Två lika, och ändå olika

De sysslar med hockey, driver varsitt lag, har ungefär lika många spelare, men förutsättningar och villkor är sannerligen annorlunda. Det ser man nu när boksluten trillar in från SHL.
Frölunda och Färjestad kraftsamlar och tar sats mot den kommande SHL-säsongen som nu har 14 klubbar. Foto: TT

 

Nytt för i år och som kommer att påverka klubbarna är att 14 lag ska dela på ungefär samma intäkter från TV-avtal och reklamkontrakt. Samma pengar gick till 12 klubbar innan förändringarna. Därtill blir det bara 26 i stället för 28 hemmamatcher som under den senaste säsongen. 

7 miljoner i vinst

Som Frölunda HC:s ordförande Mats Grauers påpekar:

- Det påverkar intäkterna negativt med cirka 5 miljoner. Det bortfallet måste ersättas av andra intäkter.

Frölunda är annars en av SHL:s vinnare tillsammans med framför allt Örebro Hockey, Växjö Lakers och Djurgården. 

7,1 miljoner i vinst ger arbetsro i Göteborg där Frölunda tidigare har haft besvärliga år. Det blev en bokslutsvinst även i fjol, men då handlade det om blygsamma 80 000 kr.

Stort eget kapital

Nu är resultat en konsekvens av hårt arbete med kontroll på varje utgift och i sin tur ett ständigt jagande av intäkter.

- Samtliga medarbetare har på ett ansvarsfullt sätt bidragit till det positiva resultatet genom hårt och engagerat arbete. Styrelsearbetet har präglats av engagemang, konsensus och framtidstro, framhåller, Mats Grauers, i en kommentar på klubbens hemsida.

Föreningens likviditet är god. Omsättningen låg på 139 miljoner kronor och föreningskapitalet på 20,3 miljoner i koncernen och 17 miljoner i föreningen.

Dotterbolagen Frölunda Hockeyutveckling AB och Frölunda Affärsutveckling AB, gör också en vinst, på 2,1 miljoner kronor. Skillnad det mot ifjol, då förlusten var 1,1 miljoner.

Dubbla ombyggnader

Färjestads bokslut är också fastställt. Här har det svidit igen om än i kontrollerad form. 1,9 miljoner kronor back ses som ett framsteg eftersom det handlade om ett minus om 5,4 miljoner året innan.

- En resultatförbättring jämfört med föregående år med närmare 6 miljoner kronor och det under ett verksamhetsår där vi missade slutspel och avsevärda intäkter, säger Färjestads VD Stefan Larsson.

Ombyggnad har varit ledordet i klubben. Hösten 2013 inleddes ett förändringsarbete för att anpassa verksamheten och säkra konkurrenskraft. Målet är inte dåligt – Färjestad ska bli bäst i Sverige och ledande i Europa. 

Extra miljoner

Styrelsen tog en rad beslut med bl a rekrytering av en ny extern VD och samtidigt tillsattes en General manager för den sportsliga verksamheten. 

Men att bygga nytt och omfattande innebar också extra utgifter och slutade på 2,2 miljoner kronor.

- Inom administration har 10 personer berörts av förändringar och har endera lämnat organisationen, fått förändrade villkor och eller ändrade uppgifter. Lägg därtill stora förändringar i vår spelartrupp och ledarstab så är det inte svårt att förstå att vi har genomgått en omfattande process. 

Syftet är att vässa verksamheten vilket också har förankrats i regionen.

- Satsningen stöttas av delar av Värmlands ledande näringsliv och har också skett i samarbete med Karlstads kommun, säger styrelsens ordförande Sture Emanuelsson.

Driver och äger arenan

Säsongen blev svajig och inte i vanlig värmländsk segeranda.

- För A-laget är resultatet långt under vår ambitionsnivå, säger Stefan Larsson.

Färjestad har ett eget kapital på nära 70 miljoner kronor. Men då ingår Löfbergs Arena som klubben äger och driver och där ska det också ske ombyggnationer.

 - Vi har en positiv utveckling publikmässigt och bl a en stor efterfrågan i våra restauranger och loger, berättar Stefan Larsson.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.