Konsten att utveckla eventet

Förmågan att utveckla och förnya ett arrangemang brottas åtskilliga förbund och klubbar med. Vanans makt får gärna övertaget och nästa tävling, cup eller event blir en kopia av föregående, trots att många suckar uppgivet. Människor är trygga i ett traditionellt tänkande. 

Men det finns undantag. Som Rally Sweden, unikt i VM-cirkusen med att ha en nostalgitävling insprängd i WRC-schemat – och dessutom på samma specialsträckor som “värstingbilarna”.

Oliver Solberg, SWE och Elliot Edmondson i måltribunen vid fjolårets tävling.

– Det är en enorm styrka. Framförallt får alla uppleva de gamla bilarna igen och kanske minnas tillbaka. Men de får människor uppleva kontrasterna och se utvecklingen och skillnad mellan farterna på de olika klasserna och bilarna, då och nu, säger fjolårets Historic-vinnare Christer Hedlund från Lycksele MK.

Elittävling och nostalgi 

Den smått unika Historic-tävlingen som avgörs parallellt lockade fram nostalgin hos såväl förare som publik under fjolårets tävling.

– Jag tror att alla som är uppväxta på 70- och 80-talet känner igen sig och uppskattar bilarna som exempelvis 1979-års VM-segrare Björn Waldegård körde på den tiden, säger Christer Hedlund.

I fjol segrade han efter dramatiskt sekunddrama som avgjordes första på den sista sträckan. Uppbackade och påhejade av en hel busslast med arbetskamrater från Lycksele fick 52-åringen och hans kartläsare Ida Lidbjer-Granberg stå i rampljuset och ta emot segerhyllningarna.

– Även om det kanske inte är på liv och död på samma sätt som när jag var ung så försöker man ju ändå maximera det som går när man väl har satt sig i bilen. Man är ju liksom ändå där och tävlar, säger Björn och skyndar sig snabbt att “döda” favoritskapet inför 2023-års tävling.

– Det kan ju bara gå sämre, skrattar han.

För även om segrarna ger tillfredsställelse så pratar han sig minst lika varm om rallyfesten och hela den fantastiska folkrörelse som motorsporten är. Det är alla saker i ett; kärleken till bilarna, timmarna i garaget och frustrationen över trasiga bildelar som aldrig håller ihop.

– Jag skulle säga att det är en extrem passion, jag älskar bilarna. Jag har två Ford Escort hemma i garaget och en lite nyare Volkswagen. Det är enormt tjusning som är svår att beskriva. När du sitter där och rullar fram till start, den pressen och nervositeten är absolut en kick, säger Hedlund.

Årets tävling har lockat 29 ekipage där hela fjolårs tät-kvartett kommer till start även i år. Extra glädjande är också att rally-legenden och WRC-föraren Mats Jonsson skruvat ihop Toyota Celica GT, samma modell som han vann Rally Sweden med 1992 och 1993.

Forshagasonen har 40 WRC-starter i karriären bakom sig och kommer vara den enda som köra fyrhjulsdrivet under Historic, vilket förstås ger honom favoritskapet.

Största rallytävlingen

Tävlingsledaren Leif Sjöström pratar sig varm om årets tävling och hela konceptet samtidigt med Sverige största rallytävling som är ett av Sveriges största årliga återkkommande sportevenemang och tillika Landets största rallytävling..

- Det är fantastiskt att vi kan bevara nostalgin i sporten och visa upp alla klenoder för motorentusiasterna. Det är många förare som trots sin ålder sparat pengar och skruvat ihop sina bilar för att de älskar sporten. Det är ren och skär passion. På lördag får vi också möjlighet att rulla över podiet på Red Barn Arena och visa upp oss för publiken framför huvudläktaren. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa. 

Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats. 

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV.  Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.

 Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats. 

Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.