Entreprenören bakom jättetävlingen
2008 tog han just den här landgången med raska kliv. Sedan dess är Knut Frostad kvar som ytterst ansvarig för Volvo Ocean Race, med gissningsvis en dryg miljard i totalt ekonomiskt omlopp.
Framtidsplanerna klara
Gigantiska pengar men också en gigantisk tävling. I nästan ett år är båtarna till havs med avbrott för alla stopp och all marknadsföring i varje hamn.
Det är därför det finns pengar. Det är också skälet till att flera företag tittar på detta jätteevent och frågar sig om de ska vara med nästa gång. En omfattande marknadsföring lockar.
Vd:n Knut Frostad och hans stab ligger långt framme i planeringen. Här är framtidsplanerna som Frostad snart ska presentera.
- Rekrytera flera företag och därmed fler båtar
- Uppgradera tävlingsbåtarna till samma pris som 2012
- Förenkla regler för sponsorer
- Ny kommunikation och på det viset ny teknologi
Kan minska kostnaderna
Under hamnstoppet i Newport på Rhode Island passade Knut Frostad på att presentera sin framtidsvision för världens största havskappsegling.
Han ser framför sig en spännande och ännu mer modern regatta och helst med fler båtar 2017-18.
Kostnaden för en nybyggd Volvo Ocean 65, båttypen som används i tävlingen, kommer även i fortsättningen att ligga på 4.5 miljoner euro vilket är samma pris som när båten introducerades på marknaden för tre år sedan.
- Det är en enastående bedrift. Alla de sju identiska båtar som går i mål i Göteborg i den pågående tävlingen kan användas igen i Volvo Ocean Race 2017-18 men vi kommer att bygga fler båtar beroende på efterfrågan.
- Man kan beställa en ny båt idag men det åtta månader långa bygget kommer inte att starta förrän i juli 2015.
- Vi vill att nya lag ska ge sig in i tävlingen. Åtta till tio lag är det optimala men vår prioritet är att få så många spännande lag som möjligt tillbaka till startlinjen.
En verklig entreprenör
Knut Frostad är en seglare sedan barnsben, med erfarenhet från två OS (1988 och 1992) och som deltagare i världskappseglingar fyra gånger, varav två starter som skeppare i Volvo Ocean Race.
Han gjorde debut vid rodret 1993-1994 i svenska Intrum Justitia som slutade tvåa och 1997-98 ledde han det norska projektet, i alla ledande roller, i Innovation Kvaerner och 2001-02 VOR på norska Djuice Dragons. Och han var kapten på brasilianska Brasil 1 på delar av tävlingen 2005-06.
Det är en aktiv man med en entreprenörslust och lockelse till mycket. Han har jobbat inom management, han har varit regissör och rådgivare i olika positioner på internationella företag.
Typiskt är han är föreläsare och inspiratör av stora mått. Gärna med förtecken från seglingen. Han använde en racecatamaran när han arbetade med teambuilding och ledarskapsutbildning.
Drönare på varje båt
Knut Frostad och hans team står nu inför en rad utvecklingsprojekt i det som är världens största havskappsegling.
Han erkänner att tävlingen behöver göra det enklare för nya sponsorer att ansluta genom att ändra i regelverket för lag och värdhamnar. Regelboken är idag på 247 sidor vilket är för mycket enligt Frostad och han avslöjar att en ny version kommer i september.
Frostad vill också att kommunikationsmöjligheterna ombord på båtarna ska hänga med i den utveckling som sker i medialandskapet världen över. Ett exempel kan bli att introducera GPS-styrda drönare med kameror som kan ge alla intresserade mer flygbilder från öppet hav än vad som är möjligt idag.
- Varje båt kommer att ha en sådan drönare med sig ombord, säer han bestämt.
En annan nyhet är en längre och bättre utbildningsperiod för tävlingens Onboard reporters, de personer som finns ombord på varje båt för att dokumentera vad som händer under etapperna med hjälp av text, bilder och filmer.
19 000 företagsgäster
Frostad är uppmuntrad av ett överväldigande intresse. Publiken som har följt tävlingen i media, TV, sociala medier och genom att besöka hamnstopp har ökat kraftigt.
Samtidigt betonar han att evenemanget nu är en mycket mer effektiv plattform för aktivering inom business-to-business än någonsin tidigare.
Fram till stoppet i USA hade mer än 19 000 företagsgäster besökt hamnsstoppen. Till det korta depåstoppet i Haag har 11 000 företagsplatser sålts och enligt Frostad kommer målgången i Göteborg att ”minst matcha den siffran”. Dessa fakta är synnerligen intressanta och ska användas i argumentationen inför nya eventuella företag.
Det innebär att det föregående rekordet på 25 000 företagsgäster som uppmättes 2011-12 kan dubblas när tävlingen avslutas i Göteborg 21-28 juni.
Flera hamnstopp
Tävlingsrutten för den kommande upplagan av Volvo Ocean Race presenteras i januari 2016. Flera hamnstopp för upplagan som seglas 2017-18, inklusive starten i Alicante, har redan bestämts och Newport har fått en två månader lång period för att diskutera en återkomst. Enligt Frostad var det besöket i Newport en succé.
- Newport har varit en stor framgång för oss. Jag har gjort hamnstopp i USA sju gånger sedan mitt första race som seglare och jag kan inte komma ihåg något som varit lika bra.
Just nu är båtarna på väg mot Lissabon på den sjunde av totalt nio etapper. Alla har de siktet mot Göteborg. Och målet.
Mest lästa just nu
Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..
Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.
Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,
Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.
Nu kommer notan för det avbrutna fotbollsderbyt, Hammarby-Djurgården den 20 oktober. Polisens insatser har hittills kostat skattebetalarna 3 miljoner kronor, ett belopp som kommer att stiga då kostnader för övertid ännu inte har räknats klart.
Derbyt fick avbrytas, och spelades klart påföljande måndag, med Hammarby-seger 2-0. Det var efter oroligheter för Djurgårds-sektionen som polisen ansåg sig tvingade att dra in arrangörtillståndet för arrangören, Hammarby IF.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Ordförande Björn Norberg:
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.