Svenskarna njuter av VM i TV

Vi njuter av kvällarna med fotboll-VM och nya matcher. Vi är runt 1 miljon tittare, och ibland många fler, och vi tar oss gärna en tupplur i andra halvlek. Vi längtar i och för sig till Brasilien, men tycker att det är besvärligt långt dit.
En match som hade allt och där många miljoner TV-tittare världen över följde in i det sista var den mellan Holland och Spanien. Här jublar Robin van Persie tillsammans med coachen Louis van Gaal efter ett av målen I 5-1-segern. Foto: Manu Fernandez, AP Photo/TT
Annons

Under en dryg månad får vi nya beteendevanor.

- Vänta nu, vilka spelar i kväll, är en ständig återkommande fråga.

Styr vår planering

 

Matcherna styr vårt sätt att planera. Bekanta och obekanta lag, vi vill ändå gärna titta. Få vill ta risken att missa något. Hur mycket repriser och hur många experter det än är i kanalerna.

Det är klart att vi helst skulle vilja vara på plats, men resan är för lång och biljetterna för dyra. Det tycker svenskar i en undersökning om hur de förhåller sig till att se VM på plats.

Av 1011 svenska flygresenärer mellan 18 och 65 år som ingår i resesöksajten momondos undersökning är det bara 2 procent som är på plats eller ska åka till Brasilien för att se VM. 94 procent svarade bestämt nej, och fördelningen mellan manliga och kvinnliga respondenter var mycket jämn, liksom över åldrarna.

Sverige saknas

- En av de avgörande faktorerna är givetvis att Sveriges lag inte spelar i VM, men i vår statistik från momondo kan vi se liknande resultat även i Tyskland och andra europeiska länder där fotbollsfansen också stannar hemma, berättar Robin Eriksson, marknadschef för momondo i Sverige.

Enligt de första siffrorna från MMS tycker vi om att se på VM i TV. Siffrorna pendlar från 1 till 1,5 miljon och i takt med nerv och spänning i turneringen lär siffrorna växa.

Ungefär två tredjedelar av publiken är av manligt kön och ser man till åldersfördelningen blir det fler tittare ju äldre man är. Här är fakta från premiärmatchen:

3-14 år: 88.000

15-24 år: 103.000

25-39 år: 342.000

40-59 år: 478.000

60 plus: 522.000

Män snålare

Men varför är då inte fler på plats i Brasilien? 

I undersökningen angav 54 procent att de inte var intresserade av fotboll. 38 procent tyckte att det är för dyrt att resa till VM. Det var övervägande män som snålade på resan, 49 procent mot kvinnornas 29.

16 procent tyckte att resan dit var för lång och även här övervägde männens motvilja, 29 procent medan bara nio procent av kvinnorna tycker Brasilien är för långt bort.

15 procent valde bort VM eftersom Sverige inte deltar. Av dessa var det mer än dubbelt så många män än kvinnor som tyckte det var ett viktigt skäl, 21 procent mot nio procent.

- Det är faktiskt inga större skillnader i åsikter mellan åldrarna även om vi kan märka att de äldre åldersgrupperna har större motvilja mot den långa resan än de yngre. Men det är kanske anmärkningsvärt att hela 60 procent av de tillfrågade i åldersgruppen 18-35 år är ointresserade av fotboll, förklarar Robin Eriksson vidare.

Ingen oro för säkerheten

I rapporterna från Brasilien har frågan om säkerheten under VM debatterats. Men bara 10 procent av svenskarna i undersökningen svarade att de avstod från att resa för att de var oroliga för sin säkerhet i Brasilien. Det är betydligt färre än i många andra europeiska länder där den siffran är två-tre gånger högre. 

Sju procent angav att de inte tycker om Brasilien som destination och tolv procent ansåg inte att de hade tid att åka.

- En intressant slutsats vi kan dra av de svar vi fått i undersökningen är att idrottsevenemang ökar resandet något men att destinationen ofta är ett intressantare dragplåster än själva idrottsevenemanget, säger momondos svenska marknadschef Robin Eriksson.

Fakta

Utdrag från undersökningen som gjordes under perioden 9-19 januari 2014. 

Planerar du att resa till Brasilien för VM?

•  Två procent svarade ja

•  94 procent svarade nej

•  Fem procent svarade att de inte visste

Vad hindrar dig från att resa till Brasilien och Fotbolls-VM i sommar?*

•  16 procent tycker det är för långt bort

•  38 procent tycker det är för dyrt

•  Tolv procent tycker att de inte har tid

•  Tio procent är oroliga för sin säkerhet i Brasilien

•  Sju procent gillar inte Brasilien som resmål

•  15 procent vill inte åka för att hemmalaget inte kvalificerade för Fotbolls-VM

•  54 procent är inte intresserade av fotboll

•  Fem procent angav övriga skäl för att inte resa

•  En procent visste inte varför de inte reser

Varför planerar du att resa till Brasilien och VM?

•  18 procent reser för att se mer eller flera matcher med sitt hemlandslag

•  18 procent reser för att se en eller flera matcher med andra lag än hemlandslaget

•  53 procent reser för att uppleva hela Fotbolls-VM

•  47 procent reser för att uppleva Brasilien

•  12 procent reser för att de fått fribiljetter eller biljetter som gåva

•  12 procent reser för att deras familj/vänner vill resa

•  Sex procent anger övriga skäl till varför de planerar att resa

•  Sex procent svarar att de inte vet varför de planerar att resa

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, Mittuniversitetet och Riksidrotts-förbundet gör en gemensam satsning på idrottsforskning via en ny forskarskola.

GIH, Mittuniversitetet och Riksidrottsförbundet finansierar satsningen som i ett första skede omfattar cirka fem miljoner kronor per år i fyra år. Initiativet till satsningen kommer efter en gemensam vilja från parterna om att stärka kopplingen mellan forskningsfront och idrottspraktik.

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Pahlén, en ledande tillverkare av pool-utrustning, och Svensk Simidrott tecknar ett rekordstort avtal. Pahlén blirny huvudsponsor till Svensk Simidrott och står för det mest omfattande partnerskapet någonsin. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Discovery värvar två före detta friidrottsstjärnor till rollerna som expertkommentatorer vid OS i Tokyo i sommar. Carolina Klüft och Michel Tornéus har skrivit på avtal och de ska jobba ihop med bl a programledaren Jonas Karlsson.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.