Bröderna gjorde affär på idrott

Vid tredje övertalningsförsöket blev det ett ja. 21-åringen sa okay och i dag ser vi resultatet. Det blev en koncern och en stor idrottssponsor.
Ulf och Bo Eklöf på 70-talet när de etablerade Spiralen Sport i en källare till ett varuhus i Norrköping.

 

Många av oss har en relation till Stadium, Nordens största sportkedja. Vi har handlat i någon av dagens 150 butiker, eller gynnats via något sponsorprojekt alternativt bara tagit del av en historia med guldkant om två bröder från Norrköping.

Den ynglingen...

Allt började i en källare till varuhuset Spiralen i Norrköping. Ulf Eklöf var 16 år när han fick chansen att jobba på fritiden på sportavdelningen. Snart nog gjorde han sig gällande som påpasslig och med sinne för affärer.

Inte minst såg chefen på Spiralen en talang i Ulf Eklöf som inte var mer än 21 år när han fick frågan om han ville ta över sportavdelningen. Det krävdes tre övertalningsförsök innan handelsstudenten gav med sig våren 1974.

Efter två år anslöt Ulfs yngre bror Bo till sportbutiken. Han blev inköpschef, delägare och är i dag vice VD.

Hänga på trender

- Sportbranschen var underutvecklad på 70-talet och fick ett rejält uppsving i samband med aerobicsvågen, Ingmar Stenmark och Björn Borg. Vi var snabba att hänga på de nya trenderna, långt före konkurrenterna och vi vågade investera kraftfullt i marknadsföring, vilket man inte gjort tidigare i branschen, säger Ulf Eklöf.

Han var visionären och såg möjligheterna med sport och mode i en mycket framgångsrik korsbefruktning. Allt gick snabbt, från en idé till ett genomförande. Responsen hos kunderna var maximal.

- Jag hade ingen aning om vart vi skulle hamna när jag startade resan. Om jag ska summera de första 40 åren skulle jag säga lärdomsrikt, roligt, utmanande och fantastiskt. 

Känna och klämma

De båda Norrköpingsgrabbarna växte upp i föräldrarnas livsmedelsbutik och fick med automatik en känsla för företagande och försäljning samt en ordentlig dos vinnarinstinkt. 

- Dessutom har vi inspirerats av hur de annonserade sina varor i affären. Likaså möjligheterna med att flytta fokus på servicen över disk till exponering ute på butiksgolvet, berättar Ulf. 

- Kunderna skulle kunna känna och klämma på produkterna.

Så tillkom namnet

Ulf är idésprutan och den impulsive med Bo som den något mer eftertänksamme. Någonstans på vägen insåg de också att tillsammans skulle de kunna bli ett vinnande team med sina olika förtjänster.

1974 tog Ulf Eklöf över och kunderna tilltog i antal. Inledningsvis kom främst östgötar, men ryktet spred sig och de långväga kunderna blev allt flera.

70-tal blev 80-tal och det verkliga genombrottet nalkades. Spiralen Sport överträffade budgetmålen ideligen och utlösande för expansionen blev OS i Los Angeles 1984. Huvudarena var det ståtliga Colosseum med löparbanor och allt – där någonstans kom idéerna till Stadium, det skulle företaget heta och det skulle växa.

Genombrottet

1987 invigdes den första Stadium-butiken i Stockholm. Investeringen var stor, nervositeten påtaglig när bröderna frågade sig själva in i det längsta om satsningen var rätt. Deras koncept var nytt och oprövat, men resultatet blev det allra bästa. Kön till butiken vid invigningen på Sergelgatan var rekordlång och där och då tog allt fart.

Och inte minst, här etablerades deras främsta kännetecken – målade löparbanor på golvet i butiken som blev ett signum. Fräckt tyckte många kunder som också uppskattade utbudet och priserna. Bröderna Eklöf kunde andas ut, de fick modet och insåg att de var på väg mot någonting stort. Fastighetsägare runt om i Sverige ville hyra ut sina lokaler till Ulf och Bo och etableringstakten skruvades upp. 

Facit är upprättat sedan länge. Det blev Nordens ledande sportkedja av deras sätt att tänka och inte minst att rekrytera personal. Stadiumandan med en rad kvickfotade, energiska och affärsmedvetna anställda är omvittnad.

Sponsring med tydliga mål

”Framåt, framåt” har alltid varit honnörsord. 

- Mest stolt är jag över att vi tillsammans skapat ett av världens bästa sportkoncept och att vi överträffat alla tänkbara drömmar, utan tvekan, säger Ulf.

Samtidigt som Stadium har utvecklats och dotterbolag tillkommit har brödernas hela vägen haft stora engagemang inom idrotten och det har också blivit en affärstillgång.

Möjligen har favoritlaget IFK Norrköping haft lite egna förmåner, men annars har sponsring alltid kopplats till exponering och materialavtal. Många elitklubbar sponsras, men Stadium syns också inom idrott på lägre nivå. Raden av kontrakt är lång och har inneburit en omfattande marknadsföring. 

Sports Camp har blivit störst

1994 kom idén med en sommarcamp för ungdomar för att ge dem chansen att pröva på ett antal idrotter. 1995 genomfördes den första Stadium Sports Camp som har blivit en tradition och numera är Sveriges största idrottsläger för tusentals barn och ungdomar. 

Brödernas livsverk har vuxit på alla sätt. Några hack i maskineriet har förekommit, bl a avyttrades, Stadium Promotion som riktade sitt utbud mot företag, för ett par år sedan.

I dag är Stadium den ledande sportkedjan i Norden med 150 butiker i Sverige, Danmark och Finland. Nu är siktet inställt mot Hamburg, en satsning som man själva talar lite tyst om, men som ska ske.

Thomas Ejderhov 

Fakta

Ulf Eklöf backade tillbaka från vd-rollen i Stadium 2008 och efterträddes av Gustaf Öhrn medan Bo Eklöf i dag är sortiment- och inköpschef samt vice VD

Bröderna ingår i styrelsen och nästa generation representeras av Karl Eklöf, son till Ulf och uppvuxen i företaget. 2007 blev han försäljningschef vid huvudkontoret i Norrköping där även centrallagret ligger. 

Under de senaste åren har tre olika konceptionella satsningar skett. I mars 2007 öppnade företaget sitt första "flagshipstore" Stadium XXL på 4 000 kvm i Sisjöns industriområde i Göteborg. Sedan dess kompletterade med jättebutiker i Barkarby, Sergelgatan och Malmö. I koncernen ingår även specialkoncepten Stadium Ski och Stadium Outlet.

Koncernen har cirka 3 200 anställda och omsättningen 2012/2013 var cirka 6,1 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ingvar Kamprads Ikano S/A. 

Bröderna har också investerat i köpet av Ekerums golfanläggning på Öland via sitt gemensamma Eklöf Invest AB som bland annat har investerat i fastigheter, hotellverksamhet, turistanläggningar i Lindvallen, där Experium ägs till 50 procent av Stadium och till 50 procent av Skistar.

Nu kommer efterräkningarna. Statligt stöd har betalats ut i mångmiljonbidrag till idrottsföreningar, men hela tiden har det upprepats att det skulle ske en kontroll av beloppens riktighet. Enligt Tillväxtverket avviker två klubbar från mängden, Leksand Hockey och AIK  Bandy. 

Totalt har 80 svenska föreningar beviljats minst 1 miljon kronor vardera i permitteringsstöd.

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Svenska Ridsportförbundet och Stiftelsen Friend Har gemensamt tagit initiativ till till panelsamtal med rubriken "Trygga Ledare" angående barn och ungas trygghet inom idrotten. Idrottsminister Amanda Lind var en av gästerna  och deklarerade:

- Det är inte farligt att ta i de här frågorna. Det är en ren nödvändighet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.