Nya fans spenderar 319 miljarder kronor

En ny och växande grupp av europeiska fotbollsfans, "Fans utan gränser”, har identifieras i en studie. Här påvisas att det finns 41 miljoner hängivna supporters. En fjärdedel av dem spenderar tillsammans svindlande 319 miljarder kronor.
Barcelona är det mest populära fotbollslaget. Fansen finns över hela världen och är beredda att lägga ut stora penningsummor för att följa sitt lag. Foto: Andres Kudacki, AP Photo/Scanpix

 

Det är en ny typ av fans som blir allt flera och de följer sina utländska favoritklubbar troget. Kosta vad det kosta vill, supportrarna ska bara vara med när det är match.

Gigantiska belopp

Undersökningen är genomförd av MasterCard tillsammans med European Business School (EBS). För den samlade summa som de nya fotbollsfansen varje säsong lägger på supporterprylar, resor till matcher, eller betal-tv för att följa sina favoritklubbar hemifrån gäller gigantiska belopp.

I undersökningen jämförs beloppet med:

  • Finansieringen av bygget av 100 Fußball Arena München
  • Värvningar av 372 värvningar Cristiano Ronaldo eller 562 Fernando Torres.

Barcelona mest populärt

Resultaten från studien släpps inför årets UEFA Champions League-final där FC Bayern München möter Chelsea FC på Fußball Arena München lördagen den 19 maj.

En fjärdedel av Europas fotbollsfantaster (41 miljoner) klassas som ”Fans utan gränser”, med FC Barcelona som det mest populära utländska laget (29 procent), följt av Real Madrid FC (10 procent) och Manchester United FC (8 procent).

Den här mängden fotbollsälskare får förändrade konsumtionsvanor och det är därför som MasterCard undersöker beteenden.

- Vi tittar på hur förändringar i sättet kring hur de ansluter sig till fotbollsklubbar påverkar deras konsumtion. Det är fascinerande att se supportrar använda nya strategier, som att börja följa utländska klubbar, för att komma ännu närmare spelet och uppleva fler obetalbara fotbollsminnen”, säger Pernilla Winberg Babtist, marknadschef MasterCard, Norden och Baltikum.

Olika typer av fans

I rapporten grupperas ”Fans utan gränser” i tre olika kategorier:

Spelfilosofi och framgång
Den här kategorin representerar nästan två tredjedelar (60 procent) av alla ”Fans utan gränser”. De attraheras av klubbens spelfilosofi (85 procent) och framgång (79 procent).

Regional tillgivenhet
Den andra kategorin står för 12 procent av det totala antalet ”Fans utan gränser”. Dessa fjärran anhängare känner ett speciellt samband med laget på grund av ett starkt band till staden och 55 procent av dessa fans besöker regelbundet klubbens region.

Världsstjärnor
Den tredje kategorin utgör 11 procent av alla ”Fans utan gränser” och deras lojalitet ligger snarare hos specifika spelare och tränare. Den här kategorin fans är beredda att byta favoritlag baserat på var deras stora idoler spelar.

Globaliseringens verkan

Rapportens författare professor Sascha Schmidt, chef för Institutet för sport, näringsliv och samhälle på EBS Universitetet i Tyskland, pekar på tre megatrender som har bidragit till spridningen av ”Fans utan gränser”.

- För det första betyder ökad rörlighet, tack vare att det blivit enklare och billigare att resa internationellt, att utländska klubbar inte längre är utom räckhåll för fansen.

- För det andra har nya medier möjliggjort att fansen enklare kan få tillgång till information om klubben och till fans i andra länder, vilket gör att den nya typen av supportrar känner sig delaktiga i livet kring klubben.

- Slutligen har spelarnas och tränarnas ökade globala stjärnstatus bidragit till att språkliga och kulturella skillnader suddats ut, samtidigt som fans från olika länder svetsas samman.”, säger Sascha Schmidt.

Fakta

Så konsumerar de

  • ”Fans utan gränser” spenderar 319 miljarder kronor varje säsong på följande:
  • En femtedel av de totala utgifterna, drygt 68 miljarder kronor, läggs på betal-tv för att kunna följa favoritlaget hemifrån.
  • Supporterprylar som t.ex. matchtröjor, står för 13 procent av utgifterna.
  • Matchbiljetter står för 10 procent av utgifterna, där ytterligare nästan 23 miljarder kronor spenderas på mat, dricka och annat som är kopplat till själva matchdagen.
  • 6 procent spenderas på pubar och sportbarer där fansen får möjlighet att se matchen på storbildsskärm och abonnemang på klubbarnas egna tv-kanaler står för 5 procent av utgifterna.
  • En av fyra fans går på hemmamatcher utomlands. Boende och resekostnader i samband med matcherna, eller besök på favoritarenorna, kostar fansen totalt nästan 80 miljarder kronor per år – en fjärdedel av de totala utgifterna.
  • Fansens påverkan på turismnäringen är positiv, då en tredjedel av alla ”Fans utan gränser” har bokat en resa där det enda syftet är att titta på en match eller besöka en arena. En femtedel kombinerar matcher med korta stadsbesök, eller integrerar fotbollsmatcherna i vanliga semestrar.
  • Städerna som agerar värdar för ”Fans utan gränser” drar tillsammans in drygt 41 miljarder kronor per säsong.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.