Båda hans nya bolag expanderar
Han började som sportreferent hemma i Kalmar på 80-talet. Idag är han mångmiljonär och en av de främsta innovatörerna i Europa för sändning av sport i TV. Och han ger sig inte. Han ser nya affärsmöjligheter ideligen.
Jonas Persson är en auktoritet på TV-marknaden sedan han 1994 grundade han IEC in Sports som växte till en verksamhet med tv-rättigheter över hela världen.
Nu expanderar båda hans nya bolag, Commercial Sports Media och Sportway .
Till historien hör att han lyckades sälja IEC in Sports vid två tillfällen(!) - med mycket god förtjänst. Första gången skedde det 2001, då Brittiska Sport Resource betalade en rekordsumma samtidigt som Jonas fick stanna som vd. Två år senare kom erbjudandet att återköpa bolaget och bli ägare på nytt. Så skedde och IEC expanderade kraftigt och blev intressant för internationella bolag. Och då uppstod tillfället på nytt - 2007 avslöjades att franska Lagardère tagit över IEC in Sports.
Sålde IEC två gånger
Jonas var VD för företaget fram till 2011 och IEC hade då återtagit en position som ledande aktör inom handeln med TV-rättigheter och TV-produktion globalt. IEC representerade över 300 idrottsevenemang runt om i världen och stod också bakom driften av stora idrottsevenemang, framför allt i Sverige.
Men Lagardère drog ned verksamheten i Sverige, vilket också inkluderade IEC och Jonas var fri – men absolut inte arbetslös.
Kreativiteten grodde inom honom och han startade Commercial Sports Media (CSM) och Sportway. Båda företagen inriktade på TV-rättigheter. Och nu växer bolagen.
Holger Ensslin, före detta VD för Sky Deutschland och den erfarna medierättighetsspecialisten Michael Gott ansluter till CSM. De ska bredda CSM:s verksamhet till tysktalande territorier.
- Vår affärsmodell har visat sig framgångsrik i Norden sedan 2014 och, påpekar Jonas.
Affärsidén är att representera idrotter via förhandlingar med TV-kanaler om sändningsrättigheter. Nu ser han en jättemarknad I Tyskland, Schweiz och Österrike och som den han är kan jonas inte motstå frestelsen. Här går det att göra nya affärer.
- Tidpunkten är rätt för att expandera till nya marknader, säger Jonas.
- Det fanns en tid då det kunde gå fyra dagar mellan sportsändningarna på TV och det som till slut erbjöds var några dagar gamla klipp från en avlägsen match i dåvarande UEFA-cupen.
- Det har runnit en del kablar, satelliter, IP och internet under broarna sedan dess, men frågan är om sport- och mediavärlden stått inför ett större utvecklingssteg än det nuvarande.
Utnyttjar AI-tekniken
- Jag pratar om klivet in i AI-världen där all idrott kan bli tillgänglig för alla hela tiden i direktsändning.
Holger Ensslin hade ledande befattningar på Sky Deutschland under 18 år och bidrog till att göra Tysklands största betal-TV-verksamhet till en mycket värdefull tillgång i Fox portfölj av medieföretag när det såldes till Comcast.
- Holger och Michael bidrar med stor erfarenhet och ett nätverk av chefskontakter på toppnivå på några av de ledande medieföretagen i världen, kommenterar Jonas sina rekryteringar.
- Jag är imponerad av den verksamhet som CSM har byggt upp i Norden under de senaste åren och ser fram emot att vara avgörande för att expandera CSM:s verksamhet och framgång till tysktalande territorier, säger Holger Ensslin.
Michael Gott har en mycket lång internationell erfarenhet av rådgivning till idrottsrättighetsinnehavare och har konsultat på högsta nivå i mediebranschen sedan 20 år.
- Jag lockas av det här samarbetet i en tid då idrottsbranschen blir allt mer komplex för varje år. Det finns en stark efterfrågan på expertis för att ge råd till idrottsorganisationer, säger Michael Gott.
CSM startade sin verksamhet 2014 och har konsultat för klienter som Svenska Hockeyligan, Finska ishockeyligan och ishockeyförbund över hela Norden. CSM är också exklusiv rådgivare till SEF, som hanterar svensk toppfotboll.
Jonas Persson har över 25 års erfarenhet från sport och television och står också bakom Sportway som är en av de marknadsledande i Norden för att med hjälp av AI, leverera automatiserad video- och dataproduktion för att filma, producera och sända livematcher.
Med partnerskap i Sverige ,och Norge och ytterligare länder har Jonas och hans kollegor byggt ett omfattande nätverk bestående av 300 arenor med unik utrustning för direktsänd idrott.
Själv började han karriären som sportreferent hemma i Kalmar på lokaltidningen Östra Småland på 80-talet.
Ur den miljön växte idéerna och Jonas har förmågan att hela tiden se nya möjligheter. Entreprenörskapet har gjort honom till mångmiljonär.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Han bygger ett egentligen osannolikt idrottscentrum mitt i de småländska skogarna. Torsten Jansson är en levande önskedröm för idrotten. Tänk om det fanns fler sådana...
En kvarts miljard tar han ur egen plånbok för att bygga ett hotell, en multihall och en kommande friidrotts- och fotbollsarena - i ett samhälle med 900 invånare och en pizzeria.
Allt sker med privata pengar, förtjänade via hans 70 bolag.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
Landets största privata idrottsmuséum, där idrottsredskap blandas med annonser, autografer, programblad och personliga idrottsgrejer, finns i Växjö och har nu blivit synnerligen aktuellt igen. Öster är tillbaka i Allsvenskan och Hasse Rydéns skapelse har blivit synnerligen intressant.
Ett möte med denne Hasse i hans egensnickrade muséum i den gamla ICA-lokalens källare på stadsdelen Öster i Växjö är att svepas med i en idrottshistorisk virvelvind, men häör tittar bl a pingisstjärnan Truls Märegård in då och då..
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar