Framtiden - traditionellt eller spektakulärt?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Att tiden går snabbt är ju allmänt känt. Men att jag redan har sex månader på nytt jobb att summera verkar nästan overkligt. Fast, om jag ska ge mig på att gradera vad som är galet i Red Bulls värld är det nog mera vingdräktsflygare (wingsuit) som susar genom och under Londons Tower Bridge i 250 kilometer i timmen (https://www.redbull.com/ch-de/wings-through-tower-bridge) som ligger nära till hands. Eller backhoppare, som flyger 291 meter i en specialbyggd backe på Island (https://www.svt.se/sport/backhoppning/ryoyu-kobayashi-slog-nytt-inofficiellt-varldsrekord-i-backhoppning-pa-island).

backhopparen som flyger 291 meter i en specialbyggd backe på Island. Foto: Jón Ragnar Jónsson / Red Bull Content Pool

 

Båda dessa är typiska Red Bull projekt. Minutiösa förberedelser, en del av dem på Red Bull Athlete Performance Center, avancerade beräkningar för att kartlägga såväl risker som nödvändiga förutsättningar. Välproducerade bilder och fullt pådrag i sociala medier, med stor spridning. 

Men  tävlandet, då?

Någonstans här kan ju den traditionalist som bor i mig börja fundera på vad som egentligen är riktig idrott. Nog ska det väl ändå innehålla tävling? 
För det är ju det som gör det hela intressant, med sin ovissa utgång. Eftersom jag numera befinner mig i den kommersiella världen roar jag mig med att studera vilket genomslag olika händelser har fått. Nu är det förstås som att jämföra äpplen och päron att ställa direktsänd medaljkamp mot våghalsiga galenskaper, men om jag ändå tillåter mig att använda antalet youtube-visningar som ett mått på räckvidd, tycker jag det går att finna rätt intressanta fakta.
Backhopparen Ryoyu Kobayashi vann OS guld i Peking 2022. Detta är inte helt enkelt att ens hitta på Youtube. Förstås gömmer det sig i Olympiska Kommitténs fulla repris på två timmar och åtta minuter (63 000 visningar).
Vill man enbart åt Kobayashis prestation är det 68 000 visningar på Eurosports youtube-kanal som skvallrar om vilka som lyckats hitta det. När samme hoppare landade efter 291 meter i luften på Island är det 4 miljoner visningar som registrerats på Red Bulls egen Youtube-kanal.
Här ligger vingdräktsflygarna ännu så länge i lä med 581 000 visningar på samma Youtube-kanal. Men under dagarna efter att de hoppade ut ur helikoptern en tidig söndagsmorgon över London var de å andra sidan i snart sagt varenda nyhetsförmedling världen över.
Och vad gäller Youtube-visningar är Max Verstappen, i sin bil när han tävlar mot världens snabbaste drönare, i en klass för sig med 19 miljoner visningar.

Öppnar för nya tider

Eftersom jag levt i princip hela mitt liv i tävlingsidrotten och jag så innerligt önskar att svenska idrottare ska få tillgång till de resurser de behöver för att göra vad som krävs för att nå de högt eftertraktade medaljerna hoppas jag förstås att den nyligen publicerade studien från Centrum för Idrottsforskning (https://centrumforidrottsforskning.se/kunskap-om-idrott/rapporter/svensk-elitidrott-vid-ett-vagskal) ska göra att såväl bidragsgivare som sponsorer och partners bjuder till ytterligare.
Den bistra sanningen, är  jag dock rädd, är att få dramatiskt kommer att ändra sin inställning om inte det uppfattade värdet ökar. Om det är något jag lärt mig under mina inledande sex månader är det den enkla raden: ”We’re Red Bull. We’re different”.
Det verkar som att det har en viss effekt. Och jag tror att det finns en del att lära av detta för den mera traditionella idrotten.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Stockholms Golfklubb samarbetar med Danderyds kommun om att rena  Edsviken. Klubben vattnar banan med kommunens dagvatten och minskar därmed utsläppen till den närliggande viken till Värtan. En sorts win-win-situation för båda parter.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

Sveriges Olympiska Kommitté utökar OS-truppen med tio nya namn. På fredagen fick en cyklist, en boxare, en kanotist, två skyttar och fem friidrottare klartecken.

- Med sex veckor kvar till spelen består en växande OS-trupp av nära 100 idrottare, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.