Nu börjar pengarna trilla in till Frida

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

Nu är det full fart i tillvaron för Frida Karlsson. Foto Fredrik Sandberg / TT

 

 

Hur mycket Frida kan tjäna beror på hennes framgångar i spåren. Avtalet är uteslutande prestationsbaserat. Att den 19-åriga kometen får ett kontrakt med längdlandslagets huvudsponsor Volkswagen är inte ovanligt. 

Missade radhuset

- Alla åkare som är med i A-landslaget har kontrakt med oss, säger Fredrik Myhr, projektledare på bilföretaget, till SportExpressen.

Hur bra är det personliga kontraktet? Några siffror avslöjas inte. Men åker Frida tillräckligt fort nästa säsong kan det rör det sig om stora summor.

Frida kom tvåa i torsdagens SM-sprint i Gällivare. Tremilen på lördagen tvingades hon bryta efter 4,7 kilometer efter ryggproblem.

- Jag har haft känningar i ryggen sedan världscupavslutningen. Nu behöver jag lite vila, säger Frida.

Hon och fästmannen William Poromaa letar just nu hus i Sollefteå. De hade ett radhus på gång.

- Dom förlorade i budgivningen men letar vidare, säger Fridas mamma Mia Karlsson till IA.

O Har hon bestämt sig för någon agent ännu?

- Nej, men det är flera som hör av sig. Det är ingen brådska, säger Mia, som stöttar sin dotter.

Utmanar Johaug än mera

Påståendet att hon är hett eftertraktad är ingen överdrift. Stjärna över en natt stämmer in på henne. Genombrottet skedde med en explosion. Frida åkte hem från VM i Seefeld med ett guld, ett silver och ett brons.

Hon skrämde VM-drottningen Therese Johaug ordentligt på tio kilometer klassiskt där hon bara var tolv sekunder efter norskan. Johaug får se upp för svenskorna nästa säsong. Ebba Andersson visade världsklass i Gällivare och nu har också Charlotte Kalla bestämt sig för att tävla ytterligare en säsong.

Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.