Konsten att utveckla eventet
Förmågan att utveckla och förnya ett arrangemang brottas åtskilliga förbund och klubbar med. Vanans makt får gärna övertaget och nästa tävling, cup eller event blir en kopia av föregående, trots att många suckar uppgivet. Människor är trygga i ett traditionellt tänkande.
Men det finns undantag. Som Rally Sweden, unikt i VM-cirkusen med att ha en nostalgitävling insprängd i WRC-schemat – och dessutom på samma specialsträckor som “värstingbilarna”.
– Det är en enorm styrka. Framförallt får alla uppleva de gamla bilarna igen och kanske minnas tillbaka. Men de får människor uppleva kontrasterna och se utvecklingen och skillnad mellan farterna på de olika klasserna och bilarna, då och nu, säger fjolårets Historic-vinnare Christer Hedlund från Lycksele MK.
Elittävling och nostalgi
Den smått unika Historic-tävlingen som avgörs parallellt lockade fram nostalgin hos såväl förare som publik under fjolårets tävling.
– Jag tror att alla som är uppväxta på 70- och 80-talet känner igen sig och uppskattar bilarna som exempelvis 1979-års VM-segrare Björn Waldegård körde på den tiden, säger Christer Hedlund.
I fjol segrade han efter dramatiskt sekunddrama som avgjordes första på den sista sträckan. Uppbackade och påhejade av en hel busslast med arbetskamrater från Lycksele fick 52-åringen och hans kartläsare Ida Lidbjer-Granberg stå i rampljuset och ta emot segerhyllningarna.
– Även om det kanske inte är på liv och död på samma sätt som när jag var ung så försöker man ju ändå maximera det som går när man väl har satt sig i bilen. Man är ju liksom ändå där och tävlar, säger Björn och skyndar sig snabbt att “döda” favoritskapet inför 2023-års tävling.
– Det kan ju bara gå sämre, skrattar han.
För även om segrarna ger tillfredsställelse så pratar han sig minst lika varm om rallyfesten och hela den fantastiska folkrörelse som motorsporten är. Det är alla saker i ett; kärleken till bilarna, timmarna i garaget och frustrationen över trasiga bildelar som aldrig håller ihop.
– Jag skulle säga att det är en extrem passion, jag älskar bilarna. Jag har två Ford Escort hemma i garaget och en lite nyare Volkswagen. Det är enormt tjusning som är svår att beskriva. När du sitter där och rullar fram till start, den pressen och nervositeten är absolut en kick, säger Hedlund.
Årets tävling har lockat 29 ekipage där hela fjolårs tät-kvartett kommer till start även i år. Extra glädjande är också att rally-legenden och WRC-föraren Mats Jonsson skruvat ihop Toyota Celica GT, samma modell som han vann Rally Sweden med 1992 och 1993.
Forshagasonen har 40 WRC-starter i karriären bakom sig och kommer vara den enda som köra fyrhjulsdrivet under Historic, vilket förstås ger honom favoritskapet.
Största rallytävlingen
Tävlingsledaren Leif Sjöström pratar sig varm om årets tävling och hela konceptet samtidigt med Sverige största rallytävling som är ett av Sveriges största årliga återkkommande sportevenemang och tillika Landets största rallytävling..
- Det är fantastiskt att vi kan bevara nostalgin i sporten och visa upp alla klenoder för motorentusiasterna. Det är många förare som trots sin ålder sparat pengar och skruvat ihop sina bilar för att de älskar sporten. Det är ren och skär passion. På lördag får vi också möjlighet att rulla över podiet på Red Barn Arena och visa upp oss för publiken framför huvudläktaren.
Mest lästa just nu
Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..
Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.
Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,
Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Idrottens sponsorintäkter fortsätter att öka, men endast för de större förbunden. De tio största redovisar intäkter från sponsorer på sammanlagt 594 miljoner, en ökning med 25 miljoner från 2023.
Idrottens Affärer har tagit del av en unik kartläggning som visar att klyftorna mellan de stora förbunden och de mindre har ökat. Anledningen är främst avregleringen av Svenska Spels spelmonopol.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Ordförande Björn Norberg:
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med Information om att det bllir en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren, Linus Wahlqvis, mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.
Skriv kommentar