Hon ska ta SCA:s satsning i hamn
På fredagsmorgonen nådde SCA:s båt första etappmålet i Kapstaden. Att SCA tävlar med en egen båt i Volvo Ocean Race, idrottsvärldens kanske tuffaste tävling, undgår ingen som besöker företagets huvudkontor på Klarabergsviadukten 63, Waterfront Building, i centrala Stockholm.
Ett 100-tal arbetar med båten
Redan i receptionen möter den magentafärgade (inte rosa!) båten i skala 1:10, därefter ett öppet rum med TV-skärmar som livesänder från båten inklusive presenterar besättningen och slutligen ett kontor med klisterdekalen ”Team SCA i Volvo Ocean Race” på glasdörren. Där sitter ett 15-tal av de cirka 100 personer arbetar dedikerat med SCA:s satsning.
Joséphine Edwall-Björklund huserar på elfte våningen med en underbar utsikt över centrala Stockholm, Saltsjön och Mälaren – sommartid tätt av segelbåtar. Var ska sleven vara, om inte i grytan…?
Att det är en färgstark och kraftfull kvinna som leder svenskt näringslivs just nu mest spännande sponsorsatsning går inte att ta miste på. När Idrottens Affärer hälsar på möter hon med ett varmt leende och smittande skratt, klädd i lila kavaj, svart kjol och svarta, moderiktiga mockastövlar. Hon både sticker ut och sprider glädje på ett annars ganska formellt kontor.
Lite av en Pippi Långstrump
Joséphine Edwall-Björklund fick den extremt avskalade 65-fotsbåten (20 meter) ”i knät” när hon tackade ja till jobbet som kommunikationsdirektör på SCA hösten 2012 – efter 20 år på Ericsson, bland annat som informationsdirektör.
- När vår vd Jan Johansson ringde och berättade att jag fått jobbet lade han till på slutet: ”Förresten, ett av dina huvudprojekt blir vår båt i Volvo Ocean Race med enbart kvinnlig besättning!”
Det var med blandade känslor Joséphine Edwall-Björklund, som beskriver sig själv som ”en idrottstjej som var lite av en Pippi Långstrump” när hon växte upp i Stockholm och nådde ända till ungdomslandslaget i simhopp, tog emot nyheten.
Börsbolagsvärlden VS seglingsvärlden
- Först blev jag glad, eftersom det är en underbar utmaning och jag älskar att tävla – något jag har med mig från idrotten i unga år. Därefter tänkte jag: ”Kul, men har SCA en aning om vad företaget ger sig in på?” Att delta i Volvo Ocean Race handlar mycket om att få ihop börsbolagets värld – med alla regler som omgärdar det – och seglingsvärlden, vilket är något helt annat. Lägg dessutom till att detta ska ske i en projektorganisation där det finns många olika drivkrafter, berättar Joséphine Edwall-Björklund som var delaktig i Ericssons satsning i tävlingen 2008-2009, Ericssons Racing Team med två båtar, dock inte som helhetsansvarig.
SCA har 44 000 anställda i över 100 länder. Det var inte alla som gjorde vågen – om uttrycket tillåts – när koncernledningen annonserade att företaget som grundades 1929 av Ivar Kreuger, och med anor ända tillbaka till sent 1600-tal, skulle delta i en havskappsegling jorden runt.
- En del undrade varför vi skulle vara med. De hade svårt att se kopplingen, men egentligen är den ju klockren. Vi är ett av världens ledande hygien- och skogsindustriföretag, som agerar på en extremt konkurrensutsatt konsumentmarknad med starka varumärken som Libero, Libresse, Edet och Tork. Vi har 80 procent kvinnliga konsumenter och vill göra skillnad. Hållbarhet är i fokus och vi arbetar för att kvinnor ska ha samma möjlighet som män att delta utbildningsmässigt, socialt och professionellt, världen över. Vad kan vara bättre än att ha en båt som seglar jorden runt med en kvinnlig besättning – och med SCA-loggan samt våra främsta varumärken på sidan av båten?
SCA:s båt anlände på fredagsmorgonen till Kapstaden. Den första etappen var därmed avklarad.
Intern tävling ÅF Offshore Race
En rad aktiviteter för medarbetarna, bland annat en världsomfattande tävling två somrar i rad där drygt 20 medarbetare fått komma till Sverige och delta i ÅF Offshore Race (Gotland Runt), har stärkt vi-känslan och fått alla att känna att satsningen är rätt, både internt och externt. Dessa har sedan åkt tillbaka till sina regioner som goda ambassadörer för såväl SCA och Team SCA.
På en extra presskonferens i samband med starten, och med ett 100-tal journalister närvarande, ställde en av journalisterna frågor om svårigheten att hålla en god hygien ombord. Holländska Carolijn Brouwer, en av de 13 besättningskvinnorna som tillsammans representerar fem nationaliteter – USA, Storbritannien, Australien, Schweiz och Holland – svarade självsäkert:
- Hur det än går i tävlingen kommer vi att vara den fräschaste besättningen som går i mål, eftersom vi har ett ledande hygienföretag i ryggen som försett oss med tvätthandskar, schampomössor och våtservetter. Dessa produkter kommer att göra att vi klarar vår hygien bättre än de andra!
Först genom Gibraltar-sundet
Presskonferensen avslutades med en spontan applåd då den kvinnliga besättningen i Team SCA sjöng med i en cover av Aviciis ”Wake Me Up”. Om det var den, eller inte, som gjorde att SCA:s båt var först ut ur Gibraltar–sundet på första benet ska vi låta vara osagt, men en bra start blev det.
- De som sökte till Team SCA var lite tveksamma när de först kom till uttagningen. Var det här med en kvinnlig besättning bara ett PR-jippo, där man inte fick full uppbackning? Den tveksamheten försvann direkt vid första mötet, när de lärde känna SCA och såg att vi satsar fullt ut. Vi är engagerade och besättningen har exempelvis fått de bästa coacherna, säger Joséphine Edwall-Björklund och fortsätter:
- När vi tog alla tjejerna till Sundsvall och berättade om företaget, våra värderingar, vårt arbete för att stärka kvinnors självkänsla och hygien världen över genom utbildning och produkter – och det faktum att vi äger landområden lika stora som Belgiens yta för att garantera ekologisk hållbarhet i form av träd som suger upp koldioxid – blev de än mer övertygade.
Tjejerna fick också plantera varsitt träd, som de nu ansvarar för ska växa och blir friskt och starkt.
- Liz Wardley blev så engagerad att hon på eget initiativ adopterade en tallplanta som hon haft med sig vid besättningens olika träningsläger. Under tävlingen, då inte alla länder tillåter införsel av plantor, är det dock hennes extramamma i Frankrike som sköter den.
Föredrag på sin födelsedag
Företagsledningens personliga engagemang har stärkt besättningen.
- Tjejerna säger ofta att de känner att vi verkligen vill något med den här satsningen, och tror på den. Det inspirerar hela besättningen, säger Joséphine Edwall-Björklund som fyllde 50 år den 3 april i år – och ägnade större delen av födelsedagskvällen åt att hålla föredrag om ”de fantastiska kvinnorna i Team SCA” på KSSS.
- Jag ska ha kalas, förklarar hon lite ursäktande. Men det får bli efter Volvo Ocean Race. Fram till dess lever jag med båten!
SCA:s kunder har tagit satsningen till sitt hjärta. VIP-paviljongen i Alicante var full med storkunder från delar av världen, och vart och ett av de elva stoppen – Alicante – Kapstaden –Abu Dhabi – Sanya – Auckland – Itajai – Newport – Lissabon – Lorient – Haag – kommer olika kundaktiviteter att genomföras, liksom förstås vid målgången i Göteborg i juni.
Kronprinsessan Victoria gudmor
Kronprinsessan Victoria är gudmor för Team SCA-båten. Det imponerar, inte minst på de kinesiska kunderna, vilket haft betydelse på affärsmöten i Kina.
- Många uppmärksammade också att prins Carl Philip är beskyddare av Volvo Ocean Race och seglade med vår båt under In Port-seglingen i Alicante, som föregick starten. Kungafamiljens engagemang betyder mycket både för oss och för tävlingen, förklarar Joséphine Edwall-Björklund.
Den sportsliga satsningen i form av bland annat båt, besättning och förberedelser går på drygt 150 miljoner kronor. Hur mycket SCA lägger i aktivering såväl internt som externt vill Joséphine Edwall-Björklund inte precisera, utan nöjer sig med att ange ”ett par procent av marknadsföringsbudgeten, som i sin tur är ett par procent av omsättningen” (93 miljarder kronor).
Prioriterar om i marknadsföringen
- Egentligen satsar vi inte så mycket mer pengar, vi prioriterar om i marknadsföringsbudgeten. Kundaktiviteterna vid starten, stoppen och målgången ersätter andra aktiviteter. På det sättet gör satsningen att vi fokuserar våra kundaktiviteter, och vi är mycket nöjda med utfallet hittills, även i media. Vi har synts på ett helt annat sätt än tidigare med tidningsartiklar samt radio- och TV-inslag på marknader som Nordamerika, Sydamerika, Asien och Australien – och då har tävlingen bara börjat. Och just nu kan man följa serien ”No Ordinary Women” på TV3 Play, som handlar om Team SCA.
Parallellt med satsningen på båten lanserade SCA kampanjen AWE, Amazing Women Everywhere, för att lyfta fram och hylla kvinnor världen över. Detta görs bland annat i form av en bildmosaik på hemsidan Sca.com. Där kan alla som vill gå in och ladda upp en bild på en kvinna som hon eller han blir inspirerad av, samt skriva några rader om varför. Bilder och historier som alla kan ta del av. För varje foto som laddas upp donerar SCA en euro till Världsnaturfonden.
- Jag var först med att lägga upp en bild och text, på min farmor, Isobel Ghasal Öhman, som kom till Sverige som 20-åring. Jag skrev hur mycket hon har inspirerat mig genom livet. Hon lärde mig att aldrig ge upp och att vänskap är viktigt, säger Joséphine Edwall-Björklund.
Och på sista raden?
Hur räknar man då hem en sådan här stor sponsorsatsning?
SCA:s mål med Volvo Ocean Race-satsningen är att förflytta varumärket, från att uppfattas som ett traditionellt skogsbolag till att uppfattas som ett modernt skogsbolag med konsumentprodukter som gör skillnad för människor, och som har starkt hållbarhetsfokus.
- Det är en långsiktig process som kräver tålamod. Om vi om fem år ser att varumärket rört sig i rätt riktning ett par procent kommer jag att hävda att ”nu ser vi effekterna av satsningen på Volvo Ocean Race!”.
Som en vägg reser sig vattnet bakom båten där den forsar fram, men Sam Davies står stadigt. Foto: Corinna Halloran, On-Board Reporter, Team SCA
Mest lästa just nu
Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..
Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.
Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,
Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.
Nu kommer notan för det avbrutna fotbollsderbyt, Hammarby-Djurgården den 20 oktober. Polisens insatser har hittills kostat skattebetalarna 3 miljoner kronor, ett belopp som kommer att stiga då kostnader för övertid ännu inte har räknats klart.
Derbyt fick avbrytas, och spelades klart påföljande måndag, med Hammarby-seger 2-0. Det var efter oroligheter för Djurgårds-sektionen som polisen ansåg sig tvingade att dra in arrangörtillståndet för arrangören, Hammarby IF.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Ordförande Björn Norberg:
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.