Hockeyns misslyckade TV-avtal

Elitserien tappar publik och miljonintäkter går förlorade. Inte ens Färjestad lockar åskådarna hemma i Värmland längre. I klubben som är bortskämda med köer till biljettkassorna tvingas man medge att miljonavtalen med TV-kanaler var oemotståndliga men bedrägliga.

Håkan Loob, Färjestads klubbdirektör, är medveten om att det är klubbarna som har ställt till det för sig själva.

Ingen kunde säga nej till TV

TV-avtalet som skrevs för tre år sedan gav klubbarna stora inkomster. Då var det ingen som sa nej, det fanns bara inte, utan här blev miljonerna så förföriska.

- Ingen trodde nog att vi skulle få ta pengar från publikintäkterna. Vi var naiva och trodde att vi skulle tjäna i bägge ändar, säger Loob till tidningen NWT.

Hockeyligan sitter fast i avtalet i ytterligare två år.

Frågan är om publiktappet inte kommer att fortsätta.

En vana att sitta hemma

- Idag går det att köpa ett tv-paket med alla 330 matcherna i elitserien. När man kan se alla matcherna i tv väljer landsbygdsfolket utanför orter som Karlstad, Luleå och Skellefteå att stanna hemma hellre än att åka åtta mil, säger Håkan Loob.

Han och många andra är överens om att det inte är något fel på själva hockeyintresset.

Det är bara det att många entusiaster föredrar att titta på hockey hemma i vardagsrummet eller på krogen. Håkan Loob ser en fara i ett människor blir vana vid att konsumera på det viset.

- Idag betalar inte folk dubbelt för att se hockey. Har de köpt tv-paketet så går de inte och köper matchbiljetter också. En allvarlig utveckling är också att folk kan gå in på olika nätsajter och streama matcher utan att betala för det, menar Loob i NWT.

Kan åskådarna lockas tillbaka?

Frågan är hur hockeyn ska återerövra åskådarna om ett par år när avtalet går ut. Och hur ska klubbarna resonera till nya miljonbud från TV-bolagen?

Färjestad har haft greppet om sin publik i många år.  Som allra bäst var det i början av 2000-talet med ett snitt på 7 956 åskådare.

I dag gäller 6348 åskådare i snitt mot 6784 förra säsongen. Årets siffror är de sämsta sedan klubben började spela i Löfbergs Lila.

I klartext - 2000 tomma stolar i snitt per match och miljonbortfall. Liknande förluster finns hos de flesta klubbarna.

"Allt borde inte få visas"

Håkan Loob är ärlig:

- Jag ska egentligen inte gnälla. Jag var själv med och skrev på kontraktet, men med facit i hand släppte vi iväg avtalet med tv för långt. Alla matcher borde inte få visas direkt. Det finns nog mycket hockey att se på ändå.

Tidigare var det en busskolonn med supporters som kom till varje hemmamatch i Karlstad. I dag har många bussarrangörer upphört med resorna. Det finns inte ett tillräckligt intresse.

Fundersam (inte verifierad)

tors, 2010-12-09 08:10

1. Surt, sa räven...

TV har under många år jobbat för att ge publiken en bättre, mer tillgänglig produkt som bevisligen uppskattas av kunden. Vad har Färjestad och övriga klubbar gjort under samma publik för att förbättra för arenabesökarna? Inte ens i närheten av samma ansträngning... dags att se om sitt eget hus, bokstavligt talat. Hockeyn är det inget fel på.

Fundersam (inte verifierad)

tors, 2010-12-09 08:12

2. Korrigering

"under samma tid" ska det naturligtvis stå.

Anonymous (inte verifierad)

tors, 2010-12-09 11:17

3. Att inte Loob förstår att

Att inte Loob förstår att Färjestad inte är lika "heta" dom ligger inte 1:a och intresset sjunker med framgången Karlstad publiken är vana vid att FBK ska ligga i topp vilket dom inte gör längre...

Kristof (inte verifierad)

tors, 2010-12-09 12:44

4. Problemet heter inte TV,

Problemet heter inte TV, problemet är att elitserien har för få lag och ointrädesbarriärerna för nyetableringar är för höga. Vi ser en underproduktion där de etablerade klubbarna dessutom, i brist på konkurrens, varit för bekväma. Men visst, det är enkelt och bekvämt att skylla på TV.

beatles (inte verifierad)

tors, 2010-12-09 14:48

5. Elithockey såg inte möjligheterna

2005 tackade Elithockey nej till ett erbjudande om att tillsammans med ett antal investorer äga sin egen TV-kanal. Garanterad miljardintäkt och delägarskap. Istället sålde man iväg sina rättigheter till Sportfive. Man såg till den kortsiktiga affären istället för den långsiktiga & strategiska.

Anonymous (inte verifierad)

tors, 2010-12-16 07:43

6. Loob är aldrig ödmjuk

Det kanske är dags för elitklubbarna att bli lite ödmjuka. Har själv säsongsbijett i Kinnarps arena. Vad har Hv71 gjort för att förbättra för oss som betalar dyra biljetter...ingeting.Arena upplevelsen med Hv71 är Häftig nog. Men det räcker nog inte för allmänheten. En sitt plats biljett ligger väl på 300 spänn. Ska en barnfamilj gå och titta o handla lite i shopen osv.Det har blivit för dyrt.

Anonymous (inte verifierad)

ons, 2011-01-05 19:10

7. Kanske för att Loob lobbar

Kanske för att Loob lobbar för en själlös Europaliga. Det om något gör att folk tappar intresse för Elitserien. Lägg ned Europalige-planerna. Behåll Elitserien!

SHL-laget Leksand  IF:s ekonomiska kostym håller på att spricka, och över 30 miljoner saknas när lagets utländska spelare ska ha betalt. 

I ett pressmeddelande läggs en stor del av  det ekonomiska haveriet på tidigare vd:n Anders Hedbom som på egen begäran lämnade föreningen för 14 dagar sedan

Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.

Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.