Exallsvenskarnas 100-miljonersdröm

Gif Sundsvall dominerar superettan. Efter succén och det snöpliga slutet i fjol är tankegångarna nu vågade inför framtiden. Målsättningen är att omsätta 100 miljoner och locka 30-miljardersföretaget LKAB.
Roger Franzén är ny tränare i GIF Sundsvall som leder Superettan i suverän stil. Och det finns storslagna planer i klubben. Foto: Pontus Lundahl, TT

 

- Nej, det är inte orealistiskt med en sådan omsättning. Vi har tankar åt det hållet på sikt, avslöjar i dag sportchefen Urban Hagblom för FD.

Slutet i fjol var filmiskt. Gif Sundsvall hade i stort sett hela året en allsvensk plats i behåll. I slutomgångarna gick man miste om det - slutade trea och istället kval mot Halmstad och sorgfilmiskt slut.

I serieledning

Men en knäck efter den psykiskt svarta hösten i fjol har Giffarna klara sig undan, liksom hur tunga försvinnanden som Ari Skulason, Emil Forsberg och Fredrik Holster - inte slutat med bitterhet.

De sportsliga siffrorna i dag är i dag framgångsrikare än i fjol. Sex segrar på åtta matcher, 18 av 21 poäng och en seger mot förhandsfavoriten Hammarby. Gif i stor ledning i superettanfotbollen.

Men det är onekligen ett Sundsvall som mest av allt vill vara i ett annat tid och rum än i dag där klubben är. Såväl sportsligt som ekonomiskt.

Omsättningen har sjunkit från över 50 miljoner ner till dagens 35, de allsvenska lönerna har raderats ut och Giffarna försöker börja om. Och det är någonting man gör med stora planer.

Stora planer

Målsättningen på lite kortare sikt är att modernisera hemmaarenan Norrporten för omkring 10 miljoner kronor och på lång sikt utveckla ekonomin mot ett allsvenskt toppsnitt och omsätta 100 miljoner kronor.

En siffra som exempelvis Elfsborg emellanåt nått med Borås, som precis som Sundsvall är en 100 000-stad.

- Vi vill våga tänka så. Nej, det är inte realistiskt. Vi har tankar åt det hållet på sikt, säger Urban Hagblom till FotbollDirekt.se och kommenterar en nysatsning på Norrporten arena:

- Vi vill utveckla arenan. Det vill vi men vilka pengar det handlar om vet vi inte ännu. Men det är viktigt för oss att modernisera Norrporten för att möta konkurrensen från ishockeyn. Vi spelar ju här uppe i minusgrader i bland och då måste faciliteterna bli bättre.

Vill övertyga LKAB

Men inte nog med det. Det finns stora förhoppningar om att övertyga klassiska storföretaget LKAB som huvudsponsor. Ett företag som omsätter omkring 30 miljarder kronor.

- Det är klart att man vill försöka komma nära och titta på alla sorters möjligheter. Få berätta om vår verksamhet. Nej, det är klart att vi önskar en bra dialog med ett sådant fantastiskt företag, kommenterar Urban Hagblom.

- Vi kan helt klart i alla fall göra ännu mer. Det finns ju inte jättemånga gigantiska företag här uppe, konstaterar Gif-chefen.

Bilden av framtiden där - men ändå likväl en bild som i huvudsak ska vinklas åt scoutingdelen - en scouting där Gif Sundsvall på sikt vill kontrollera en norrländsk marknad. Där - nummer ett för serieledarna inför framtiden:

Representera norrländsk fotboll

- Vi vill ju driva utveckling av den norrländska fotbollen. Vi är nummer ett som det ser ut i dag men vi vill också i folks ögon uppåt blir hela Norrlands lag. Men för att vi ska bli det så krävs att vi bättre än i dag klarar av att täcka in området. Målsättningen är att på sikt klara av att täcka in allt uppe i från Luleå ner till Hudiksvall.

Men för det krävs stora pengar. Miljonbelopp för att sjösätta en organisation som kan bära upp ett sådant ansvar. Planer som förpliktigar för en klubb som i dag med knapp marginal hoppas på att göra lite drygt ett nollresultat för 2014.

- Vi har ett stort jobba att göra. Visst handlar det om miljonbelopp men det gäller att våga och det gäller att vi har förmåga att tänka långsiktigt, säger han och betonar hur de senaste åren har varit för ryckiga:

- Det är klart att det påverkar mycket. Det är inte bra hur vi för många gånger gått mellan allsvenskan och superettan.

Ska marknadsföra Sundsvall

Hur ser dialogen med kommunen ut som äger Norrporten?

- Den är bra. Det finns en ständig diskussion.

Är det bra för er att Timrå har åkt ur ishockeyns SHL - öppnar det upp för er?

- Nej, jag anser inte det. Vi har inte tjänat på det. För mig så säljer både Giffarna och Timrå Sundsvall som stad. Vi hjälper varandra genom att båda spelar i högsta serien. Så nej, vi tjänar inte på att Timrå inte spelar i SHL.

Ola Andersson, FotbollDirekt

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

905 lag kom till start i årets Tiomila-orientering i Östgöta-skogarna utanför Finspång.  Det är det högsta antalet sedan pandemin och ökar ersättningen till Tiomilaföreningen som äger tävlingen och SOFT, det svenska förbundet. Detta erhåller arrangörsersättning, baserat på antal lag,  nu i storleksordningen 800 000 kronor.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.

Han har gjort succé , men  saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.

– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är  allvarlig.