Gratis entré lockar åskådarna

Karlskoga Motorstadion AB testar nytt grepp för att locka publik. Samtliga tävlingar på Gelleråsen under 2015 är gratis för besökare.
Mike Luff är Gelleråsens vd och tror att den här säsongen kan bli lyckad - inte minst tack vare gratis inträde..

 

- Jag tror på ett upplägg där du inte behöver lyfta plånboken för att komma in. Då har du mer pengar att röra dig med på området, säger banans vd, Mike Luff.

25-årsjubileum

Sedan 1991 har Karlskoga Motorstadion AB stått för driften av Gelleråsens motorbana. I år är det 25-årsjubileum och klubben vill locka en större och bredare publik till den klassiska banan. Fri entré till samtliga evenemang under 2015 ska resultera i storpublik och skapa nya intäktskällor. 

- Våra andra verksamheter på området är beroende av att vi har många besökare. Med fler besökare kan vi istället skapa större intäkter via exempelvis restaurangen, go kartbanan och parkeringsavgifter. 

Inspirationen är hämtad från Karlstads musikfestival Putte i parken som med sitt nya gratiskoncept slog publikrekord ifjol, drygt 60 000 besökare.

Gör som Putte i Parken

- Min vän Niclas Lagerstam är festivalgeneral för Putte i parken. De lyckades locka väldigt många nya besökare genom att slopa entrébiljetten och jag tror att det kan fungera även inom motorsporten.

För finsmakaren kommer dock platser på läktaren kosta en slant, precis som tidigare. 

- Vi hoppas kunna sälja ut samtliga sittplatser trots att inträdet är fritt. 

Regn, ändå bra många

Årets första stora evenemang på Gelleråsen stötte dock på motstånd från högre makter. Den sista helgen i maj avgjordes Drifting-SM och Legends cup på en dyblöt motorbana.

- Vädret är det enda vi inte kan påverka. Trots spöregn hade vi 500 besökare vilket jag ändå tycker är lyckat med tanke på omständigheterna. Om vi tagit 150 kronor i inträde tror jag inte det hade varit många själar här.

Den största publiktillströmning väntas ske 15-16 augusti vid STCC:s tävlingar. Förra året kördes ingen STCC på Gelleråsen och 2013 års lopp var en besvikelse med endast ett par tusen åskådare. 

Måste först visa sponsorerna

Mike Luff hoppas på bra många fler besökare i år men menar att det finns fler faktorer än bara vädret som kan spela in. 

- Mycket beror på hur det ser ut i serien. Är det förutsägbart och samma gubbe vinner hela tiden kan vi ligga lite risigt till. Är det bara någorlunda spännande så tror vi på minst 5 000 besökare och är det riktigt tight så hoppas vi på upp mot 10 000.

Responsen från allmänheten har varit genomgående positiv. Några nya sponsorer har dock inte hoppat på.

- Det är som med allt annat, du måste visa upp att det fungerar först. Först nästa år kan vi använda det som säljargument.

"Folk har blivit lata"

I samband med 25-årsjubilumet har man även satsat på nya sidoaktiviteter, både för stora och små. Kombinerat med det fria inträdet hoppas Mike Luff att detta ska leda till att de nya besökarna återvänder i framtiden. 

- Folk har blivit lata och vill vara hemma. Det krävs mycket för att locka ut dem och det här är ett sätt.

Karlskoga Motorstadion AB omsätter nära 7 miljoner kronor årligen. De största utgiftsposterna är löner med sociala avgifter och försäkringar (2,2 miljoner), el (400 000) samt arrende på del av marken (500 000).

- Vi äger bara ca 50 procent av området.

Uthyrning ger störst intäkter

Den största inkomsten kommer dock inte från de egna evenemangen. 

- Uthyrning av banan är vår största inkomst. Under säsongens sju månader är banan uthyrd 95 procent av de tillgängliga dagarna, vilket ger oss 4,5 miljoner kronor per år.

Om det blir gratis entré på Gelleråsen även i framtiden återstår att se. Mike Luff är dock hoppfull.

- Om det här unika konceptet fungerar så fortsätter vi. Det är jag övertygad om.

Henrik Fagerstedt

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.