Framtiden - traditionellt eller spektakulärt?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Att tiden går snabbt är ju allmänt känt. Men att jag redan har sex månader på nytt jobb att summera verkar nästan overkligt. Fast, om jag ska ge mig på att gradera vad som är galet i Red Bulls värld är det nog mera vingdräktsflygare (wingsuit) som susar genom och under Londons Tower Bridge i 250 kilometer i timmen (https://www.redbull.com/ch-de/wings-through-tower-bridge) som ligger nära till hands. Eller backhoppare, som flyger 291 meter i en specialbyggd backe på Island (https://www.svt.se/sport/backhoppning/ryoyu-kobayashi-slog-nytt-inofficiellt-varldsrekord-i-backhoppning-pa-island).

backhopparen som flyger 291 meter i en specialbyggd backe på Island. Foto: Jón Ragnar Jónsson / Red Bull Content Pool

 

Båda dessa är typiska Red Bull projekt. Minutiösa förberedelser, en del av dem på Red Bull Athlete Performance Center, avancerade beräkningar för att kartlägga såväl risker som nödvändiga förutsättningar. Välproducerade bilder och fullt pådrag i sociala medier, med stor spridning. 

Men  tävlandet, då?

Någonstans här kan ju den traditionalist som bor i mig börja fundera på vad som egentligen är riktig idrott. Nog ska det väl ändå innehålla tävling? 
För det är ju det som gör det hela intressant, med sin ovissa utgång. Eftersom jag numera befinner mig i den kommersiella världen roar jag mig med att studera vilket genomslag olika händelser har fått. Nu är det förstås som att jämföra äpplen och päron att ställa direktsänd medaljkamp mot våghalsiga galenskaper, men om jag ändå tillåter mig att använda antalet youtube-visningar som ett mått på räckvidd, tycker jag det går att finna rätt intressanta fakta.
Backhopparen Ryoyu Kobayashi vann OS guld i Peking 2022. Detta är inte helt enkelt att ens hitta på Youtube. Förstås gömmer det sig i Olympiska Kommitténs fulla repris på två timmar och åtta minuter (63 000 visningar).
Vill man enbart åt Kobayashis prestation är det 68 000 visningar på Eurosports youtube-kanal som skvallrar om vilka som lyckats hitta det. När samme hoppare landade efter 291 meter i luften på Island är det 4 miljoner visningar som registrerats på Red Bulls egen Youtube-kanal.
Här ligger vingdräktsflygarna ännu så länge i lä med 581 000 visningar på samma Youtube-kanal. Men under dagarna efter att de hoppade ut ur helikoptern en tidig söndagsmorgon över London var de å andra sidan i snart sagt varenda nyhetsförmedling världen över.
Och vad gäller Youtube-visningar är Max Verstappen, i sin bil när han tävlar mot världens snabbaste drönare, i en klass för sig med 19 miljoner visningar.

Öppnar för nya tider

Eftersom jag levt i princip hela mitt liv i tävlingsidrotten och jag så innerligt önskar att svenska idrottare ska få tillgång till de resurser de behöver för att göra vad som krävs för att nå de högt eftertraktade medaljerna hoppas jag förstås att den nyligen publicerade studien från Centrum för Idrottsforskning (https://centrumforidrottsforskning.se/kunskap-om-idrott/rapporter/svensk-elitidrott-vid-ett-vagskal) ska göra att såväl bidragsgivare som sponsorer och partners bjuder till ytterligare.
Den bistra sanningen, är  jag dock rädd, är att få dramatiskt kommer att ändra sin inställning om inte det uppfattade värdet ökar. Om det är något jag lärt mig under mina inledande sex månader är det den enkla raden: ”We’re Red Bull. We’re different”.
Det verkar som att det har en viss effekt. Och jag tror att det finns en del att lära av detta för den mera traditionella idrotten.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa. 

Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats. 

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV.  Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.

 Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats. 

Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.