Båda hans nya bolag expanderar

Han började som sportreferent hemma i Kalmar på 80-talet. Idag är han mångmiljonär och en av de främsta innovatörerna i Europa för sändning av sport i TV. Och han ger sig inte. Han ser nya affärsmöjligheter ideligen. 

Jonas Persson är en auktoritet på TV-marknaden sedan han 1994 grundade han IEC in Sports som växte till en verksamhet med tv-rättigheter över hela världen.  

Nu expanderar båda hans nya bolag, Commercial Sports Media och Sportway . 

VIa mobilen kan tittarna följa favoritlaget

Till historien hör att han lyckades sälja IEC in Sports vid två tillfällen(!) - med mycket god förtjänst. Första gången skedde det 2001, då Brittiska Sport Resource betalade en rekordsumma samtidigt som Jonas fick stanna som vd. Två år senare kom erbjudandet att återköpa bolaget och bli ägare på nytt. Så skedde och IEC expanderade kraftigt och blev intressant för internationella bolag. Och då uppstod tillfället på nytt - 2007 avslöjades att franska Lagardère tagit över IEC in Sports.

Sålde IEC två gånger

Jonas var VD för företaget fram till 2011 och IEC hade då återtagit en position som ledande aktör inom handeln med TV-rättigheter och TV-produktion globalt. IEC representerade över 300 idrottsevenemang runt om i världen och stod också bakom driften av stora idrottsevenemang, framför allt i Sverige.

Men Lagardère drog ned verksamheten i Sverige, vilket också inkluderade IEC och Jonas var fri – men absolut inte arbetslös.

Kreativiteten grodde inom honom och han startade Commercial Sports Media  (CSM) och Sportway.  Båda företagen inriktade på  TV-rättigheter. Och nu växer bolagen.

Holger Ensslin, före detta VD för Sky Deutschland och den erfarna medierättighetsspecialisten Michael Gott ansluter till CSM. De ska bredda CSM:s verksamhet till tysktalande territorier.

- Vår affärsmodell har visat sig framgångsrik i Norden sedan 2014 och, påpekar Jonas.

Affärsidén är att representera idrotter via förhandlingar med TV-kanaler om sändningsrättigheter. Nu ser han en jättemarknad I Tyskland, Schweiz och Österrike och som den han är kan jonas inte motstå frestelsen. Här går det att göra nya affärer.

- Tidpunkten är rätt för att expandera till nya marknader, säger Jonas.

- Det fanns en tid då det kunde gå fyra dagar mellan sportsändningarna på TV och det som till slut erbjöds var några dagar gamla klipp från en avlägsen match i dåvarande UEFA-cupen. 

- Det har runnit en del kablar, satelliter, IP och internet under broarna sedan dess, men frågan är om sport- och mediavärlden stått inför ett större utvecklingssteg än det nuvarande. 

Utnyttjar AI-tekniken

- Jag pratar om klivet in i AI-världen där all idrott kan bli tillgänglig för alla hela tiden i direktsändning.

Holger Ensslin hade ledande befattningar på Sky Deutschland under 18 år och bidrog till att göra Tysklands största betal-TV-verksamhet till en mycket värdefull tillgång i Fox portfölj av medieföretag när det såldes till Comcast.

- Holger och Michael bidrar med stor erfarenhet och ett nätverk av chefskontakter på toppnivå på några av de ledande medieföretagen i världen, kommenterar Jonas sina rekryteringar.

- Jag är imponerad av den verksamhet som CSM har byggt upp i Norden under de senaste åren och ser fram emot att vara avgörande för att expandera CSM:s verksamhet och framgång till tysktalande territorier, säger Holger Ensslin.

Michael Gott har en mycket lång internationell erfarenhet av rådgivning till idrottsrättighetsinnehavare och har konsultat på högsta nivå i mediebranschen sedan 20 år.

- Jag lockas av det här samarbetet i en tid då idrottsbranschen blir allt mer komplex för varje år. Det finns en stark efterfrågan på expertis för att ge råd till idrottsorganisationer, säger Michael Gott.

CSM startade sin verksamhet 2014 och har konsultat för klienter som Svenska Hockeyligan, Finska ishockeyligan och ishockeyförbund över hela Norden. CSM är också exklusiv rådgivare till SEF, som hanterar svensk toppfotboll.

Jonas Persson har över 25 års erfarenhet från sport och television och står också bakom Sportway som är en av de marknadsledande i Norden för att med hjälp av AI, leverera automatiserad video- och dataproduktion för att filma, producera och sända livematcher.  

Med partnerskap i Sverige ,och Norge och ytterligare  länder har Jonas och hans kollegor byggt ett omfattande nätverk bestående av 300 arenor med unik utrustning för direktsänd idrott. 

Själv började han karriären som sportreferent hemma i Kalmar på lokaltidningen Östra Småland på 80-talet. 

Ur den miljön växte idéerna och Jonas har förmågan att hela tiden se nya möjligheter. Entreprenörskapet har gjort honom till mångmiljonär.

Thomas Ejderhov

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.

Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .

Klippet med ny storsponsor och därmed bytet till ny titel, Al Shira'aa Falsterbo Horse Show, väckte reaktion vid avslöjandet.Nu kommer  protester i form av avhopp.  Sponsorer vill inte vara med längre. Som mångåriga partnern, foderföretaget St. Hippolyt där företagets vd Line R. Kofod  säger i Sydsvenska Dagbladet:

– Vi har våra principer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.