Stenhammar skänker 2 miljoner

Han är Värmdöbo sedan 1987, bor på Norrnäs gård och älskar den idrott som Värmdö IF bedriver. Därför vill Olof Stenhammar, 71 år, nu stödja klubben och meddelar att han blir sponsor med 2 miljoner kronor. En jättelik summa för den lilla klubben.
Olof Stenhammar som jägare - och just på jakt efter upplevelser har han varit i hela sitt liv. Foto: Scanpix


Via sitt bolag AB Basen, ska Olof Stenhammar sponsra Värmdö IF med 400 000 kr/år de kommande fem åren.

- Jag känner att det är dags att också gräva där jag står. Jag har ju trots allt varit Värmdöbo sedan 1987, säger Olof Stenhammar.

Skriver öppet brev

Han har försett klubben med pengar tidigare, men räknar nu upp beloppet avsevärt.

I ett brev på klubbens hemsida motiverar han sitt beslut:

”I en idag ofta vilsen och otrygg ungdomssituation erbjuder den svenska idrottsrörelsen, med alla de frivilliga insatser som görs där, en möjlighet för våra ungdomar att känna samhörighet, få nya kunskaper och att kunna utvecklas både fysiskt och mentalt.

Genom ett aktivt idrottsutövande får deltagande ungdomar möjlighet till den fysiska utveckling som är så viktig för ett framtida kroppsligt välbefinnande. De får lära sig betydelsen av laganda och hänsynstagande samt i förlängningen också ledarskap. Nödvändiga egenskaper för att förbereda ungdomarna för ett bättre vuxenliv.

Egenskaper som tyvärr den svenska skolan idag förmedlar i otillräcklig omfattning.

Värmdö IF, med idag cirka 1500 ungdomar, som deltar aktivt i föreningens olika idrotter, spelar på det lokala planet i Värmdö Kommun en oerhört väsentlig roll i detta ungdomsarbete.

Jag vill därför aktivt bidra till att skapa resurser för att Värmdö IF skall ska kunna fortsätta och framförallt i framtiden ytterligare utveckla och utöka möjligheterna för ungdomar i Värmdö att aktivt ta del av dessa möjligheter.

Det hela ska ses som en ungdomssatsning. Det är helt väsentligt att de medel som ställs till förfogande används huvudsakligen för detta ändamål.

Förutsättningarna för en lyckad satsning är fokus på ledarutveckling. Med goda och engagerade ledare löser sig problemen. Därför ska en del av resurserna användas för utveckling av ledare.

Jag stöder sedan flera år, genom Sveriges Olympiska Kommittés talangprogram, unga lovande idrottstalanger med förutsättningar att nå världstoppen inom sina respektive grenar.

För idrottsintresserad ungdom börjar dock allting på det lokala planet i den lokala idrottsföreningen på den egna orten. Det är där grunden läggs och jag känner att det är viktigt att kunna vara en del även på det planet genom att lämna ett bidrag på min egen ort Värmdö.

Jag hoppas att flera människor som har resurser kan följa detta exempel på sin ort.”

Klubben kan förverkliga planerna

I klubben är tacksamheten och stoltheten stor.

Värmdö IF har 1 800 aktiva, varav omkring 1500 är ungdomar aktiva fördelade på fem sektioner. De senaste åren har klubben skapat ambitiösa och långsiktiga handlingsplaner för utbildning av både aktiva och ledare. Nu får man ännu större möjlighet att förverkliga planerna.

Olof Stenhammar har även tidigare tagit medel från sin förmögenhet för att stödja svensk idrott. Han sänder nu också en hälsning till andra rika personer.

- Jag hoppas att det här kan inspirera andra med liknande möjligheter att stötta den lokala idrottsverksamheten.

Sveriges största donation

För två år sedan skänkte Stenhammar 10 miljoner kronor till SOK med motiveringen:

- Jag brinner för den olympiska rörelsen och hoppas att pengarna kan bidra till fortsatta svenska OS-framgångar.
10 miljoner innebar den den största privata donationen till svensk idrott någonsin.

Och även då var det en slags markering för i Sverige är det oerhört oerhört ovanligt att privatpersoner tar pengar ur plånboken och stöder just idrott.

OS-ordförande och startade OMX

Olof Stenhammar var 1996-97 mannen bakom Stockholms OS-ansökan till 2004-års spel. Med sina kontakter och resurser i form av både pengar och stab gav han kampanjen kraft. Det var ett par år av hårt arbete, men han lyckades aldrig beveka IOK. Han var också ordförande i Åres alpina VM-organisation 2007.

Bondsonen från Östergötland visade tidigt att han hade sinne för affär. Som en finansiell entreprenörer startade han 1985 Optionsmäklarna (numera OMX) som blev Sveriges första marknadsplats för aktieoptioner och världens första moderna privatägda börsverksamhet.

Affärer och idrott är hans liv, nu har han bevisat det igen.

OS-generalen Olof Stenhammar vid den svenska kampanjen 1996-97. Foto: Scanpix

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.