Exallsvenskarnas 100-miljonersdröm

Gif Sundsvall dominerar superettan. Efter succén och det snöpliga slutet i fjol är tankegångarna nu vågade inför framtiden. Målsättningen är att omsätta 100 miljoner och locka 30-miljardersföretaget LKAB.
Roger Franzén är ny tränare i GIF Sundsvall som leder Superettan i suverän stil. Och det finns storslagna planer i klubben. Foto: Pontus Lundahl, TT

 

- Nej, det är inte orealistiskt med en sådan omsättning. Vi har tankar åt det hållet på sikt, avslöjar i dag sportchefen Urban Hagblom för FD.

Slutet i fjol var filmiskt. Gif Sundsvall hade i stort sett hela året en allsvensk plats i behåll. I slutomgångarna gick man miste om det - slutade trea och istället kval mot Halmstad och sorgfilmiskt slut.

I serieledning

Men en knäck efter den psykiskt svarta hösten i fjol har Giffarna klara sig undan, liksom hur tunga försvinnanden som Ari Skulason, Emil Forsberg och Fredrik Holster - inte slutat med bitterhet.

De sportsliga siffrorna i dag är i dag framgångsrikare än i fjol. Sex segrar på åtta matcher, 18 av 21 poäng och en seger mot förhandsfavoriten Hammarby. Gif i stor ledning i superettanfotbollen.

Men det är onekligen ett Sundsvall som mest av allt vill vara i ett annat tid och rum än i dag där klubben är. Såväl sportsligt som ekonomiskt.

Omsättningen har sjunkit från över 50 miljoner ner till dagens 35, de allsvenska lönerna har raderats ut och Giffarna försöker börja om. Och det är någonting man gör med stora planer.

Stora planer

Målsättningen på lite kortare sikt är att modernisera hemmaarenan Norrporten för omkring 10 miljoner kronor och på lång sikt utveckla ekonomin mot ett allsvenskt toppsnitt och omsätta 100 miljoner kronor.

En siffra som exempelvis Elfsborg emellanåt nått med Borås, som precis som Sundsvall är en 100 000-stad.

- Vi vill våga tänka så. Nej, det är inte realistiskt. Vi har tankar åt det hållet på sikt, säger Urban Hagblom till FotbollDirekt.se och kommenterar en nysatsning på Norrporten arena:

- Vi vill utveckla arenan. Det vill vi men vilka pengar det handlar om vet vi inte ännu. Men det är viktigt för oss att modernisera Norrporten för att möta konkurrensen från ishockeyn. Vi spelar ju här uppe i minusgrader i bland och då måste faciliteterna bli bättre.

Vill övertyga LKAB

Men inte nog med det. Det finns stora förhoppningar om att övertyga klassiska storföretaget LKAB som huvudsponsor. Ett företag som omsätter omkring 30 miljarder kronor.

- Det är klart att man vill försöka komma nära och titta på alla sorters möjligheter. Få berätta om vår verksamhet. Nej, det är klart att vi önskar en bra dialog med ett sådant fantastiskt företag, kommenterar Urban Hagblom.

- Vi kan helt klart i alla fall göra ännu mer. Det finns ju inte jättemånga gigantiska företag här uppe, konstaterar Gif-chefen.

Bilden av framtiden där - men ändå likväl en bild som i huvudsak ska vinklas åt scoutingdelen - en scouting där Gif Sundsvall på sikt vill kontrollera en norrländsk marknad. Där - nummer ett för serieledarna inför framtiden:

Representera norrländsk fotboll

- Vi vill ju driva utveckling av den norrländska fotbollen. Vi är nummer ett som det ser ut i dag men vi vill också i folks ögon uppåt blir hela Norrlands lag. Men för att vi ska bli det så krävs att vi bättre än i dag klarar av att täcka in området. Målsättningen är att på sikt klara av att täcka in allt uppe i från Luleå ner till Hudiksvall.

Men för det krävs stora pengar. Miljonbelopp för att sjösätta en organisation som kan bära upp ett sådant ansvar. Planer som förpliktigar för en klubb som i dag med knapp marginal hoppas på att göra lite drygt ett nollresultat för 2014.

- Vi har ett stort jobba att göra. Visst handlar det om miljonbelopp men det gäller att våga och det gäller att vi har förmåga att tänka långsiktigt, säger han och betonar hur de senaste åren har varit för ryckiga:

- Det är klart att det påverkar mycket. Det är inte bra hur vi för många gånger gått mellan allsvenskan och superettan.

Ska marknadsföra Sundsvall

Hur ser dialogen med kommunen ut som äger Norrporten?

- Den är bra. Det finns en ständig diskussion.

Är det bra för er att Timrå har åkt ur ishockeyns SHL - öppnar det upp för er?

- Nej, jag anser inte det. Vi har inte tjänat på det. För mig så säljer både Giffarna och Timrå Sundsvall som stad. Vi hjälper varandra genom att båda spelar i högsta serien. Så nej, vi tjänar inte på att Timrå inte spelar i SHL.

Ola Andersson, FotbollDirekt

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.