VM i Tammerfors nya framtidsarena
Ständigt detta Belarus (Vitryssland)! I hockey-VM i Riga i våras föll Tre Kronor chockartat mot diktator Aleksandr Lukasjenkos manskap med 1-0. Ett svenskt bakslag som i förlängningen innebar att Tre Kronor missade chansen att spela om medaljer, och slutade på en historiskt svag nionde plats.
På det internationella förbundets hemsida, IIHF, har nu lottningen för 2022 år VM i Tammerfors, huvudort, och Helsingfors, presenterats.
Lördagen 14 maj 2022, kl. 12.20, är det svensk VM-premiär i nybyggda Tammerfors Deck mot just Belarus. Lagen spelar i grupp B, övriga lag är Finland, Norge, USA, Lettland, Tjeckien och Storbritannien. Grupp A, med Kanada, världsmästare i Riga, avgörs i Helsingfors.
Plats för 13 000 åskådare
Två kvartsfinaler, semifinaler och medaljmatcher avgörs i nya Tammerfors Deck med plats för 13 300 åskådare. Hemmaarena för Tappara och Ilves i finska ligan och bärande inslag i en helt ny stadsdel, med investeringar i fler miljard-klassen.
Historiskt är Belarus är en skräckmotståndare, i färskt minne finns ännu när ett proffstungt Tre Kronor föll med 4-3 i kvartsfinal i Salt Lake City OS 2002. Ett fiasko som saknar motstycke i vår hockey-historia.
I Riga var Tre Kronor illa förberett, laget hade redan en tung förlust i benen. Danmark hade i premiären skrällt med seger 4-3. I Tammerfors Deck får Tre Kronor och förbundskapten Johan Garpenöv jaga revansch. Tre Kronor hinner putsa ett sargat förtroende i OS-hockeyn i Peking som avgörs i februari.
Det är ännu oklart om NHL-organisationen anser att ett avbrott i ligasäsongen, för spel i ett pandemi-instängt Peking, dessutom hårt ifrågasatt för bristande demokrati och mänskliga rättigheter, gynnar den egna organisationen. Definitivt besked väntas i närtid.
I det sammanhanget finns skäl att påminna om en färsk opinionsundersökning, gjord av Nouvs på uppdrag av Radiosporten. En klar majoritet, 65 procent, anser att Kina ska fråntas värdskapet för OS, invigning 4 februari, 2022. I ett inlägg på DN-kultur hänvisar Grethe Rottböll, sedan 2018 ordförande i Sveriges Författarförbund, till Novus undersökningen.
Hon anser, och hon har en stor poäng, att idrottsrörelsen bör ställa upp för yttrandefriheten och den fängslande författaren Gui Minhai. Hon skriver:
”Att tro att man kan påverka en despotisk stormakt genom uttalanden utan konsekvenser är naivt. Varför skulle Kina ändra beteende när det inte kostar någonting alls”.
Politik bakom NHL:s avighet
I intervjuer med svenska NHL-stjärnor, som Washingtons Nicklas Bäckström, har framskymtat att politiska överväganden ligger bakom NHL-ledningens tvekan. Bäckström tycks förstå att NHL-bossen Gary Bettman är ovillig att ge OS-hockeyn, och arrangörerna i Peking, den stjärnglans som inflygande NHL-stjärnor skulle innebära.
Kanske ä ändå det enkla svaret att NHL-ledningen kräver ekonomiska garantier, och ersättning i flermiljonklassen, för att stänga ligan två februari-veckor?
Pandemin har redan slagit hårt mot NHL. Förra säsongen, som avslutades med Tampa Bays andra raka Stanley Cup-seger, genomfördes med en förkortad säsong och strikta regler kring arrangemang och resor.
I jakten på nya intäkter berättar pressmeddelanden om att reklam på matchställ införs från och med säsongen 2022-2023.
Lagens matchtröjor har varit ”heliga”, lagens ”loggor” eller symboler har alltid haft sin givna plats. Enligt sajten Sportico har lagens ägare redan röstat för reklam, i ett första skede kommer reklambudskap att tillåta på en rektangels yta,7,6 centimeter gånger 8,9 centimeter.
För första gången tilläts under förra säsongen reklam på hjälmarna.
Tidigare förslag om reklam har röstats ned. Enligt en sammanställning 2014 taxerades reklamvärdet till 860 miljoner kronor totalt, ett belopp som nu är avsevärt högre.
Enligt Sportico kan de mest klassiska lagen, ”original six”, Toronto, Montreal, New York Rangers, Boston, Chicago och Detroit. sälja tröjreklam på upp till 20 miljoner dollar, 166 miljoner kronor, per lag och säsong.
Tore Demnert lanserade idén
Basketligan NBA har sedan några tillbaka reklamförsedda linnen. NHL-styret tvingas nu överge en helig princip i spåren av covid-19.
I svensk ishockey kom den första reklamprydda dräkten redan i slutet av 1950-talet. Det var färgstarke elitdomaren Tore Demnert, ordförande i Hammarby Ishockey, ledamot i förbundsstyrelsen samt TV-kommentator som lanserade idéen att spelarna i våra högsta serier kunde bära reklambudskap under matcher.
Inför säsongen 1959-1960 skrevs ett avtal att elitklubbarna, men även andra kunde få ersättning från en reklampott på totalt 200 000 kronor. Det är oklart hur många som valde att föra fram ett budskap. Det var också fritt fram för enskilda klubbar att teckna egna avtal.
Hammarby anses vara först ut med reklam, ett avtal med nu nedlagda Idrottsboken gav föreningen 8 000 kronor. Redan tidigt fanns reklam för olika kaffemärken på spelarnas dräkter. Löfbergs Lila, med hemvist i Karlstad, steg in i Färjestad redan i början av 1960-talet, då hade FBK precis tagit sig upp i division II .
I dag är tröjreklamen en ekonomisk livlina för all idrott. Och arenan i Karlstad heter förstås Löfbergs Arena och Färjestad är en av den moderna ishockeyns verkliga tungviktare med nio SM-guld. Laget är varje säsong en het guldkandidat, så även i höst, SHL-start 11 september.
Svensk ishockey anklagas ofta för att gå i NHL:s spår, vad gäller reklam på matchställ är det precis tvärtom. Tacka Tore för det.
KJELL NILSSON
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Mjällbys genombrott i svensk fotboll är inte fullt så överraskande som det kan tyckas.Nu framkommer att klubben årligen har förbättrat resurserna sedan 2017 och stärkt sin ekonomi.
I dag säger Magnus Emeus, klubbens ordförande:
– Vi hade ett eget kapital som var minus 4,5 miljoner 2016. Men 2021 hade det förbytts till ett plus på 15 miljoner och nu har vi byggt ett eget kapital på 46 miljoner.
Kärt barn har många namn, brukar det heta. Ursprungliga Swedbank Arena blev Friends Arena som skiftade till Strawberry Arena och nu kunde det vara Pride Arena,. Multiarenan i Solna firar nämligen ett år med Nordens största Prideflagga.
I samband med att Strawberry Arena har ett årsjubileum är hotellkoncernen stolt huvudsponsor till Stockholm Pride, och tar sitt engagemang ett steg längre. Under Prideveckan kommer förvandla största arenaN till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde.
Tre svenska golfspelare är aktuella, men i olika skeden av sitt umgänge med den därlilla vita bollen.
Henrik Stenson går nu ut och medger att han fick en halv miljard kronor för att byta till omdiskuterade LIV-touren, men sportsligt går det mindre bra
Alex Norén funderar på vad som hände i sista avgörande tävlingen. Han höll på att ta steget till översta världseliten, men snubblade och missar PGA-slutspelet.
Ludvig Åberg kan däremot se fram emot tourfinalen i Atlanta där vinnaren belönas med ofattbara tio miljoner dollar (100 miljoner), men han har haften vacklande form.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Hon tog emot Guldskölden ovh hyllades som årets kvinnliga programledare för ett par dagar sedan. På tisdagen fick Karin Frick huvudrollen igen Hon är utvald som ny programledare i Mästarnas mästare och ska ersätta en person som har blivit mycket uppskattad av tittarna. Micke Leijnegard. har i 17 år varit den trygga rösten med intensiv närvaro i SVT:s folkkära program Plötsligt flyttas han åt sidan… Och bakomvarande skäl vill inte SVT:s ledning prata högt om.
. Det är Bäckström-feber i svensk ishockey. Brynäs ”hemvändare”, Nicklas Bäckström, 38 år i november, och 18 säsonger i NHL, är det bästa som hänt SHL-ishockeyn på år och dag! Ligalagens ekonomiansvariga säljer säsongbiljetter som aldrig tidigare och kryssar för i almanackan när Brynäs kommer på besök.
En försmak ges redan på torsdagskvällen, den 14 august. TV 4 finns på plats i Holmen Center i Hudiksvall, invigd 1989 och med 1 565 som publikrekord från finalen i Hockeyettan i våras, Hudik Hockey mot Troja Ljungby.