Leksand-vd medger bortfall

Melodifestival, hockeyskola, artistuppträdande – det är inte alltid lika med intäkter i paritet med utgifter. Det belyser Leksands IF:s tf vd, Magnus Proos, som medger att klubben tvekade länge innan man sa ja till Melodifestivalen, ett arrangemang som många städer och arrangörer vill ha runt om i Sverige.

Leksand får m nu i alla fall en deltävling.

Entusiastiska supporters till Leksands IF som går en kamp mellan ordinarie verksamhet och event. Efter mycket tvivel sa klubben slutligen ja till en deltävling av Melodifestivalen.

— Jag förstår att alla i bygden tjänar mycket pengar på ett sådant här evenemang. Vi gör dock inte det, säger Magnus Proos bestämt till tidningen Siljan News.

Visst, han ser fördelarna

- Tegera i och med arenanamnet och kommunen får ett oerhört varumärke, hotellen i Tällberg får en ekonomisk succé, Leksand Resort och Mat vid Siljan i och med stugbyn en förtjänst på mat och dryck.

"Vi blir en samhällsmotor"

Han poängterar:

-Vi gör inte det här för egen vinning utan som samhällsmotor i kommunen och för närliggande kommuner.

Proos uppger att arenan kostar ungefär 20 miljoner kronor om året. Under is-säsongen uppskattas kostnaden till 85.000 kronor per dygn.

Proos är väl medveten om att klubbens sponsorer gynnas av ett arrangemang som Melodifestivalen.

- Det blir det väsentliga, men Leksands IF förlorar pengar. Utan att gå in på några exakta siffror kan jag säga att det är ett par hundratusen kronor.

Dessutom finns inte tillgången till rinken i åtta dagar.

Sagt nej två gånger

Klubben har också sagt nej till Melodifestivalen vid två tillfällen.

Därutöver saknar arenan ett riktigt golv. En investering på ett par miljoner kronor som har skjutits upp i ett par år.

- Vi önskar en bred uppslutning här i bygden, jag tänker på kommunen och bolag som tjänar på den här attraktionskraften vi bidrar till, att dom hjälper oss med en finansiering av ett nytt golv. Jag tycker att bolagen skulle kunna hjälpa oss på något sätt.

 - Attraktionskraften ökar för företag som Clas Ohlson, Ejendals, Skoglunds, Leksandsbröd med flera, vad gäller anställning av bra personal. Allt det bygger på att det händer någonting i den kommunen man skall flytta till. 

Det finns en tydlig uppsida med arrangemang, men Leksands styrelse dröjde ändå med ett beslut: 

"Vi får ta ansvaret"

-Vi bestämde oss väldigt, väldigt sent kan jag säga. Till sist tackade vi ja och det är vi som, kan man säga, tar ansvaret för bygden och håller i evenemanget samtidigt som kommunen håller i sin del, Mat vid Siljan för sin del och företagarna för sina delar. Det här är lite samma sak som att hålla i en hockeyskola som i somras. Vi går inte plus , men hela bygden får hit 850 elever tillsammans med deras familjer som handlar i bygden. Hela bygden går plus på det, men inte Leksands IF säger Magnus Proos till Siljan News.

-Hockeyskolan får förmodligen 1000 elever nästa sommar. Vi har också ett ishockeygymnasium med 105 elever där dom som flyttar hit har en skolpeng på cirka 100.000 kronor. Lek med tanken att dessa elever skulle välja ett privat gymnasium, då skulle Leksands gymnasium släckas ned.

Många som inte är sponsorer

Men åter, det finns också en klar uppsida:

- Den via företagen som är våra sponsorer under vintertid. Det är av respekt för dem som vi tackat ja till detta. Sedan ska vi komma ihåg att det fortfarande är många av de som tjänar pengar på detta som knappt är sponsorer till Leksands IF.

- Han nämner också att klubben sa nej till Björn Skifs och hans show.

- - Men det var som sagt oerhört nära att vi tackade nej till Melodifestivalen också. Ja, egentligen att lägga ned hela evenemangssidan. Ambitionen har vid flera tillfällen sedan arenan byggdes varit att ha tio evenemang per år i arenan, men hittills har inte Leksands IF tjänat en krona genom åren.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Donationer, nyemission av aktier samt kapitaltillskott kommer att finansiera AIK i Hockeyallsvenskan säsongen 2025-2026. Det framgår av föreningens förvaltningsberättelse för säsongen 2024-2025 som resulterade i en förlust på 5 241 912 kronor.

AIK föll i den allsvenska finalen mot Djurgården men föreningen upplever ett den succé artade säsongavslutningen har gett avtryck i både säsongskortförsäljningen som slagit tidigare rekord, med 1 978 säkrade säsongbiljetter inför midsommarhelgen, även partnerförsäljningen har börjat mycket bra.

Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli  ska tennisbanorn även  kantas av TV-kameror

Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder  från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen  lockar i år  ett starkt startfält med internationella toppspelare. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.

- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.