Hockeyns misslyckade TV-avtal

Elitserien tappar publik och miljonintäkter går förlorade. Inte ens Färjestad lockar åskådarna hemma i Värmland längre. I klubben som är bortskämda med köer till biljettkassorna tvingas man medge att miljonavtalen med TV-kanaler var oemotståndliga men bedrägliga.

Håkan Loob, Färjestads klubbdirektör, är medveten om att det är klubbarna som har ställt till det för sig själva.

Ingen kunde säga nej till TV

TV-avtalet som skrevs för tre år sedan gav klubbarna stora inkomster. Då var det ingen som sa nej, det fanns bara inte, utan här blev miljonerna så förföriska.

- Ingen trodde nog att vi skulle få ta pengar från publikintäkterna. Vi var naiva och trodde att vi skulle tjäna i bägge ändar, säger Loob till tidningen NWT.

Hockeyligan sitter fast i avtalet i ytterligare två år.

Frågan är om publiktappet inte kommer att fortsätta.

En vana att sitta hemma

- Idag går det att köpa ett tv-paket med alla 330 matcherna i elitserien. När man kan se alla matcherna i tv väljer landsbygdsfolket utanför orter som Karlstad, Luleå och Skellefteå att stanna hemma hellre än att åka åtta mil, säger Håkan Loob.

Han och många andra är överens om att det inte är något fel på själva hockeyintresset.

Det är bara det att många entusiaster föredrar att titta på hockey hemma i vardagsrummet eller på krogen. Håkan Loob ser en fara i ett människor blir vana vid att konsumera på det viset.

- Idag betalar inte folk dubbelt för att se hockey. Har de köpt tv-paketet så går de inte och köper matchbiljetter också. En allvarlig utveckling är också att folk kan gå in på olika nätsajter och streama matcher utan att betala för det, menar Loob i NWT.

Kan åskådarna lockas tillbaka?

Frågan är hur hockeyn ska återerövra åskådarna om ett par år när avtalet går ut. Och hur ska klubbarna resonera till nya miljonbud från TV-bolagen?

Färjestad har haft greppet om sin publik i många år.  Som allra bäst var det i början av 2000-talet med ett snitt på 7 956 åskådare.

I dag gäller 6348 åskådare i snitt mot 6784 förra säsongen. Årets siffror är de sämsta sedan klubben började spela i Löfbergs Lila.

I klartext - 2000 tomma stolar i snitt per match och miljonbortfall. Liknande förluster finns hos de flesta klubbarna.

"Allt borde inte få visas"

Håkan Loob är ärlig:

- Jag ska egentligen inte gnälla. Jag var själv med och skrev på kontraktet, men med facit i hand släppte vi iväg avtalet med tv för långt. Alla matcher borde inte få visas direkt. Det finns nog mycket hockey att se på ändå.

Tidigare var det en busskolonn med supporters som kom till varje hemmamatch i Karlstad. I dag har många bussarrangörer upphört med resorna. Det finns inte ett tillräckligt intresse.

Fundersam (inte verifierad)

tors, 2010-12-09 09:10

1. Surt, sa räven...

TV har under många år jobbat för att ge publiken en bättre, mer tillgänglig produkt som bevisligen uppskattas av kunden. Vad har Färjestad och övriga klubbar gjort under samma publik för att förbättra för arenabesökarna? Inte ens i närheten av samma ansträngning... dags att se om sitt eget hus, bokstavligt talat. Hockeyn är det inget fel på.

Fundersam (inte verifierad)

tors, 2010-12-09 09:12

2. Korrigering

"under samma tid" ska det naturligtvis stå.

Anonymous (inte verifierad)

tors, 2010-12-09 12:17

3. Att inte Loob förstår att

Att inte Loob förstår att Färjestad inte är lika "heta" dom ligger inte 1:a och intresset sjunker med framgången Karlstad publiken är vana vid att FBK ska ligga i topp vilket dom inte gör längre...

Kristof (inte verifierad)

tors, 2010-12-09 13:44

4. Problemet heter inte TV,

Problemet heter inte TV, problemet är att elitserien har för få lag och ointrädesbarriärerna för nyetableringar är för höga. Vi ser en underproduktion där de etablerade klubbarna dessutom, i brist på konkurrens, varit för bekväma. Men visst, det är enkelt och bekvämt att skylla på TV.

beatles (inte verifierad)

tors, 2010-12-09 15:48

5. Elithockey såg inte möjligheterna

2005 tackade Elithockey nej till ett erbjudande om att tillsammans med ett antal investorer äga sin egen TV-kanal. Garanterad miljardintäkt och delägarskap. Istället sålde man iväg sina rättigheter till Sportfive. Man såg till den kortsiktiga affären istället för den långsiktiga & strategiska.

Anonymous (inte verifierad)

tors, 2010-12-16 08:43

6. Loob är aldrig ödmjuk

Det kanske är dags för elitklubbarna att bli lite ödmjuka. Har själv säsongsbijett i Kinnarps arena. Vad har Hv71 gjort för att förbättra för oss som betalar dyra biljetter...ingeting.Arena upplevelsen med Hv71 är Häftig nog. Men det räcker nog inte för allmänheten. En sitt plats biljett ligger väl på 300 spänn. Ska en barnfamilj gå och titta o handla lite i shopen osv.Det har blivit för dyrt.

Anonymous (inte verifierad)

ons, 2011-01-05 20:10

7. Kanske för att Loob lobbar

Kanske för att Loob lobbar för en själlös Europaliga. Det om något gör att folk tappar intresse för Elitserien. Lägg ned Europalige-planerna. Behåll Elitserien!
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Den femte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Per-Ola Kullberg från Rydsgård vann 100 000 kr. Fotbollsklubben Rydsgårds AIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även de med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet.

”Per-Ola är ledare för ett av våra tjejlag, så jag fick veta att både han och föreningen hade vunnit nästan direkt i fredags”, säger en glad Håkan Palm, Ungdomsansvarig Rydsgårds AIF.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.