Intensiv jakt på pengar i Leksand

Följetongen runt Leksands IF:s penninghärva fortsätter. Nu rapporteras om en intensiv mångmiljonkampanj bland supportrarna. Dessutom, en undersökning visar att klubbens matcher generar 133 miljoner kronor.
Hockeyn i Leksand får 133 miljoner kronor i rullning, enligt en undersökning från Rubin Research. Foto: Scanpix


- Jag sitter själv och säljer och upplever väldigt mycket positivt. Man ser möjligheten att kunna vara med och bidra till klubbens överlevnad. Målsättningen är 5 miljoner och vi har kommit en bra bit på väg, men det är lång väg kvar, säger Anders Doverskog, klubbdirektör.

Avgörande möte på torsdag

Intresset överträffar alla förväntningar. 5 miljoner var målet, men som nu pengarna strömmar in är man på väg att öka målet till 10 miljoner. Pengarna ska användas till den del av skulden som blir kvar när och hur klubbens fordringsägare uttalar sig i Mora tingsrätt på torsdag.

Även om bedömare tror på en avskrivning av skulderna med 75 procent så är det bara en del av räddningskampanjen. Det behövs mera, mycket mera pengar.

”Nybygget” lanserades av klubben och har nu pågått sedan i december. Många, från klubbdirekör Anders Doverskog till enskilda medlemmar, söker intensivt både företag och privatpersoner som via en inbetalning om 2 500 kr kan bidra till överlevnaden. 3,5 miljoner kronor har hittills betalats in.

Ett diplom, sitt namn på en vägg i Tegera Arena och en biljett till en kickoff inför säsongen 2013/14 i augusti för varje köpare.

Lyckas de nå 10 miljoner?

Doverskog berättar att han får i snitt tio mejl om dagen från privatpersoner.

- Och en del tar flera andelar. Bara i dag har jag tre personer som tillsammans har bidragit med 30 000–35 000 kronor, säger Doverskog till Dalarnas Tidningar.

- Det är en majoriteten utanför Dalarna. I dagsläget är förhållandet 75–25 eller något sådant där. Det är känslan jag har i kroppen i alla fall. Och det är fantastiskt i sig. Vi har ett bra stöd i landet.

Provocerande artiklar

Han påpekar det något märkliga:

- Jag har upplevt att det har blivit mer skjuts när det har kommit negativa signaler från rikspress och andra klubbar. Det har blivit lite "vi och dem"-känsla. Jag upplever det som att det är Leksand mot Hockeysverige. Varje gång det är negativa skriverier rasslar det till med 20–25 mejl. Så inget ont som inte har något gott med sig.

Nästa del i räddningskampanj är att sälja aktier. Hockeyföreningen Leksands IF äger 500 000 röststarka A-aktier i Leksands IF Ishockey AB. 100 000 av dem ska komma ut på öppna marknaden.

Hockeybolagets ordförande Sven Rosén har till bolagsverket anmält att en post på 100 000 aktier ska omvandlas från röststarka A-aktier med 10 röster per aktier till folkaktien, så kallade B-aktien som har en röst per aktie.

Rapport beställd av kommunen

Samtidigt har också en undersökning skett för att verkligen försöka reda ut vad hockeyn i Leksand betyder.

Svaret blev – 133 miljoner kronor på en vintersäsong. Hockeyn ger totalt 166 000 årliga besökstillfällen via matcherna.

Rapporten är beställd av Leksands kommuns nye näringslivschef Per Strid som ansåg att det var på tiden att få klara besked. Om det exempelvis är relevant att kommunen ska stödja klubben med så stora belopp.

Rubin Research har nu presenterat sin undersökning:
- 127 600 turisttillfällen per år
- 123,5 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.
- 36 800 lokala besökare till ett värde av 7,8 miljoner kronor.

Alltid länets lag

Facit – matcherna genererar 133 miljoner kronor. Notera, i de pengarna ingår också Leksands IF:s egna siffror.

- Det som sticker ut i undersökningen är att det är så relativt få från Leksand som går på matcherna. Bara en fjärdedel av publiken bor i Leksand, säger Per Strid till Dalarnas Tidningar.

Andelen åskådare är ändå högt med tanke på att samhället inte är så stort. Dessutom har Leksand alltid haft åtskilliga åskådare från Falun, Borlänge och andra orter i Dalarna.

- Nu har vi svart på vitt vad vi tidigare bara kunnat tro eller känna och fått ett underlag för hur vi kan arbeta med att få så stor del av den här kakan att hamna i Leksand. Kan vi få fler att övernatta så kan vi öka konsumtionen på hemmaplan och stärka vårt näringsliv, säger Per Strid.

Tobias Barkskog (inte verifierad)

sön, 2013-02-10 19:54

1. Angående få leksingar på matcherna

Enligt Rubin Research undersökning är bara 23% av besökarna vid en leksandsmatch boende i kommunen. Med det nuvarande snittet på 4940 innebär det 1136 leksandsbor per match vilket kan tyckas vara extremt lite. Det man dock lätt glömmer är att det i kommunen bara bor 5934 personer vilket gör att Leksands IF 31 gånger per år har ett arrangemang som besöks av 19% av kommunens invånare. Jag tar tacksamt emot tips på evenemang i andra kommuner som är i närheten av dessa siffror.

lasse b (inte verifierad)

mån, 2013-02-11 10:32

2. intressant - och fullt tillförlitliga siffror ...

intressant - och fullt tillförlitliga siffror som tagits fram efter de parametrar som brukas inom den turistekonomiska modellen; till saken hör att ett elitlag inom en mindre ort har mångdubbelt högre samhällsvärde visavi motsvarande verksamhet i en storstad

Johan (inte verifierad)

tors, 2013-02-14 05:48

3. Samma regler...

Tro mig, jag gillar Leksands IF med alla deras hängivna och något märkliga supportrar. Men mitt inlägg kommer inte att handla om dessa två ovanstående bitar utan snarare om regler. Regler som alla behöver följa. När det gäller idrottens värld så är det något som alla lag får anpassa sig till. Vi behöver en domare som ser till så att en match kan genomföras på ett korrekt sätt. Det funkar inte annars. Elitlicensen är något som dök upp för några år sedan. Ett bra verktyg som gjorde att klubbarna behöver se till så att ekonomin i klubbarna är under kontroll. Nu har vi genom åren fått uppleva att klubbar har fått på rätt kraftfulla slag på deras fingrar. AIK, Örebro osv är några klubbar som har fått uppleva kraftiga eftergifter då man har slarvat. Jag upplever dock att vissa klubbar klarar sig undan eftergifter trots att det är astronomiska summor som nämns. Är det olika regler som gäller för olika klubbar? Att man i en mindre bygd i Sverige kan få hjälp och stöd av sina kommuner, man lägger ner skolor osv för att rädda laget gör att det sticker i ögonen på klubbar och supportrar som tillhör klubbar som har fått lämna med svansen mellan benen. Så här kan vi ju inte ha det... Reglerna måste vara dom samma oavsett klubbtillhörighet. Nu tror jag iof att Elitserien hade mått bra av att ha med Leksands IF. Men städa upp er ekonomi innan ni gör det. Ta ett par hundår i de lägre serierna innan ni återvänder och börjar dopa er på nytt.

Benke Hee (inte verifierad)

tors, 2013-03-07 09:50

4. Angående få leksingar på matcherna

Jag vill bara göra en liten rättelse. Det bor drygt 16 000 invånare i Leksands kommun vilket innebär att det relativa besökstillfället är c:a 7 %.
AIK Fotboll har presenterat sitt bokslut för 2023 och det är nedslående. AIK går back med inte mindre än 21 miljoner efter skatt.
Jämfört med 2023 år är det ett minus på 44,5 miljoner och största skälet är ökade driftkostnader.  77,3 miljoner i fjol mot 53 miljoner 2022.
AIK:s rörelseresultat blev minus 27,8 miljoner kronor, att jämföra med plus 16,7 miljoner kronor 2022.

Slumpen eller ett tecken i skyn…. För 14 dagar sedan sa Ola Serneke ja till att stanna som huvudsponsor till IFK Göteborgs fotboll. I ett tillägg i pressreleasen antyddes att den kreative byggherren skulle titta på en framtida arena för Blåvitt. Och nu talar Petter Stordalen och låter förstå att han kan stå till tjänst när Göteborg, enligt honom får en ny arena. Han tycker att det är mycket angeläget och vill bidra. 

Uppladdningen pågår med oförminskad intensitet och förväntan växer i Båstad. Säg den som inte vill uppleva åtminstone några dagar under tennisveckorna i sommar... Åskådare, spelare  och sponsorer, alla är intresserade och vill försäkra sig om en plats. Rekordmånga biljetter är sålda redan nu. spelarna är lyhörda för erbjudanden och faktiskt, sponsorerna trängs om utrymmet. Här är årets mötesplats i svensk idrott.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Alla TV-tittare med sporteintresse kan se fram emot ett inbjudande 2024 med många sändningar där licens-tv gör det möjligt att se ett jättelikt utbud.

Eurovision Sport, dit SVT hör, planerar för ett spännande utbud, med några av sportens främsta evenemang och här är det inte nödvändigt med några betal-kort..Tijuvtitta redan nu och inse att SVT kommer att bjuda på åtskilliga sändningar.

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.