Entreprenören bakom jättetävlingen

Nu är det snart bara kulmen kvar, målgången och folkfesten i Göteborg. Han som styr hela Volvo Ocean Race, den egentliga skepparen är Knut Frostad. En norrman som kan sin sak och vet han vill.
Knut Frostad är bekant med alla ombord på båtarna, alla eventansvariga och många personer från sponsorföretagen. Det är runt honom denna jättelika tävling snurrar.

 

2008 tog han just den här landgången med raska kliv. Sedan dess är Knut Frostad kvar som ytterst ansvarig för Volvo Ocean Race, med gissningsvis en dryg miljard i totalt ekonomiskt omlopp. 

Framtidsplanerna klara

Gigantiska pengar men också en gigantisk tävling. I nästan ett år är båtarna till havs med avbrott för alla stopp och all marknadsföring i varje hamn.

Det är därför det finns pengar. Det är också skälet till att flera företag tittar på detta jätteevent och frågar sig om de ska vara med nästa gång. En omfattande marknadsföring lockar.

Vd:n Knut Frostad och hans stab ligger långt framme i planeringen. Här är framtidsplanerna som Frostad snart ska presentera.

- Rekrytera flera företag och därmed fler båtar

- Uppgradera tävlingsbåtarna till samma pris som 2012

- Förenkla regler för sponsorer

- Ny kommunikation och på det viset ny teknologi 

Kan minska kostnaderna

Under hamnstoppet i Newport på Rhode Island passade Knut Frostad på att presentera sin framtidsvision för världens största havskappsegling. 

Han ser framför sig en spännande och ännu mer modern regatta och helst med fler båtar 2017-18. 

Kostnaden för en nybyggd Volvo Ocean 65, båttypen som används i tävlingen, kommer även i fortsättningen att ligga på 4.5 miljoner euro vilket är samma pris som när båten introducerades på marknaden för tre år sedan. 

- Det är en enastående bedrift. Alla de sju identiska båtar som går i mål i Göteborg i den pågående tävlingen kan användas igen i Volvo Ocean Race 2017-18 men vi kommer att bygga fler båtar beroende på efterfrågan. 

- Man kan beställa en ny båt idag men det åtta månader långa bygget kommer inte att starta förrän i juli 2015. 

- Vi vill att nya lag ska ge sig in i tävlingen. Åtta till tio lag är det optimala men vår prioritet är att få så många spännande lag som möjligt tillbaka till startlinjen. 

En verklig entreprenör

Knut Frostad är en seglare sedan barnsben, med erfarenhet från två OS (1988 och 1992) och som deltagare i världskappseglingar fyra gånger, varav två starter som skeppare i Volvo Ocean Race.

Han gjorde debut vid rodret 1993-1994 i svenska Intrum Justitia som slutade tvåa och 1997-98 ledde han det norska projektet, i alla ledande roller, i Innovation Kvaerner och 2001-02 VOR på norska Djuice Dragons. Och han var kapten på brasilianska Brasil 1 på delar av tävlingen 2005-06.

Det är en aktiv man med en entreprenörslust och lockelse till mycket. Han har jobbat inom management, han har varit regissör och rådgivare i olika positioner på internationella företag. 

Typiskt är han är föreläsare och inspiratör av stora mått. Gärna med förtecken från seglingen. Han använde en racecatamaran när han arbetade med teambuilding och ledarskapsutbildning.

Drönare på varje båt

Knut Frostad och hans team står nu inför en rad utvecklingsprojekt i det som är världens största havskappsegling.

Han erkänner att tävlingen behöver göra det enklare för nya sponsorer att ansluta genom att ändra i regelverket för lag och värdhamnar. Regelboken är idag på 247 sidor vilket är för mycket enligt Frostad och han avslöjar att en ny version kommer i september. 

Frostad vill också att kommunikationsmöjligheterna ombord på båtarna ska hänga med i den utveckling som sker i medialandskapet världen över. Ett exempel kan bli att introducera GPS-styrda drönare med kameror som kan ge alla intresserade mer flygbilder från öppet hav än vad som är möjligt idag. 

- Varje båt kommer att ha en sådan drönare med sig ombord, säer han bestämt.

En annan nyhet är en längre och bättre utbildningsperiod för tävlingens Onboard reporters, de personer som finns ombord på varje båt för att dokumentera vad som händer under etapperna med hjälp av text, bilder och filmer.

19 000 företagsgäster

Frostad är uppmuntrad av ett överväldigande intresse. Publiken som har följt tävlingen i media, TV, sociala medier och genom att besöka hamnstopp har ökat kraftigt. 

Samtidigt betonar han att evenemanget nu är en mycket mer effektiv plattform för aktivering inom business-to-business än någonsin tidigare. 

Fram till stoppet i USA hade mer än 19 000 företagsgäster besökt hamnsstoppen. Till det korta depåstoppet i Haag har 11 000 företagsplatser sålts och enligt Frostad kommer målgången i Göteborg att ”minst matcha den siffran”. Dessa fakta är synnerligen intressanta och ska användas i argumentationen inför nya eventuella företag. 

Det innebär att det föregående rekordet på 25 000 företagsgäster som uppmättes 2011-12 kan dubblas när tävlingen avslutas i Göteborg 21-28 juni.

Flera hamnstopp

Tävlingsrutten för den kommande upplagan av Volvo Ocean Race presenteras i januari 2016. Flera hamnstopp för upplagan som seglas 2017-18, inklusive starten i Alicante, har redan bestämts och Newport har fått en två månader lång period för att diskutera en återkomst. Enligt Frostad var det besöket i Newport en succé.  

- Newport har varit en stor framgång för oss. Jag har gjort hamnstopp i USA sju gånger sedan mitt första race som seglare och jag kan inte komma ihåg något som varit lika bra.

Just nu är båtarna på väg mot Lissabon på den sjunde av totalt nio etapper. Alla har de siktet mot Göteborg. Och målet.

Miljardären och H&M-arvingen Karl-Johan Persson gör ytterligare en investering för att etablera sig inom idrottens agentverksamhet. Efter att han köpte in sig i Wesport tar han nu också över agentfirman Footnation för runt 20 miljoner.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

2022 var ca 62 000 personer anmälda till Göteborgsvarvets olika lopp. Arrangemanget är en stor folkfest men påvisar också värden i en förbättrad folkhälsa och turistekonomiska intäkter för Göteborg.

Överskottet av loppen återinvesteras i Göteborgs föreningsliv. Efter 2022 års genomförande betalas inte mindre än  5,6 miljoner kronor ut till dryga 50 föreningar som bidrar med funktionärer och gör loppen möjliga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Viaplay Group och Internationella handbollsförbundet (IHF) har kommit överens om ett nytt rekordstort avtal. Kontraktet gäller Viaplays marknader i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Nederländerna, de baltiska länderna samt Storbritannien och sdträcker sig till och med 2031. Handbollsfans kan streama mer än 40 IHF-evenemang live och exklusivt på Viaplay, inklusive alla kommande VM-turneringar för damer och herrar. 

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.