Strålande ekonomiskt facit för VM
Entusiasterna inom svenskt skidskytte gick på lördagen som på små moln i Östersund. Inte nog med alla framgångar i tävlingsområdet. Nu finns också ett facit för VM ifjol – i ekonomiska termer.
Arrangörsbolaget Biathlon Events gjorde en vinst om 8 miljoner kronor.
Redovisningen är strålande:
• Ekonomisk vinst
• Som möjliggör en vidare utveckling av skidskyttesporten
• Positiva turistekonomiske effekter
• Positiv exponering av Östersund och Jämtland nationellt och internationellt
Fantastiska siffror
- Ska man få fram en tydlig och ärlig helhetsbild också ur ett turistekonomiskt perspektiv är detta en komplex ekvation där vi tillsammans med kommunen, näringslivet, destinationsbolag och andra partners måste räkna in både mjuka och hårda värden, konstaterar Bengt Jönsson, VD i arrangörsbolaget Biathlon Events och tillika Svenska skidskytteförbundets generalsekreterare.
Turismforskningsinstitutet ETOUR, vid Mittuniversitetet är i slutfasen av en studie som omfattar den regionala samlade effekten av regionens båda VM förra vintern.
- VM i skidskytte 2019 tillförde Jämtlands län en konsumtion på mellan 72 miljoner kr och 153 miljoner kr från turister och en ökad lokal konsumtion mellan 9 miljoner kr och 19 miljoner kr.
- Turisternas spendering kan sedan kokas ner till en direktekonomisk netto-effekt på mellan 45 miljoner kr och 95 miljoner kr. Variationen mellan lägsta och högsta värdena beror på de olika scenarion som vi räknar på gällande antalet unika besökare.
Därigenom får vi en mer nyanserad bild av ett evenemangs tänkbara ekonomiska effekt än vanligt i evenemangsutvärderingar.
Kontentan är att dessa siffror visar på en betydande regional effekt och följer ett mönster som vi sett från andra studier, säger Martin Wallstam och Kai Kronenberg, doktorander på turismforskningsinstitutet ETOUR och de som genomfört studien. Utöver de direktekonomiska effekterna finns en rad andra faktorer som studerats i studien.
- Där finns en sysselsättningseffekt motsvarande cirka 47 årsverken som ger en fingervisning på den ekonomiska aktivitet som skapas på grund av evenemangets närvaro, avslutar, Martin Wallstam.
Profilering som evenemangsstad
Också Östersunds kommun ser positivt på vidare investering i stora arrangemang och har avsatt pengar till kommande världscuper i 2020 och 2021.
- Världscupen i skidskytte är en viktig del av vår profilering som evenemangsstad med internationell höjd. Effektmätningen av VM blir ett bra underlag i vårt arbete med att tillsammans med Skidskytteförbundet utveckla arrangemanget kommande år, säger Bosse Svensson, kommunstyrelsens ordförande i Östersund.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar