Avslöjat – svenska investerare i Formel 1

Sedan 2006 har Marcus Ericsson varit Sveriges mest framträdande racerförare.  Han har kört 97 F1-lopp under stort hemlighetsmakeri Det har aldrig framkommit vem eller vilka som har finansierat hans karriär i världens tuffaste racingserie.

Nu kan idrottens Affärer presentera fakta tillsammans med den finske forskaren, Björn Stenbacka, som visar att bl a SKF och finansmannen och miljardären Melker Schörling har gjort investeringar i formel 1.

Marcus Ericssons tioåriga satsning i formel 1 har krävt mångmiljonbelopp. Nu avslöjas att flera svenska företag har gjort investeringar i F1, men dt finns ingen bekräftelse på att de ligger bakom Marcus Ericssons starter.

Sedan 2006 har Marcus Ericsson varit Sveriges mest framträdande racerförare.  Han har kört 97 F1-lopp under stort hemlighetsmakeri Det har aldrig framkommit vem eller vilka som har finansierat hans karriär i världens tuffaste racingserie.

Nu kan idrottens Affärer presentera fakta tillsammans med den finske forskaren, Björn Stenbacka, som visar att bl a SKF och finansmannen och miljardären Melker Schörling har gjort investeringar i formel 1.

Upptäckt av Bräck och Elgh

Dessutom har Hexagon, Securitas och Volvo Trucks satsat i Formel 1, men de är inte involverade i Marcus Ericssons team Alfa Romeo Sauber, vilket kan tyckas anmärkningsvärt.

Svenska SKF har samarbetat med Formel 1 giganten Scuderia Ferrari sedan slutet av 1940-talet. Det är samtidigt ett av de längsta tekniska partnerskapen i sporten. Men frågan är om det finns andra svenska företag involverade? I synnerhet som Marcus Erikssons satsning under drygt tio år har kostat ett stort antal miljoner.

Svensken som nu lämnar F1 för Indy Racing League 2019, har finansierat sin styrning med pengar från svenska intressen, men finansiärerna har inte framträtt officiellt.  

Sedan Kenny Bräck och Eje Elgh och Kenny Bräck upptäckte och lanserade Marcus Ericsson har behovet av åtskilliga miljoner varit stort. De hittade investerare, men de har velat vara anonyma.

Dubbelt Schörling

Förutom Wallenbergdominerade SKF fanns det ytterligare tre företag med svenska intressen med i kategorin officiell sponsor eller partner i F1 2018. Volvo Trucks försåg McLaren med lastbilar. Arrangemanget bygger av allt att döma på ett avtal med Volvo Trucks UK. Alfa Romeo Sauber, som Ericsson kört för i år, har ett motsvarande avtal med det privat schweiziska åkeribolaget Thomann Nutzfahrzeuge.

IT-teknikföretaget Hexagon, men affärsmannen Melker Schörling, fanns med som officiell partner i Formel 1 stallet Red Bull Aston Martin. Dessutom, det fjärde svenska företaget var Securitas, där Melker Schörling AB är storägare. Securitas hade en roll som Formel 1 seriens säkerhetspartner.

- Däremot har Alfa Romeo Sauber inte lockat svenska företag, förutom som ”tysta” partners bakom Marcus Ericsson, påpekar Björn Stenbacka.

Om det fanns få svenska så är det anmärkningsvärt att det fanns ännu färre finska företag med säsongen 2018. Det enda var det familjeägda mångbranschföretaget Wihuri som har ett långvarigt samarbetsavtal med Valtteri Bottas. Men när Bottas flyttade över från Williams till Mercedes AMG Petronas följde Wihuri med. Däremot valde svetstillverkaren Kemppi att tacka för sig.

Även när Kimi Räikkönens körde Ferrari saknades partners från Finland. När Räikkönen byter till Alfa Romeo Sauber sänks tröskeln för finländska företag, men någon rusning är knappast att vänta.

Danske Kevin Magnussen får också nöja sig med att finansieras med medel från andra än danska bolag. Inte ett enda danskt bolag fanns med i F1 2018.

Kanske något överraskande dominerar USA när det gäller antalet sponsorer och partners. Över 40 företag med amerikanska ägare var delaktiga undersäsongen 2018. Företag som Bell, Honeywell, HP, Tommy Hilfiger, Microsoft, IBM, AT&T, Symantec, PPG och Boeing prydde F1-stallens bilar. Det bör påpekas att ingen förare med amerikanskt pass körde i serien. Mercedes AMG Petronas är det stall som lockat flest USA företag.

Brittiska företag är föga överraskande synliga i sporten. Det fanns så många som 30 brittiska företag gjorde satsningar. På tredje plats kom Italien med 16 företag. Schweiz och Japan delade fjärdeplatsen med 14 företag vardera. Femma var Tyskland med 12 företag.

Få ryska företag

I sporten finns också ett antal företag som är involverade via flera dotterbolag. Ett exempel är franska lyxvaruföretaget LVMH, eller Moèt Hennessy Louis Vuitton S.A. Företaget finns med i sporten via dotterbolagen Hublot, Tag Heuer, Veuve Cloquot och Moet Chandon. Miljardärfamiljen Slim i Mexico står bakom hemmaföraren Sergio Perez via fyra olika företag; Claro, Infinitum, Telcel och Telmex.

Anmärkningsvärt är att det finns få ryska och kinesiska företag i F1. I fjol fanns endast sex kinesiska och två ryska företag i sporten. Däremot var ryske miljardären Serguei Beloussov involverad i tre bolag via IT-säkerhetsföretaget Acronis, för övrigt registrerat i Schweiz.

Björn Stenbacka jobbar för Sports Telecom, som driver forskning av olika slag och där för övrigt  Stefan "Lill Lövis" Johansson, som själv har en bakgrund som racerförare, en av grundarna.   

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner.   Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp  av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.

SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.

 I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

19-åriga  Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med  förbättrade villkor.

Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.