Kommuner tvingas till många investeringar

”SM-veckan - en fullkomlig succé” brukar det heta. Är det den verkliga sanningen, undrade Idrottens Affärers Håkan Svensson. Han granskade fakta runt kostnader och intäkter, han tittade på antalet besökare och antalet deltagare. Frågan, får arrangerade kommuner valuta för miljoninvesteringarna? Här kommer svaret i tre artiklar. 

Idrottens Affärer har synat vad en SM-vecka ger ibehållning sett till vilka investeringar som krävs. Här en bild från SM-veckan 2018 i Helsingborg.
Annons

Ballonger. blommor, marknadsföring, ljudanläggningar, omklädda soptunnor, staket och asfalt. Det är mycket som skall till för att ordna SM-veckan. Nästan 10 miljoner kronor slutade utgifterna på när Helsingborg och Landskrona arrangerade SM-veckan sommaren 2018. 

Tält, staket, resultat för 1,3 miljoner 

På Gröningen i Helsingborg, en av tävlingsplatserna för SM-veckan stod tält efter tält uppslagna och så var det på flera andra tävlingsplatser.  SM Veckans kostnad för tält uppgick till 400 000 kronor.

I snörräta led längs banan där rullskidåkare och cyklister gjorde upp om SM-tecken stod staket uppradade. En av flera platser där arrangörerna  använde staket  Totalkostnad för staket var 240 000 kronor.

I 52 olika tävlingar under veckan presterades massor av olika resultat - som skulle rapporteras. Kostnad för detta: 700 000 kronor.

Listan på olika utgifter är lång när det ekonomiska utfallet för SM-veckan sommaren 2018 är klart.

- Det är många utgifter. Och av många olika slag. Vattenposter, tillstånd, vägskyltar ja det finns många exempel, säger Camilla Plate som var Helsingborgs och Landskronas kommuns gemensamma projektledare.

Mer än hälften av kostnaderna finns under rubriken logistik. Och nästan 1,5 miljon hittar man under rubriken ”Marknadsföring och kommunikation”.

- Skyltar, kartor och liknande kostade  400 000 kronor. Och att ”branda” alltså att göra tävlingsplatserna så tydliga som möjligt med samma design och typ av skyltar kostade 500 000 kronor, berättar Camilla Plate, lokal projektledare för SM-veckan.

Sammanalagt hade projektet utgifter på 8 573 946 kronor, enligt slutrapporten. Utgifter som håller sig inom den projektets budget. Till den hade Helsingborgs kommun bidragit med 7 250 000 kronor och Landskrona med 2 250 000 kronor.'

ytterligare en dryg miljon

Men det finns fler utgifter. På stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg finns ytterligare ett konto för SM-veckan och där ser man att kommunen lagt ytterligare 1, 3 miljoner på arrangemanget.

337 000 kronor kostade det att asfaltera, och efter tävlingen ta bort asfalt på banan där rullskidåkare och cyklister tävlade. Och nästan en miljon kostade det som kallas citydressing. Det innebar bland annat att klä om soptunnor med SM-veckans logotype, plantera blommor, placera ut prydnadsprispallar på staden och sätta upp vimplar.

Men SM-veckan innebar inte bara utgifter för kommunerna. I projektet finns också intäkter. Lite mer än 1,7 miljoner kronor. Den största posten är ett bidrag från Event i Skåne som ägs av Region Skåne,  alltså pengar som tas från offentliga medel. De kommunalt ägda bolagen Landskrona Energi och Öresundskraft bidrog med sammanlagt 200 000 kronor. Ytterliga ungefär 300 000 kronor fick arrangörerna in på att sälja utrustning till Malmö kommun som ordnar SM-veckan den kommande sommaren.

-Det var bland annat tornen där SVT har sina kameror och några flytbryggor som vi kunde sälja berättar Camilla Plate.

RF satsar 2,5 miljoner

Det är inte bara arrangörskommunerna som har ha utgifter för SM-veckan. Även Riksidrottsförbundet har det. Dels för personal som jobbar i olika grad året runt med SM veckorna plus direkta kostnader unde evenemangsveckorna.

-Ungefär 2,5 miljoner lade vi på SM-veckan sommaren 2018 säger Per Bergljung som är evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet (RF). Han tillägger att RF också hade intäkter på ungefär 1,2 miljoner från olika partners.

Håkan Svensson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nästan 130 miljoner kronor kommer nu i coronastöd till knappt 2000 föreningar och 31 specialidrottsförbund  

Det är gott nog och skänker tröst för januari och februari, men fortfarande saknas besked från regeringen om mars

Svensk Elitfotboll lanserar en öppningsplan för återgång till publik, "Så ska fotbollssäsongen räddas". 

På onsdagen presenterade Svensk Elitfotboll en öppningsplan som visar hur elitfotbollen ändå ska kunna genomföras. På fredag får Folkhälsomyndigheten se förslaget.

Trots att Sveriges kvinnliga idrottare gång på gång visar framgångsrika resultat så är forskningen på området kvinnors träning starkt eftersatt i förhållande till hur mycket forskning som bedrivs på mäns idrottande. Nu vill SOK förstärka resurserna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Prioritet Finans är en av idrotts-Sveriges största sponsorer. Nu har vd:n Nils Wiberg sagt ja till ytterligare en stor satsning. Han startar Team Prioritet som blir nästa steg i en strategi att finansiera idrotten via förebilder för att inspirera barn och unga till en aktiv livsstil. Ett antal individuella idrottare med potential är utvalda och först ut är medeldistanslöparna Simon Sundström och Andreas Kramer.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

Bekräftelsen från IFK Göteborg dröjer, men på onsdagseftermiddagen gick Sportbladet ut med att IFK Göteborg har klart med stjärnspelarna Marcus Berg och Oscar Wendt.

IFK Göteborg ska ha säkrat ytterligare två hemvändare som innebär att laget förstärks avsevärt.