Hon ska ta SCA:s satsning i hamn

Den kvinnliga besättningen i Team SCA får ursäkta – här är tjejen som ska föra SCA:s supersatsning i Volvo Ocean Race i hamn: kommunikationsdirektören Joséphine Edwall-Björklund.
Joséphine Edwall-Björklund och Liz Wardley, en ur besättningen som enbart består av kvinnor, före start i Alicante. Foto: Pedro Martinez, Martinez Studio

 

På fredagsmorgonen nådde SCA:s båt första etappmålet i Kapstaden. Att SCA tävlar med en egen båt i Volvo Ocean Race, idrottsvärldens kanske tuffaste tävling, undgår ingen som besöker företagets huvudkontor på Klarabergsviadukten 63, Waterfront Building, i centrala Stockholm.

Ett 100-tal arbetar med båten

Redan i receptionen möter den magentafärgade (inte rosa!) båten i skala 1:10, därefter ett öppet rum med TV-skärmar som livesänder från båten inklusive presenterar besättningen och slutligen ett kontor med klisterdekalen ”Team SCA i Volvo Ocean Race” på glasdörren. Där sitter ett 15-tal av de cirka 100 personer arbetar dedikerat med SCA:s satsning.

Joséphine Edwall-Björklund huserar på elfte våningen med en underbar utsikt över centrala Stockholm, Saltsjön och Mälaren – sommartid tätt av segelbåtar. Var ska sleven vara, om inte i grytan…?

Att det är en färgstark och kraftfull kvinna som leder svenskt näringslivs just nu mest spännande sponsorsatsning går inte att ta miste på. När Idrottens Affärer hälsar på möter hon med ett varmt leende och smittande skratt, klädd i lila kavaj, svart kjol och svarta, moderiktiga mockastövlar. Hon både sticker ut och sprider glädje på ett annars ganska formellt kontor.

Lite av en Pippi Långstrump

Joséphine Edwall-Björklund fick den extremt avskalade 65-fotsbåten (20 meter) ”i knät” när hon tackade ja till jobbet som kommunikationsdirektör på SCA hösten 2012 – efter 20 år på Ericsson, bland annat som informationsdirektör.

- När vår vd Jan Johansson ringde och berättade att jag fått jobbet lade han till på slutet: ”Förresten, ett av dina huvudprojekt blir vår båt i Volvo Ocean Race med enbart kvinnlig besättning!”

Det var med blandade känslor Joséphine Edwall-Björklund, som beskriver sig själv som ”en idrottstjej som var lite av en Pippi Långstrump” när hon växte upp i Stockholm och nådde ända till ungdomslandslaget i simhopp, tog emot nyheten.

Börsbolagsvärlden VS seglingsvärlden

- Först blev jag glad, eftersom det är en underbar utmaning och jag älskar att tävla – något jag har med mig från idrotten i unga år. Därefter tänkte jag: ”Kul, men har SCA en aning om vad företaget ger sig in på?” Att delta i Volvo Ocean Race handlar mycket om att få ihop börsbolagets värld – med alla regler som omgärdar det – och seglingsvärlden, vilket är något helt annat. Lägg dessutom till att detta ska ske i en projektorganisation där det finns många olika drivkrafter, berättar Joséphine Edwall-Björklund som var delaktig i Ericssons satsning i tävlingen 2008-2009, Ericssons Racing Team med två båtar, dock inte som helhetsansvarig.

SCA har 44 000 anställda i över 100 länder. Det var inte alla som gjorde vågen – om uttrycket tillåts – när koncernledningen annonserade att företaget som grundades 1929 av Ivar Kreuger, och med anor ända tillbaka till sent 1600-tal, skulle delta i en havskappsegling jorden runt.

- En del undrade varför vi skulle vara med. De hade svårt att se kopplingen, men egentligen är den ju klockren. Vi är ett av världens ledande hygien- och skogsindustriföretag, som agerar på en extremt konkurrensutsatt konsumentmarknad med starka varumärken som Libero, Libresse, Edet och Tork. Vi har 80 procent kvinnliga konsumenter och vill göra skillnad. Hållbarhet är i fokus och vi arbetar för att kvinnor ska ha samma möjlighet som män att delta utbildningsmässigt, socialt och professionellt, världen över. Vad kan vara bättre än att ha en båt som seglar jorden runt med en kvinnlig besättning – och med SCA-loggan samt våra främsta varumärken på sidan av båten? 

SCA:s båt anlände på fredagsmorgonen till Kapstaden. Den första etappen var därmed avklarad.

Intern tävling ÅF Offshore Race

En rad aktiviteter för medarbetarna, bland annat en världsomfattande tävling två somrar i rad där drygt 20 medarbetare fått komma till Sverige och delta i ÅF Offshore Race (Gotland Runt), har stärkt vi-känslan och fått alla att känna att satsningen är rätt, både internt och externt. Dessa har sedan åkt tillbaka till sina regioner som goda ambassadörer för såväl SCA och Team SCA.

På en extra presskonferens i samband med starten, och med ett 100-tal journalister närvarande, ställde en av journalisterna frågor om svårigheten att hålla en god hygien ombord. Holländska Carolijn Brouwer, en av de 13 besättningskvinnorna som tillsammans representerar fem nationaliteter – USA, Storbritannien, Australien, Schweiz och Holland – svarade självsäkert:

- Hur det än går i tävlingen kommer vi att vara den fräschaste besättningen som går i mål, eftersom vi har ett ledande hygienföretag i ryggen som försett oss med tvätthandskar, schampomössor och våtservetter. Dessa produkter kommer att göra att vi klarar vår hygien bättre än de andra!

Först genom Gibraltar-sundet 

Presskonferensen avslutades med en spontan applåd då den kvinnliga besättningen i Team SCA sjöng med i en cover av Aviciis ”Wake Me Up”. Om det var den, eller inte, som gjorde att SCA:s båt var först ut ur Gibraltar–sundet på första benet ska vi låta vara osagt, men en bra start blev det. 

- De som sökte till Team SCA var lite tveksamma när de först kom till uttagningen. Var det här med en kvinnlig besättning bara ett PR-jippo, där man inte fick full uppbackning? Den tveksamheten försvann direkt vid första mötet, när de lärde känna SCA och såg att vi satsar fullt ut. Vi är engagerade och besättningen har exempelvis fått de bästa coacherna, säger Joséphine Edwall-Björklund och fortsätter:

- När vi tog alla tjejerna till Sundsvall och berättade om företaget, våra värderingar, vårt arbete för att stärka kvinnors självkänsla och hygien världen över genom utbildning och produkter – och det faktum att vi äger landområden lika stora som Belgiens yta för att garantera ekologisk hållbarhet i form av träd som suger upp koldioxid – blev de än mer övertygade. 

Tjejerna fick också plantera varsitt träd, som de nu ansvarar för ska växa och blir friskt och starkt. 

- Liz Wardley blev så engagerad att hon på eget initiativ adopterade en tallplanta som hon haft med sig vid besättningens olika träningsläger. Under tävlingen, då inte alla länder tillåter införsel av plantor, är det dock hennes extramamma i Frankrike som sköter den.

Föredrag på sin födelsedag

Företagsledningens personliga engagemang har stärkt besättningen. 

- Tjejerna säger ofta att de känner att vi verkligen vill något med den här satsningen, och tror på den. Det inspirerar hela besättningen, säger Joséphine Edwall-Björklund som fyllde 50 år den 3 april i år – och ägnade större delen av födelsedagskvällen åt att hålla föredrag om ”de fantastiska kvinnorna i Team SCA” på KSSS.

- Jag ska ha kalas, förklarar hon lite ursäktande. Men det får bli efter Volvo Ocean Race. Fram till dess lever jag med båten!

SCA:s kunder har tagit satsningen till sitt hjärta. VIP-paviljongen i Alicante var full med storkunder från delar av världen, och vart och ett av de elva stoppen – Alicante – Kapstaden –Abu Dhabi – Sanya – Auckland – Itajai – Newport – Lissabon – Lorient – Haag – kommer olika kundaktiviteter att genomföras, liksom förstås vid målgången i Göteborg i juni. 

Kronprinsessan Victoria gudmor

Kronprinsessan Victoria är gudmor för Team SCA-båten. Det imponerar, inte minst på de kinesiska kunderna, vilket haft betydelse på affärsmöten i Kina. 

- Många uppmärksammade också att prins Carl Philip är beskyddare av Volvo Ocean Race och seglade med vår båt under In Port-seglingen i Alicante, som föregick starten. Kungafamiljens engagemang betyder mycket både för oss och för tävlingen, förklarar Joséphine Edwall-Björklund. 

Den sportsliga satsningen i form av bland annat båt, besättning och förberedelser går på drygt 150 miljoner kronor. Hur mycket SCA lägger i aktivering såväl internt som externt vill Joséphine Edwall-Björklund inte precisera, utan nöjer sig med att ange ”ett par procent av marknadsföringsbudgeten, som i sin tur är ett par procent av omsättningen” (93 miljarder kronor).

Prioriterar om i marknadsföringen

- Egentligen satsar vi inte så mycket mer pengar, vi prioriterar om i marknadsföringsbudgeten. Kundaktiviteterna vid starten, stoppen och målgången ersätter andra aktiviteter. På det sättet gör satsningen att vi fokuserar våra kundaktiviteter, och vi är mycket nöjda med utfallet hittills, även i media. Vi har synts på ett helt annat sätt än tidigare med tidningsartiklar samt radio- och TV-inslag på marknader som Nordamerika, Sydamerika, Asien och Australien – och då har tävlingen bara börjat. Och just nu kan man följa serien ”No Ordinary Women” på TV3 Play, som handlar om Team SCA. 

Parallellt med satsningen på båten lanserade SCA kampanjen AWE, Amazing Women Everywhere, för att lyfta fram och hylla kvinnor världen över. Detta görs bland annat i form av en bildmosaik på hemsidan Sca.com. Där kan alla som vill gå in och ladda upp en bild på en kvinna som hon eller han blir inspirerad av, samt skriva några rader om varför. Bilder och historier som alla kan ta del av. För varje foto som laddas upp donerar SCA en euro till Världsnaturfonden.

- Jag var först med att lägga upp en bild och text, på min farmor, Isobel Ghasal Öhman, som kom till Sverige som 20-åring. Jag skrev hur mycket hon har inspirerat mig genom livet. Hon lärde mig att aldrig ge upp och att vänskap är viktigt, säger Joséphine Edwall-Björklund.

Och på sista raden?

Hur räknar man då hem en sådan här stor sponsorsatsning?

SCA:s mål med Volvo Ocean Race-satsningen är att förflytta varumärket, från att uppfattas som ett traditionellt skogsbolag till att uppfattas som ett modernt skogsbolag med konsumentprodukter som gör skillnad för människor, och som har starkt hållbarhetsfokus. 

- Det är en långsiktig process som kräver tålamod. Om vi om fem år ser att varumärket rört sig i rätt riktning ett par procent kommer jag att hävda att ”nu ser vi effekterna av satsningen på Volvo Ocean Race!”.

Som en vägg reser sig vattnet bakom båten där den forsar fram, men Sam Davies står stadigt. Foto: Corinna Halloran, On-Board Reporter, Team SCA 

Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.

- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar

Willy  Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har

erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han

skrivit  ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han

vänder sig till  ett stort antal ledare,’

Tennisstjärnornas styrkekamp i Kungliga tennishallen som har varit årligen återkommande sedan 1969 och lockat ett antal världsstjärnor byter nu organisation.

Det arrangemang som svenskarna  känner som Stockholm Open är nu BNP Paribas Nordic Open och faktum är att turneringen är världens äldsta inomhusturnering på ATP-touren.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.