Därför delar vi ut många miljoner

Att dela ut överskott till föreningslivet är inte en del av Folkspels verksamhet.

Det är vad hela vårt uppdrag handlar om.

Fick nyligen en fråga från en bekant i min omgivning. Han hade noterat att det överskott som föreningslivet tillhandahåller via försäljning av våra produkter, för år 2018 uppgick till en ganska ansenlig summa och undrade helt enkelt: ”Hur kan lilla Folkspel dela ut 177 miljoner till föreningslivet samtidigt som det stora och statliga bolaget bidrar med endast en knapp tredjedel via det som kallas Gräsroten?”

Mitt givna svar blev självklart; ”Det bör du kanske ta med dem.”

Därför finns Folkspel

Ska jag tala för vår del och sak är det så enkelt som att det är därför vi finns. Hela vårt existensberättigande handlar om att skapa växtkraft till de föreningar och organisationer vi representerar och finns till för. 

Det gångna året hade vi det stora nöjet att fördela 177 miljoner på 9 500 föreningar från norr till söder. 

Sedan starten 1990 uppgår vårt totala överskott till nästan 17 miljarder kronor.

Det lär förhoppningsvis ha bidragit till ett antal bollar, läger, utbildningar, förbättrad hälsa och kanske framförallt, tack vare föreningslivets verksamhet, att några valt den goda vägen i livet framför för den kriminella banan. 

Blygsam framtoning, javisst

Min vän var dessutom nyfiken på varför vi som spelbolag hade en så blygsam framtoning då det handlar om att synas, exempelvis via rörlig Tv-reklam. Framförallt i tider då ett entimmesprogram i en kommersiell kanal kan innehålla 30–40 budskap från olika spelaktörer. Hen nämnde till och med att den folkliga Melodifestivalen presenteras av ett kvinnonamn med casino som specialitet…

Det här kunde jag bättre svara på.

Även vi syns i annonser och via rörliga budskap, låt vara att det inte går att jämföra på samma dag, vecka, månad eller år med många andra i vår omgivning. 

Naturligtvis skulle Folkspel kunna gå in mycket tyngre i en tid då det hos andra i branschen förefaller finnas outtömliga resurser till att positionera sig.

Vill inte röra överskottet

Men vilket konto skulle ta de investeringarna?

Exakt.

Från det överskott som vi mycket hellre bidrar med till dem vi finns till för.

Som inte är en del av vår verksamhet, utan vad allt handlar om för oss inom Folkspel.

/Hans Sahlin, vd Folkspel

Folkspels serie Eldsjälar

Folkspel - Om Folkspels överskott med Anna och Emil Jönsson Haag
Folkspel - Vi ger allt 2020!
Upsala Studenters IF
Örebro Simallians
Karlstad Segelsällskapv
Jönköping Curling Club

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.