- Finns passionen i svensk fotboll?

Som Idrottens Affärer tidigare berättat blir de största klubbarna i Europa allt större och starkare ekonomiskt, enligt Deloittes årliga undersökning Football Money League. Ska de svenska klubbarna kunna haka på gäller det att bygga både från botten och toppen, framkom på seminariet Fotboll & Pengar på torsdagen.

Real Madrid toppar för sjunde året i rad listan över de klubbar i Europa som har störst intäkter, 4,2 miljarder kronor, följt av Barcelona, Manchester United, Bayern München, Arsenal och Chelsea.

Publikunderlag och stark kultur

De 20 första lagen på listan kommer från endast fem länder: Italien, Spanien, Frankrike, Tyskland och England.

Gustav Vadenbring, Director och Financial Advisory på Deloitte, och den som redovisade undersökningen på konferensdagen Fotboll & Pengar i Sportbusines regi i Stockholm på torsdagen, förklarar varför:

- Det är länder med stora publikunderlag och där fotbollen är en stor del av kulturen. Det finns en passion för fotbollen som de andra länderna saknar. Samtidigt har de redan en väldigt stark position.

Tillsammans har de 20 största klubbarna ökat intäkterna med tre procent under 2011, och det i en tid när många av länderna i Europa har stora ekonomiska problem.

Supportrar inte så priskänsliga

- Fotbollsupportrar verkar inte vara så priskänsliga. Men det beror också på sportsliga framgångar, inte minst i Champions League. Schalke04 är ett exempel på det, som tagit sig in på en tionde plats på listan.

Schalke04 gick till semifinal i Champions League 2011. I år har klubben inte tagit sig till Champions League, vilket kommer att påverka placeringen på listan för 2012, enligt Gustav Vadenbring.

- Champions League påverkan på intäkterna är mycket stor. På nästa års lista kommer Napoli, som just nu spelar åttondelsfinal mot Chelsea, förmodligen att avancera uppåt i listan från 20:e plats. På vilken plats får resultaten i Champions League utvisa.

Nya vägar, nya intäkter

Förutom publikintäkter, som en följd av sportsliga framgångar, är det två saker som avgör klubbens intäktsmassa: TV-rättigheter och sponsorintäkter.

- Europa League är ett exempel på ökade intäkter när det gäller TV-rättigheter. Innan nystarten för några år sedan fick klubbarna dela på 400 miljoner kronor. I år är summan höjd till 1,4 miljarder kronor. Dessutom har det kommit fram nya distributionsvägar för att sprida TV-bilder, vilket ökar möjligheterna för klubbarna att tjäna mer pengar.

Inget svenskt lag finns med på listans topp 50. Frågan är hur de svenska klubbarna ska nå dit. Mats Enquist, nytillträdd vd för Svensk Elitfotboll, SEF, har en plan:

Bygga från toppen

- Vi har en tradition av att bygga från botten, det vill säga bredden. Jag tror tveklöst att vi behöver bygga från toppen också.

Stefan Andreasson, klubbdirektör i Elfsborg, håller med:

- Vi ska komma ihåg att det bara är 15 år sedan vi införde proffsfotboll i Sverige. Vi behöver få in mer pengar i svensk fotboll och visa för stora företag att svensk fotboll är attraktiv.

Köp en vd istället för en anfallare

Olof Lundh, Fotbollskanalen.se, vill se en annan användning av pengarna:

- Det behövs folk som kan hantera pengar i klubbarna. Istället för att köpa en bra anfallare, köp en bra vd eller marknadschef! Glöm inte att de två senaste klubbarna som var med i Champions League, AIK och Helsingborg, gick i konkurs. 

FC Köpenhamn är det skandinaviska lag som lyckats bäst på intäktssidan.

Egen arena skapar sidointäkter

- En av framgångsfaktorerna är den egna arenan som klubben satsade på för ett par år sedan. Den har genererat sidointäkter, bland annat från konserter. Här kanske finns något för svenska klubbar att studera?

Mats Enquist, vd i Svensk Elitfotboll, fyller slutligen på:

- Ju mer vi höjer den totala publikupplevelsen på arenan, desto bättre kommer det att gå för de svenska fotbollsklubbarna. Upplevelsen och den sportsliga utvecklingen går hand i hand.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Ett antal män utnyttjade sina positioner inom ridsporten och hade sexuella relationer med minderåriga flickor. Under flera års tid var det olika personer som larmade om missförhållandena till förbundet men åtgärder mot männen uteblev. 

Händelserna började istället diskuteras på sociala medier och en kvinnlig dressyrdomare straffades – inte männen.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.