Vasaloppet extrema ekonomiska siffror
Det är enorma belopp som det handlar om. I summan ingår inte deltagaravgifter eller sponsorintäkter. Den totala summan gäller närmare en miljard och skulle man därtill lägga till olika företags motions- och marknadsföringsinsatser räcker inte den summan.
Cykel och löpning för 60 miljoner
Beräkningar visar att Vasaloppets sommararrangemang CykelVasan och VasaStafetten i augusti i år medförde att tillresta deltagare och medföljare spenderade cirka 60 miljoner kronor i de tre Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Mora och Älvdalen.
Lägger man till Vasaloppets vintervecka, som i den senast redovisade undersökningen från 2011 visade på turistekonomiska effekter på 187 miljoner, ser man nära en kvarts miljard som berikar hotell och restauranger och andra företag i bygden.
I den nu sammanställda turistekonomiska undersökningen, som är gjord av undersökningsföretaget Rubin Research, har hänsyn tagits till direkt konsumtion i de tre kommunerna. Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter ingår inte i undersökningen. Inte heller träningsläger ingår.
Näringslivet inser betydelsern
- Det är en glädjande utveckling för bygden som också visar på vilken viktig motor för den lokala turistnäringen Vasaloppet har blivit, säger Vasaloppets VD Anders Selling.
Antal besökare:
2012 års sommarvecka (CykelVasan, VasaStafetten och StavgångsVasan) i VasaloppsArenan växte med nära 41 procent jämfört med 2011 och hade i år 15 210 startande deltagare. Av dessa var 14.255 svenska (507 från närregionen och 13 748 från övriga Sverige) samt 955 utländska. Av de utländska deltagarna så är Norge i mycket stor majoritet.
De svenska sällskapen hade 24 procent medföljare medan de utländska hade 20 procent medföljare vilket medför att det beräknade antalet turister i regionen (borträknat närregionen) är drygt 19.200 personer. En genomsnittlig deltagare stannade cirka 3,1 dagar och 2,6 nätter i regionen i anslutning till sitt deltagande i sommarveckan.
Övrig handel
Uträkningarna visar att deltagarna inklusive de medföljare som kom till regionen i samband med sommarveckan har spenderat cirka 60 miljoner kronor under sin vistelse.
I genomsnitt delade 4,5 personer boendet och man har betalat 2 473 kr för sitt gemensamma boende under hela perioden i anslutning till deltagandet i sommarveckan. Slår man ut boendekostnaden per individ och per natt för hela perioden så har varje individ betalat 211 kr i genomsnitt per natt. De utländska respondenterna har betalat cirka 80 kr mer än de svenska respondenterna.
När det gäller annan konsumtion så är livsmedel (181 kr/person & dygn), restaurang & café (166 kr), bensin & parkering (158 kr) samt shopping & souvenirer (126 kr) de områden som respondenterna konsumerat mest inom. Totalt sett konsumerade den genomsnittlige respondenten för cirka 845 kr per person och dygn utöver boendekostnaden. De utländska deltagarna har sammantaget konsumerat för cirka 90 kr mer än de svenska.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.