Vintervecka som gav klirr i kassan

Vasaloppets vintervecka 2017 generade stora pengar, mycket stora. Den turistekonomiska omsättningen i Malung/Sälen, Mora och Älvdalen uppgick till 234,6 miljoner kronor.
Foto Ulf Palm / TT

 

Räknar man dessutom med de deltagare som tränat i någon av de kommunerna genererade det ytterligare 30 miljoner kronor. 

Det är guld i snön.

Det är företaget Upplevelseinstitutet som genomfört studien bland deltagare och publik under vinterveckan. Studien gjordes på över 3 000 genomförda webbenkäter under mars.

Vinterveckan hade 66 582 anmälda deltagare. 56 639 kom till start – från 62 länder. 1 156 av de startande kom från de tre Vasaloppskommunerna och räknas inte som turister.

Vinterveckan lockade också stor publik. Sammantaget var det cirka 60 000 publiktillfällen, varav 33 246 unika personer. Den största andelen utgjordes av deltagare, medföljare och lokal publik.  70 780 turister, unika personer, beräknas ha kommit till Vasaloppsregionen under veckan.

Grönklitt/Orsa populärast

Turisternas konsumtion uppgick till 243,3 miljoner kronor. 57, 2 miljoner lades på logi/boende, 186,1 miljoner på övrig konsumtion.  Turister från Sverige stod för 208,6 miljonerav omsättningen, norrmännen för 11,2 miljoner och de från övriga länder för 23,5 miljoner kronor.

De populäraste platserna att träna på inför tävlingarna var Grönklitt/Orsa, 23 procent, Sälen, 17 procent, Mora, elva procent och Idre sju procent.

Den senaste turistekonomiska undersökningen för vinterveckan genomfördes 2015. Omsättningen uppgick då till 226 miljoner kronor.

Vasaloppets sommarvecka ser ut så här:

11 augusti: Cykelvasan 30, 32 kilometer, Ungdomscykelvasan, 32 km, Cykelvasan 45, 45 km, Cykelvasan Öppet Spår, 94 km.

12 augusti: Cykelvasan 90, 94 km.

19 augusti: Ultravasan 45, 45 km, Ultravasan 90, 90 km, Vasastafetten 4,5-15 km, löparstafett för tiomannalag. Vasakvartetten, 19,1-24,2 km, löparstafett för fyrmannalag (premiär).

Vinterveckan 2018 startar den 23 februari med Kortvasan.

 

Göran Söderlund

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.