Konkurrensverket vill stoppa SVT-sport

Konkurrensverket tycker inte att SVT ska som public service-företag konkurrera om sponsrings- eller andra reklamintäkter. Måste det ändå sker vid exempelvis sportevenemang ska avtalen uppvisas via särskilda redovisningskrav.
SVT i en ledande roll vid ett stort internationellt evenemang. Det kan fortfarande ske i vissa fall och det är möjligt bl a via företag som blir programpresentatörer. Men nu är den sponsorverksamheten hotad. Foto: Janerik Henriksson, Scanpix


I synnerhet vid sportsändningar har sponsorer fått utrymme och då som programpresentatörer. Det har varit och är ofta enda sättet för SVT att komma över stora internationella evenemang.

Om sponsring ändå måste ske

Men Konkurrensverket visar i ett utlåtande på måndagen att det resonemnaget inte borde få pågå.

Konkurrensverket konstaterar: ”Public service-företagen har regeringens uppdrag att sända program i allmänhetens tjänst och de har en särställning gentemot andra programföretag då deras finansiering inte bygger på något kommersiellt risktagande och är oberoende av andra företags ageranden. Det är därför viktigt att verksamheten är reglerad på sådant sätt att utvecklingen på radio- och tv-området främjas utan konkurrens-snedvridningar.”

Konkurrensverket har även tidigare varit tveksamt till det här sättet att finansiera framför allt sportsändningar. I ett utlåtande heter det nu att ”När de ändå gör det vill Konkurrensverket ha ökad transparens och särskilda redovisningskrav”.

SVT har en särställning

Det är i ett remissvar till Kulturdepartementet som Konkurrensverket kommenterat Public service-kommitténs betänkande inför tillståndsperioden från 2014.

Konkurrensverket ser en fara i en snedvriden konkurrens och önskar transparenta och tidsenliga regler för public service i en helhetsanaly:

”Om public service-företagen, utöver avgiftsintäkter, också ges möjlighet att åtnjuta andra intäkter (i konkurrens) uppstår en risk för att konkurrensnedvridningen på sikt leder till en försämrad konsumentnytta i form av ett minskat utbud av programtjänster i radio- och tv.”
 

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.