Ulricehamn vill slå ”Kollen”

60 000 personer såg världscuptävlingarna i längd i Ulricehamn 21 och 22 januari som genererade tre miljoner i vinst. Nu är det klart att Ulricehamns IF får en ny världscuptävling 2019. Målet är att slå publikrekordet i Holmenkollen.
Foto: Adam Ihse / TT

 

– Ingenting är klubbat ännu men inget tyder på ett negativt svar, säger Karl-Erik Claesson, ordförande i Ulricehamn Ski Event AB.

Klar är också bokslutet till 95 procent även om det inte blir officiellt förrän i maj. Claesson avslöjar att bolaget gjorde en vinst på tre miljoner kronor efter skatt.

60 000 åskådare är kanske världsrekord för en världscuptävling.

– Det sägs att Holmenkollen haft fler åskådare under två dagar. Jag har ingen siffra. Men om så är fallet är vår ambition att slå det rekordet, säger Claesson.

25 000 arbetstimmar

De två dagarna omsatte 21,2 miljoner kronor. Ersättningen var 1,6 miljoner till de 29 föreningar som ställde upp med 784 volontärer/funktionärer.

– De lade ned 25 000 arbetstimmar i förberedelser, under och en vecka efter tävlingarna, säger Claesson.

50 000 biljetter såldes. En dagsbiljett kostade 195 kronor, en tvådagarsbiljett 295 kronor. Resterande åskådare på plats var speciellt inbjudna men främst barn upp till 12 år gratis.

Skidåkarna och publiken var lyriska över arrangemanget på idrottsområdet Lassalyckan som var klart 2011 till en kostnad av 130 miljoner kronor, varav cirka åtta miljoner avsattes till en anläggning för konstsnö. Inför årets WC- event har kommunen ytterligare att investerat 8,7 miljoner kronor i anläggningen.

Den norska stjärnan Martin Jonserud Sundby var en av många tävlande som var lyrisk. Han sa:

– Här vill jag tävla varje vecka.

På prispallen

Det Internationella och det Svenska skidförbunden och media snålade inte med beröm. I FIS-rankningen över vinters bästa arrangemang i världscupen kom Ulricehamn på tredje plats.

– Vårt mål var att vara bland de tre bästa, säger Claesson, pensionerad kommunchef i Ulricehamn.

Hur är det möjligt att en sådan liten ort, 24 000 invånare, kan arrangera en sådan succétävling?

En lyckad marknadsföring, förstås. Många ideella krafter naturligtvis men också ett stort stöd av näringslivet. Det fanns 103 sponsorer med skrivna avtal plus ett ytterligare ett antal utan avtal. Lokala värdsponsorer var Ulricehamns Sparbank och Hökerums Bygg. Fyra bolag var loppsponsorer; Skydda, Cernera, 3 Sverige och Lager 157.

Bildade bolag

Hösten 2015 bildades ett bolag, Ulricehamn Ski Event AB, som ägs till 90 procent av Ulricehamns IF. Resterande tio procent ägs av Näringsliv Ulricehamn AB, ett helägt kommunalt bolag. Dessutom finns ett företagsnätverk Care of World Cup Ulricehamn. Det verkar som ortens invånare vet hur en slipsten ska dras…

Vad händer till tävlingarna 2019?

– Distanserna är inte klubbade än. Om några dagar får vi besök av representanter från FIS och Svenska skidförbundet som ska titta på spåren. De vill ha en något högre svårighetsgrad på banorna.

Blir det verklighet kan det vara läge att boka biljett. Det förväntad bli trångt längs spåren även då...

 

Göran Söderlund

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.