat än en park, och en underbart vacker sådan. Oändliga gräsmattor, kullar, dammar, bäckar och därtill med Mälaren som närmaste granne. 

Allt är perfekt

Gräset är mustigt grönt, bunkrarna bländande vita och allt är så välskött, så perfekt, precis som de svartasfalterade vägarna som slingrar sig fram i hela området.

Egentligen synd att så många ska spela golf och trampa runt här.

Proffsspelarna är vana vid fashionabla banor och klubbhus, men pratar om det värsta och bästa de har sett.

Björn Örås vill höra sånt.

Först beslutade han att bygga Sveriges förnämsta golfbana till nästan vilket pris som helst och sedan köpte han Scandinavian Masters, där Svenska Golfförbundet numera bara äger 20 procent av bolaget.

Fascinerade av Örås

När publiken i helgen invaderar Bro Hof Club lockar anläggningen minst lika mycket som spelarna, hur namnkunniga de än är.

Ja, många åskådare skulle nog helst vilja träffa Björn Örås.

”Mannen, myten, legenden” brukar det heta. Han är något ditåt för han är en fascinerande man.

Bara det att han har byggt sin egen förmögenhet och därför kan göra lite hur han vill med pengarna. Han har ju mera att ta utav.

Alltid en entreprenör

Det tycks ha varit självklart från början att han skulle syssla med affärer. När han kom till Lund i början på 70-talet för att läsa in en jurkand ägnade han mer tid till att driva diskotek, resebyrå och musikagentur.

Det dröjde åtta år och ett evigt tjatande från mamman om att han behövde en utbildning - när han väl beslutade sig för att plugga tog det ett år, sedan hade han sin filkand i ekonomi.

Efter några år med skiftande jobb fick han idén att starta ett bemanningsföretag. Företaget grundades 1989 och fick namnet Ekonompoolen som senare blev Poolia.

Poolia var inte nog

Det gick strålande och mer än så. Företaget expanderade kraftigt, både i Sverige och utomlands, antalet medarbetare ökade snabbt och omsättningen passerade miljarden. Med Björn Örås som den främste ägaren.

Hans förmögen växte lika snabbt som företaget – men också lusten att göra något mera.

Som entusiastisk golfspelare, med hcp sju som bäst, drömde han om att skapa en golfbana, eller rättare sagt, en internationell golfbana.

- Jag var nog i kontakt med varenda storbonde och slott runt hela Stockholm i jakten på rätt förutsättningar.

Ett fallfärdigt slott

Så småningom fick han tips från Upplands-Bro kommun. Bro Hof Slott stod övergivet.

-  Ingen hade gjort något rejält åt slottet på 70 år.

Björn Örås såg potentitalen och KF ville gärna bli av med slottet.

Här skulle miljardären stå för ett nytt livsverk.

Han sålde 20 procent av sina aktier i Poolia för att kunna investera i projektet. Det hävdas att han har kunnat ta hem 1,2 miljarder kronor och ändå äger han fortfarande 70 procent av rösterna och 45 procent av kapitalet och är därmed huvudägare i Poolia.

En viss felräkning

2004 rullade den första grävskopan in på ägorna och den första snickaren klev in i ett fallfärdigt slott.

Förvandlingen är total, snarast ofattbar. Allt är exklusivt utformat och i dag snarast skrattar Björn Örås själv åt felräkningen. Det fanns nämligen en kalkyl på att förvandling skulle gå på cirka 190 miljoner.

- Det blev 400 i själva verket. Och allt har jag själv fått stå för.

Sagt med ett leende för det är han själv som hela tiden har tyckt att bara det bästa duger.

Unik i Sverige

- Jag brinner för det här projektet och det, tillsammans med nödvändigt kapital, brukar vara en bra drivkraft. Det här handlar inte om idealitet utan det ska bli en bra affär.

Har han sagt. Han skulle också kunna säga:

”Jag gör vad jag vill med mina pengar. Jag har i alla fall tjänat ihop dem själv”.

Han är extremt unik. Vilken annan svensk har med så mycket egna pengar skapat ens något liknande och egentligen oegennyttigt?

Björn Örås har alla skäl att vara stolt.

Nu har han sin exklusiva golfanläggning och han har tagit över Masters fram till och med 2017, men tro inte att han lutar sig tillbaka.

Omsättningen måste öka

Masters ska växa, omsättningen på cirka 70 miljoner kronor måste bli större, intäkterna likaså för att skapa ett netto och flera storspelare ska lockas. Nordea som ny huvudsponsor är en första byggsten mot bättre rang, då prispengarna behöver öka avsevärt. 15 miljoner totalt, 3 miljoner till vinnaren, är egentligen inte tillräckligt.

Årets tävling är bara starten på ett tufft arbete för framför allt Björn Örås och hans vd, Fredrik Nilsmark.

Att SVT sänder tävlingen de kommande fyra åren är ett led i att öka intresset bland flera människor. Det är sex år sen Sveriges Television hade tillgång till Masters. Nu fanns ett ömsesidigt intresse från parterna och avtalet mynnade ut i SVT:s största golfsatsning någonsin.

SVT:s största golfsatsning

Totalt handlar det om 14 timmar direktsänd golf samt ett golfmagasin på kvällarna. Jonas Karlsson kommenterar och som expert agerar den forne Ryder Cup-spelaren och sexfaldige European Tour-segraren Per-Ulrik Johansson.

- Det finns inget motsvarande i Sverige. Banans kondition, layout, klubbhus och träningsmöjligheter är ypperliga. Bro Hof slott håller världsklass, säger Per-Ulrik.

Det är Europas längsta golfbana (6 955 meter) och fjärde längst i världen. Avslutningen på de 18 hålen är magnifik och i den så kallade Victory Valley som ramar in de två sista hålen finns i dag plats för 8 000 åskådare.

Vansinnigt spektakulära hål

- Men full kapacitet den dag det behövs är 73 000 platser, säger Fredrik Nilsmark.

Åskådarna erbjuds en underbar utsikt över det 17:e hålet, där spelarna har green 126 meter bort, ett par tre-hål, på en halvö oich det krävs prickskytte och kalla nerver. Därpå sista hålet som följer den stora dammen, en par 4:a och 373 meter långt, mitt framför de stora läktarna. Det kan inte bli mera kittlande och spektakulärt för åskådarna - och spelarna.

Nordea Scandinavian Masters kan avgöras just här på söndag.

Thomas Ejderhov

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sex nyförvärv presenteras - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen.  

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

2020 vann Umeå en överlägsen seger .Nu är det klart vilka 37 kommuner som  som har klarat grundkriteriet och är med och slåss om titeln Sveriges bästa idrottsstad 2021.I år tillkommer två kommuner som aldrig tidigare klarat grundkriteriet; Vänersborg och Mölndal. Däremot försvinner fyra kommuner som var med i omröstningen ifjol; Boden, Falkenberg, Gotlands kommun och Kalmar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.