Cecilia redan en vinnare
Cecilia Braekhus firade tio år som proffsboxare i januari.
Facit: 29 segrar, ingen förlust.
Det om något visar att hon är en smart boxare i ringen.
Smart även utanför ringen
Men den 35-årige Bergen-tjejen är minst lika smart utanför densamma. Hon har nämligen tagit över rollen som promotor för sina egna matcher, det vill säga arrangerar matcher inklusive marknadsföring och skriver sina egna avtal genom sina bolag First Lady Promotions och First Lady Sport. Något hon är en ensam om i boxningsvärlden på damsidan.
- Det krävs både status och ekonomiskt sinne för att klara det. På herrsidan förekommer det i ett par fall, med världsmästaren Wladimir Klitschko som det bäste exemplet, förklarar Kristian Hysén, vd för IMG Norden som tillsammans med Klitschkos bolag K2 Promotions fungerar som Cecilia Braekhus ekonomiska sparringpartner i det här upplägget – om uttrycket tillåts.
Braekhus förra titelfight i Spektrum Arena, mot Anne Sophie Mathis i höstas, gav enligt initierad norsk press en omsättning på 10-15 miljoner kronor. Det är liknande belopp som står på spel när gonggongen går i Oslo på fredag kväll, vid 23-tiden.
Utsålt klirr i kassan
Mest pengar kommer från publikintäkterna. Det beräknas bli utsålt, knappt 10 000 åskådare, även om det finns biljetter kvar i skrivande stund. Åskådarna betalar i snitt cirka 1 000 kronor för biljetterna. Det ger cirka tio miljoner kronor. TV-rättigheterna inklusive del av Viasats inkomster från PPV, Pay Per View, genererar ytterligare ett par miljoner. Sponsorintäkter bidrar också – om än betydligt mindre.
Hur mycket som går till vinnaren respektive förloraren är en hemlighet bättre bevarad än Coca-Cola-receptet.
- Men Cecilia är helt klart den ekonomiske vinnaren, dels för att hon är titelförsvararen, dels för att hon numera har större kontroll genom att vara sin egen promotor. Tidigare fick hon en fast ersättning för att gå upp i ringen, och inget mer, förklarar Kristian Hysén och tillägger det enda negativa i upplägget.
- Kostnaden för utmanaren stiger. Det är givetvis lite surt.
Boxning hela veckan
Matchen, där fem VM-titlar står på spel – WBC, WBO, IBF, WBA och IBO - genomsyrar tablån hela veckan på Viasat och Viaplay.se, som följt Klara Svenssons uppladdning inför årets fight i skandinavisk boxning. Det har blivit en dokumentär som sänds på onsdag klockan 22.45 i TV3 och på Viaplay.se.
- Vi är givetvis väldigt tacksamma att Klara Svensson släppte in oss i sitt team inför den här matchen. Det har blivit en fantastisk dokumentär där flera av våra killar i filmteamet blev helt tagna av hur skitigt och tufft det är att förbereda sig för en titelmatch av det här slaget, berättar Jonas Berg, programchef på MTG Sport.
Rabatt för abonnenter
Sändningen inför huvudmatchen fredag kväll startar i TV10 klockan 20.00, växlar över till TV3 22.00 för att slutligen gå över till PPV när matchen börjar vid 23-tiden.
Priset för att se matchen är 199 kronor för abonnenter av Fighting- Sport- eller Totalpaketet och 299 kronor för övriga.
Sändningen pågår parallellt på Viaplay.se/Fighting med samma prismässiga upplägg.
Thomas Björn
Titelförsvararen i weltervikt, norska Cecilia Braekhus, mot utmanaren, svenska Klara Svensson. Matchen i Spektrum Arena, i Oslo, på fredag, räknas dra 10 000 åskådare på plats och omsätter 10-15 miljoner. — Foto: Claudio Bresciani/TT
Mest lästa just nu
Efter två mål och sex assist på 32 matcher var SHL-laget Rögles tålamod slut med tidigare NHL-spelaren Jakob Peterson, 25 år.
Han värvades in som förste center, och som ersättare för Rodrigo Abols som sent in i säsongen försvann till Philadelphia Flyers.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
Den 9 maj är det premiär för hockey-VM i Sverige och Danmark. Tre Kronor inleder turneringen just den dagen mot Slovakien samma dag. Räkna med mycket folk på läktarna. Intresset är stort och redan nu är 150 000 biljetter sålda till matcherna i Stockholm.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Åtskilliga svenskar älskar att med morgon följa skidåkning på tv. Inte undra på att Viaplay förlänger nu förlänger sitt avtal med Internationella skidförbundet, Fis, till 2030.
– Skidsporten engagerar många i Sverige. Därför känns det väldigt kul att fortsätta ge tittarna det bästa från skidvärlden, bekräftar Viaplays sportchef Erik Westberg.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.