Bröderna gjorde affär på idrott

Vid tredje övertalningsförsöket blev det ett ja. 21-åringen sa okay och i dag ser vi resultatet. Det blev en koncern och en stor idrottssponsor.
Ulf och Bo Eklöf på 70-talet när de etablerade Spiralen Sport i en källare till ett varuhus i Norrköping.

 

Många av oss har en relation till Stadium, Nordens största sportkedja. Vi har handlat i någon av dagens 150 butiker, eller gynnats via något sponsorprojekt alternativt bara tagit del av en historia med guldkant om två bröder från Norrköping.

Den ynglingen...

Allt började i en källare till varuhuset Spiralen i Norrköping. Ulf Eklöf var 16 år när han fick chansen att jobba på fritiden på sportavdelningen. Snart nog gjorde han sig gällande som påpasslig och med sinne för affärer.

Inte minst såg chefen på Spiralen en talang i Ulf Eklöf som inte var mer än 21 år när han fick frågan om han ville ta över sportavdelningen. Det krävdes tre övertalningsförsök innan handelsstudenten gav med sig våren 1974.

Efter två år anslöt Ulfs yngre bror Bo till sportbutiken. Han blev inköpschef, delägare och är i dag vice VD.

Hänga på trender

- Sportbranschen var underutvecklad på 70-talet och fick ett rejält uppsving i samband med aerobicsvågen, Ingmar Stenmark och Björn Borg. Vi var snabba att hänga på de nya trenderna, långt före konkurrenterna och vi vågade investera kraftfullt i marknadsföring, vilket man inte gjort tidigare i branschen, säger Ulf Eklöf.

Han var visionären och såg möjligheterna med sport och mode i en mycket framgångsrik korsbefruktning. Allt gick snabbt, från en idé till ett genomförande. Responsen hos kunderna var maximal.

- Jag hade ingen aning om vart vi skulle hamna när jag startade resan. Om jag ska summera de första 40 åren skulle jag säga lärdomsrikt, roligt, utmanande och fantastiskt. 

Känna och klämma

De båda Norrköpingsgrabbarna växte upp i föräldrarnas livsmedelsbutik och fick med automatik en känsla för företagande och försäljning samt en ordentlig dos vinnarinstinkt. 

- Dessutom har vi inspirerats av hur de annonserade sina varor i affären. Likaså möjligheterna med att flytta fokus på servicen över disk till exponering ute på butiksgolvet, berättar Ulf. 

- Kunderna skulle kunna känna och klämma på produkterna.

Så tillkom namnet

Ulf är idésprutan och den impulsive med Bo som den något mer eftertänksamme. Någonstans på vägen insåg de också att tillsammans skulle de kunna bli ett vinnande team med sina olika förtjänster.

1974 tog Ulf Eklöf över och kunderna tilltog i antal. Inledningsvis kom främst östgötar, men ryktet spred sig och de långväga kunderna blev allt flera.

70-tal blev 80-tal och det verkliga genombrottet nalkades. Spiralen Sport överträffade budgetmålen ideligen och utlösande för expansionen blev OS i Los Angeles 1984. Huvudarena var det ståtliga Colosseum med löparbanor och allt – där någonstans kom idéerna till Stadium, det skulle företaget heta och det skulle växa.

Genombrottet

1987 invigdes den första Stadium-butiken i Stockholm. Investeringen var stor, nervositeten påtaglig när bröderna frågade sig själva in i det längsta om satsningen var rätt. Deras koncept var nytt och oprövat, men resultatet blev det allra bästa. Kön till butiken vid invigningen på Sergelgatan var rekordlång och där och då tog allt fart.

Och inte minst, här etablerades deras främsta kännetecken – målade löparbanor på golvet i butiken som blev ett signum. Fräckt tyckte många kunder som också uppskattade utbudet och priserna. Bröderna Eklöf kunde andas ut, de fick modet och insåg att de var på väg mot någonting stort. Fastighetsägare runt om i Sverige ville hyra ut sina lokaler till Ulf och Bo och etableringstakten skruvades upp. 

Facit är upprättat sedan länge. Det blev Nordens ledande sportkedja av deras sätt att tänka och inte minst att rekrytera personal. Stadiumandan med en rad kvickfotade, energiska och affärsmedvetna anställda är omvittnad.

Sponsring med tydliga mål

”Framåt, framåt” har alltid varit honnörsord. 

- Mest stolt är jag över att vi tillsammans skapat ett av världens bästa sportkoncept och att vi överträffat alla tänkbara drömmar, utan tvekan, säger Ulf.

Samtidigt som Stadium har utvecklats och dotterbolag tillkommit har brödernas hela vägen haft stora engagemang inom idrotten och det har också blivit en affärstillgång.

Möjligen har favoritlaget IFK Norrköping haft lite egna förmåner, men annars har sponsring alltid kopplats till exponering och materialavtal. Många elitklubbar sponsras, men Stadium syns också inom idrott på lägre nivå. Raden av kontrakt är lång och har inneburit en omfattande marknadsföring. 

Sports Camp har blivit störst

1994 kom idén med en sommarcamp för ungdomar för att ge dem chansen att pröva på ett antal idrotter. 1995 genomfördes den första Stadium Sports Camp som har blivit en tradition och numera är Sveriges största idrottsläger för tusentals barn och ungdomar. 

Brödernas livsverk har vuxit på alla sätt. Några hack i maskineriet har förekommit, bl a avyttrades, Stadium Promotion som riktade sitt utbud mot företag, för ett par år sedan.

I dag är Stadium den ledande sportkedjan i Norden med 150 butiker i Sverige, Danmark och Finland. Nu är siktet inställt mot Hamburg, en satsning som man själva talar lite tyst om, men som ska ske.

Thomas Ejderhov 

Fakta

Ulf Eklöf backade tillbaka från vd-rollen i Stadium 2008 och efterträddes av Gustaf Öhrn medan Bo Eklöf i dag är sortiment- och inköpschef samt vice VD

Bröderna ingår i styrelsen och nästa generation representeras av Karl Eklöf, son till Ulf och uppvuxen i företaget. 2007 blev han försäljningschef vid huvudkontoret i Norrköping där även centrallagret ligger. 

Under de senaste åren har tre olika konceptionella satsningar skett. I mars 2007 öppnade företaget sitt första "flagshipstore" Stadium XXL på 4 000 kvm i Sisjöns industriområde i Göteborg. Sedan dess kompletterade med jättebutiker i Barkarby, Sergelgatan och Malmö. I koncernen ingår även specialkoncepten Stadium Ski och Stadium Outlet.

Koncernen har cirka 3 200 anställda och omsättningen 2012/2013 var cirka 6,1 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ingvar Kamprads Ikano S/A. 

Bröderna har också investerat i köpet av Ekerums golfanläggning på Öland via sitt gemensamma Eklöf Invest AB som bland annat har investerat i fastigheter, hotellverksamhet, turistanläggningar i Lindvallen, där Experium ägs till 50 procent av Stadium och till 50 procent av Skistar.

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

I slutet av året öppnar Göteborgs Tenniscenter, efter ombyggnad och anpassning av en anläggning som tidigare var Padel Center Delsjön. 

Bakom satsningen står fem göteborgare med ett stort engagemang för svensk tennis. En av dessa är den förre storspelaren Magnus Gustafsson som nu får en permanent bas för sin verksamhet som sedan 2012 är inriktad mot att utbilda och utveckla unga talanger i regionen. 

De blev kollegor och vänner. Sven-Göran Eriksson tränade Degerfors fotbollslag, Curt Einarsson tränade Boltics bandylag i skiftet mellan 70- och 80-tal. De var värmländska kollegor i början på ny karriär.

Vi hade mycket att diskutera eftersom vi hade likadana erfarenheter, minns Curt  och tänker framför allt på åren 1975-91

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Den nionde vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Hans Bull från Falun vann 100 000 kr. Fotbollsklubben Falu BS sålde den vinnande lotten och för det belönades även klubben med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet. 

Nu är vi långt från Tipsextra...  Premier Legaue i TV serveras  vid tio supersöndagar med  välknda profiler vid sidlinjen, nämligen Fredrik Ljungberg, Peter Schmeichel och Jaap Stam.

– Det känns väldigt häftigt att ge tittarna en studio på plats i Premier League. Ett nytänkande som vi är väldigt stolta över, säger Viaplays sportchef Erik Westberg.

IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med  Information om att det bllir  en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren,  Linus Wahlqvis,  mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra  radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.