Dan Perssons blogg
Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.
Stora skillnader i villkor
Läser en artikel i tidningen Barometern som är en intervju med Kalmar FF:s ordförande Anders Nyblom. Ekonomin är ett bekymmer inte helt oväntat. Kalmar är i min bok en välskött klubb och det är viktigt att en klubb som Kalmar får rätt möjligheter att konkurrera sportsligt, dvs en ekonomi som har rätt struktur på kostnadssidan.
Där är man inte idag. Arenan kostar 19 miljoner kronor per år och det är för mycket för en allsvensk klubb på en ort av Kalmars storlek med en fotbollsarena med naturgräs.
Jämför man med deras granne Växjö Lakers så kan man enkelt konstatera ett par saker. Växjö har en arena som används tre gånger så ofta som Guldfågeln Arena i Kalmar. Effekten på arenaekonomin kan till och med riksbankschefen Stefan Ingves förstå.
Stora skillnader
Växjö har väsentligt högre intäkter per matchstol och väsentligt högre nivåer på arenakonsumtion per arenabesökare, fler event och ungefär samma årskostnad.
Växjö har en modell från kommunen som fungerar väl för en hockeyarena med en klubb med Lakers omsättning. Kalmar som omsätter en tredjedel, om jag kommer ihåg rätt, får självfallet inte samma förutsättningar.
Kalmar med elitlag i en av de kommersiella sporterna skall allt annat lika ha ekonomiskt upptagningsområde för att kunna vara på övre halvan i Allsvenskan som genomsnittlig placering över tio år.
För att förklara för de som tror att alla har samma förutsättningar så är det så enkelt att kommersiella elitklubbar på en ort når ett max runt 1 procent av BNP i upptagningsområdet i omsättning. Ett lag från en liten ort har sämre förutsättningar.
Klara villkor
De lag som går bäst är nästan genomgående dominerande aktörer på en ort som är tillräckligt stor, har högskola, differentierat näringsliv och tillväxt i befolkning. Kalmar med omnejd är tillräckligt stort men näringslivet är lite klent och tillväxten är inte bra nog.
I nästa led så är korrelationen mellan omsättning och tabellplacering 93 procent för en tioårsperiod. Vill man nå toppen på ligan skall man lägga fokus på att öka omsättning. Så enkelt är det vi kallar för den ideella idrotten fotboll.
Ur det här perspektivet så kan myndigheternas decennier långa oförmåga att göra E22 till motorväg, dvs förbättra Kalmars ekonomiska position ha större påverkan på inte bara Kalmars ekonomi utan även fotbollens tabellplacering.
Klara samband
Det här kan för en del supportrar framstå som långsökt och komplext men sambanden är extremt väl klarlagda. För enskilda säsonger kan lag både över och underprestera men över tid så är det helt klarlagt att ökad omsättning ger bättre tabellplacering.
Guldfågeln Arena är en av de som jag ännu inte besökt eller räknat på så jag har svårt att ha åsikter om eventuella feltänk vid bygget. Normalt bygger man för stort men 10 700 platser är inte för stort för en ort av Kalmars storlek. Arenan har ordentlig loungeyta, restaurang och pubar så utifrån det som går att googla fram. Möjligheten till konserter och andra externa event skall dock ses som liten eftersom naturgräset krånglar till kostnaden för andra event.
Det jag vet om hur Kalmar FF driver verksamheten är positiv info. Tidigt med eget biljettsystem och bra folk i organisationen.
Behövs flera matcher
Slutsatsen är då att det Kalmar FF behöver mest av allt är tillväxt i området för att få upp både publiksiffror och snittintäkter per besökare. Alternativt är fler matcher per år. Här ligger UEFA som en våt filt över svensk fotboll. Med vårt klimat och spel vår-höst är det mycket svårt att få ut ett spelschema som ger 18-20 matcher men det hade minskat arenakostnaden per match ordentligt.
Kommunens stöd är logiskt och i sammanhanget relativt små pengar. Kalmar FF skapar stora lokala skatteintäkter, arenan är en viktig del av den lokala infrastrukturen och utslaget per besökare är stödet till elitidrotten i normalfallet ca 10 procent av motsvarande stöd till kulturen när man räknar per besökare.
Kalmar är definitivt en ort som skall ha ett elitlag i fotboll. Det är en viktig del av regionens tillväxt. Då bör de få rätt förutsättningar och nu tog man ett bra steg i den riktningen.
Mest lästa just nu
Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1 i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”. Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final.
Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Göteborg blir åter scen för världstennis – för första gången på 18 år spelas Davis Cup i staden.
Sverige ställs mot Tunisien i en betydelsefull landskamp den 12-13 september. Segrarenn går till nästa års Davis Cup Qualifiers.
I det svenska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.
I dt senska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.