Förnuftet och miljonerna försvann

Nya och moderna arenor anses vara en förutsättning för framgångsrik idrott. Runt om i Sverige står det monumentala skapelser. Snygga och tilltalande, men ofta väldigt omdiskuterade.
Vinnare i takt med alla arenabyggen i Serige är byggnadsarbetarna. ÖVer 5 miljarder kronor har investerats i nya stadion-anläggningar. Foto: TT Nyheter


Idrottens Affärer och FotbollDirekt berättar vill ge en bild av en ny verklighet och ett uppvaknande.

Det blev dyrare och det blev inte riktigt som man hade tänkt sig. Visst, arenorna blev större och modernare, publiken fick avsevärt mer komfort, men intäkterna växer inte i samma proportion som utgifterna och absolut inte enligt prognoserna.

Längst ned här i texten kan du hitta länkar till alla artiklar.

Hockeyn i bräschen

Arenaboomen inleddes inom ishockeyn i början av 2000-talet. Ett antal elitserieklubbar gick i bräschen för arenabyggen som gav hockey-Sverige en ny dimension.

2005 inleddes satsningarna inom fotbollen med Elfsborg som för 115 miljoner kronor lät bygga Borås Arena. I dag har allsvenska klubbar fått nya arenor för över 8 miljarder kronor.

Fotbollens trend är att ge en toppeuropeisk image och det finns de som säger att det är sista chansen att på allvar närma sig fotbolls-Europa.

Gamla och trista

Men det finns ett krux i sammanhanget, arenorna är för dyra, de går aldrig att räkna hem. För det krävs oändligt mycket, sånt som bara kan framställas på ett papper.

Behovet av nya arenor var och är stort eftersom många av de gamla är just gamla, trista och saknar så mycket. Inte minst är de ogästvänliga.

Det är vi åskådare som kräver så mycket mera. Vi ska kunna gå på idrott och inte bara vara beroende av idrotten. Vi vill träffa andra människor, umgås, äta och dricka, helt enkelt njuta av några timmar i sällskap av andra.

Det är också vi som får betala för kalaset. I den stund när vi är skattebetalare.

Sedan första spadtaget

Egentligen är och har det sedan första spadtaget varit en naiv debatt.

Antalet event (matcher, konserter och andra påhitt) för att nå en försvarbar intäkt är lite av en omöjlig tanke. Det går inte att räkna hem.
Inte ens i Malmö (och med närhet till Köpenhamn) räcker antalet människor till. Och i den regionen kommer snart också nya jättearenan i Köpenhamn...

Om man bara tittar till fotbollen, det är ju egentligen bara för ett antal toppmatcher (någon seriefinal, något derby och någon mer match) som man bygger en stor arena. Det är bara då som det krävs större publikutrymme. I övrigt räcker med mindre publikkapacitet.

Motsatta uppfattningar

Det finns också motsatser. Bland de ansvariga i Kalmar FF ångrar man beslutet att investera i Guldfågeln Arena. Medan Malmö FF lägger allt flera miljoner på att bli majoritetsägare i Swedbank Stadion.

De har rakt motsatt uppfattning om vad som är bäst. MFF har ändå försökt med en förstärkt säljavdelning utan resultat, men klubben är i alla fall övertygad om vad som är bäst.

Något som enligt skulle ge svensk fotboll det avgörande lyftet har skapat en farlig utveckling.

I dag mera sansat

Klubbar blöder, kommuner söker bortförklaringar och beslutsfattare ifrågasätts. Hur tänkte de? Hur kunde så många tro på så många optimistiska prognoser, budgetar och tillväxtfaktorer?

En sak står klar, de klubbar och de förspråkare som lyckades övertyga beslutsfattare att bygga nytt och storslaget, ska vara glada.

I dag råder en något mera sansad bild av verkligheten, nya projekt granskas hårdare, ekonomiska planer synas in på decimalen, behov och storlek på nya arenabyggen bedöms på affärsmässiga grunder.

Thomas Ejderhov, Idrottens Affärer
Ola Gustafsson, Fotboll Direkt

Här är serien så här långt:

Arena 2: Kostnaderna uppe i 8 miljarder

Arena 3: Därför vågade Elfsborg satsa

Arena 4: En mardröm för klubbar

Arena 5: AIK ger inte upp egen arena

Arena 6: Kostnaderna skrämde Djurgården

Arena 7: Här är undantaget i Sverige

Arena 8: Är hockeyn bättre än fotbollen?

Arena 9: Nu jagar Malmö FF mera guld

Arena 10: Så ska HIF få ett nytt Olympia

Arena 11: Så här ser framtidens arena ut

Anders Franzén (inte verifierad)

fre, 2013-12-27 10:41

1. En Arenastad

I Växjö har det byggts många arenor, men med förnuft. För ca 600 Mkr har vi fått ny ishockeyarena, fotbollsarena, innebandyarena, friidrottsarena och truppgymnastikhall. Detta kompletterar befintlig Tipshall, Boulehall, Curlinghall, Idrottshus och Värendsvallen mm till stor glädje för många idrottsutövare och publik!

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda Lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Du får gå var du vill och sitta där du önskar. Så kom det efterlängtade beskedet. Grindarna öppnas till alla arenor och hallar där idrott utövas.

Deltagartak vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort från 29 september och dessutom försvinner krav på avstånd mellan sittplatser och mellan sällskap. 

Äntligen blir det rejäla tag mot svenskar som inte har vaccinerat sig. Till större evenemang är de inte välkomna.

”De bör stanna hemma”, meddelar Folkhälsomyndigheten och generaldirektör Johan Carlson och är rak i sitt budskap:

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Tillsammans med Svenska Spel gör Svenska Ishockeyförbundet nu en flick- och damsatsning som bland annat innehåller utökat stöd för Damkronorna, riktat stöd till DamEttan, ett juniorslutspel samt en satsning på målvaktstalanger.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Inte nog med alla tv-kanaler som slåss om rättigheterna att få sända från all sköns sport. Nu gör sig tidningarna allt mer gällande här. Senaste exemplet - Expressen köper rättigheterna till den franska toppligan i fotboll, Ligue 1. Samtliga matcher med superstjärnorna Messi, Neymar och Mbappé sänds live på Expressens plattformar med start redan på söndag.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.