Nya fans spenderar 319 miljarder kronor

En ny och växande grupp av europeiska fotbollsfans, "Fans utan gränser”, har identifieras i en studie. Här påvisas att det finns 41 miljoner hängivna supporters. En fjärdedel av dem spenderar tillsammans svindlande 319 miljarder kronor.
Barcelona är det mest populära fotbollslaget. Fansen finns över hela världen och är beredda att lägga ut stora penningsummor för att följa sitt lag. Foto: Andres Kudacki, AP Photo/Scanpix

 

Det är en ny typ av fans som blir allt flera och de följer sina utländska favoritklubbar troget. Kosta vad det kosta vill, supportrarna ska bara vara med när det är match.

Gigantiska belopp

Undersökningen är genomförd av MasterCard tillsammans med European Business School (EBS). För den samlade summa som de nya fotbollsfansen varje säsong lägger på supporterprylar, resor till matcher, eller betal-tv för att följa sina favoritklubbar hemifrån gäller gigantiska belopp.

I undersökningen jämförs beloppet med:

  • Finansieringen av bygget av 100 Fußball Arena München
  • Värvningar av 372 värvningar Cristiano Ronaldo eller 562 Fernando Torres.

Barcelona mest populärt

Resultaten från studien släpps inför årets UEFA Champions League-final där FC Bayern München möter Chelsea FC på Fußball Arena München lördagen den 19 maj.

En fjärdedel av Europas fotbollsfantaster (41 miljoner) klassas som ”Fans utan gränser”, med FC Barcelona som det mest populära utländska laget (29 procent), följt av Real Madrid FC (10 procent) och Manchester United FC (8 procent).

Den här mängden fotbollsälskare får förändrade konsumtionsvanor och det är därför som MasterCard undersöker beteenden.

- Vi tittar på hur förändringar i sättet kring hur de ansluter sig till fotbollsklubbar påverkar deras konsumtion. Det är fascinerande att se supportrar använda nya strategier, som att börja följa utländska klubbar, för att komma ännu närmare spelet och uppleva fler obetalbara fotbollsminnen”, säger Pernilla Winberg Babtist, marknadschef MasterCard, Norden och Baltikum.

Olika typer av fans

I rapporten grupperas ”Fans utan gränser” i tre olika kategorier:

Spelfilosofi och framgång
Den här kategorin representerar nästan två tredjedelar (60 procent) av alla ”Fans utan gränser”. De attraheras av klubbens spelfilosofi (85 procent) och framgång (79 procent).

Regional tillgivenhet
Den andra kategorin står för 12 procent av det totala antalet ”Fans utan gränser”. Dessa fjärran anhängare känner ett speciellt samband med laget på grund av ett starkt band till staden och 55 procent av dessa fans besöker regelbundet klubbens region.

Världsstjärnor
Den tredje kategorin utgör 11 procent av alla ”Fans utan gränser” och deras lojalitet ligger snarare hos specifika spelare och tränare. Den här kategorin fans är beredda att byta favoritlag baserat på var deras stora idoler spelar.

Globaliseringens verkan

Rapportens författare professor Sascha Schmidt, chef för Institutet för sport, näringsliv och samhälle på EBS Universitetet i Tyskland, pekar på tre megatrender som har bidragit till spridningen av ”Fans utan gränser”.

- För det första betyder ökad rörlighet, tack vare att det blivit enklare och billigare att resa internationellt, att utländska klubbar inte längre är utom räckhåll för fansen.

- För det andra har nya medier möjliggjort att fansen enklare kan få tillgång till information om klubben och till fans i andra länder, vilket gör att den nya typen av supportrar känner sig delaktiga i livet kring klubben.

- Slutligen har spelarnas och tränarnas ökade globala stjärnstatus bidragit till att språkliga och kulturella skillnader suddats ut, samtidigt som fans från olika länder svetsas samman.”, säger Sascha Schmidt.

Fakta

Så konsumerar de

  • ”Fans utan gränser” spenderar 319 miljarder kronor varje säsong på följande:
  • En femtedel av de totala utgifterna, drygt 68 miljarder kronor, läggs på betal-tv för att kunna följa favoritlaget hemifrån.
  • Supporterprylar som t.ex. matchtröjor, står för 13 procent av utgifterna.
  • Matchbiljetter står för 10 procent av utgifterna, där ytterligare nästan 23 miljarder kronor spenderas på mat, dricka och annat som är kopplat till själva matchdagen.
  • 6 procent spenderas på pubar och sportbarer där fansen får möjlighet att se matchen på storbildsskärm och abonnemang på klubbarnas egna tv-kanaler står för 5 procent av utgifterna.
  • En av fyra fans går på hemmamatcher utomlands. Boende och resekostnader i samband med matcherna, eller besök på favoritarenorna, kostar fansen totalt nästan 80 miljarder kronor per år – en fjärdedel av de totala utgifterna.
  • Fansens påverkan på turismnäringen är positiv, då en tredjedel av alla ”Fans utan gränser” har bokat en resa där det enda syftet är att titta på en match eller besöka en arena. En femtedel kombinerar matcher med korta stadsbesök, eller integrerar fotbollsmatcherna i vanliga semestrar.
  • Städerna som agerar värdar för ”Fans utan gränser” drar tillsammans in drygt 41 miljarder kronor per säsong.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Täby GK planerar en rejäl renovering. Ambitionen är att bygga om bana, träningsområde  och klubbhus Det är en investering på cirka 35 miljoner kronor där aktieägarna, tillika medlemmar, tillsammans behöver bidra med tio miljoner.  I november ska de få säga sitt om satsningen ska bli verklighet, eller inte. 

Tävlingskalendern för STCC nästa säsong växer när banracing i Sverige tar största steget framåt, alternativt gasar mer än någon gång sedan starten 1996 och blir först i världen som elektrifierat nationellt mästerskap.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.