Nya fans spenderar 319 miljarder kronor

En ny och växande grupp av europeiska fotbollsfans, "Fans utan gränser”, har identifieras i en studie. Här påvisas att det finns 41 miljoner hängivna supporters. En fjärdedel av dem spenderar tillsammans svindlande 319 miljarder kronor.
Barcelona är det mest populära fotbollslaget. Fansen finns över hela världen och är beredda att lägga ut stora penningsummor för att följa sitt lag. Foto: Andres Kudacki, AP Photo/Scanpix

 

Det är en ny typ av fans som blir allt flera och de följer sina utländska favoritklubbar troget. Kosta vad det kosta vill, supportrarna ska bara vara med när det är match.

Gigantiska belopp

Undersökningen är genomförd av MasterCard tillsammans med European Business School (EBS). För den samlade summa som de nya fotbollsfansen varje säsong lägger på supporterprylar, resor till matcher, eller betal-tv för att följa sina favoritklubbar hemifrån gäller gigantiska belopp.

I undersökningen jämförs beloppet med:

  • Finansieringen av bygget av 100 Fußball Arena München
  • Värvningar av 372 värvningar Cristiano Ronaldo eller 562 Fernando Torres.

Barcelona mest populärt

Resultaten från studien släpps inför årets UEFA Champions League-final där FC Bayern München möter Chelsea FC på Fußball Arena München lördagen den 19 maj.

En fjärdedel av Europas fotbollsfantaster (41 miljoner) klassas som ”Fans utan gränser”, med FC Barcelona som det mest populära utländska laget (29 procent), följt av Real Madrid FC (10 procent) och Manchester United FC (8 procent).

Den här mängden fotbollsälskare får förändrade konsumtionsvanor och det är därför som MasterCard undersöker beteenden.

- Vi tittar på hur förändringar i sättet kring hur de ansluter sig till fotbollsklubbar påverkar deras konsumtion. Det är fascinerande att se supportrar använda nya strategier, som att börja följa utländska klubbar, för att komma ännu närmare spelet och uppleva fler obetalbara fotbollsminnen”, säger Pernilla Winberg Babtist, marknadschef MasterCard, Norden och Baltikum.

Olika typer av fans

I rapporten grupperas ”Fans utan gränser” i tre olika kategorier:

Spelfilosofi och framgång
Den här kategorin representerar nästan två tredjedelar (60 procent) av alla ”Fans utan gränser”. De attraheras av klubbens spelfilosofi (85 procent) och framgång (79 procent).

Regional tillgivenhet
Den andra kategorin står för 12 procent av det totala antalet ”Fans utan gränser”. Dessa fjärran anhängare känner ett speciellt samband med laget på grund av ett starkt band till staden och 55 procent av dessa fans besöker regelbundet klubbens region.

Världsstjärnor
Den tredje kategorin utgör 11 procent av alla ”Fans utan gränser” och deras lojalitet ligger snarare hos specifika spelare och tränare. Den här kategorin fans är beredda att byta favoritlag baserat på var deras stora idoler spelar.

Globaliseringens verkan

Rapportens författare professor Sascha Schmidt, chef för Institutet för sport, näringsliv och samhälle på EBS Universitetet i Tyskland, pekar på tre megatrender som har bidragit till spridningen av ”Fans utan gränser”.

- För det första betyder ökad rörlighet, tack vare att det blivit enklare och billigare att resa internationellt, att utländska klubbar inte längre är utom räckhåll för fansen.

- För det andra har nya medier möjliggjort att fansen enklare kan få tillgång till information om klubben och till fans i andra länder, vilket gör att den nya typen av supportrar känner sig delaktiga i livet kring klubben.

- Slutligen har spelarnas och tränarnas ökade globala stjärnstatus bidragit till att språkliga och kulturella skillnader suddats ut, samtidigt som fans från olika länder svetsas samman.”, säger Sascha Schmidt.

Fakta

Så konsumerar de

  • ”Fans utan gränser” spenderar 319 miljarder kronor varje säsong på följande:
  • En femtedel av de totala utgifterna, drygt 68 miljarder kronor, läggs på betal-tv för att kunna följa favoritlaget hemifrån.
  • Supporterprylar som t.ex. matchtröjor, står för 13 procent av utgifterna.
  • Matchbiljetter står för 10 procent av utgifterna, där ytterligare nästan 23 miljarder kronor spenderas på mat, dricka och annat som är kopplat till själva matchdagen.
  • 6 procent spenderas på pubar och sportbarer där fansen får möjlighet att se matchen på storbildsskärm och abonnemang på klubbarnas egna tv-kanaler står för 5 procent av utgifterna.
  • En av fyra fans går på hemmamatcher utomlands. Boende och resekostnader i samband med matcherna, eller besök på favoritarenorna, kostar fansen totalt nästan 80 miljarder kronor per år – en fjärdedel av de totala utgifterna.
  • Fansens påverkan på turismnäringen är positiv, då en tredjedel av alla ”Fans utan gränser” har bokat en resa där det enda syftet är att titta på en match eller besöka en arena. En femtedel kombinerar matcher med korta stadsbesök, eller integrerar fotbollsmatcherna i vanliga semestrar.
  • Städerna som agerar värdar för ”Fans utan gränser” drar tillsammans in drygt 41 miljarder kronor per säsong.

Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.

Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg. 

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.