VM i Tammerfors nya framtidsarena

Ständigt detta Belarus (Vitryssland)! I hockey-VM i Riga i våras föll Tre Kronor chockartat mot diktator Aleksandr Lukasjenkos manskap med 1-0. Ett svenskt bakslag som i förlängningen innebar att Tre Kronor missade chansen att spela om medaljer, och slutade på en historiskt svag nionde plats.

Den nya jättearenan i Tammerfors, Dent, blir skådeplats för ishockey-VM. Här finns plats för 13 000 åskåare

På det internationella förbundets hemsida, IIHF, har nu lottningen för 2022 år VM i Tammerfors, huvudort, och Helsingfors, presenterats.

 Lördagen 14 maj 2022, kl. 12.20, är det svensk VM-premiär i nybyggda Tammerfors Deck mot just Belarus. Lagen spelar i grupp B, övriga lag är Finland, Norge, USA, Lettland, Tjeckien och Storbritannien. Grupp A, med Kanada, världsmästare i Riga, avgörs i Helsingfors.

Plats för 13 000 åskådare

Två kvartsfinaler, semifinaler och medaljmatcher avgörs i nya Tammerfors Deck med plats för 13 300 åskådare. Hemmaarena för Tappara och Ilves i finska ligan och bärande inslag i en helt ny stadsdel, med investeringar i fler miljard-klassen.

Historiskt är Belarus är en skräckmotståndare, i färskt minne finns ännu när  ett proffstungt Tre Kronor föll med  4-3 i kvartsfinal i Salt Lake City OS 2002. Ett fiasko som saknar motstycke i vår hockey-historia.

I Riga var Tre Kronor illa förberett, laget hade redan en tung förlust i benen. Danmark hade i premiären skrällt med seger 4-3. I Tammerfors Deck får Tre Kronor och förbundskapten Johan Garpenöv jaga revansch. Tre Kronor hinner putsa ett sargat förtroende i OS-hockeyn i Peking som avgörs i februari.

Det är ännu oklart om NHL-organisationen anser att ett avbrott i ligasäsongen, för spel i ett pandemi-instängt Peking, dessutom hårt ifrågasatt för bristande demokrati och mänskliga rättigheter, gynnar den egna organisationen. Definitivt besked väntas i närtid.

I det sammanhanget finns skäl att påminna om en färsk opinionsundersökning, gjord av Nouvs på uppdrag av Radiosporten. En klar majoritet, 65 procent, anser att Kina ska fråntas värdskapet för OS, invigning 4 februari, 2022. I ett inlägg på DN-kultur hänvisar Grethe Rottböll, sedan 2018 ordförande i Sveriges Författarförbund, till Novus undersökningen.

 

Hon anser, och hon har en stor poäng, att idrottsrörelsen bör ställa upp för yttrandefriheten och den fängslande författaren Gui Minhai.  Hon skriver:

”Att tro att man kan påverka en despotisk stormakt genom uttalanden utan konsekvenser är naivt. Varför skulle Kina ändra beteende när det inte kostar någonting alls”.

Politik bakom NHL:s avighet

I intervjuer med svenska NHL-stjärnor, som Washingtons Nicklas Bäckström, har framskymtat att politiska överväganden ligger bakom NHL-ledningens tvekan. Bäckström tycks förstå att NHL-bossen Gary Bettman är ovillig att ge OS-hockeyn, och arrangörerna i Peking, den stjärnglans som inflygande NHL-stjärnor skulle innebära.

Kanske ä ändå det enkla svaret att NHL-ledningen kräver ekonomiska garantier, och ersättning i flermiljonklassen, för att stänga ligan två februari-veckor?

Pandemin har redan slagit hårt mot NHL. Förra säsongen, som avslutades med Tampa Bays andra raka Stanley Cup-seger, genomfördes med en förkortad säsong och strikta regler kring arrangemang och resor. 

I jakten på nya intäkter berättar pressmeddelanden om att reklam på matchställ införs från och med säsongen 2022-2023.

 Lagens matchtröjor har varit ”heliga”,  lagens ”loggor” eller symboler har alltid haft sin givna plats. Enligt sajten Sportico har lagens ägare redan röstat för reklam, i ett första  skede kommer reklambudskap att tillåta på en rektangels yta,7,6 centimeter gånger 8,9 centimeter.

För första gången tilläts under förra säsongen reklam på hjälmarna.

Tidigare förslag om reklam har röstats ned. Enligt en sammanställning 2014 taxerades reklamvärdet till 860 miljoner kronor totalt, ett belopp som nu är avsevärt högre. 

Enligt Sportico kan de mest klassiska lagen, ”original six”, Toronto, Montreal, New York Rangers, Boston, Chicago och Detroit. sälja tröjreklam på upp till 20 miljoner dollar, 166 miljoner kronor, per lag och säsong.

Tore Demnert lanserade idén

Basketligan NBA har sedan några tillbaka reklamförsedda linnen. NHL-styret tvingas nu överge en helig princip i spåren av covid-19.

I svensk ishockey kom den första reklamprydda dräkten redan i slutet av 1950-talet. Det var färgstarke elitdomaren Tore Demnert,  ordförande i Hammarby Ishockey, ledamot i förbundsstyrelsen samt TV-kommentator som lanserade idéen att spelarna i våra högsta serier kunde bära reklambudskap under matcher.

Inför säsongen 1959-1960 skrevs ett avtal att elitklubbarna, men även andra kunde få ersättning från en reklampott på totalt 200 000 kronor. Det är oklart hur många som valde att föra fram ett budskap. Det var också fritt fram för enskilda klubbar att teckna egna avtal.

Hammarby anses vara först ut med reklam, ett avtal med nu nedlagda Idrottsboken gav  föreningen  8 000 kronor. Redan tidigt fanns reklam för olika kaffemärken på spelarnas dräkter. Löfbergs Lila, med hemvist i Karlstad, steg in i Färjestad redan i början av 1960-talet, då hade FBK precis tagit sig upp i division II .

I dag är tröjreklamen en ekonomisk livlina för all idrott. Och arenan i Karlstad heter förstås Löfbergs Arena och Färjestad är en av den moderna ishockeyns verkliga tungviktare med nio SM-guld. Laget är varje säsong en het guldkandidat, så även i höst, SHL-start 11 september.

Svensk ishockey anklagas ofta för att gå i NHL:s spår, vad gäller reklam på matchställ är det precis tvärtom. Tacka Tore för det.

KJELL NILSSON

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Djurgårds-spelaren Peter Hollands besinningslösa attack på Luleå-backen Fredrik Styrman i torsdagens SHL omgång fortsätter att väcka heta känslor i hockey-Sverige. 

-Hade händelsen ägt rum på allmän plats hade åklagare kunnat väcka åtal för grov misshandel, säger Mikael Johansson som var på matchen med sin dotter.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.