Sensationell ny affär vid Friends

Friends arena i Solna har förlorat 600 miljoner kronor sedan invigningen. Men på tisdagsmorgon avslöjades att franska Lagardère Stadium Solutions tar över driften av arenan.
Lagardère Stadium Solutions lovar bättre behållning för både åskådare och ansvariga vid Friends Arena. Foto: Henrik Montgomery, TT
Annons

 

Lagardère Stadium Solutions tillhör det franska koncernen Lagardère som har redan är etablerad i Sverige.

2007 köpte Lagardére det svenska bolaget IEC in Sports som sysslar med TV-rättigheter. Lagardére äger även PR Event, det Göteborgsbolag som tog över Båstad-tennisen och förvandlade den till en vinstgivande turnering. Senare avslöjades också att Lagardére tog ansvar för Stockholm Open.

Äger flera svenska arrangemang

I höstas tillkännagavs att Lagardére ska stå för Nordea Masters som flyttas från Bro Hof till Bara utanför Malmö i år.

Nu kommer den största nyheten när Lagardére även axlar driften på Friends Arena.

Det är via de svenska Lagardére-intressena som kontakter och samtal har lett till övertagandet. Enligt uppgifter har allt sin uppkomst i relationen mellan bröderna Paulsson från Peab, som har stora intressen i Bara golfbana, byggandet av Friends Arena och utvecklingen av Båstadtennisen. Där har gamla PR Event, med Christer Hult och Thomas Wallén visat sin kreativitet, och via samtal mellan duon och bröderna Paulsson har det ena gett det andra. 

- Det har förhandlats under ett bra tag kring det här och det finns ett stort förtroende mellan Paulssons och gamla PR Event som numera ägs av Lagadère, sägen en källa med god insyn.

Lagardére har gedigen erfarenhet av att drifta och utveckla liknande anläggningar och har för närvarande avtal med ett 20-tal evenemang i världen, bland andra Commerzbank Arena i Frankfurt, Imtech Arena i Hamburg och Arena Castelão Fortaleza i Brasilien.

"Vi tror på arenan"

- Vi tror på arenan och framtiden. Vi kan det här och genomför affären med en stark förhoppning om att utveckla verksamheten, betonade Ulrik Ruhnau, Managing Director på Lagardère Unlimited Stadium Solutions.

Med ett leende sa han också:

- Vi är inte 'the good guys' från Paris som kommer hit med en kasse pengar. Vi är helt övertygade om att vi ska vända resultatet till en  vinst redan första året.

Fler intressenter

Sedan augusti i fjol har en omfattande research skett från Friends i en förhoppning om att hitta en ny partner. Det har också inneburit ett antal kontakter och samtal med internationella bolag.

- Det har funnit flera aktuella aktörer, medgav Thomas Perslund, vd vid Friends Arena.

Affären är inte slutförd ännu, men parterna har skrivit ett letter of intent och Thomas Perslund är trygg i vad som nu ska ske.

- Vi har en långtgående avsiktsförklaring skriven. Vi har satt grunderna för avtalet i ekonomiska parametrar. Det är en garantihyra i botten och en vinstdelning ovanpå det, förklarar han.

Intentionen är att Lagardére tar över befintlig organisation och infrastruktur som byggts upp via dagens driftbolag, Sweden Arena Management. Thomas Perslund kvarstår som vd. 

480 avtal

När väl Lagardére framstod som främsta alternativet och parterna fann en enighet har man övergått till att titta på villkoren.

Totalt handlar det om 480 avtal som noggrant ska synas och ge rätt villkor inför övertagandet.

Lagardére står för erfarenhet och kompetens inom kommersialiserad idrott och vill inte bara vara Europas största media- och sportbolag utan också ett av världens största. Tidningar, tv- och radiokanaler är kärnverksamheten, sedan ett antal åt utbyggd via detaljhandel på flygplatser och järnvägsstationer och numera ledande inom sportbusiness med en omsättning 2013 för koncernen om 7,2 miljarder euro.

Fotbollsbasen andas ut

Karl-Erik Nilsson, ordföranden Svenska Fotbollförbundet (som äger 33 procent av dagens driftsbolag), och Thomas Perslund betonade hur det året som gått har gett rätt förutsättningarna.

- Nu har vi etablerat arenan och visat att den fungerar. Vi har haft 1,2 miljoner besökare här och i Europa är många imponerade. Det gäller allt från fotbollsfolk till nöjesarrangörer.

Affären innebär att såväl Tele2 Arena och Friends Arena får utländskt ansvar på driftsidan. Amerikanska AEG driver Globen-området sedan flera år, vilket inkluderar Globen, Tele2 Arena och Johanneshov Isstadion.

Thomas Ejderhov

Nils (inte verifierad)

tis, 2014-03-18 20:25

1. Same same same

Arenan är fortfarande för stor. Antalet evenemang fortfarande för få. Prispressen på tänkbara evenemang är lika hård. Visst kan nya ägarna vara lite duktigare på att driva arenan effektiv. Visst kan dom via sina internationella kontakter kanske hitta något extra evenemang. Men på det stora hela ändras inget som på ens på sikt kan antas förbättra resultatet. Ingen går in i affär av detta slag för att man tycker det är roligt utan man vill ju tjäna pengar. Undrar hur mycket ägarna till nuvarande driftbolag till slut tvingas lämna i garantier för att affären ska gå i hamn. Skulle vara otroligt intressant att få ta del av det slutgiltiga avtalet...

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.