Framtiden - traditionellt eller spektakulärt?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Att tiden går snabbt är ju allmänt känt. Men att jag redan har sex månader på nytt jobb att summera verkar nästan overkligt. Fast, om jag ska ge mig på att gradera vad som är galet i Red Bulls värld är det nog mera vingdräktsflygare (wingsuit) som susar genom och under Londons Tower Bridge i 250 kilometer i timmen (https://www.redbull.com/ch-de/wings-through-tower-bridge) som ligger nära till hands. Eller backhoppare, som flyger 291 meter i en specialbyggd backe på Island (https://www.svt.se/sport/backhoppning/ryoyu-kobayashi-slog-nytt-inofficiellt-varldsrekord-i-backhoppning-pa-island).

backhopparen som flyger 291 meter i en specialbyggd backe på Island. Foto: Jón Ragnar Jónsson / Red Bull Content Pool

 

Båda dessa är typiska Red Bull projekt. Minutiösa förberedelser, en del av dem på Red Bull Athlete Performance Center, avancerade beräkningar för att kartlägga såväl risker som nödvändiga förutsättningar. Välproducerade bilder och fullt pådrag i sociala medier, med stor spridning. 

Men  tävlandet, då?

Någonstans här kan ju den traditionalist som bor i mig börja fundera på vad som egentligen är riktig idrott. Nog ska det väl ändå innehålla tävling? 
För det är ju det som gör det hela intressant, med sin ovissa utgång. Eftersom jag numera befinner mig i den kommersiella världen roar jag mig med att studera vilket genomslag olika händelser har fått. Nu är det förstås som att jämföra äpplen och päron att ställa direktsänd medaljkamp mot våghalsiga galenskaper, men om jag ändå tillåter mig att använda antalet youtube-visningar som ett mått på räckvidd, tycker jag det går att finna rätt intressanta fakta.
Backhopparen Ryoyu Kobayashi vann OS guld i Peking 2022. Detta är inte helt enkelt att ens hitta på Youtube. Förstås gömmer det sig i Olympiska Kommitténs fulla repris på två timmar och åtta minuter (63 000 visningar).
Vill man enbart åt Kobayashis prestation är det 68 000 visningar på Eurosports youtube-kanal som skvallrar om vilka som lyckats hitta det. När samme hoppare landade efter 291 meter i luften på Island är det 4 miljoner visningar som registrerats på Red Bulls egen Youtube-kanal.
Här ligger vingdräktsflygarna ännu så länge i lä med 581 000 visningar på samma Youtube-kanal. Men under dagarna efter att de hoppade ut ur helikoptern en tidig söndagsmorgon över London var de å andra sidan i snart sagt varenda nyhetsförmedling världen över.
Och vad gäller Youtube-visningar är Max Verstappen, i sin bil när han tävlar mot världens snabbaste drönare, i en klass för sig med 19 miljoner visningar.

Öppnar för nya tider

Eftersom jag levt i princip hela mitt liv i tävlingsidrotten och jag så innerligt önskar att svenska idrottare ska få tillgång till de resurser de behöver för att göra vad som krävs för att nå de högt eftertraktade medaljerna hoppas jag förstås att den nyligen publicerade studien från Centrum för Idrottsforskning (https://centrumforidrottsforskning.se/kunskap-om-idrott/rapporter/svensk-elitidrott-vid-ett-vagskal) ska göra att såväl bidragsgivare som sponsorer och partners bjuder till ytterligare.
Den bistra sanningen, är  jag dock rädd, är att få dramatiskt kommer att ändra sin inställning om inte det uppfattade värdet ökar. Om det är något jag lärt mig under mina inledande sex månader är det den enkla raden: ”We’re Red Bull. We’re different”.
Det verkar som att det har en viss effekt. Och jag tror att det finns en del att lära av detta för den mera traditionella idrotten.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1  i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”.  Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final. 

Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Göteborg blir åter scen för världstennis – för första gången på 18 år spelas Davis Cup i staden. 

Sverige ställs mot Tunisien i en betydelsefull landskamp den 12-13 september. Segrarenn går till nästa års Davis Cup Qualifiers.

I det svenska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.

I dt senska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.