Exallsvenskarnas 100-miljonersdröm

Gif Sundsvall dominerar superettan. Efter succén och det snöpliga slutet i fjol är tankegångarna nu vågade inför framtiden. Målsättningen är att omsätta 100 miljoner och locka 30-miljardersföretaget LKAB.
Roger Franzén är ny tränare i GIF Sundsvall som leder Superettan i suverän stil. Och det finns storslagna planer i klubben. Foto: Pontus Lundahl, TT

 

- Nej, det är inte orealistiskt med en sådan omsättning. Vi har tankar åt det hållet på sikt, avslöjar i dag sportchefen Urban Hagblom för FD.

Slutet i fjol var filmiskt. Gif Sundsvall hade i stort sett hela året en allsvensk plats i behåll. I slutomgångarna gick man miste om det - slutade trea och istället kval mot Halmstad och sorgfilmiskt slut.

I serieledning

Men en knäck efter den psykiskt svarta hösten i fjol har Giffarna klara sig undan, liksom hur tunga försvinnanden som Ari Skulason, Emil Forsberg och Fredrik Holster - inte slutat med bitterhet.

De sportsliga siffrorna i dag är i dag framgångsrikare än i fjol. Sex segrar på åtta matcher, 18 av 21 poäng och en seger mot förhandsfavoriten Hammarby. Gif i stor ledning i superettanfotbollen.

Men det är onekligen ett Sundsvall som mest av allt vill vara i ett annat tid och rum än i dag där klubben är. Såväl sportsligt som ekonomiskt.

Omsättningen har sjunkit från över 50 miljoner ner till dagens 35, de allsvenska lönerna har raderats ut och Giffarna försöker börja om. Och det är någonting man gör med stora planer.

Stora planer

Målsättningen på lite kortare sikt är att modernisera hemmaarenan Norrporten för omkring 10 miljoner kronor och på lång sikt utveckla ekonomin mot ett allsvenskt toppsnitt och omsätta 100 miljoner kronor.

En siffra som exempelvis Elfsborg emellanåt nått med Borås, som precis som Sundsvall är en 100 000-stad.

- Vi vill våga tänka så. Nej, det är inte realistiskt. Vi har tankar åt det hållet på sikt, säger Urban Hagblom till FotbollDirekt.se och kommenterar en nysatsning på Norrporten arena:

- Vi vill utveckla arenan. Det vill vi men vilka pengar det handlar om vet vi inte ännu. Men det är viktigt för oss att modernisera Norrporten för att möta konkurrensen från ishockeyn. Vi spelar ju här uppe i minusgrader i bland och då måste faciliteterna bli bättre.

Vill övertyga LKAB

Men inte nog med det. Det finns stora förhoppningar om att övertyga klassiska storföretaget LKAB som huvudsponsor. Ett företag som omsätter omkring 30 miljarder kronor.

- Det är klart att man vill försöka komma nära och titta på alla sorters möjligheter. Få berätta om vår verksamhet. Nej, det är klart att vi önskar en bra dialog med ett sådant fantastiskt företag, kommenterar Urban Hagblom.

- Vi kan helt klart i alla fall göra ännu mer. Det finns ju inte jättemånga gigantiska företag här uppe, konstaterar Gif-chefen.

Bilden av framtiden där - men ändå likväl en bild som i huvudsak ska vinklas åt scoutingdelen - en scouting där Gif Sundsvall på sikt vill kontrollera en norrländsk marknad. Där - nummer ett för serieledarna inför framtiden:

Representera norrländsk fotboll

- Vi vill ju driva utveckling av den norrländska fotbollen. Vi är nummer ett som det ser ut i dag men vi vill också i folks ögon uppåt blir hela Norrlands lag. Men för att vi ska bli det så krävs att vi bättre än i dag klarar av att täcka in området. Målsättningen är att på sikt klara av att täcka in allt uppe i från Luleå ner till Hudiksvall.

Men för det krävs stora pengar. Miljonbelopp för att sjösätta en organisation som kan bära upp ett sådant ansvar. Planer som förpliktigar för en klubb som i dag med knapp marginal hoppas på att göra lite drygt ett nollresultat för 2014.

- Vi har ett stort jobba att göra. Visst handlar det om miljonbelopp men det gäller att våga och det gäller att vi har förmåga att tänka långsiktigt, säger han och betonar hur de senaste åren har varit för ryckiga:

- Det är klart att det påverkar mycket. Det är inte bra hur vi för många gånger gått mellan allsvenskan och superettan.

Ska marknadsföra Sundsvall

Hur ser dialogen med kommunen ut som äger Norrporten?

- Den är bra. Det finns en ständig diskussion.

Är det bra för er att Timrå har åkt ur ishockeyns SHL - öppnar det upp för er?

- Nej, jag anser inte det. Vi har inte tjänat på det. För mig så säljer både Giffarna och Timrå Sundsvall som stad. Vi hjälper varandra genom att båda spelar i högsta serien. Så nej, vi tjänar inte på att Timrå inte spelar i SHL.

Ola Andersson, FotbollDirekt

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Täby GK planerar en rejäl renovering. Ambitionen är att bygga om bana, träningsområde  och klubbhus Det är en investering på cirka 35 miljoner kronor där aktieägarna, tillika medlemmar, tillsammans behöver bidra med tio miljoner.  I november ska de få säga sitt om satsningen ska bli verklighet, eller inte. 

Tävlingskalendern för STCC nästa säsong växer när banracing i Sverige tar största steget framåt, alternativt gasar mer än någon gång sedan starten 1996 och blir först i världen som elektrifierat nationellt mästerskap.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.